*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

BD+ aiheuttaa ongelmia Blu-ray-soittimille?

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 5.10.2007 08:08 Kommentteja (11)

BD+ aiheuttaa ongelmia Blu-ray-soittimille? Kesällä siunauksen saanut BD+-kopiointisuojaustekniikka on nyt päässyt kiusamaan myös kuluttajia, kun Fox julkaisi tämän viikon tiistaina kaksi uutta Blu-ray-elokuvaa, jotka tiettävästi käyttävät BD+-suojausta. Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer- (Fantastic Four: Hopeasurffari) ja The Day After Tomorrow -elokuvat ovat ensimmäiset uudet Blu-ray-julkaisut Foxilta viimeiseen puoleen vuoteen.
Molemmat elokuvat ovat aiheuttaneet ongelmia useiden Blu-ray-soittimien kanssa ja esim. Samsungin BDP-1200- ja LG:n BH100-soittimet eivät pysty toistamaan elokuvia lainkaan. Muillakin soittimilla on esiintynyt ongelmia, jotka ilmenevät äänen ja kuvan pätkimisenä tai Blu-ray-soittimen yli kaksi minuuttia kestävällä käynnistymisellä kyseisten elokuvien kanssa.

Sekä Samsung että LG ovat tietoisia elokuvien aiheuttamista ongelmista ja molempien on tarkoitus julkaista soittimilleen firmware-päivitykset, joiden pitäisi korjata levyjen kanssa ilmenneet ongelmat. LG:n päivitys pitäisi tulla muutaman päivän sisällä, mutta Samsungin kohdalla odotusaika on muutamia viikkoja.

Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan täyttä varmuutta siitä, että aiheutuvatko soittimien toisto-ongelmat itse BD+-suojauksesta vai uusilla levyllä käytössä olevista interaktiivisista BD-J-ominaisuuksista.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun optisille medioille tallennetut elokuvat aiheuttavat ongelmia soittimille. Varsinkin DVD-elokuvien käyttämät epäviralliset kopiointisuojaustekniikat ovat aiheuttaneet ongelmia tietyille DVD-soittimille ja ongelmat näyttävät toistuvan myös teräväpiirtolevyjen kanssa.

Lähteet:
Hifimaailma
High-Def Digest

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

15.10.2007 8:38

Jotkut (elokuvastudiot) ne ei vaan ikinä opi...

25.10.2007 9:00

juu mukavaa touhua arpoa aina uuden elokuvan ostaessaan, että pääsekö sitä katsomaan, vai pitääkö odotella muutama viikko.Tälläisita pitäisi rankaista valmistajia raskaimman mukaan kuluttajille koituvista haitoista,oppisivat laittamaan markkinoille toimivia laitteita.

35.10.2007 9:42

Kun kerta perushenkilölle voi antaa 24 kappaleen jaosta 9,25 vuoden sakot, jos palkka on 2000$, miksei yrityksille voi? Tämähän on vielä monta kertaa suurempi rikkomus.

45.10.2007 10:57
SotaOrava
Inactive

Hahah, tiesin tämän kun uutiset bd+:sta tuli :) Ei se Sony kyllä ikinä opi virheistään. Tulee vähän surullisesti mieleen rootkit

55.10.2007 12:54

ehkä niitä levyjä kannattaisi kokeilla ennen myyntinlaittamista....

65.10.2007 21:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Supo:
Tälläisita pitäisi rankaista valmistajia raskaimman mukaan kuluttajille koituvista haitoista,oppisivat laittamaan markkinoille toimivia laitteita.
Eikös pitäs rankaista sitä kiekon/BD+ valmistajaa? Eihän se soittimen tekijä voinut laitettaan tehdessä nähdä tulevaisuuteen.

77.10.2007 8:43

No kai ne levytkin joku valmistaa pälli ;)

87.10.2007 9:04

Joo nyt tää formaatti sodan seuraaja rupee kannattamaan HD-dvd tän jälkeen...

Kohta kuitenkin samat suojaus yritykset tulee olemaan HD-dvd :S

97.10.2007 9:48

Tai jos vaan odottaa että tekniikka on valmista.Ei kuullosta hyvältä esim. toi elokuvien nykiminen.Menee puolet viehätyksestä kun filmit nykii ja paukkuu.


On moraalisesti väärin antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa.

107.10.2007 10:21

Eihän nämä "pienet" asiat kiinnosta blu-ray faneja ollenkaan (tämä ei ole ainoa). Tärkein on se että blu-ray on isompi ja siksi ylivoimaisesti parempi ja kehittyneempi, eiksnii??! Mitä välii jos ei toimi ollenkaan??

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti doom88:
Joo nyt tää formaatti sodan seuraaja rupee kannattamaan HD-dvd tän jälkeen...

Kohta kuitenkin samat suojaus yritykset tulee olemaan HD-dvd :S

Ei ole eikä tule HD-DVD:lle samanlaista paskaa. Onneksi.

111.11.2007 7:48

Harmi vaan että tälläiset asiat edistää piratismia, kun kuluttajan on vaan yksinkertaisesti helpompi ladata se leffa kun se nyt ainakin varmasti toimii eikä edes maksa mitään :/

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto