*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

MLB:n DRM-suojaus aiheuttaa harmaita hiuksia kuluttajille

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 8.11.2007 19:02 Kommentteja (9)

MLB:n DRM-suojaus aiheuttaa harmaita hiuksia kuluttajille Maailman suosituinta baseball-sarjaa pyörittävä Major League Baseball (MLB) on aiheuttanut kuluttajille harmaita hiuksia DRM-suojauksien muodossa.
Kuluttajat ovat voineet ostaa MLB:n otteluita videoina jo useiden vuosien ajan ja videotiedostot on alusta pitäen suojattu DRM-suojauksilla luvattoman kopioinnin estämiseksi.

MLB on kuitenkin päivittänyt DRM-suojauksensa uudempaan malliin, jonka seurauksena monet vanhemmat ottelut jäävät näkymättä kokonaan. Asian huomasi Allan Wood tämän vuoden huhtikuussa, jolloin hän myös otti asian tiimoilta yhteyttä MLB:n tekniseen tukeen. Tuolloin MLB lupasi korjata asian välittömästi. Wood on ostanut yhteensä 71 ottelua vuosien saatossa, joiden hinnaksi on tullut 280 dollaria ja 45 senttiä.

Nyt kuusi kuukautta myöhemmin tilanteeseen ei ole tullut mitään muutosta, joten Wood ei voi edelleenkään katsella ostamaansa sisältöä. Woodin mukaan asiakaspalvelussa kerrottiin, ettei hän voi saada rahallista korvausta otteluiden toimimattomuuden takia. Woodin mukaan MLB ei aio myöskään korjata nykyistä tilannetta mitenkään, joten Wood toivoo kaikkien toimimattomia otteluita omistavien ottavan yhteyttä MLB:n asiakastukeen, jotta asiaan saataisiin muutos.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun DRM-suojaukset aiheuttavat kuluttajille ongelmia ja aikaisemmin mm. Googlen videokaupan lopettaminen suututti kuluttajia, sillä kaupan sulkeutumisen myötä kuluttajat eivät voisi enää katsella kaupasta ostettua sisältöä. Yhdysvalloissa kuluttajat eivät voi myöskään laillisesti kiertää DRM-suojauksia näissä tapauksissa, joten käytännössä kuluttajat eivät voi tehdä juuri mitään laillista asian eteen.

Lähteet:
Ars Technica
Download Squad

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

18.11.2007 20:29

Lainaus:
joten käytännössä kuluttajat eivät voi tehdä juuri mitään laillista asian eteen.

Mikäs jää vaihtoehdoksi?? :) Tuskinpa moni tyytyy MLB:een toimimattomuuteen (jotka osaa asialle jotain tehdä).

28.11.2007 20:41

Kait sitä USA:ssa voi ryhmäkanteen nostaa jos kyseessä on palveluntarjoajan petokseksi luokiteltava toiminta, kuten ko. tapauksessa, sillä tuskin noiden tuotteiden sopimusehdoissa on maininta, että jos palveluntarjoaja päivittää DRM:nsä niin kuluttajan jo ostamien tuotteiden toimivuus loppuu.

38.11.2007 21:31
henkettu
Inactive

Nyt sitä mennään... Seuraavaksi joku tekee kanteen ja vaatii puoli miljoonaa henkisistä kärsimyksistä sen takia, että ovat käyttäneet parisataa euroa noihin ja sitten eivät pääsekään enää näkemään niitä.

48.11.2007 21:46

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 00:52

58.11.2007 21:54

Googlelle sentään propsit siitä, että kaikki ostetut videot hyvitettiin rahallisesti, ja oliko kenties kaksinkertaisesti? Olisi tämänkin voinut uutisessa mainita.

EDIT: Näin oli.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.11.2007 @ 21:56

69.11.2007 0:17

Lainaus:
Seuraavaksi joku tekee kanteen ja vaatii puoli miljoonaa henkisistä kärsimyksistä sen takia, että ovat käyttäneet parisataa euroa noihin ja sitten eivät pääsekään enää näkemään niitä.
Eikä haittaisi yhtään. Jollainhan noita on rankaistava.

79.11.2007 0:59

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 23:08

810.11.2007 10:39

Lainaus:
Lainaus:
Googlelle sentään propsit siitä, että kaikki ostetut videot hyvitettiin rahallisesti, ja oliko kenties kaksinkertaisesti? Olisi tämänkin voinut uutisessa mainita.
Juu jee jotain google checkout-valuuttaa, joka kelpaa esim.?. Tuo on vain maksujärjestelmä kuten PAYPAL.
...eli Suomessa ainakin ihan silkkaa leikkirahaa. Joku ku***tti jotain taas.
zipzap olisi voinut lukea uutisen eli:
"ostoksien korvaaminen asiakkaille Google Checkout -rahalla" ja "lisäksi Google korvaa kaikkien asiakkaidensa ostokset heidän luottokorteilleen"
Melko reilua toisin kuin MLB:n toiminta.

923.11.2007 12:44

Lainaus:
Juu jee jotain google checkout-valuuttaa, joka kelpaa esim.?. Tuo on vain maksujärjestelmä kuten PAYPAL.
...eli Suomessa ainakin ihan silkkaa leikkirahaa. Joku ku***tti jotain taas.

Ei ole kyllä mitään leikkirahaa esim. PAYPAL.
Onnistunee rahan siirrot takaisin omalle tilille.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
2 kommenttia
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....

Uutisarkisto