*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nine Inch Nailsin Trent Reznor käytti OiNK:ia

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 1.11.2007 11:38 Kommentteja (17)

Nine Inch Nailsin Trent Reznor käytti OiNK:ia Nine Inch Nails -yhtyeen perustajana tunnettu Trent Reznor on tullut tutuksi musiikkinsa ohella myös mielipiteistään ja asenteistaan musiikkiteollisuutta kohtaan.
Aiemmin tänä vuonna Reznor kertoi Herald Sun -lehdelle rikkovansa tekijänoikeuksia lataamalla internetistä luvatta tekijänoikeudella suojattua musiikkia. Nyt Reznor on kertonut New York Magazine -lehdelle käyttäneensä viime viikolla suljettua OiNK-sivustoa yhtenä keinona musiikin lataamiselle.

"Myönnän, että minulla oli tunnukset OiNK-sivustolle ja vierailin siellä aika usein. Se asia mikä teki OiNK:ista hyvän sivuston oli se, että sivusto oli kuin maailman paras levykauppa. Lähes kaikki mitä osasit ikinä kuvitella oli saatavilla sivuston kautta ja sisältö oli saatavilla siinä formaatissa, jossa sen halusit" sanoi Reznor. "Jos OiNK:in käyttäminen maksaisi jotain, maksaisin siitä tietenkin, mutta tällä hetkellä tarjolla ei ole kaupallista palvelua, joka vastaisi OiNK:ia" jatkaa Reznor.

Vaikka tarjolla on kaupallisia musiikkipalveluita, ei Reznor pidä niiden toiminnasta. Reznor vertaa mm. iTunesia huijaukseen, koska kuluttaja saa itselleen DRM-suojatun kappaleen, joka ei ole laadultaan identtinen alkuperäisen julkaisun kanssa, koska iTunes käyttää häviöllistä pakkausta audiotiedostojen tiivistämiseen. OiNK:in kautta levyjä löytyi häviöttömissä formaateissa ja DRM-suojauksia ei kappaleista löytynyt.

Reznor käyttää ennemmin Amazonin musiikkikauppaa kuin iTunesia, mutta mikään verkkokauppa ei pysty kilpailemaan luvattomien ennakkojulkaisujen kanssa, jotka Reznorin mukaan vaikuttavat suuresti OiNK:in tapaisten sivustojen suosioon. "Jos pitämäsi yhtyeen albumi vuotaa internetiin, niin haluatko kuulla sen heti?"

Reznorin mukaan OiNK:in kautta musiikkia jakaneet henkilöt ovat sankareita, jotka pitävät musiikista ja he eivät "varasta" musiikkia rahan takia, vaan sen takia, että he pitävät musiikista. Reznorin sanoo, että OiNK täytti tyhjiön, joka on seurausta siitä, etteivät levy-yhtiöt tarjoa kuluttajille sitä mitä ne haluavat.

Reznorin kommentit saavat todennäköisesti vastauksia musiikkiteollisuuden edustajilta tulevien päivien kuluessa, sillä Reznorin antamat kommentit tuskin miellyttävät kaikkia musiikkiteollisuuden edustajia.

Lähteet:
Piraattiliitto
TorrentFreak

Edellinen Seuraava  

17 kommenttia

11.11.2007 12:26

Respect! Vihdoinkin joku sanoo niinku asiat on...

21.11.2007 13:39

Ohhoh! Aika rohkee jätkä

31.11.2007 15:16

respect+
kunnioitan tollaista henkilöä, joka sanoo asiat suoraan :)

41.11.2007 15:16

Saakohan Trent tänä vuonna joulukorttia RIAA:lta =/

51.11.2007 15:27

Oikeeta puhetta.

61.11.2007 15:34

tää oli ensimmäinen artisti joka myöntää.
mutta kuinkapaljon on ollut hiljasia artisteja jotka harrastaa samaa touhua?
lyön vaikka vedoiksi että niitä on useita artisteja jokka imee biisit netsitä esim torrentteina

eivät vaa uskalla sanoa sitä ääneen

71.11.2007 15:34

Ja nyt Trentin oma levymyynti putoaa nollaan kun kaikki fanit ottaa mallia idolistaan...lol

Tästä näemme että [Ctrl+C&Ctrl+V] on elämäntapa ja hyväksyttävää ja ihannoitavaa ja rakastettavaa ja...edelleen pahin rikos maailmassa!

81.11.2007 15:42

Lainaus:
mutta tällä tarjolla ei kaupallista palvelua, joka vastaisi OiNK:ia" jatkaa Reznor.
Lainaus:
OiNK:in kautta levyjä löytyi häviöttömissä formaateissa ja DRM-suojauksia kappaleista löytynyt.
Tuossa pari lausetta, jotka piti lukee pariin otteeseen, että tajus mitä haettiin.

91.11.2007 15:57

Rohkea kyllä jäbä on, pointsit täältä...

101.11.2007 16:06

Jos joku jossain jakaa Vuoden Warettaja -palkintoa, niin tuo Trent-Dude on vahva ehdokas. Hän puhuu vielä kaikenlisäksi asioista niiden oikeilla nimillä, ja perustelee kantansa pätevästi, eikä sorru aina niin helppoon jeesusteluun.

111.11.2007 18:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Ja nyt Trentin oma levymyynti putoaa nollaan kun kaikki fanit ottaa mallia idolistaan...lol

Tästä näemme että [Ctrl+C&Ctrl+V] on elämäntapa ja hyväksyttävää ja ihannoitavaa ja rakastettavaa ja...edelleen pahin rikos maailmassa!
Ja tätähän ne isojen levyfirmojen palveluksessa olevat "hittetehtailijat" harrastaa. Paras esimerkki lienee Timbaland jonka yhdessä biisissä (jonka puolivahingossa kuulin) oli tunnistettavissa puolenkymmentä "aiemmin hyväksi havaittua sävelkulkua". Biisiä voisi kuvata parhaiten "10x CTRL-C&CTRL-V ja sen perään yksi iso CTRL-C&CTRL-V", eikä muuta.. se mitä isot edellä, sitä pienet perässä :-)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.11.2007 @ 18:29

121.11.2007 23:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Ja nyt Trentin oma levymyynti putoaa nollaan kun kaikki fanit ottaa mallia idolistaan...lol
Trent on itse pitänyt live-esiintymisen yhteydessä puheen, jossa hän pyysi kaikkia olla ostamatta heidän albumejaan, vaan imuttamaan nämä netistä :D Video löytyy youtubesta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.11.2007 @ 23:31

132.11.2007 9:34

Vähän ihmettelin ensin alkuun tätä, mutta kaverihan on itse tuottaja. ;)

142.11.2007 16:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Shadown:
Vähän ihmettelin ensin alkuun tätä, mutta kaverihan on itse tuottaja. ;)
Minä taas aloin ihmettelemään kun selvisi, että kaveri on tuottaja. Tosin tuottaja-status tulee helposti, kunhan vain on mukana levynteossa..eikä edes välttämättä rahallisesti.

152.11.2007 17:12

Lainaus:
Minä taas aloin ihmettelemään kun selvisi, että kaveri on tuottaja. Tosin tuottaja-status tulee helposti, kunhan vain on mukana levynteossa..eikä edes välttämättä rahallisesti.
Tyyppi on tuottaja sekä rahoittaja. Esim. Mansonille ollut ja tietysti itselleen.

163.11.2007 14:27

Trent on jumala. :D Saul Williamsin uusin levy on saatavilla ihan ilmaiseksi. Rokkaa! Paitsi aion kyllä ihan ostaa levynä, hyviä tyyppejä pitää tukea. ;)

176.11.2007 21:41
soosse
Inactive

Mahtavia pointteja.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto