*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Tekijänoikeuslain valmistelusta huomautus opetusministeriölle

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 8.10.2007 16:14 Kommentteja (12)

Tekijänoikeuslain valmistelusta huomautus opetusministeriölle Eduskunnan toinen apulaisoikeusasiamies Jukka Lindstedt on antanut huomautuksen opetusministeriölle koskien tekijänoikeuslain muutosten valmistelua. Tapaus koskee vuonna 2005 hyväksyttyä tekijänoikeuslakia, jota valmistelemassa mukana ollut viestintäkulttuuriyksikön johtaja Jukka Liedes toimi samaan aikaan myös Esittävän säveltaiteen edistämiskeskuksen (ESEK) ja Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskuksen (AVEK) johtokuntien jäsenenä.
Liedeksen toiminta herätti jo tuolloin keskustelua ja siitä jätettiin myös kanteluita, joissa pidettiin ministeriön toimintaa hyvän hallintotavan vastaisena.

Lindstedtin mukaan toiminta oli laillista, sillä hallintolain esteellisyyssäännöksiä ei sovelleta lainvalmistelutehtäviin, mutta asiat olisi voinut hoitaa myös paremmin. "Tällainen tilanne ei ole ollut omiaan ylläpitämään yleisön luottamusta virkatoiminnan puolueettomuuteen" sanoi Lindstedt päätöksessään.

Lindstedtin mielestä olisi ollut perusteltua, että opetusministeriö olisi siirtänyt lain valmistelun virkamiehille, jotka eivät kuulu tekijänoikeusjärjestöjen johtokuntiin.

Tulevaisuudessa tekijänoikeudelliset asiat on tarkoitus siirtää uuden työ- ja elinkeinoministeriön haltuun, jolloin tekijänoikeuksista päättäisivät todennäköisesti uudet henkilöt. Elokuva-alan keskusjärjestö Filmikamari, Suomen professoriliitto sekä säveltäjien ja sanoittajien yhdistys Elvis haluaisivat kuitenkin pitää tekijänoikeudelliset asiat opetusministeriön käsissä, joten kädenvääntö tekijänoikeuksien ympärillä jatkunee myös tulevaisuudessa.

Lähteet:
Eduskunnan oikeusasiamies
YLE
Piraattiliitto

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

18.10.2007 16:30

Voihan ...kele! Pikkusen alkaa paistaa toi TO-mafia kaikissa hommissa läpi..

28.10.2007 17:10

Ei ollut vaikea arvata.

38.10.2007 17:26

EI NÄIN!
Siis nyt alkaa ketuttaa tollaset pelleilyt.

48.10.2007 17:32

Lainaus:
Siis nyt alkaa ketuttaa tollaset pelleilyt.
siis muka vasta nyt? onhan tuota ketuttanu jo pitemmän aikaa tämä pelleily.

58.10.2007 17:49

Ja Suomessa ei muka ole korruptiota... :/ kyllä se täälläkin onnistuu, vaikkei niin räikeästi.

68.10.2007 18:14

Suomen mafia.... EI NÄIN!

78.10.2007 18:48

Lainaus:
Lindstedtin mielestä olisi ollut perusteltua, että opetusministeriö olisi siirtänyt lain valmistelun virkamiehille, jotka eivät kuulu tekijänoikeusjärjestöjen johtokuntiin.
No shit sherlock!

Tää tuo mieleen kaikki tupakkayhtiöiden tekemät tutkimukset, että kuinka terveellistä tupakka on...

88.10.2007 20:36

Lainaus:

Lindstedtin mukaan toiminta oli laillista, sillä hallintolain esteellisyyssäännöksiä ei sovelleta lainvalmistelutehtäviin, mutta asiat olisi voinut hoitaa myös paremmin.


Niin, mitäs sitä "hyvää lakia" tuomitsemaan, kun se on jo käytössä... just.
Lindsted tässä yrittää vaan kerätä itselleen plus-pisteitä kansalta. Nettilataushan on nykyään moitttavaa, eli samaa tasoa kuin tämä huomautus. Ketään ei moiset kiinnosta ja homma jatkuu entisellään =/

99.10.2007 12:13

"turha rykiä kun paska on jo housussa". Lindstedtin huomautukset tulevat siis pari vuotta myöhässä ja sen takia ainakin minusta tuntuu, että tälläisella turhanpäiväisellä lausunnolla yritetään vain paikata mennyttä mainetta.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.10.2007 @ 12:16

109.10.2007 12:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ysf:
"turha rykiä kun paska on jo housussa". Lindstedtin huomautukset tulevat siis pari vuotta myöhässä ja sen takia ainakin minusta tuntuu, että tälläisella turhanpäiväisellä lausunnolla yritetään vain paikata mennyttä mainetta.
Hmmh. ei tainnut kaveri olla edes tuossa virassaan sillon kun lakia valmisteltiin?

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.ph...s/lindstedt.htx

119.10.2007 12:38

Hyvä että Lindstedt on ottanut asian esille ja tehnyt jopa huomautuksen. Muuten ei asia muuttuisi mihinkään suuntaan.

Ihmettelen miksi Afterdawnissa otetaan uutinen näin huonosti vastaan. Kyllä Lindstedt on aiemminkin lakia kritisoinut, mutta lainvalmistelussa eri näkökulmia tuli niin monilta tahoilta, ettei yksi ihminen, tässä tapauksessa Lindstedt, saanut ääntään varmasti kuuluviin. Nyt kun laki on vähän aikaa ollut voimassa ja osoittautunut mahdottomaksi valvoa, on huomautuksen tekeminen mahdollista. Paljon kritiikkiä laki on saanut, ja nähtävästi tulee saamaan vielä jatkossakin.

Lisäys: Lisäkiitos Afterdawnille kunnollisista lähteistä. Monissa aiemmissa uutisissa lähteet ovat olleet Piraattiliitto, Effi, tai joku muu vastaava, jolloin vastanäkökulmat on jätetty täysin kertomatta. Nyt uutinen oli kerrankin sellainen, etten tuntenut lukevani ylipuolueellista tekstiä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.10.2007 @ 12:41

1221.10.2007 19:29

EU-markkinointia

Lex-Karpela kieltää digitaalisen kopioinnin, joten lain mukaan analoginen signaali pitää digitoida "on-the-fly" mp3-soittimelle ongelmitta siirrettäessä. Oliko eräällä eurooppalaisella mp3-jätillä sellainen soitin mallistossaan kun laki otettiin Suomessa käyttöön? EU-markkinointia on kätevä tehostaa EU-lainsäädännöllä...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nyt ne ovat täällä: Pokemon Go kolmas sukupolvi saapui! Nyt ne ovat täällä: Pokemon Go kolmas sukupolvi saapui! (8.12.2017 22:37)
Vuoden 2016 kesällä julkaistu Pokemon Go on onnistunut pitämään kymmenet miljoonat ihmiset kävelemässä pitkin maita ja mantuja jo puolentoista vuoden ajan. Pelin kehittäjä Niantic on aktiivisesti ....
Elon Musk vahvisti – Aikoo kehittää oman piirin itsestään ajaviin autoihin Elon Musk vahvisti – Aikoo kehittää oman piirin itsestään ajaviin autoihin (8.12.2017 15:57)
Elon Musk paljasti torstaina pidetyssä yksityistilaisuudessa, että Tesla kehittää parhaillaan omaa tekoälylaskentaan suunniteltua piiriä, jolla voitaisiin suorittaa itsestään ajavan auton edellyttämät ....
1 kommentti
Nämä olivat vuoden 2017 ladatuimmat ohjelmat Suomen App Storessa Nämä olivat vuoden 2017 ladatuimmat ohjelmat Suomen App Storessa (8.12.2017 15:22)
Kuluvan vuoden päättymistä kunnioittaakseen Apple on julkaissut listat tämän vuoden suosituimmista sovelluksista ja mobiilipeleistä. Suomen App Storessa suureen suosioon nousivat pikaviestisovellukset, ....
Apple panostaa vihdoin iPhonen akkuihin? Luvassa korotus kapasiteettiin Apple panostaa vihdoin iPhonen akkuihin? Luvassa korotus kapasiteettiin (8.12.2017 13:21)
Koolla on väliä, mitä tulee älypuhelimien akkuihin. Uutta iPhonea havitteleville onkin luvassa iloisia uutisia, sillä KGI Securitiesin analyytikko Ming-Chi Kuo ounastelee uusimmassa raportissaan ....
Windows 10:n ensi vuoden päivityksestä tihkuu tietoja Windows 10:n ensi vuoden päivityksestä tihkuu tietoja (8.12.2017 11:10)
Windows 10:lle ensi vuoden huhtikuussa julkaistava Redstone 4 -ohjelmistopäivitys tulee sisältämään parannetun virranhallinnan ja tuen eSIM-teknologialle. Ajatuksena on kehittää käyttöjärjestelmää ....

Uutisarkisto