*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

TV Links ratsian kohteena

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 20.10.2007 10:28 Kommentteja (37)

TV Links ratsian kohteena Suosittu TV Links -sivusto on jo pidemmän aikaa kiinnostanut mediajättejä ja tekijänoikeusjärjestöjä sen jakaman sisällön takia ja nyt Ison-Britannian viranomaiset ovat suorittaneet ratsian, jonka yhteydessä sivusto hävisi internetistä ja sivustoa pyörittänyt 26-vuotias mies pidätettiin.
TV Links -sivuston ylläpitäjää tullaan tämän hetkisten tietojen perusteella syyttämään tekijänoikeusrikosten avustamisesta. Tilanne on kuitenkin lakiteknisesti mielenkiintoinen, sillä TV Linksin sivustolta löytyi vain linkkejä suosittuihin TV-sarjoihin ja elokuviin, joita pystyi linkin kautta katselemaan internet-selaimella. TV Links ei siis itse pitänyt tekijänoikeudella suojattuja elokuvia tai TV-sarjoja palvelimillaan, vaan yleensä varsinainen sisältö löytyi netin eri videopalveluista kuten Google Videosta tai Stage 6:sta.

Poliisin apuna jutun selvittämisessä oli paikallinen piratismia vastaan taisteleva Federation Against Copyright Theft (FACT), jonka edustaja kommentoi tilannetta seuraavasti: "Sivustot kuten TV Links hyötyvät taloudellisesti siitä, että ne auttavat tekijänoikeuksien rikkomisessa, kun he julkaisevat, listaavat ja indeksoivat linkkejä, joiden avulla käyttäjät voivat ilman lupaa katsella tekijänoikeudella suojattua materiaalia".

FACT:in johtaja Kieron Sharp sanoi, että TV Links on vasta ensimmäinen suuri kohde taistelussa internet-piratismia vastaan. "Elokuvien varastaminen ja jakelu vahingoittaa niiden ihmisten elämää, jotka työskentelevät elokuvateollisuudessa ja samalla se vahingoittaa taloutta" kommentoi Sharp.

TV Linksin sulkeminen saattaa vaikuttaa muihin Isossa-Britanniassa toimiviin vastaaviin sivustoihin ja ratsian uhka voi olla tarpeeksi suuri syy näille sivustoille toiminnan lopettamiseen. Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun vastaavia sivustoja yritetään sulkea, sillä syyskuun lopulla MPAA haastoi SSUpload.com- ja Cinematube.net-sivustot oikeuteen samasta syystä.

Lähteet:
Guardian Unlimited
Zeropaid

Edellinen Seuraava  

37 kommenttia

120.10.2007 10:41

Ei ole ennen ratsiat haitannut, mutta kyseinen tapaus sitten kirpaisee kerralla kunnolla. Jo valmiiksi paska fiilis ja sitten... ei helv!

220.10.2007 11:35
henkettu
Inactive

Lainaus:
FACT:in johtaja Kieron Sharp sanoi, että TV Links on vasta ensimmäinen suuri kohde taistelussa internet-piratismia vastaan.

Haha... Nimi kertoo kaiken. 'Kiero Hai' eih...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.10.2007 @ 20:13

320.10.2007 11:37

Lainaus:
"Sivustot kuten TV Links hyötyvät taloudellisesti siitä, että ne auttavat tekijänoikeuksien rikkomisessa, kun he julkaisevat, listaavat ja indeksoivat linkkejä, joiden avulla käyttäjät voivat ilman lupaa katsella tekijänoikeudella suojattua materiaalia".
Entäs monet data,viikko ja myös useat iltalehdet,ympäri
Eurooppaa jotka ovat täynnä näitä linkkejä.Nekin hyötyvät
ja auttavat tässä TO:n rikkomisessa,ainoana erona se että
näistä täytyy se linkki itse kirjoittaa,joten ei yhtä helposti
ku netiltä suoraan.Mutta on kait helpompi ratsata 26 vuotias
kaveri kun joku lehden vastaava toimittaja.

420.10.2007 11:57

Tuohan toimii periaatteessa samalla tavalla kuin torrent-trackerit. Antaa linkkejä laittomaan materiaaliin. Ja onhan torrent-trackereitakin kaadettu, joten sinäänsä ei mitään uutta.

520.10.2007 12:15

-

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.11.2010 @ 00:36

620.10.2007 12:30

evvk. Tänään pidätys ja huomenna mennään toiselle sivustolle.

720.10.2007 12:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Naigel:
Jos videoita oli Google Videossa niin miksi se jätettiin rauhaan, mutta sivusto, joka listaa linkkejä näihin videopalveluihin ratsattiin?
Näin rikollisuutta vastaan taistellaan. Huumeiden pikkukaupustelijoita pidätetään ja pistetään päiväksi linnaan.. suuret kauppiaat ja rahtaajat jää rauhaan kun ovat liian vaikeita. Järjestaynynyttä rikollisuutta kitketään kieltämällä prostituutio (tai osto... sama asia käytännössä). Liittyi se siihen tai ei. Järjestäytynyt rikollisuus jätetään rauhaan.

Rikkaruohoja kitketään latvoista leikkaamalla... Juuret on liian vaikeita, mutta pakko on päteä ja ratsata helppoja kohteita vaikkei sillä varsinaista vaikutusta itse asiaan olisikaan.

Pakko tuon elokuvateollisuudenkin on joskus mennä itseensä ja muuttua. Jos yhdelle näyttelijälle on varaa maksaa 5 miljoonaa yhdestä elokuvasta (puolen vuoden työ... onkohan ne palkat ihan kohdallaan?), ei voi itkeä miljoonien tappioista jos ihmiset katsovat 5 min huonolaatuisia tupakkiaskin kokoisia pätkiä ilmaiseksi.
Joskus julkisuus oli tulkittiin hyväksi asiaksi ja sen avulla saatiin se raha siitä omasta tuotannosta. Nyt pitäisi kaiken rahan tulla automaattisesti.
"Me tehdään elokuva ja ihmisten on pakko osta se järjettömän kalliiseen hintaan. Muuten ne tekee väärin"

820.10.2007 15:09

Mä oon yrittänyt jo pari päivää päästä tv links sivustoon ja se ei ollut päällä, mä luulin aluksi että ne vaan yrittää päivitää sivusto. Ei tulut mieleen ollenkaan että se oli ratsattu.:( Mun mielestä se sivusto ei rikkonut mitään lakia

920.10.2007 15:25

ei minunkaan mielestä rikkonut lakia missään vaiheessa,
harmi :( tykkäsin käyttää sitä

1020.10.2007 16:09

voi hemmetti! justiinsa tv links... tykkäsin käyttää sitä sivua. sieltä löyty vaikka minkälaista katseltavaa, ja nehän oli tavallaan vaan linkkejä muille sivuille mistä sitten se leffa/sarja oikeasti tuli.

nojoo, onhan sitä muitakin sivuja joista katsella mutta tuo nyt oli mielestäni yksinkertainen ja hyvä sivu.

1120.10.2007 16:38

itse linkkausta ei saisi ees tehdä rangaistavaksi, alkaa kohta vaikuttaa samantyyppiseltä ratkaisulta ku kiinassa ja muualla tuolla missä linkkaus esim valtiota arvostelevaan juttuun aiheuttaa vankilaa ja kuritushuonetta

1220.10.2007 18:24
popini
Inactive

Löysin sivuston tällä viikolla ja ehdin jo pitämään siitä, mutta ei tämä kuitenkaan minua hirveän suuresti haittaa. On niitä muitakin sivuja ;)

1320.10.2007 20:20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mestari81:
Mä oon yrittänyt jo pari päivää päästä tv links sivustoon ja se ei ollut päällä, mä luulin aluksi että ne vaan yrittää päivitää sivusto. Ei tulut mieleen ollenkaan että se oli ratsattu.:( Mun mielestä se sivusto ei rikkonut mitään lakia
Outoa... Itse katselin viellä eilen yötä myöten Top Gearia palvelusta.

1420.10.2007 21:12

Joo se on varmaan sen takia etä sä olit jo katsomassa top gear, jos vaikka sä olisit sulkenut sivusto, sä et varmaan olis päässyt takaisin sinne, ainakin se oon huomannut kun se oon mennyt pois päältä pari kertaa, meillä on kaksi tietokone sillä tavalla huomasin sen

1520.10.2007 21:48

Erittäin mielenkiintoinen tapa kyllä kytkeä rikollisuus. Eli teoreettisesti ajatellen, jos neuvoisin pankkiryöstäjää, tämän kysyessä tietä pankille, olisin osallinen ryöstöön. Saati jos olisin pitänyt oven auki hänelle. Tässä tapauksessa en hyödy rahallisesti, vaan saisin hyvän omatunnon auttaessani toista ihmistä. Teoriani on idioottimainen ja ääripäästä revitty, mutta idioottimainen oli tuo toiminta poliiseilta, pidättäessään avuttoman miehen.

1620.10.2007 22:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Waakkis:
rikollisuus. Eli teoreettisesti ajatellen, jos neuvoisin pankkiryöstäjää, tämän kysyessä tietä pankille, olisin osallinen ryöstöön. Teoriani on idioottimainen ja ääripäästä revitty, mutta idioottimainen oli tuo toiminta poliiseilta, pidättäessään avuttoman miehen.


Teoriasi ei ole yhtään idioottimainen,ehkä joku näistä Ison-Britannian viranomaisista ajatteli kuten sinä,mutta ei silti
voinut kieltäytyä duunista kun oli työ aika,siis mihin V**tuun
päin tämä metsästys on menossa,pommimiehet saa melkein riehua
vapaasti,mutta jos vähänkin haiskahtaa piratismilta,niin ei-
kun munat rautoihin ja oitis.Melkein vielä nimi lehteen.prkl.

Edit Kunhan saisi mahdollisuuden kysyä poliittisilta päättäjiltä,
kumpi maksaa enemmän,koettaa valvoa oikeita rikollisa tai piratismiin yhden cd kopioinnin takia syyllistyneen henkilön
rikoksen,jos se nyt heidän silmissään on sitä,valvonta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.10.2007 @ 22:43

1721.10.2007 15:26

Mä olin just äsken afterdawnin eng kieliselle puolelle ja siellä puhuttiin uusista sivuista ja siellä tuli esille että tv links on periaatteessa viellä ylhäällä mut joku muu pyörittää sitä, se ei ole myöskään päivitetty. Tässä on se linki http://www.pazoena.com/

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.10.2007 @ 15:27

Windows xp

1821.10.2007 15:42

Tvlinksiä käytin melkein joka päivä. Paras alan sivusto vaikka päivitystahti ei kesän jälkeen ollutkaan enään huimaa.

Hienoa että homma jatkuu toistaiseksi tuolla pazoena sivulla.

1921.10.2007 15:59

juu kyllä tuo pazoena näemmä toimii ja onkin samanlainen kuin tv links, en vain löytänyt sieltä joistakin sarjoista niin paljon jaksoja mitä tv links tarjosi...

edit: niin hyvä kuitenkin että homma jatkuu silti tuolla pazoenassa, kyllähän sieltä nyt kuitenkin jotain löytyy :P

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.10.2007 @ 16:00

2021.10.2007 16:49
FotD
Inactive

Lainaus:

Näin rikollisuutta vastaan taistellaan. Huumeiden pikkukaupustelijoita pidätetään ja pistetään päiväksi linnaan.. suuret kauppiaat ja rahtaajat jää rauhaan kun ovat liian vaikeita. Järjestaynynyttä rikollisuutta kitketään kieltämällä prostituutio (tai osto... sama asia käytännössä). Liittyi se siihen tai ei. Järjestäytynyt rikollisuus jätetään rauhaan.

Rikkaruohoja kitketään latvoista leikkaamalla... Juuret on liian vaikeita, mutta pakko on päteä ja ratsata helppoja kohteita vaikkei sillä varsinaista vaikutusta itse asiaan olisikaan.

Pakko tuon elokuvateollisuudenkin on joskus mennä itseensä ja muuttua. Jos yhdelle näyttelijälle on varaa maksaa 5 miljoonaa yhdestä elokuvasta (puolen vuoden työ... onkohan ne palkat ihan kohdallaan?), ei voi itkeä miljoonien tappioista jos ihmiset katsovat 5 min huonolaatuisia tupakkiaskin kokoisia pätkiä ilmaiseksi.
Joskus julkisuus oli tulkittiin hyväksi asiaksi ja sen avulla saatiin se raha siitä omasta tuotannosta. Nyt pitäisi kaiken rahan tulla automaattisesti.
"Me tehdään elokuva ja ihmisten on pakko osta se järjettömän kalliiseen hintaan. Muuten ne tekee väärin"
Aamen!

2121.10.2007 17:09

itekki just ihmettelin ku ei toimi.
kyl nyt kaikkien pitäis tajuta ettei toi auta ollenkaan koska tilalle tulee aina uusia sivuja jne.

2222.10.2007 3:40

linkittäminen ei ole rikos. toisten rikoksista taloudellisesti hyötyminen ei ole rikos (USAssa myydään aseita ihan perkeleesti ja siellä myös tapetaan aseilla ihan perkeleesti, eikös se ole rikoksesta taloudellista hyötymistä?). joten miks ihmees pitää aina niihin yksilöihin ja pieniin tekijöihin kajota!!!! kaikesta syytetään aina yksilöitä prkl.. ilmaston lämpeneminen ja luontokatastrofi on mukamas siitä kiinni että ostaako yksilö muovi vai paperi pussin ku vieressä lääkefirma pumppaa kemikaalit metsiin ja vesiin. piratismista syytetään 26w junnuu joka keksi täydellisen elannon, linkittämisen. ottaa päähän tämmönen.

Ja eniten ottaa päähän se että tvlinks oli ainoo paikka jost löyty hyvät dokumentti yhteydet! tuli katottuu vaikka mitä dokkareit sielt. Sit ne väittää et se on muka piratismii. Luuleeko ne oikeesti et menisin ostamaan jonku "mitä mayat söivät vuosina 300-500" dokkarin. NO en todellakaan, mut kyl se krapulassa meni :D. Luuleeko ne oikeesti et kyseistä dokkarii ees muutetaan VHS:stä DVD:lle jonka jälkeen se viel suomennettais ja tuotais tohon viereiseen markettiin mun ulottuville + sitä pitäis viel mainostaa jot hiffaisin sen käydä ostaa. Ei tollanen oo piratismii jos mul ei oo mitään mahollisuut ees saada sitä rahalla, vaikka pistäis agentille tippii ja sanois et ettis mulle. Sit ku haluu kattoo viel 4 dokkarii darra aamun ni ei niitä mistään saa ees rahalla.

Animes on sama juttu, ei niitä koskaan siellä japanissa enkuteta saati sitten suomenneta joten miks en vois kattoo sellast ilmatteeks huh? (joo kyl enkutetaan mut menee se 5-10kk... ei kiitos)

Sen ymmärtää et joku lost, heroes, greyn anatomy tai mitäs muita niitä nyt onkaan. et noit ei sais näyttää, sil niil on viel potentiaalii saada rahaa niist (vaikka ne saa jo ihan liikaaki sitä rahaa). Mut siltiki, ne oli vaan linkkei tvlinksis!!

PS: joo meni vähän paapatukseks mut oon oikeesti ihan helvetin täynnä tollast paskaa prkl!!! (hakkaa nyrkit verille) ei tollasest sai hyvää sivuu pistää alas. Toivottavasti tulee joku vastaava tilalle, jos ois ne hyvät dokkari valikoimat.

PSS: Pärjäile 26vuotias bisnes mies joka sitä tvlinksii pyöritti. Koko maailma on sun puolella.

2322.10.2007 7:43

totta puhut. huomasin juuri itsekin että tuolla pazoenassa joka on vähän samanlainen sivusto mikä tv links niin eihän siellä ole dokumentteja :s tuli itsenikin joskus katseltua välillä jotain dokumentteja, no ei se mua niin haittaa vaikkei oliskaan mutta monia muita saattaa haittaa, niinkuin sinua Urdaniel.

2422.10.2007 9:48

Hemmete ku noi dokumentit ei ole pazoena sivulla, niitä tuli kateltua tv-linksistä mielen kiinnolla.
Taidan joutua hommaa tätä menoa telkkarin ja tallentavan digiboksin itselleni jotta pääsen katsomaan dokumenttejä silloin kun itselleni sopii, harmi vain et ei telkkerista tule ku samoja dokumenttejä uusintoina tai sit ne on lapsille suunnattuja, ja itse ei voi päättää ohjelmien esitys ajoista sekä itse ohjelmista.
En ole hommannut telkaria koska en yksin kertaisesti katsele sitä tv-lupien edestä, yksikään sarjakaan ei kiinnosta ja leffat oon nähny.

Taidan pistää taas torrentit kehiin ku ei suoraan voi katsella varmuudella mitään.

Näin se luonto säästyy ku joutuu hommaa telkkareita ym. tai sitten hommaan enemmän kovalevy tilaa jotta koneelle mahtus taas lisää tavaraa.

Urdaniel puhuu asiaa:)

2522.10.2007 15:03

Tässä on yks sivu missä olis dokumentteja http://www15.alluc.org/alluc/movies.html?letterselect=C

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.10.2007 @ 15:03

Windows xp

2622.10.2007 21:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mestari81:
Tässä on yks sivu missä olis dokumentteja http://www15.alluc.org/alluc/movies.html?letterselect=C

Kiitokset vinkistä, käyttöä löytyy:)

2723.10.2007 17:59

joo-o... eipä toimi enään pazoenakaan. "Site has been taken down." mikähän hyvä sivu seuraavaks pistetään pois? :/

2823.10.2007 18:13

Juu, ei toimi tv-links, eikä tuo pazoena. :'(
Linkittäkääpä tähän kaikki sivustot, joilla on nuita ohjelmalinkkejä, mieluitenkin animea.
E: Tästälähtien pitää tallettaa kaikki sivut off-line tiedostoina, jos ne vaikka kaadettaisiin..

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.10.2007 @ 18:14

2923.10.2007 18:17
henkettu
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti CP3O:
Juu, ei toimi tv-links, eikä tuo pazoena. :'(
Linkittäkääpä tähän kaikki sivustot, joilla on nuita ohjelmalinkkejä, mieluitenkin animea.
E: Tästälähtien pitää tallettaa kaikki sivut off-line tiedostoina, jos ne vaikka kaadettaisiin..
No ei todellakaan tehdä tästä mitään ohjelmalinkkikeskustelua! Saat perustaa sille ihan uuden...
Eikä myöskään kannata tuo offline-tallentaminen :DD

3026.10.2007 20:26

Tekijänoikeusfasismin sairas toiminta siis jatkuu.

[mainos]
Nyt kaikki innolla painattamaan T-paitoihinsa vastaavat linkit TV-sarjoihin ja paljoon muuhunkin.
Jos ei jaksa itse tulostella niin linkit jakoon esim. http://www.spreadshirt.net kautta.
[/mainos]

Katsotaan kuinka sairaisiin mittasuhteisiin fasistinen totalitarismi menee...

3127.10.2007 23:26

Siis tää on jo ihan hullua. Ei kaikilla ole mahdollisuutta istua katsomassa televisiota 24/7. Ja jos joku ohjelma jää välistä nii sitä ei todennäköisesti tulla enää näkemään aikoihin.

Elokuvien tekijät pelkäävät menettävänsä miljoonia piratismin ja streamauksen takia, mutta ihan kuin ne tarvitsisivatkin niin paljon rahaa. Näyttelijöillekin maksetaan mielettömiä summia siitä että he keikkuvat kameran edessä.
Ei ole yllätys että kun raha on kyseessä alkaa kauhea taistelu. Poliisit ja viranomaiset voisivat keskittää voimansa OIKEAAN rikollisuuteen.

3229.10.2007 8:24

piratismissä ei oo mitään vikaa, kaikki tuotteiden tekijät ja netti operaattoritkin hyötyy siitä jossain määrin.

335.1.2008 17:47

paska sivu. mikään ei toimi vaikka klikkaa 700000000 linkkiä. ja sit joku helvetin zangon paska tulee pomppiin ruudulle. turha paikka

3530.1.2008 23:55

En ole varma onko joku viellä maininnut tätä mutta uusi tv-link on tullu ja se on viellä parempaa kuin se ensimäinen:) voitais jopa sanoa että se on täydellistä.;) Nähtävästi uusi porukkaa pyörittää sitä.
http://tv-links.cc

3631.1.2008 13:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mestari81:
En ole varma onko joku viellä maininnut tätä mutta uusi tv-link on tullu ja se on viellä parempaa kuin se ensimäinen:) voitais jopa sanoa että se on täydellistä.;) Nähtävästi uusi porukkaa pyörittää sitä.
http://tv-links.cc
kiitän linkistä! :D tuli tässä katseltua animea jokusen aikaa tuolta, hyvä että tälläisiä paikkoja netistä löytyy. ja tuokin paikka vaan jakaa linkkejä jonnekin muualle ja toistaa videoita eri lähteistä, joten sillä itsellään ei ole mitään niistä videoista, niinkuin alkuperäinen tv-links teki. oli väärin sulkea se.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
4 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto