*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Samsungin puhelimessa optinen zoom

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 24.10.2007 01:15 Kommentteja (15)

Samsungin puhelimessa optinen zoom Samsung on tuomassa markkinoille tähän mennessä parhailla kameraominaisuuksilla varustettua matkapuhelinta.
Uudessa G800:ssa on viiden megapikselin kamera, joka on varustettu kolminkertaisella optisella zoomilla. Zoomin lisäksi puhelin sisältää tavallisista kameroista tutun xenon-salaman. Kameran zoom-toiminto on toteutettu sisäisesti, eli puhelimen ulkomitat eivät kasva zoomatessa. Puhelimesta löytyy myös makrokuvaustoiminto, valotuksen korjaus ja valotuksen mittaustavan valinta.

Puhelimen näyttö on tarkkuudeltaan 240 x 320 pikseliä (QVGA) ja kokoa sillä on 2,4 tuumaa. Tiedonsiirtonopeuttakin löytyy, sillä G800 tukee HSDPA:ta (maksimissaan 7,2 Mbit/s). Pakettiin on mahdutettu myös RDS-radio, microSD-muistikorttipaikka, Bluetooth 2.0, USB 2.0 -liitäntä, videoeditointimahdollisuudet sekä kuvien ja videoiden jakomahdollisuudet. Kokoa puhelimella on 101mm x 51mm x 19mm (K x L x P).

Samsung G800 tulee saataville Euroopassa tämän vuoden marraskuussa, jolloin myyntihinnaksi on kaavailtu noin 580 euroa.





Lähteet:
infoSync World
Kaleva.plus.talous

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

124.10.2007 1:22

Kyllä minulle kelpaisi, jahka hintaa saataisiin alemmas.

224.10.2007 4:08

noni tällänen on oikee kamerapuhelin!

324.10.2007 8:46
Gagadu
Inactive

Eihän tuo hinta niin paha ole,samalla rahalla saa vain 3,pulloa kunnon vickiä ja puhelin kestää oletettavasti pitempään kuin juomiset.

424.10.2007 10:03

Miksi noissa puhelimissa on noin tarkka kenno? Viiden megapikselin kenno menee kyllä täysin hukkaan noiden muovilinssien läpi katsellessa. Tulee vaan turhan isoja kuvia. Veikkaisin, että kolmekin on liikaa noille laseille.

Jotain laitteella otettuja kuvia olisi kiva nähdä.

524.10.2007 11:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bloc:
Miksi noissa puhelimissa on noin tarkka kenno? Viiden megapikselin kenno menee kyllä täysin hukkaan noiden muovilinssien läpi katsellessa. Tulee vaan turhan isoja kuvia. Veikkaisin, että kolmekin on liikaa noille laseille.

Jotain laitteella otettuja kuvia olisi kiva nähdä.
Onhan tuon kokoista "reikää" käytetty normipokkareissa jo vuosia. Esim. näissä (1, 2) Nikoneissa ei ole paljoa isompi kuvauslinssi, mutta silti enemmän pikseliä. Vaikuttaahan tuo koko valon määrään, mutta eiköhän se tarpeeksi valoa saa "vain" viidelle Mpix:lle. Ja eihän nuo mitään perinteistä muovia ole - varmaankin jotain keraamista tai erikoismuovia/lasia. Mutta joo, testikuvia jää kaipaamaan.

Ilmeisesti optinen zoom-linssi on vienyt SiRF-sirun paikan, kun GPS:ää ei tuohon laitettu.

Hinta ei tosiaan ole paha esim. N95:teen tai iPhoneen nähden.

624.10.2007 11:11

Katsotaampa kauanko menee että Nokialla tulee vastaavanlainen markkinoille. Oon aivan varma että niillä on jo vastaava hyllyssä mutteivat oo julkaisseet vielä. On ennenkin nähty vastaava tilanne.

724.10.2007 11:46

Lainaus:
Katsotaampa kauanko menee että Nokialla tulee vastaavanlainen markkinoille.
On jo ollut pitkään, nimittäin N93, ei ehkä samalla 5 mpix kameralla mutta 3,2 mpix. Optinen zoom on 3x myös kuin tässä.

Mutta onhan tuo samsungin luuri hieman paremmannäköinen ulkonäöltään.

824.10.2007 15:05
henkettu
Inactive

Noista hyödyllisin lienee tuo makrokuvaus-toiminto...

924.10.2007 20:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti henkettu:
Noista hyödyllisin lienee tuo makrokuvaus-toiminto...
Mikä se on? :o

1024.10.2007 20:59
henkettu
Inactive

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti henkettu:
Noista hyödyllisin lienee tuo makrokuvaus-toiminto...
Mikä se on? :o
Makrokuvauksen avulla voit kuvata hyvin tarkkaan hyvin pieniä esineitä tai asioita. Kännykkäversiossa tuon sanan 'hyvin' voinee ottaa pois.

1124.10.2007 23:33

Ihan ensin saisivat Samsungilla korjata sen markkinoiden surkeimman latausliitännän. No itse asiaan; en ole asiasta mitenkään varma, mutta epäilen vahvasti optisen zoomin johtavan siihen, ettei puhelinta ole sen paksuuden vuoksi mukavaa kuljettaa taskussa.

1225.10.2007 14:18

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti henkettu:
Noista hyödyllisin lienee tuo makrokuvaus-toiminto...
Mikä se on? :o
Makrokuvauksen avulla voit kuvata hyvin tarkkaan hyvin pieniä esineitä tai asioita. Kännykkäversiossa tuon sanan 'hyvin' voinee ottaa pois.
Makrokuvauksella voi siis ottaa kuvia läheltä, ei sen kohteen tarvitse välttämättä olla pieni.

1325.10.2007 14:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jehu80:
en ole asiasta mitenkään varma, mutta epäilen vahvasti optisen zoomin johtavan siihen, ettei puhelinta ole sen paksuuden vuoksi mukavaa kuljettaa taskussa.
Ei tuo 19mm ole paljoa enempää kuin muutkaan, Nokian N95 on 21mm paksu ja harva uusikaan läppäpuhelin on alle 15mm.

1426.10.2007 1:14

Niin, kai nämä mittojen mieluisuudet ovat usein henkilöstä kiinni. Itse pidän N95 laitetta aivan liian suurena noin yleisesti, mutta olen taas kiinnostunut Sony Ericssonin uudesta K850 luurista (sekin on tosin aika paksu, eli 17mm).

1526.10.2007 10:29

No minä ja moni muukin kyllä tykkää pitää noita kameroita kameroina eikä puhelimena.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.10.2007 @ 10:30

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion (15.12.2017 22:50)
Uskaliaimmat OnePlus 5 -käyttäjät pääsevät nyt kokeilemaan uutta esiversiota, joka tuo Androidin uuden Oreo-version ominaisuuksia. OnePlus on aloittanut tänään Oreo-beetaohjelmassaan uuden version jakelun. ....
1 kommentti
Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? (15.12.2017 22:08)
Samsung, kuten monet muutkin älypuhelinvalmistajat, kehittää jatkuvasti uusia patentteja, joilla pyritään uudistamaan älypuhelinkonseptia. Tietysti tarkoituksena on löytää uudenlainen innovaatio, ....
Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? (15.12.2017 21:15)
Huippupuhelimet ovat todennäköisesti tämän vuoden osalta esitelty, mutta kauaa ei tarvitse odottaa, että uutta lippulaivamallia on jälleen tarjolla. Monet valmistajat tähyävät jo vuoden alkuun ....
AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään (15.12.2017 19:44)
Vaikka nyt elämme pikaviestimien kulta-aikaa, kiitos mobiilisovellukset kuten WhatsApp, niin sovellusten historia on tietokoneiden viestimissä parin kymmenen vuoden päässä. Yksi ensimmäisistä ....
Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö (15.12.2017 19:32)
Jouluunkin on vielä toista viikkoa aikaa ja senkin jälkeen Netflixillä on tarjolla ennen vuoden loppua muun muassa uusi Black Mirror -kausi, mutta jo nyt on hyvä ottaa katsaus tulevan kuun Netflix-uut....

Uutisarkisto