*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nokialta E51- ja 6301-matkapuhelimet

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 21.9.2007 08:48 Kommentteja (19)

Nokialta E51- ja  6301-matkapuhelimet Matkapuhelinvalmistaja Nokia on esitellyt uusia E51- ja 6301-matkapuhelimiaan.
Nokia E51 on suunniteltu yrityskäyttöön, mutta puhelimeen on lisätty mm. FM-radio, joten se kelpaa myös vapaa-ajan puhelimeksi. E51 käyttää tuttua S60-ohjelmistoalustaa ja puhelimen ominaisuuksiin kuuluvat mm. 2 megapikselin kamera, 2-tuuman LCD-näyttö 240 x 320 resoluutiolla, Bluetooth- ja WLAN-tuki. Ohjelmistopuolelta löytyy mediasoitin (tukee mm. MP3-, MP4-, WMA- ja AAC-tiedostoja), internet-selain, pikaviestin (tukee Yahoo-, AOL-, OMA 1.2-, MSN-verkkoja) ja kehittynyt sähköpostiohjelma, jonka myötä puhelimesta löytyy erillinen merkkivalo, joka ilmoittaa uusista sähköposteista.

Kokoa E51:lla on 115 x 47 x 12 mm ja painoa 100 grammaa. Puhelin tukee maksimissaan 4 gigatavun microSD-muistikortteja. Valmiusaikaa vakioakulla luvataan jopa 13 päivää ja puheaikaa noin 4,5 tuntia. E51 on nelitaajuuspuhelin ja se tukee nopeita 3G-yhteyksiä WCDMA- ja HSDPA-verkoissa. Puhelimen suositushinta ennen veroja on 350 euroa ja sen pitäisi tulla myyntiin viimeisen vuosineljänneksen aikana.



Nokia 6301:n suurin uudistus on UMA-tuki (Unlicensed Mobile Access), joka mahdollistaa puheen ja datan saumattoman siirtymisen GSM-matkapuhelinverkon ja WLAN-verkon välillä. UMA:n käyttö vaatii kuitenkin tukea matkapuhelinoperaattorilta, joten sen yleistyminen Suomessa voi viedä aikaa.

6301 on kolmitaajuuspuhelin, joka hyödyntää S40-ohjelmistoalustaa. Muita ominaisuuksia ovat mm. 2 megapikselin kamera, 2-tuuman LCD-näyttö 240 x 320 resoluutiolla, Bluetooth-tuki, FM-radio ja mediasoitin (tukee mm. MP3-, MP4- ja AAC-tiedostoja).

Puhelimen mukana tulee myös DT-23-pöytäteline, johon puhelimen voi laittaa latautumaan.

Kokoa 6301:lla on 106,8 x 43,8 x 13,1 mm ja painoa 93 grammaa. Puhelin tukee maksimissaan 4 gigatavun microSD-muistikortteja. Valmiusaikaa vakioakulla luvataan jopa 14 päivää (UMA:n kanssa 100 tuntia) ja puheaikaa noin 3,5 tuntia (UMA:n kanssa 3 tuntia). Puhelimen suositushinta ennen veroja on 230 euroa ja sen pitäisi tulla myyntiin viimeisen vuosineljänneksen aikana.





Lähteet:
Puhelinvertailu
Tietokone
Nokia (E51 lehdistötiedote)
Nokia (6301 lehdistötiedote)

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

121.9.2007 9:50

Heh... Hyvä hyvä, nyt päästään moittimaan muitakin puhelmia kuin iPhonea uutis osioon. ;-)

221.9.2007 10:55

ei uutta auringon alla nokialla :/

321.9.2007 11:17

Todella innovaatista muotoilua jälleen.Ei ole pojat turhaan suunnittelu palvereissa istunut.Koskahan Nokialtakin alkaisi saamaan muotoilua noihin "kapuloihin"??Kuka edes enään ostaa tuonnäköisiä kännyjä?

421.9.2007 11:53

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ONSnaab:
ei uutta auringon alla nokialla :/
Heh, nokian desingstudion väki on pitemmällä lomalla....

