*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Torrent-sivustot kahmivat kävijöitä

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 14.11.2007 14:21 Kommentteja (18)

Torrent-sivustot kahmivat kävijöitä The Inquirer -sivusto on julkaissut mielenkiintoisia tilastotietoja torrent-sivustojen kävijämääristä.
Kuten uutisoimme noin pari viikkoa sitten, torrent-sivusto Mininova rikkoi lokakuussa kolmen miljardin torrent-latauksen rajan. Suosion kasvu ei kuitenkaan näytä laantuvan, vaan käyntimäärät sen kuin nousevat. Suositun uutissivusto CNN.comin Mininova puolestaan ohitti kävijämäärissä jo syyskuun aikana.

Myös The Pirate Bayn kerrotaan jahtaavan CNN.comia, mutta tulevan hieman Mininovaa jäljessä. News.com jäi kuitenkin juuri jalkoihin, ja kasvuvauhti vain paranee.

Torrent-sivustojen uskomattomat käyntimäärät ovat aiheuttaneet kovasti keskustelua maailmalla. Väite siitä, että suuri osa internetin liikennöinnistä muodostuisi P2P-liikenteestä, on tuskin liioittelua.

TorrentFreak puolestaan uutisoi Mininovan nousseen viimeinkin maailman 50 suurimman internet-sivun listalle. Toissa päivänä sivuston kerrottiin nousseen sijalle 46. Kävijöitä Mininovassa on päivittäin yli 3 000 000 päivittäisten sivulatausten yltäessä jopa 16,5 miljoonaan.




Tilastot pohjautuvat internet-sivustojen suosiota mittaavan Alexan tietoihin.


Lähteet:
The Inquirer
TorrentFreak
Piraattiliitto

Edellinen Seuraava  

18 kommenttia

114.11.2007 14:33

Jotenkin tämä ei yllättäny :D

214.11.2007 15:22

Pitäisi laillistaa koska kaikki tekevät sitä.

314.11.2007 15:52

Ha siinä on eri teosto järjestöille puhaa kun 3miljoona ihmistä pistetään tuomiolle

jos yks käsittely kestää min 1h niin toi on 3miljoona tuntia

414.11.2007 17:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sokar80:
Ha siinä on eri teosto järjestöille puhaa kun 3miljoona ihmistä pistetään tuomiolle

jos yks käsittely kestää min 1h niin toi on 3miljoona tuntia

Noin voi tavallinen ihminen ajatella maalaisjärjellä, mutta levy-yhtiöt ajattelevat sen toisin.

1 voitettu oikeuden käynti on 50 000€. Joten 3 000 000 oikeudenkäyntiä on 150000000000€.

514.11.2007 17:49

Itse en ole jokaista P2P-uutista lukenut, mutta Mininovan suuruus tuli yllätyksenä. Itse olen pitänyt The Pirate Baytä kaikilla mittareilla surimpana. Kävijämäärä, Torrentit, liikenne, jne...

614.11.2007 18:24
viluinen
Inactive

Näin ne torrentti saitit vaan porskuttaa, kertoo jotain piratismin vastaisten järjestöjen toimien tehosta... :D

714.11.2007 19:19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti viluinen:
Näin ne torrentti saitit vaan porskuttaa, kertoo jotain piratismin vastaisten järjestöjen toimien tehosta... :D
Mitä enemmän sitä yrittää kitkeä, sitä enemmän se kukoistaa. Tämän tajusivat jo muinaisen Rooman hallitsijat aikoinaan kristinuskon suhteen.

814.11.2007 19:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tarmo78:
Itse en ole jokaista P2P-uutista lukenut, mutta Mininovan suuruus tuli yllätyksenä. Itse olen pitänyt The Pirate Baytä kaikilla mittareilla surimpana. Kävijämäärä, Torrentit, liikenne, jne...
Tuo käyttö on hieman maakohtaista, esim. Alexan statistiikan mukaan. Ei-englantia puhuvissa eurooppalaisissa maissa TPB on isompi, mutta esim. USAssa Mininova on sijalla 61 ja TPB vasta sijalla 120. Alexan statsit ovat pienille sivuille "vähän sinnepäin", mutta top 5000 -sivuille nuo suhteet ovat about oikeat.

914.11.2007 20:35

Lainaus:
Mitä enemmän sitä yrittää kitkeä, sitä enemmän se kukoistaa. Tämän tajusivat jo muinaisen Rooman hallitsijat aikoinaan kristinuskon suhteen.
Samaan mieltä. :)

1014.11.2007 20:55

Ajatellaan vaikkapa niin että. Melkein jokainen alle 30v netinomistaja warettaa jossain vaiheessa jotain.

Aika paljon selleijä tarvittaan kun pistetään vaikkapa kuukaudessa 17miljoonaa ihmistä vankilaan(jos saataisiin) eikä omasta mielestä piratismi mitenkään "väärin" ole. Eka saa ilmaseks kokeilla ja sitten menee kauppaan ostamaan.

Tietty se voi vähän artisteja yms, patittaa;)

Aiheeseen-->
Eipä piratebaysta oikein löydy enään mitään, paitti leffoja ja musaa..
Mininovasta samat löytyy mutta enemmän seedaajia kuin lähettäjiä jne..

1114.11.2007 21:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti atholn:
enemmän seedaajia kuin lähettäjiä jne..
Tarkoitit kai että enemmän seedaajia kuin Lataajia?

1214.11.2007 21:09

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti atholn:
enemmän seedaajia kuin lähettäjiä jne..
Tarkoitit kai että enemmän seedaajia kuin Lataajia?
Juurikin näin;)

1314.11.2007 22:02

Tuolla on lista top 500-sivuista. http://www.alexa.com/site/ds/top_sites?ts_mode=global&lang=none

Kärki on:
1. Yahoo!
2. Google
3. YouTube
.
.
.
1805. AfterDawn.com

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.11.2007 @ 22:27

1414.11.2007 22:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti atholn:

Aiheeseen-->
Eipä piratebaysta oikein löydy enään mitään, paitti leffoja ja musaa..
Mininovasta samat löytyy mutta enemmän seedaajia kuin lähettäjiä jne..
Niih. Eipä Mininovalla omia trackereita ole, vaan index-palvelua pyörittävät. Omien kokemuksieni perusteella uutukaiset torrentit latautuvat paljon nopeammin, kun ottaa sen pelkästä piratebaysta. Vaikka tuossa ei periaatteessa mitään logiikkaa olekkaan. Mininovasta saattaa kyllä löytää mitä tahansa mukavaa.

1515.11.2007 4:48

Tervetuloa nykymaailmaan! Tätä se tulee olemaan pitkän pitkän aikaa eikä sitä kukaan tule estämään, koskaan. Siihen on vain pakko sopeutua itse kunkin.

1615.11.2007 15:52

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Supo:
Pitäisi laillistaa koska kaikki tekevät sitä.
Öh... Otan nyt tähän lainauksen "Eat shit, ten million flies can't be wrong". Että laillistaminen ei nyt oikein taida olla se ratkaisu.

1716.11.2007 5:42

-Hupaisaa ;-))
-Kun jokin asia globaalisti kielletään, on se kuin punainen vaate härälle.. Onhan aivan selvä, että kun kieltäminen uutisoidaan medioissa tuo uusia sellaisia käyttäjiä, joiden mieleen ei aikaisemmin ollut edes juolahtanut 'imuttelu' netistä.. Mainos on aina mainosta...
-Mitä opimme tästä? Emme mitään, vaan lataaminen jatkuu, jatkuu, jatkuu... Ja niin pitääkin olla..

1816.11.2007 21:19

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Supo:
Pitäisi laillistaa koska kaikki tekevät sitä.
Öh... Otan nyt tähän lainauksen "Eat shit, ten million flies can't be wrong". Että laillistaminen ei nyt oikein taida olla se ratkaisu.
Mites tuo kommenttini tähän uutiseen tuli, kun kommentoin toista uutista....

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto