*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Ruotsin valtiollinen peliyhtiö mainosti Pirate Bayssa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 11.10.2007 16:31 Kommentteja (17)

Ruotsin valtiollinen peliyhtiö mainosti Pirate Bayssa Internet-mainonnan ihmeellisyydet ovat tällä kertaa herättäneet hämmästystä Ruotsissa, jossa Ruotsin valtiollisen peliyhtiö Svenska Spelin verkkomainokset ovat päätyneet The Pirate Bay -sivustolle.
Svenska Spel on Veikkauksen ruotsalainen vastine ja sen omistaa kokonaisuudessaan Ruotsin valtio. Täten The Pirate Bay -sivusto ja sen ylläpitäjät ovat saaneet mainoksien näyttämisestä rahaa Ruotsin valtiolta, vaikka samaan aikaan syyttäjä Håkan Roswall rakentaa oikeusjuttua Pirate Bayn ylläpitäjiä vastaan.

The Pirate Bay -sivustolla näkyneet Svenska Spelin bingomainokset eivät miellyttäneet Svenska Spelin markkinointipäällikkö Jeanette Strömiä, joka oli erittäin yllättynyt asiasta kuullessaan tilanteesta PC för Alla -lehden toimittajalta. Strömin mukaan mainokset eivät olleet tarkoituksella The Pirate Bay -sivustolla ja Ström pelkää, että mainoksien näkyminen sivustolla saattaa heikentää Svenska Spelin julkista kuvaa.

Ström sanoi Svenska Spelin mainosten olevan kohdennettu suurille ja tunnetuille internet-sivustoille, mutta The Pirate Bay -sivustolle mainokset eivät kuulu. Ström lupasi, että Svenska Spelin mainokset poistuvat Pirate Bay -sivustolta mahdollisimman nopeasti.

Viime vuoden kesällä Roswall ilmoitti, että The Pirate Bayn saamat mainostulot voivat vaikuttaa jutun käsittelyyn. "Jos on niin, että sivusto on kaupallinen, ja sitä se mainosrahoitteisena on, asialla on rangaistusvaatimuksen kannalta suuri merkitys. Rangaistukset ovat aivan toista luokkaa, jos käy ilmi, että toiminnasta on saatu tuloja" sanoi Roswall.

Lähteet:
ITviikko
PC för Alla

Edellinen Seuraava  

17 kommenttia

111.10.2007 16:47
henkettu
Inactive

Seuraavaksi Håkankin alkaa varmaan mainostamaan lakifirmaansa Pirate Bayssa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.10.2007 @ 16:48

211.10.2007 17:02

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti henkettu:
Seuraavaksi Håkankin alkaa varmaan mainostamaan lakifirmaansa Pirate Bayssa.


No ei sitä koskaan tiedä... Aika ovela juttu

311.10.2007 17:02

Tuli tuplat. sori

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.10.2007 @ 17:04

411.10.2007 17:07

Lainaus:
Jos on niin, että sivusto on kaupallinen, ja sitä se mainosrahoitteisena on, asialla on rangaistusvaatimuksen kannalta suuri merkitys. Rangaistukset ovat aivan toista luokkaa, jos käy ilmi, että toiminnasta on saatu tuloja
Eikö laillisesta toiminnasta saa ottaa vastaan mainostuloja Ruotsissa?

511.10.2007 17:35

Lainaus:
Svenska Spel sponsrar Pirate Bay ofrivilligt

Suoraan Suomennettuna Svenska Spel sponsoroi TPB:tä
haluamattaan??

TPB:n sivuilla pyörii tällä hetkellä mainoksia,Svenska spel:in
netti palveluista,mutta myös muilla sivuilla.Jeanette Ström
joka on markkinointi vastuussa Svenska spel:in mainostamisesta
netillä on hämmästynyt tästä,kun PC-för alla mainitsee tästä
hänelle.
No sattuuhan tällaista ei tästä kannata valtion
herneitä nenään vetää,luulen et tää nostaa TPB:n osakkeita
seuraavissa toimissa,jopa valtion firma mainostaa meidän sivuilla!

612.10.2007 3:53
Wicerig
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti henkettu:
Seuraavaksi Håkankin alkaa varmaan mainostamaan lakifirmaansa Pirate Bayssa.
Ei taida Håkanilla olla lakifirmaa? Syyttäjähän se on.

712.10.2007 5:10

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti henkettu:
Seuraavaksi Håkankin alkaa varmaan mainostamaan lakifirmaansa Pirate Bayssa.
Ei taida Håkanilla olla lakifirmaa? Syyttäjähän se on.

Valtion lakiosaston/syyttäjien mainokset sitten :D

812.10.2007 5:21

Eipä siitä ole pitkä aika kun esim. PlusTV:n mainoksia näkyi yhdellä isolla torrensivulla.

912.10.2007 9:53

torrenttisivuja on paljon mutta oikeusjutut eivät ole levinneet piratebaysta mihinkään. hmm..

mikä estää haastamasta muita torrenttisivuja oikeuteen?

1012.10.2007 10:03

Mutta eikä kaikki rahat mene servereiden pyörittämiseen/kehittämiseen, eli ei TPB pojat itse tienaa mitään rahaa siitä?

Lainaus:

mikä estää haastamasta muita torrenttisivuja oikeuteen?


Olettavat luultavasti että kun lippulaiva saadaan alas niin muutkin lopettavat...(mitä ei todellakaan tule tapahtumaan)


PS. Hankkikaa Mozillaan Adblock add-on, niin ei tarvitse katsella mitään mainoksia.

1112.10.2007 11:05

Tämä jonkin sortin uutisankka - ITViikon ja PC För Allan kärpäsestä tekemä härkänen. Uutisessa on aimo annos sensaatiohakuisuutta, keltaisen lehdistön tavaramerkkiä: Jos TPB käyttää googleadsia mainostensa näyttämiseen ja Svenska spel sattuu käyttämään samaa palvelua mainostamiseen niin siinäpä se on. Ei siinä sen kummempaa selitystä tarvitse etsiä. Asioista kirjoitettaessa saa käyttää myös sitä maalaisjärkeä, mikä tuntuu useasti unohtuvan.

Veikkaisinpa, että googleads:issa voi jaotella minkälaisiin palveluihin mainoksia menee.. Jos jotain syyttävällä sormella haluaa osoittaa, niin minun sormeni kääntyisi on Svenska Spelin markkinointiosastolle tai sille firmalle jolle svenska spel on markkinointipalvelut ulkoistanut.

Niin, ja tuo maalaisjärkikommentti kritisoi noita lähteitä. AD:n uutistiimi voisi kyllä vähän kriittisemmin suhtautua näihin "TPB vs. muu maailma" -uutisiin

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.10.2007 @ 11:09

1212.10.2007 11:20

Aika paha, kun Ruotsin valtiokin tukee kyseistä pelifirmaa... :)

1312.10.2007 12:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ysf:
Tämä jonkin sortin uutisankka - ITViikon ja PC För Allan kärpäsestä tekemä härkänen. Uutisessa on aimo annos sensaatiohakuisuutta, keltaisen lehdistön tavaramerkkiä: Jos TPB käyttää googleadsia mainostensa näyttämiseen ja Svenska spel sattuu käyttämään samaa palvelua mainostamiseen niin siinäpä se on. Ei siinä sen kummempaa selitystä tarvitse etsiä. Asioista kirjoitettaessa saa käyttää myös sitä maalaisjärkeä, mikä tuntuu useasti unohtuvan.

Veikkaisinpa, että googleads:issa voi jaotella minkälaisiin palveluihin mainoksia menee.. Jos jotain syyttävällä sormella haluaa osoittaa, niin minun sormeni kääntyisi on Svenska Spelin markkinointiosastolle tai sille firmalle jolle svenska spel on markkinointipalvelut ulkoistanut.

Niin, ja tuo maalaisjärkikommentti kritisoi noita lähteitä. AD:n uutistiimi voisi kyllä vähän kriittisemmin suhtautua näihin "TPB vs. muu maailma" -uutisiin
Olen kyllä täysin samaa mieltä. Ihan älytöntä tälläsestä uutista edes tehdä. Kaiken olisi kruunannut, jos yhtenä lähteenä olisi ollut piraattiliitto.

1412.10.2007 14:34

Lainaus:
Mutta eikä kaikki rahat mene servereiden pyörittämiseen/kehittämiseen, eli ei TPB pojat itse tienaa mitään rahaa siitä?
Tuumipas paljonko tuollaisen kävijämäärän sivusto tienaa mainoksillaan rahaa. Joku oli asian joskus melko tarkkaan arvioinut ja summa oli muistaakseni noin $27 000 päivässä. Melkoisen serveriarmeijan tuolla jo saisi.
Mutta vaikka tuo summa pitäisikin paikkansa, en syyllistä herroja lainkaan - ei nimittäin ole joka pojasta tuollaiseen hommaan valtavien paineiden alla niin poliisin kuin tekijänoikeusjärjestöjen tahoilta.

1512.10.2007 15:17

Lainaus:
PS. Hankkikaa Mozillaan Adblock add-on, niin ei tarvitse katsella mitään mainoksia.
Haluat siis tehdä Pirate bay:sta maksullisen?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.10.2007 @ 15:18

1612.10.2007 15:28
henkettu
Inactive

Ei nyt aleta riitelemään niistä PirateBayn mainoksista, vaan kommentoidaan uutista!
Kiitos ja hyvää juhannusta.

1712.10.2007 16:38

Ettei tässä vain yritettäisi väkisin saada aikaseks todistusaineistoa ansaintatarkoituksesta... jotta saatais ees heikko pohja syytteille...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen (8.12.2016 11:09)
Vuoden 2015 kesällä lanseerattu Apple Music -suoratoistopalvelu on kerännyt tähän mennessä 20 miljoonaa tilaajaa. Pitempään markkinoilla toimineella Spotifylla on syyskuussa päivitetyn tilastotiedon ....
Tällä reseptillä Microsoft ja Intel puskevat PC:n uudelleen kasvu-uralle Tällä reseptillä Microsoft ja Intel puskevat PC:n uudelleen kasvu-uralle (8.12.2016 10:03)
Microsoft ja Intel esittelivät WinHEC-tapahtumassa Kiinassa uutta Project EVO -hanketta, jonka avulla IT-jätit yrittävät määritellä miten PC-valmistajien tulisi parantaa ensi vuoden tietokonemalleja. ....
Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio (8.12.2016 09:30)
Muutama vuosi sitten Microsoft yritti tuoda täysiverisen Windows 8:n ARM-pohjaisten tietokoneiden ja tablettien saataville, mutta projekti kuivui kasaan hyvin nopeasti. Nyt Microsoft yrittää ....
Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille (8.12.2016 08:58)
Elokuvien julkaisukaava voi mennä lähitulevaisuudessa kokonaan uusiksi, sillä Bloombergin saamien tietojen mukaan Apple neuvottelisi Hollywoodin suurimpien studioiden kanssa oikeuksista tuoda ....
PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....

Uutisarkisto