521.9.2007 12:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Supo:
Todella innovaatista muotoilua jälleen.Ei ole pojat turhaan suunnittelu palvereissa istunut.Koskahan Nokialtakin alkaisi saamaan muotoilua noihin "kapuloihin"??Kuka edes enään ostaa tuonnäköisiä kännyjä?

"Palveri"? Hyvä hyvä!

621.9.2007 12:32

Minusta molemmat ovat yksinkertaisuudessaan jopa harvinaisen tyylikkäitä Nokialaisia.

721.9.2007 14:17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti reactor:
Minusta molemmat ovat yksinkertaisuudessaan jopa harvinaisen tyylikkäitä Nokialaisia.
Samaa mieltä. Jos pitäisi valita tuon, ja jonkun avaruussauvan väliltä, olisi tuo ehdoton valinta. Yksinkertaisen tyylikästä. Käytettävyys alkaa kärsiä, jos tuosta tehdään jotain ihan muuta.

821.9.2007 14:18

No-jaa. Minä ostan puhelimen aivan muista syistä kuin ulkonäön takia. Puhelin on puhelin, ei koru.

921.9.2007 14:40

Penksen jatkehhan se joillekkin on... :)

1021.9.2007 14:49

Niin muotoilultaan hyvännäköinen ei voi olla käytännöllinen, ainakaan täällä Suomessa.Täällä tykätään kun on kirveellä veistetty ja karvanopat.Ilmankos laatikko Lada olikin Suomessa pitkään ykkösmerkki.

1121.9.2007 15:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teppoI:
No-jaa. Minä ostan puhelimen aivan muista syistä kuin ulkonäön takia. Puhelin on puhelin, ei koru.
Sama täällä,ei koru mutta,ei haittaa jos hyvän näköinen
malliltaan.

1221.9.2007 16:43
maihel
Inactive

jaa-a, kaipa tuo e50 täytyy vaihtaa e51:een

1321.9.2007 16:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Supo:
Todella innovaatista muotoilua jälleen.Ei ole pojat turhaan suunnittelu palvereissa istunut.Koskahan Nokialtakin alkaisi saamaan muotoilua noihin "kapuloihin"??Kuka edes enään ostaa tuonnäköisiä kännyjä?

Ylempi on yrityskäyttöön, johon se on 1 parhaimmista. Eli sitä myydään 10 kertaa enemmän kuin iphonea.
Alemman UMA tuki on erittäin käyttökelpoinen niin ikään firmoissa, joten sekin myy kuin häkä.
Kumma kyllä, yrityskäytössä käytännöllisyys > blingbling

1421.9.2007 17:29

Kyllähän noi tavallisena puhelimena menee, yrityskäytössä juuri omiaan, itselläni oli työpuhelimena n70 joka oli jorpakosta ja ne vaihtuikin juuri e70:tä malliin joka on siisti ja jopa toimivakin versio, itselläni omana on samsung d600e ja en vielä ole aikonut vaihtaa kun hienosti toimii...

1522.9.2007 10:48

Ylempi vaikuttaa hienolta puhelimelta ihan arkikäytössäkin, wlanit ja kaikki. Msn tietenkin kiva lisä.

1624.9.2007 9:41

Naiset ja homot valittavat puhelimen designista. Eiks niin... ;-)

1718.10.2007 11:08

Terve

Onko jollakin tietoa milloin tämä nokia 6301 saattaisi ilmestyä Suomessa kauppoihin?

1818.10.2007 11:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jondelz:
Terve

Onko jollakin tietoa milloin tämä nokia 6301 saattaisi ilmestyä Suomessa kauppoihin?
Pitäisi olla liikkeissä tämän vuoden viimeisellä
neljänneksellä,Nokian oman ilmoituksen mukaan.

1911.12.2007 9:30

Onko vieläkään lisätietoa tosta 6301:stä? Huomasin vain joitain hintoja maailmalla:

Australia 230€
Intia 170€
USA 165€

Nämä tietenkin voi olla arvioituja hintoja kun puhelin iskeytyy markkinoille. Tämähän tietenkin voi olla NOKIAn myyntikikka myydä ensiksi tuo 6300 mahdollisimman hyvin nyt joulun aikaan ja sitten vuoden alusta laitetaan tuo 6301 myyntiin.

Noh, jos on jotain toisen käden tietoa niin ilmoittakaa...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
4 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto