*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Britannian ja Hollannin poliisit sulkivat OiNK-sivuston

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 23.10.2007 16:03 Kommentteja (21)

Britannian ja Hollannin poliisit sulkivat OiNK-sivuston Britannian ja Hollannin poliisit ovat yhteistyössä sulkeneet OiNK-sivuston (www.OiNK.cd), joka jakeli tekijänoikeudella suojattua musiikkia sivuston käyttäjille luvatta. OiNK-sivuston käyttö oli IFPI:n mukaan maksullista ja sivuston avulla pystyi lataamaan musiikkia, jota ei ollut myynnissä vielä kaupoissa.
OiNK-sivustolla oli arvioiden mukaan noin 180 000 käyttäjää, jotka jakoivat sivuston kautta mm. musiikkia. IFPI:n mukaan OiNK-sivustolle on pelkästään tämän vuoden aikana ilmaantunut yli 60 tunnettua albumia ladattavaksi, ennen niiden kaupallista julkaisua. Sivuston kautta albumit levisivät myös moniin P2P-verkkoihin.

Britannian poliisi pidätti 24-vuotiaan miehen, jota epäillään useista tekijänoikeusrikoksista. Miehen kodin lisäksi poliisit tekivät ratsiat miehen työpaikalle ja tämän isän kotiin. Hollannin poliisi puolestaan takavarikoi sivuston palvelimet, jotka sijaitsivat Amsterdamissa.

Tapauksen varsinainen tutkinta alkoi jo kaksi vuotta sitten, kun International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) ja British Phonographic Industry (BPI) saivat vihiä sivuston olemassaolosta.

"OiNK oli keskus, jonka kautta levitettiin julkaisematonta musiikkia ilman lupaa" kommentoi Jeremy Banks, joka toimii IFPI:n piratisminvastaisen yksikön johtajana. Banksin mukaan kyse ei ollut vain muutaman henkilön harmittomasta harrastuksesta, vaan kyseessä oli kansainvälinen verkosto, joka julkaisi musiikkia internetissä ilman lupia.

Lähteet:
BBC News
Reuters

Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

123.10.2007 16:22

tässä taitaa käydä niin että loput ylläpitäjistä jää ottamatta kiinni.
ja hetki menee niin oink nousee takasin TPB:n avustamana.

223.10.2007 16:25
tuhero
Inactive

Lainaus:
OiNK-sivustolla oli arvioiden mukaan noin 180 000 käyttäjää
Eikös se käyttäjämäärä lukenut siinä etusivulle ihan tarkalleen?

Lainaus:
Tapauksen varsinainen tutkinta alkoi jo kaksi vuotta sitten, kun International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) ja British Phonographic Industry (BPI) saivat vihiä sivuston olemassaolosta.
Kuinkas kauan se OiNK ehti olla pystyssä? Mulla ainakin pienoinen fiilinki että olis poliisit olleet snadisti hitaita kun vasta 2v sitten kuulivat OiNK:sta ensimmäisen kerran..?

Lainaus:
OiNK-sivuston käyttö oli IFPI:n mukaan maksullista ja sivuston avulla pystyi lataamaan musiikkia, jota ei ollut myynnissä vielä kaupoissa.
Kuten varmaan moni tietää, niin sivuston käyttö ei ollut maksullista, ainoastaan serverimaksuihin sai halutessaan lahjoittaa rahaa. Ja sivustoja mistä saa ladattua vielä julkaisematonta musiikkia on satoja, OiNK ei ollut siinä suhteessa mikään erikoisuus. Se oli ainoastaan ISO.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.10.2007 @ 16:34

323.10.2007 17:12

Lainaus:
OiNK-sivuston käyttö oli IFPI:n mukaan maksullista ja sivuston avulla pystyi lataamaan musiikkia, jota ei ollut myynnissä vielä kaupoissa.
Hei vähän tarkkuutta nyt siihen uutisointiin! OiNKin käyttö ei todellakaan ollut maksullista, vain servereiden ylläpitoon sai halutessaan lahjoittaa rahaa. Ylläpitäjät eivät itse tienanneet rahaa.

Ja mitä erikoista tuossa on, että sivustolta pystyi lataamaan musiikkia jota ei ollut vielä kaupoissa? Kaikilla torrent-sivuillahan on musaa, pelejä, ohjelmia joita ei ole vielä kaupoissa, mutta eivät nämä tiedostot ole näiltä sivuilta peräisin, vaan scene-ryhmien servereiltä ja usenetistä ym.

Hieman tasapuolisempaa uutisointia odottaisi Afterdawnilta...

423.10.2007 17:15

Lainaus:

Hei vähän tarkkuutta nyt siihen uutisointiin! OiNKin käyttö ei todellakaan ollut maksullista, vain servereiden ylläpitoon sai halutessaan lahjoittaa rahaa. Ylläpitäjät eivät itse tienanneet rahaa.

Ei uutisessa niin väitettykkään, vaan uutisessa väitettiin, että FPI olisi näin väittänyt.

523.10.2007 17:48

Lainaus:
Lainaus:

Hei vähän tarkkuutta nyt siihen uutisointiin! OiNKin käyttö ei todellakaan ollut maksullista, vain servereiden ylläpitoon sai halutessaan lahjoittaa rahaa. Ylläpitäjät eivät itse tienanneet rahaa.

Ei uutisessa niin väitettykkään, vaan uutisessa väitettiin, että FPI olisi näin väittänyt.
Totta, mutta tasapuolisuuden nimissä uutiseen olisi voinut laittaa muitakin näkökulmia. Eihän tämä ole mikään IFPI:n tiedote, vaan uutinen. IFPI, RIAA, BPI ym. niiden näkökulma nyt kuitenkin eroaa melkolailla muiden osapuolien näkökulmista. IFPI:n intressinä on mustamaalata torrent-sivustoja ja vertaisverkkojen käyttäjiä. Asiasta tietämättömälle voi jäädä hyvin valheellinen kuva tapahtumista tämän uutisen perusteella. Vastuutonta journalismia minun mielestäni.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.10.2007 @ 17:55

623.10.2007 18:10

Ei saatana.. oikeasti, OiNK oli jopa parempi kuin SCT.. oli niin mahtava yhteisöä. Mutta VITTU mitä paskaa tällänen. Nyt sympatisoin TPB:tä. Muutan Ruotsiin. Vittuun tuon lainen paskanjauhaaminen.

723.10.2007 18:15

Näinkö sitä kulttuuria levitetään,hä?? :)Olipas iso paikka,ikinä kuullutkaan tuollaisesta paikasta.

823.10.2007 18:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Supo:
Näinkö sitä kulttuuria levitetään,hä?? :)Olipas iso paikka,ikinä kuullutkaan tuollaisesta paikasta.

Paikka oli invite only ja invuja oli todella vaikeaa saada.

923.10.2007 18:48

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Supo:
Näinkö sitä kulttuuria levitetään,hä?? :)Olipas iso paikka,ikinä kuullutkaan tuollaisesta paikasta.

Paikka oli invite only ja invuja oli todella vaikeaa saada.
Ja silti siellä oli 160 000 käyttäjää. Luulisi siitä nyt jotain kuulevan. Itsekään en ole kuullut paikasta.

1023.10.2007 19:06

Harmi. Oli kyllä erinomainen paikka hommata musiikkia ja ohjelmia.

1123.10.2007 19:20

R.I.P oink :(

1223.10.2007 19:32

oli kyllä hyvä paikka:(

1323.10.2007 20:24

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Supo:
Näinkö sitä kulttuuria levitetään,hä?? :)Olipas iso paikka,ikinä kuullutkaan tuollaisesta paikasta.

Paikka oli invite only ja invuja oli todella vaikeaa saada.
Ja silti siellä oli 160 000 käyttäjää. Luulisi siitä nyt jotain kuulevan. Itsekään en ole kuullut paikasta.
parhaista paikoista harvemmin kuuleekaan juuri julkisesti puhuttavan.

1423.10.2007 22:59

No hyvä vaan että ei itse tarvitse mainostaa tätä p2p toimintaa missään, sillä ifpi kumppaneineen tekee sitä isolla rahalla...

Ja mitenköhän tämä auttoi...nyt ne albumit tulevat vaan julkisille trackereille, joista monta käyttäjää saa ladattua ne paljon aikaisemmin kuin kaupasta...

1523.10.2007 23:58

paras torska-sivusto hdbitsin ohella :|

1624.10.2007 3:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TorrentFreak.com:
NFOrce, the ISP of OiNK, said today in an interview that they were not aware of any illegal activities surrounding the site. They thought OiNK was hosting a streaming video site or a weblog. Yeah, right.
NFOrce:lta hyvä seivi :D

harmi! sain tonne meinaa inviten viikko sitte :(
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.10.2007 @ 03:47

1724.10.2007 4:14

Yksi sivu alhaalla mutta vielä useita kymmeniätuhansia samanlaisia sivustoja toiminnassa. Eikä kesta kauaa kun 10-100 uutta vastaavaa on pystyssä. To-mafian toiminta on niin epätoivoista,sama kuin yrittäisi valtameristä saada ämpärillä kaikki vedet pois xD :D.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.10.2007 @ 04:25

1824.10.2007 10:48
TuukkaZ
Inactive

No empä nyt sanois että sinne NIIN vaikeaa on päästä sisälle kuhan tuntee porukkaa sisältä.

1924.10.2007 12:13

:( R.I.P OiNK

Nyt kyllä vituttaa. Parempaa sivustoa en ole missään nähnyt, aivan ylivoimainen sisällööllän sekä toiminnoillaan.

2024.10.2007 14:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zya:
To-mafian toiminta on niin epätoivoista,sama kuin yrittäisi valtameristä saada ämpärillä kaikki vedet pois

Pikemminkin sama kuin yrittäisi nostaa oman rannan vedenpintaa hakemalla saaren toiselta puolelta vettä siihen...

2125.10.2007 10:26

No OiNK on jo historiaa, mutta nyt kävi aivan mitä sanoin,

Lainaus:
...nyt ne albumit tulevat vaan julkisille trackereille, joista paljon useampi saa ladattua ne...

Eli TPB otti OiNKin albumit huostaansa...
http://piraattiliitto.org/uutiset/2007/1...i-pirate-bayhin

Mahtaa ifpillä nyt olla vähän samantyylinen tunnelma, kuin mediadefenderillä oli kun niitten emailit tuli julki:PPP

...ei p2p:tä pysty lopettamaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat (9.12.2016 08:40)
Floridalaiseen Magic Leap -kasvuyrityksen kehittämiin mixed reality -laseihin on ladattu kovia odotuksia – kenties liiankin suuria. The Informationin paljastamien tietojen mukaan Magic Leap ....
Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti

Uutisarkisto