*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Rapsut The Simpsons Movien levityksestä

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 14.11.2007 09:11 Kommentteja (16)

Rapsut The Simpsons Movien levityksestä Elokuussa uutisoimme australialaismiehestä, joka pidätettiin todennäköisin syin The Simpsons Movie -elokuvan kuvaamisesta ja levittämisestä. Nyt oikeudenkäynti on saatu asian tiimoilta päätökseen.
21-vuotias mies kuvasi elokuvan teatterissa matkapuhelimellaan ja laittoi videon jakeluun P2P-verkkojen avulla. Tekijänoikeusjärjestöt osasivat odottaa uutuuselokuvasta piraattikopioita ja videon alkuperää alettiin selvittämään välittömästi, kun ensimmäiset kopiot ilmaantuivat P2P-verkkoihin.

Vaikka jaetun videon laatu oli huono, ladattiin elokuvaa todella paljon. Jo ensimmäisten tuntien aikana The Simpsons Movien laiton versio levisi syyttäjän mukaan 3 213 ihmiselle. Muutamassa päivässä videota oli ladattu jo 110 000 kertaa.

Sydneyn käräjäoikeus tuomitsi eilen 21-vuotiaan Jose Duarten maksamaan 1000 Australian dollaria (noin 614 euroa) tekijänoikeuden alaisen materiaalin levittämisestä. Tuomio ei ollut varmasti aivan sitä, mitä elokuvayhtiö oli odottanut, sillä aiemmin arveltiin, että teosta olisi voinut rapsahtanut jopa neljän vuoden vankilatuomio.

"Olen viettänyt tämän nuoren miehen kanssa paljon aikaa, ja olen aika varma, että hän ei tiennyt mitä oli tekemässä", kertoi Duarten asianajaja Ken Stewart.


Lähde:
Yahoo!

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

114.11.2007 9:47

Nyt ovat mielestäni korvaukset kohdallaan, ainakin mitä tekoon tulee. Pointsit siitä aussien oikeuslaitokselle.

214.11.2007 10:18

Nyt päästiin viimein kohtuulliseen korvaukseen.

Lainaus:
Pointsit siitä aussien oikeuslaitokselle.
Ehdottomasti

314.11.2007 10:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Nyt ovat mielestäni korvaukset kohdallaan, ainakin mitä tekoon tulee. Pointsit siitä aussien oikeuslaitokselle.

Aivan oikein =)

414.11.2007 12:06
jaskpaska
Inactive

Mitä hyvää tässä muka teidän mielestä on!? Kohta jää kaikki kiinni ja loppuu nuo hommat :/

514.11.2007 12:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jaskpaska:
Mitä hyvää tässä muka teidän mielestä on!? Kohta jää kaikki kiinni ja loppuu nuo hommat :/
Sitä että jos vertaa vaikka Usassa kiinni jääneisiin niin heille on tullut aivan tolkuttoman suuret sakot verrattuna tähän.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.11.2007 @ 13:01

614.11.2007 14:20

sakko on tietenkin mukavan kohtuullinen, mutta ei vastaa lähellekään sitä arvoa, jonka eräät asianmukaiset henkilöt menettivät. cam-ripit ovat tosin aivan hirveitä.

714.11.2007 15:31

Tuskinpa tuosta mitään menetyksiä tuli.Ei pidä laskea,että jokainen ladattu tiedosto muka ostettaisiin jos ei verkosta sitä saisi.

814.11.2007 15:42

Ihan kohtuullinen tuomio. Jostain syystä tämä oli piristävä uutinen :)

914.11.2007 16:56

Oi kun suomikin ottaisi mallia Kandalaisista ja Ausseista!

1014.11.2007 18:14

Lainaus:

"Olen viettänyt tämän nuoren miehen kanssa paljon aikaa, ja olen aika varma, että hän ei tiennyt mitä oli tekemässä"


Jos asia on näin, sakkojen sijasta hänen tulisi saada hoitoa.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.11.2007 @ 18:16

1114.11.2007 19:17
jmpk
Inactive

Lainaus:
21-vuotias mies kuvasi elokuvan teatterissa matkapuhelimellaan

No on siinä ollut kuvanlaatu.. mitenhän on edes saanut nauhoitettua koko elokuvan.

sakko tainnut tulla pikseleiden mukaan..

1215.11.2007 4:52

Eipä joutunut sälli paljoa tekosistaan maksamaan, vaikka tuokin on paljon. Olisi suosiolla kannattanut odottaa aXXo:n dvd rippiä. ;)

1315.11.2007 14:07
jaskpaska
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti willie55:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jaskpaska:
Mitä hyvää tässä muka teidän mielestä on!? Kohta jää kaikki kiinni ja loppuu nuo hommat :/
Sitä että jos vertaa vaikka Usassa kiinni jääneisiin niin heille on tullut aivan tolkuttoman suuret sakot verrattuna tähän.
Niin no se..

1415.11.2007 15:56

Oli kyllä ihan liian alhainen korvaus, toisin kuin te väitätte. Jokaisella on tietenkin oma mielipiteensä... Näille, jotka esim. juuri kuvaavat leffan ja laittavat lataukseen pitäisi antaa paljon suuremmat tuomiot, kuin yksittäisille lataajille. Koska puolta kansaa ei voida pidättää, pitäisi näille jakajille tehdä jotain.

1515.11.2007 16:28

muista että se oli huonolaatuinen.

1615.11.2007 20:07

"Näille, jotka esim. juuri kuvaavat leffan ja laittavat lataukseen pitäisi antaa paljon suuremmat tuomiot, kuin yksittäisille lataajille."

mistäs yksittäisenä lataajana lataisit, jos ei olis näitä, jotka esim. juuri kuvaavat... ja sakot ois pitäny tulla kurjan kuvalaadun materiaalista... moista moskaa julkiseen levitykseen.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kotimaisen RedLynxin virallinen South Park -keräilykorttipeli julkaistiin Androidille ja iOS:lle Kotimaisen RedLynxin virallinen South Park -keräilykorttipeli julkaistiin Androidille ja iOS:lle (22.6.2017 22:48)
Ubisoftin omistama kotimainen RedLynx-studio on julkaissut South Park -aiheisen keräilykorttipelin. South Park: Phone Destroyer -nimeä kantava peli on julkaistu aluksi rajoitetusti Suomessa, ....
OnePlus-pomo joutui selittelemään zoom-toimintoa OnePlus-pomo joutui selittelemään zoom-toimintoa (22.6.2017 21:04)
OnePlus esitteli aiemmin tällä viikolla uuden huippupuhelimen, joka kantaa nimeä OnePlus 5. Kyseisen puhelimen ykkösominaisuus on edellisversiosta merkittävästi parantunut kamera. Kaksoiskamera ....
Eikö Game of Thrones kiinnosta? Netflixin ensi kuun alkuperäissisältö tarjoaa vaihtoehtoja Eikö Game of Thrones kiinnosta? Netflixin ensi kuun alkuperäissisältö tarjoaa vaihtoehtoja (22.6.2017 19:52)
Ensi kuun odotetuin televisiosarja on tietysti Game of Thronesin uusin kausi – katsoithan uuden trailerin. Maailman suosituin televisiosarja tekee paluun toiseksi viimeistä kertaa ja tälläkin ....
Qualcomm ampuu Applea kovilla: laturinne maksavat enemmän kuin meidän huipputeknologia Qualcomm ampuu Applea kovilla: "laturinne maksavat enemmän kuin meidän huipputeknologia" (22.6.2017 18:59)
Applen ja Qualcommin välinen riita patenteista ja rojalteista on kiristynyt kuluneen vuoden aikana. Ensialkuun Apple haastoi piirivalmistajan oikeuteen "epäreilujen sopimusehtojen takia", jonka ....
Googlen tämän päivän doodlella voit tehdä musiikkia Googlen tämän päivän doodlella voit tehdä musiikkia (22.6.2017 18:28)
Googlen hakukoneessa on jo vuosia nähty niin kutsuttuja doodleja, jotka kertovat hakua käyttäville tarinoita historiasta ja monissa tapauksissa sisältävät interaktiivisia elementtejä. Olipa ....

Uutisarkisto