*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kanadalaiset saavat latailla rauhassa

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 12.11.2007 01:28 Kommentteja (45)

Kanadalaiset saavat latailla rauhassa Yksityiset tiedostonjakajat voivat jatkossa latailla Kanadassa laitonta materiaalia rauhallisin mielin, sillä maan poliisi on ilmoittanut avoimesti lopettavansa yksityisten piraattien jahtaamisen.
Vaikka CRIA (Canadian Recording Industry Association) sai pakotettua torrent-sivusto Demonoidin sulkemaan palvelunsa, kanadalaisten lataajien ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan kiinnijäämisestä.

"Emme keskity enää yksityisen piratismin valvomiseen. Näinä aikoina kopioiminen on aivan liian helppoa, emmekä me tiedä, kuinka voisimme estää sen", kertoi Kanadan poliisin tekijänoikeusrikkomuksia tutkivan yksikön johtaja Noël St-Hilaire. Le Devoir -lehden haastattelussa ollut St-Hilaire kertoi keskittävänsä yksikkönsä jatkossa mieluummin sellaisen kaupallisen piratismin tutkimiseen, mistä on oikeaa haittaa yhteiskunnalle ja kuluttajille. Esimerkkeinä hän mainitsi sähkölaitteiden ja lääkkeiden väärentämisen vaarallisuuden.

Vaikka Kanadan poliisin päätöstä tullaan varmasti kritisoimaan kovasti, löytynee sille piraattien lisäksi muitakin tukijoita. Esimerkiksi viikko sitten uutisoimme tuoreesta tutkimuksesta, joka kertoi piratismin kasvattavan levymyyntiä.


Lähteet:
TorrentFreak
Piraattiliitto
Le Devoir

Edellinen Seuraava  

45 kommenttia

112.11.2007 1:45

KANADA!!!

Toivottavasti tästä tulee trendi.........

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.11.2007 @ 01:46

212.11.2007 1:48

oho.. en olis ihan heti odottanut tällästä!! Loistavaa.. resurssien hukkaahan se yksityisten piraattien jahtaaminen on.

312.11.2007 4:00

Ja joku (minä) onnellinen asuu Kanadassa =)Nyt vaan letkut punaiseksi (tai on ne kyllä ollutkin).

412.11.2007 6:05

Ehkä pikkuhiljaa järki voittaa muuallakin,täällä DDR:ssäkin :)

512.11.2007 6:13

SUOMI HALOO!!!! Ottakaa mallia....

En muista hetkeen lukeneeni näin järkevää uutista. Toivon, että tämän uutisen lukevat kaikki ne päättäjät, joita tämä Suomessa koskettaa.

612.11.2007 8:31
henkettu
Inactive

Homma on kuitenkin laitonta, mutta poliisi ei vaan jahtaa heitä enää.
Ei tuo nyt ihan turvattua ole edelleenkään... Eikä muutosta oikeastaan edes syntynyt, sillä todennäköisyys siihen, että jäi kiinni aikaisemmin oli nimellisen pieni.

712.11.2007 9:04

Lainaus:
Homma on kuitenkin laitonta, mutta poliisi ei vaan jahtaa heitä enää. Ei tuo nyt ihan turvattua ole edelleenkään... Eikä muutosta oikeastaan edes syntynyt, sillä todennäköisyys siihen, että jäi kiinni aikaisemmin oli nimellisen pieni.
Käytännön merkitys saattaa ehkä olla marginaalinen, mutta lakia valvovan tahon asennemuutos sitäkin tärkeämpi.

812.11.2007 9:51

Kanadaan ->

912.11.2007 10:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti henkettu:

Homma on kuitenkin laitonta, mutta poliisi ei vaan jahtaa heitä enää.


Suomessa vain moitittavaa... ei rangaistusta = laillista!

1012.11.2007 10:46

It's a trap!

1112.11.2007 11:19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mynthon:
It's a trap!

Tuskimpa... siis normaali sunnuntai lataajat jätetään rauhaan.

Sitten voisi miettiä muuttoa Kanadaan, jos sama homma tulisi jakajien kohdalle ;)

1212.11.2007 11:22

En olisi kyllä ihan heti Kanadasta tällaista uskonut, mutta hyvään suuntaan ollaan menossa. On tosiaankin paljon tärkeimpiä asioita mihin resursseja voi ja pitää ohjata yksittäisten piraattien sijasta.

Kyllä ne muutkin pian ymmärtää, että aika toivotonta on tämä taistelu nykyisiä trendejä vastaan. Yritysten on vain sopeuduttava ja keksittävä uusia ansaintamalleja.

1312.11.2007 11:58

"Emme keskity enää yksityisen piratismin valvomiseen. Näinä aikoina kopioiminen on aivan liian helppoa, emmekä me tiedä, kuinka voisimme estää sen",
tätä minäkin olen ihmetellyt, miksi ei niin kunnonpiraatteihin isketä, tuolla (canadassa) näkyy olevan viisaita poliisejakin...

1412.11.2007 13:12

jee opera symbian60 täällä :D mut uutinen o wanha

1512.11.2007 13:20
jaskpaska
Inactive

:D kiva

1612.11.2007 13:26

Tän on pakko tulla myös Suomeen. :)

1712.11.2007 13:52

Hieno homma! Suomessakin nuo resurssit vois käyttää oikeiden rikollisten jahtaamiseen, eikä yrittää saada jotain opiskelijoita nalkkiin ja pilata näiden elämä jumalattomilla korvauksilla jollekin holliwood miljonääreille.
Jos joku tähän meidän kieroutuneeseen hallitukseen, lainsäätäjiin ja kansanedustajiin v*ttuuntunu vaikka jättäs sitten ampumatta koulukaverinsa.

Otsikko jota et koskaan näe:

Lainaus:
Kansanedustajat eivät ensitöikseen nostaneet palkkaansa.

1812.11.2007 14:05

Ja vastaus on KANADA :).

1912.11.2007 14:43

Täähän on aivan mahtavaa! :P

2012.11.2007 15:01

Kerranki joku tajuu ettei ne yksityiset warettajat oo yhteiskunnan uhka vaan alkaa jahtaa muita rikollisia.

2112.11.2007 15:23

Mitähän lentolippu Kanadaan mahtaa kustantaa....

2212.11.2007 15:31

-

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.11.2010 @ 00:30

2312.11.2007 15:33

Kanada alkaa olemaan yhtä vapaamielinen kuin Hollanti.

Elokuva teattereissa saa videoida vapaasti, warettaminen sallittua,
vielä kun poistavat verotuksen niin muutan kyllä heti sinne

2412.11.2007 16:00

Suomen poliisi voisi ottaa mallia Kanadasta kyllä tässä asiassa.

Päättäjät (pirun "poliitikot") varmaan kyllä olisivat asiaa vastaan.

2512.11.2007 16:11

suomessa ei ainakaa tuu sakkoja eikä mitää jos lataat vaan musaa ja sillon tällön leffoja..

2612.11.2007 16:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lunde:
suomessa ei ainakaa tuu sakkoja eikä mitää jos lataat vaan musaa ja sillon tällön leffoja..
Tulee kyllä, jos lataa dc++, tai mitä olen kuullut kaverilta.

2712.11.2007 16:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mc_mice:
Kanada alkaa olemaan yhtä vapaamielinen kuin Hollanti.

Elokuva teattereissa saa videoida vapaasti, warettaminen sallittua,
vielä kun poistavat verotuksen niin muutan kyllä heti sinne
mikös ny siellä hollanniss o niin vapaata?

2812.11.2007 17:07

no huumeet

2912.11.2007 17:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SSaarinen:
no huumeet
oikeastaan vain kannabis :)

Tällä tavoin sen pitäisi ollakkin kun kokoajan valittavat ettei resursseja ole tarpeeksi suomessa warettamisen estämiseksi.

3012.11.2007 17:25

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lunde:
suomessa ei ainakaa tuu sakkoja eikä mitää jos lataat vaan musaa ja sillon tällön leffoja..
Tulee kyllä, jos lataa dc++, tai mitä olen kuullut kaverilta.
Täh!? No totta kai tulee, jos on tekijänoikeusrikkomukseen syyllistynyt. Tai no en voi nyt sanoa tottakai, mutta eiköhän se nyt melko todennäköistä ole. Kuitenkin yleensä noissa ladatuissa elokuvissa/musiikissa taitaa nuo tekijänoikeussuojat olla. Mutta jos esim. minä laitan omaa tekemääni musiikkia jakoon jonnekin vertaisverkkoon, niin saahan sitä tietenkin sieltä ladata ilman pelkoa sakoista yms!

3112.11.2007 17:30
RIVER2
Inactive

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lunde:
suomessa ei ainakaa tuu sakkoja eikä mitää jos lataat vaan musaa ja sillon tällön leffoja..
Tulee kyllä, jos lataa dc++, tai mitä olen kuullut kaverilta.
Täh!? No totta kai tulee, jos on tekijänoikeusrikkomukseen syyllistynyt. Tai no en voi nyt sanoa tottakai, mutta eiköhän se nyt melko todennäköistä ole. Kuitenkin yleensä noissa ladatuissa elokuvissa/musiikissa taitaa nuo tekijänoikeussuojat olla. Mutta jos esim. minä laitan omaa tekemääni musiikkia jakoon jonnekin vertaisverkkoon, niin saahan sitä tietenkin sieltä ladata ilman pelkoa sakoista yms!
Lataaminen on uuden tekijänoikeuslain mukaan moitittavaa ei rangaistavaa! (Ei koske kuitenkaan ohjelmistoja, esim windows-piraatteja)

3212.11.2007 17:51

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lunde:
suomessa ei ainakaa tuu sakkoja eikä mitää jos lataat vaan musaa ja sillon tällön leffoja..
Tulee kyllä, jos lataa dc++, tai mitä olen kuullut kaverilta.
Täh!? No totta kai tulee, jos on tekijänoikeusrikkomukseen syyllistynyt. Tai no en voi nyt sanoa tottakai, mutta eiköhän se nyt melko todennäköistä ole. Kuitenkin yleensä noissa ladatuissa elokuvissa/musiikissa taitaa nuo tekijänoikeussuojat olla. Mutta jos esim. minä laitan omaa tekemääni musiikkia jakoon jonnekin vertaisverkkoon, niin saahan sitä tietenkin sieltä ladata ilman pelkoa sakoista yms!

Lataaminen on uuden tekijänoikeuslain mukaan moitittavaa ei rangaistavaa! (Ei koske kuitenkaan ohjelmistoja, esim windows-piraatteja)

Tällainen oli minulle täysin uusi tieto! Tarkoitat siis, että näin toimitaan Suomessa? Laitahan linkki, jossa on asiaa mustaa valkoisella.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.11.2007 @ 17:55

3312.11.2007 17:53

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mc_mice:
Kanada alkaa olemaan yhtä vapaamielinen kuin Hollanti.

Elokuva teattereissa saa videoida vapaasti, warettaminen sallittua,
vielä kun poistavat verotuksen niin muutan kyllä heti sinne

Kyllä täällä Kanadassa ainakin elokuvateattereissa on kyltit, jossa kielletään kaikenlaisten kameroiden vienti teatteriin. En sitten tiedä, että mitä laki sanoo.

3412.11.2007 17:59

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lunde:
suomessa ei ainakaa tuu sakkoja eikä mitää jos lataat vaan musaa ja sillon tällön leffoja..
Tulee kyllä, jos lataa dc++, tai mitä olen kuullut kaverilta.
Täh!? No totta kai tulee, jos on tekijänoikeusrikkomukseen syyllistynyt. Tai no en voi nyt sanoa tottakai, mutta eiköhän se nyt melko todennäköistä ole. Kuitenkin yleensä noissa ladatuissa elokuvissa/musiikissa taitaa nuo tekijänoikeussuojat olla. Mutta jos esim. minä laitan omaa tekemääni musiikkia jakoon jonnekin vertaisverkkoon, niin saahan sitä tietenkin sieltä ladata ilman pelkoa sakoista yms!

Lataaminen on uuden tekijänoikeuslain mukaan moitittavaa ei rangaistavaa! (Ei koske kuitenkaan ohjelmistoja, esim windows-piraatteja)

Tällainen oli minulle täysin uusi tieto! Tarkoitat siis, että näin toimitaan Suomessa? Laitahan linkki, jossa on asiaa mustaa valkoisella.

Näin näyttää olevan:
http://www.digitoday.fi/tietoturva/2005/...aa/200515471/66

3512.11.2007 18:25
RIVER2
Inactive

Kannattaa lukasta myös tämä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_teki...ikoslain_muutos
ja jos on tylsää, niin lue tämä:
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2007/20072480

E: Poistin liikoja lainauksia..

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.11.2007 @ 18:30

3612.11.2007 18:49

Niinpäs näyttää olevan :) Ei ole tullut aihetta niin paljon seurattua, mutta hyväpä, että tuli nyt selväksi, niin ei jatkossa tule puhuttua sivu suuni :)

e: typo

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.11.2007 @ 18:49

3712.11.2007 22:25

Jos asioita oikeasti ajateltaisiin järjellä, niin missään ei rangaistaisi näistä "rikoksista" yksittäistä ihmistä (jos lataa omaan käyttöön ilman ansainta tarkoitusta).

3812.11.2007 23:20

Näinhän sen pitäisi mennä Suomessakin, mutta ei vaan mene :(

3913.11.2007 14:12

offtopic:
siis, onko suomessa lataaminen lievempää, kuin levittäminen ja suojauksenkierto?
laatamisesta moitteita ja levittämisestä ja kiertämisestä rangaistukset?

4013.11.2007 14:50
henkettu
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti haxorfox:
offtopic:
siis, onko suomessa lataaminen lievempää, kuin levittäminen ja suojauksenkierto?
laatamisesta moitteita ja levittämisestä ja kiertämisestä rangaistukset?
Levittäminenhän noista on luonnollisesti 'laittominta'.. Kopiosuojauksen kierto on ainakin tuon uutisen mukaan myös 'laittomampaa' kuin lataaminen.

4113.11.2007 19:04
maihel
Inactive

oikein.

4210.12.2007 7:35
pezkuu
Inactive

pitää muuttaa Kanadaan, jos tää ei tuu Suomeen

4328.1.2008 2:22

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SSaarinen:
no huumeet
oikeastaan vain kannabis :)

Tällä tavoin sen pitäisi ollakkin kun kokoajan valittavat ettei resursseja ole tarpeeksi suomessa warettamisen estämiseksi.
Oikeastaan lakikirjan mukaan ei kannabiskaan mutta ns. "todellisen lain" mukaan on aika monia muualla laittomia siellä vapaita... Sienet, joukko monissa maissa jo jokuaika sitten kiellettyjä designer huumeita, etc. etc... Coffee Shoppejen lisäksi on Smart Shopit joista noita muita saa.

On siellä jokunen muukin asia vapaampaa kuin huumeet :)

4420.9.2008 17:41

Jes :D Maailmassa on järkeäkin olemassa.

4520.9.2008 17:41

Jes :D Maailmassa on järkeäkin olemassa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto