*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Sonyn XEL-1 OLED-TV ehtii Japanin joulumarkkinoille

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 1.10.2007 14:00 Kommentteja (15)

Sonyn XEL-1 OLED-TV ehtii Japanin joulumarkkinoille Sonyn keväällä antamat lupaukset joulumarkkinoille ehtivistä Organic Light-Emitting Diode -tekniikkaan (OLED) perustuvista televisioista näyttävät osoittautuvan todeksi, sillä Sony on nyt virallisesti esitellyt uuden XEL-1-television Japanissa.
XEL-1 sisältää 11 tuuman OLED-näytön, jonka paksuus on vain 3 millimetriä. Näytön kontrastisuhde on 1 000 000:1 ja sen resoluutio on aikaisemmista ilmoituksista poiketen 960x540 pikseliä, joka on siis neljäsosa 1080p-resoluutiosta.

XEL-1 sisältää digitaalisen TV-virittimen ja tämän lisäksi televisiosta löytyy USB-, HDMI- ja LAN-liitännät. Verkkoliitännän avulla television pitäisi toimia myös internet-selaimena ja television käyttöliittymänä toimii Sonyn PSP- ja PlayStation 3 -pelikonsoleista tuttu XMB (cross media bar).

XEL-1 pystyy käsittelemään 1080p-, 1080i-, 720p-, 480p- ja 480i-resoluutioiden videomateriaalia, joten se kelpaa tältä osin teräväpiirtosoittimen kaveriksi, vaikka kuvaa pitää skaalata pienemmäksi teräväpiirtovideon osalta. Painoa televisiolla on 2 kiloa.

Sonyn on tarkoitus aloittaa uutukaisen toimitukset Japanissa joulukuun ensimmäinen päivä ja hintaa XEL-1:llä tulee olemaan 200 000 jeniä eli noin 1 200 euroa. Tällä hetkellä ei ole tietoa siitä, että kuinka suuri erä XEL-1-televisioita päätyy myyntiin, joten kaikki halukkaat eivät välttämättä saa omaa XEL-1-televisiota jouluksi.





Lähteet:
I4U News
Sony (Google Translaten käännös)

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

11.10.2007 14:25

Sitten kun tälläisesta töllöttimestä tulee muutaman sukupolven uudempi versio ja ovat jopa saapuneet Suomeenkin asti niin voisin päivittää HDReady-litun FullHD-malliin.

21.10.2007 14:26

Hyvin jännä!

31.10.2007 16:03

Haluaisin nähdä tuon kontrastin livenä.

41.10.2007 16:40

11 tuumasta ruutua saa kattoo aika läheltä :D

51.10.2007 17:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
Hyvin jännä!

Jännä, missä on jännää?

Hirveen hintanen pikkutelkku

61.10.2007 18:21

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
Hyvin jännä!

Jännä, missä on jännää?

Hirveen hintanen pikkutelkku
Tuskin tarkoitti mitenkään jännittävää, vaan erikoista, jopa outoa.

71.10.2007 22:23

Hyvältä kuulostaa, vieläkun saavat tehtyä isommalla resolla isompia paneeleita.. :D ja tietenkin hinta kuluttajaystävällisemmäksi. Mutta kontrastia ei voi moittia.

82.10.2007 3:35

Eikös tuossa oled tekniikassa ole ollut ongelmana sen käyttöikä verrattuna esim. lcd tekniikkaan? Mitenkähän Sony on sen ratkaissut..

92.10.2007 5:33
2DGAMEDOG
Inactive

Panisin :O

102.10.2007 6:01

Aika hyödytön toistaseks..
Ehk kiva sitte ku koko kasvaa ja resoluutio on parempi

112.10.2007 8:25

Joo eipä tollasella 11 tuumalla kauheasti pääse nauttimaan vaikka oiskin FullHD...Minkäköhän hintaisiksi tulee paremman kokoiset...

122.10.2007 11:04

Vielä niin uutta tekniikka, sen takia sitä hintaakin on. Mutta se millainen käyttöikä telkussa on, kiinnostaisi. Kyllä tollasen voi sit varmaan 2020 ostaa :)

132.10.2007 12:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti romm:
Vielä niin uutta tekniikka, sen takia sitä hintaakin on. Mutta se millainen käyttöikä telkussa on, kiinnostaisi. Kyllä tollasen voi sit varmaan 2020 ostaa :)
Töllöttimissä uudet mallit menevät ja tulevat. Viiden vuoden päästä OLED saattaa olla vanha :D

144.10.2007 9:02

Loistavaa!

Itse en enää paljoakaan telkkaria tihrusta, enkä tonnia maksa analogivirittimellä varustetusta "HD Ready" 26" keskivertoa huonommasta lcd-töllöstä.

Katseluetäisyys näytöstä pyörii siinä < 50cm ja suurin määrä samanaikaisia katselijoita on < 3.

Eli tämä 'uusi' tekniikka on itselle tervetullutta sillä kannettavan 14" on riittänyt mainiosti jo viitisen vuotta. Ja ainoastaan näytön 400:1 kontrasti on haitannut kun 'musta' on vaalean harmaata.

159.10.2007 13:07

Tuo koko vaan nelinkertaiseksi niin samalla resoluutiokin nelinkertaistuu ja saadaan FullHD oled-telkku :)
Niin ja hinta vielä puoliksi niin vot.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....
Meneekö sormi suuhun iOS 11:n kanssa? Näin otat kaiken irti uudesta moniajosta Meneekö sormi suuhun iOS 11:n kanssa? Näin otat kaiken irti uudesta moniajosta (18.8.2017 11:11)
Applen tuotteita on kehuttu monesti siitä syystä, että niiden käyttölogiikan omaksuminen ei vaadi ohjekirjaa, vaan kaikki "vaan toimii". Monessa tapauksessa Applen tuotteet ovat varmasti hyvin ....
Nintendo Switch jyräsi myydyimmäksi konsoliksi heinäkuussa Nintendo Switch jyräsi myydyimmäksi konsoliksi heinäkuussa (18.8.2017 11:04)
Nintendolla voidaan olla tyytyväisiä kuluvasta vuodesta. Yhtiön tuorein konsoli, Nintendo Switch, on kärsinyt aiemmin kroonisista toimitusvaikeuksista, mutta tilanne helpotti vihdoin heinäkuussa. ....

Uutisarkisto