*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

PlayStation 3:sta digiboksi?

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 2.8.2007 16:50 Kommentteja (25)

PlayStation 3:sta digiboksi? Pelikonsolit ovat jo pidemmän aikaa kelvanneet myös muuhunkin kuin pelkkään pelaamiseen ja erityisesti konsolien käyttäminen mediasoittimina on otettu hyvin vastaan.
Uusimpien tietojen mukaan Sony aikoo laajentaa PlayStation 3 -pelikonsolin mediaominaisuuksia tuomalla konsolille oman digi-TV-virittimen, jonka avulla konsolilla voisi katsella ja tallentaa TV-ohjelmia.

Uutuuden paljasti Sonyn Uuden-Seelannin markkinointijohtaja Warwick Light, joka kertoi laitteen tulevan markkinoille ensi vuoden maaliskuussa, jolloin myös Freeviewin pitäisi käynnistyä Uudessa-Seelannissa.

Huhujen mukaan Sony tiedottaa asiasta tarkemmin 23. elokuuta käynnistyvillä Leipzigin pelimessuilla. Tällä hetkellä ainut "varma" julkaisumaa on Uusi-Seelanti, mutta on todennäköistä, että laite saapuu myyntiin myös muille markkina-alueille.

Todennäköisesti kyseessä melko tavallinen USB-liitäntäinen digi-TV-viritin, jolle Sony lisää tuen konsolinsa XrossMediaBar-valikkoon erillisellä ohjelmistopäivityksellä, jonka myötä digi-TV:n katselun pitäisi olla mahdollisimman vaivatonta.

PlayStation 3 voi jo nyt käyttää digiboksina USB-liitäntäinen digi-TV-virittimen kanssa, mutta tätä varten konsoliin pitää asentaa jokin Linux-jakelu, joten kyseessä ei ole aivan yksinkertainen operaatio.

Lähteet:
Pelit
GI.Biz

Edellinen Seuraava  

25 kommenttia

12.8.2007 17:00
henkettu
Inactive

No tää vois jo vaikuttaa siihen, että kumman ostaa ( PS3 vai X-loota).

22.8.2007 17:33

Juu, nyt alkaa jo sen verran himottaa tän osto, että pitää alkaa säästää tähän. Nyt tässä alkaa olla kaikki jota toivoo multimedia toistimelta.

32.8.2007 17:35
RIVER2
Inactive

Hyvä. Enää ei tarvitse edes digiboksia(kaan) ostaa kun on tommonen all-in-one laite.

42.8.2007 17:55

Vielä parempi jos siitä tehää tallentava. Tossahan on jo kovalevy nii ei varmaan paljoa vaadi että tekisivät tallentavan. Mikäli tallentava digiboksi tohon saadaan kiinni niin hintahan periaatteessa laskee tallentavan digiboksin verran (100-200e?). Sitte oltas jo tasoissa 360+hd-dvd aseman kanssa.

52.8.2007 18:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sanzu:
Vielä parempi jos siitä tehää tallentava. Tossahan on jo kovalevy nii ei varmaan paljoa vaadi että tekisivät tallentavan. Mikäli tallentava digiboksi tohon saadaan kiinni niin hintahan periaatteessa laskee tallentavan digiboksin verran (100-200e?). Sitte oltas jo tasoissa 360+hd-dvd aseman kanssa.
"...konsolille oman digi-TV-virittimen, jonka avulla konsolilla voisi katsella ja tallentaa TV-ohjelmia."

EDIT: Yleensä kannattaa lukea koko uutinen ennen kommentointia. Itsekkin olen oppinut sen virheiden kautta ;)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.8.2007 @ 18:18


62.8.2007 18:30
jaskpaska
Inactive

Voi perhana... Pitäskö ostaa GTA:n ilmestyessä, vaiko odottaa tuota.. PERKELE!!!

72.8.2007 19:15

Olen sen verran tyytyväinen ollut Xbox 360:een, ettei tämäkään vakuuta ostamaan PS3:a... Home on kieltämättä aika näppärä keksintö, mutta hinta tässä aika pitkälti ratkaisee.

82.8.2007 19:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jaskpaska:
Voi perhana... Pitäskö ostaa GTA:n ilmestyessä, vaiko odottaa tuota.. PERKELE!!!
Tee kompromissi ja odota molempia. ;)

92.8.2007 21:22

Noniin nyt päästiinki jos semmoseen laitteeseen et huhhu, en oo ees aatellu hankkii mut nyt tää olis aika kuumaa kamaa :O
Hyvä sony +++++++++++++

102.8.2007 21:47

Onhan xboxia pystynyt pitämään "digiboxina" alusta asti olettaen, että omistaa XP MCE:n tai Vistan ja PC:ssä on digiviritin ja Xboxi on lähiverkossa PC:n kanssa yhtäaikaa.

112.8.2007 22:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Shadown:
Onhan xboxia pystynyt pitämään "digiboxina" alusta asti olettaen, että omistaa XP MCE:n tai Vistan ja PC:ssä on digiviritin ja Xboxi on lähiverkossa PC:n kanssa yhtäaikaa.
Miten sitä digiboxia käytetään xboxilla? Ei ainakaan minun käsityksen mukaan vastaa lähellekkään digiboxia tuollainen viritelmä. Ja pc:n pitää olla jatkuvasti päällä.

122.8.2007 22:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sanzu:
Vielä parempi jos siitä tehää tallentava. Tossahan on jo kovalevy nii ei varmaan paljoa vaadi että tekisivät tallentavan. Mikäli tallentava digiboksi tohon saadaan kiinni niin hintahan periaatteessa laskee tallentavan digiboksin verran (100-200e?). Sitte oltas jo tasoissa 360+hd-dvd aseman kanssa.
joo ja mun tietokoneen arvo nousi ton 200-400e(tallentava digiboksi) ku hommasin siihe 70e usb-digivirittimen? :D .. Selvennykseksi vielä, ettei tuossa uutisessakaan ollut kyse kuin usb-digivirittimestä. Ei se ole ku ohjelmistosta kiinni sitten, kun tallenustilaakin löytyy. Voi olla ettei ole edes tuplaviritin. jejee.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.8.2007 @ 22:08

132.8.2007 22:14

Lainaus:

Miten sitä digiboxia käytetään xboxilla? Ei ainakaan minun käsityksen mukaan vastaa lähellekkään digiboxia tuollainen viritelmä. Ja pc:n pitää olla jatkuvasti päällä.
Enkö juri äsken kirjottanut suurinpiirteen miten sitä pidetään digiboxina ja KYLLÄ, pitää olla PC kokoajan päällä mitä se nyt useimmassa tapauksessa joka tapauksessa tekee.

Mutta kyllä se vastaa ominaisuuksiltaan digiboxia (riippuu toki hieman mikä kenenkin mielestä on vastaava kuin digiboxi). Ainoa, että Ylen tekstityksien kanssa kaiketi ongelmia ainakin XP:n kanssa. Vistan tapauksesta en tiedä. Mutta ohjelmien katsominen pitäisi onnistua ihan ok kuten kaiketi nauhotuksienkin.

Mutta kuten tossa jo vastattiinkin, niin ei tuo PS3:n tapaus ole kuin softasta kiini, joten taas kerran olisi aika pop saada homebrewit pelaan, niin saisi avoimeen lähdekoodin perustuva projekti tehdä kunnollisen viritelmän sekä pleikkaan kuin xboxiin.

142.8.2007 23:59

Anteeksi jos kysyin epäselvästi. Tarkoitin, että miten sitä käytetään xboxilla, eli ohjaimella vai? Pitääkö sitä käyttäessä koskea muuhun kuin boxin ohjaimeen, ettei tarvitse konetta käyttää esim. kanavien vaihtoon?

PS. Anteeksi mahdollinen epäselkeä kirjoitus, en ole nukkunut vähään aikaan. ;)

153.8.2007 2:20
admins
Inactive

siis ei kyseistä lisälaitetta oo sattavissa. Tulossa ehkä joskus, eihän se tartte kuin usb digitikun ja laitteeseen firmwarepäivitykseen tuen sille. Rahastuksen vuoksi varmaan vain sonyn omat tuotteet tulevat toimimaan pleikkarissa.~100e + 600e boksi. Hintava värkki jokanka lämpö ongelmat varmasti lisääntyvät jatkuvan käytön vuoksi.

163.8.2007 4:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sebu92:
Anteeksi jos kysyin epäselvästi. Tarkoitin, että miten sitä käytetään xboxilla, eli ohjaimella vai? Pitääkö sitä käyttäessä koskea muuhun kuin boxin ohjaimeen, ettei tarvitse konetta käyttää esim. kanavien vaihtoon?

PS. Anteeksi mahdollinen epäselkeä kirjoitus, en ole nukkunut vähään aikaan. ;)
Jep, ohjaimella vaihdetaan kanavaa, eikä tietokoneeseen tarvitse koskea, mutten tiedä, käykö tähän ihan mikä tahansa digistick. Pitää kokeilla.

173.8.2007 7:08

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sanzu:
Vielä parempi jos siitä tehää tallentava. Tossahan on jo kovalevy nii ei varmaan paljoa vaadi että tekisivät tallentavan. Mikäli tallentava digiboksi tohon saadaan kiinni niin hintahan periaatteessa laskee tallentavan digiboksin verran (100-200e?). Sitte oltas jo tasoissa 360+hd-dvd aseman kanssa.
joo ja mun tietokoneen arvo nousi ton 200-400e(tallentava digiboksi) ku hommasin siihe 70e usb-digivirittimen? :D .. Selvennykseksi vielä, ettei tuossa uutisessakaan ollut kyse kuin usb-digivirittimestä. Ei se ole ku ohjelmistosta kiinni sitten, kun tallenustilaakin löytyy. Voi olla ettei ole edes tuplaviritin. jejee.

Laske mukaan kovon hinta (ja mahdollisten softien?) nii sitte oot jo lähempänä ainaki tota 200e hintaa ;) onkohan noita tietokoneen usbi virittimiä kokeiltu jo tossa ps3:ssa?

183.8.2007 7:17

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sanzu:
Vielä parempi jos siitä tehää tallentava. Tossahan on jo kovalevy nii ei varmaan paljoa vaadi että tekisivät tallentavan. Mikäli tallentava digiboksi tohon saadaan kiinni niin hintahan periaatteessa laskee tallentavan digiboksin verran (100-200e?). Sitte oltas jo tasoissa 360+hd-dvd aseman kanssa.
joo ja mun tietokoneen arvo nousi ton 200-400e(tallentava digiboksi) ku hommasin siihe 70e usb-digivirittimen? :D .. Selvennykseksi vielä, ettei tuossa uutisessakaan ollut kyse kuin usb-digivirittimestä. Ei se ole ku ohjelmistosta kiinni sitten, kun tallenustilaakin löytyy. Voi olla ettei ole edes tuplaviritin. jejee.

Laske mukaan kovon hinta (ja mahdollisten softien?) nii sitte oot jo lähempänä ainaki tota 200e hintaa ;) onkohan noita tietokoneen usbi virittimiä kokeiltu jo tossa ps3:ssa?
On kokeiltu juu, mutta pitää tosiaan värkkäillä Linux konsoliin, ja se menee jo kikkailuksi.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.8.2007 @ 07:18

193.8.2007 12:10
henkettu
Inactive

Niin joo j hintaankin on luvattu laskua... Taitaa tulla aika kova juttu tosta PS3:sta.

203.8.2007 14:24

Ihan hyvä lisä, vaikkei tuo mitään ratkaisevaa etua tuo konsolisotaa nähden. Ihan kelpo lisäominaisuus media toistin -käyttöä nähden.

PS: Taitaa uutisessa olla pieni typo:
"Huhujen mukaan Sony tiedottaa asiasta tarkemmin 2. elokuuta käynnistyvillä Leipzigin pelimessuilla. "

Taitaa nuo messut alkaa vasta 23. elokuuta. :)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.8.2007 @ 14:31

213.8.2007 14:55

USB-tikuissa ei ole kun 1 viritin. Joten eipä korvaa kunnollista tallentavaa boksia. Hätävarana mökillä ehkä menee. Eikä myöskään tod. näk. toimi kun antennikodeissa.

Myös dvb-tekstitystuki voi olla mitä sattuu. 60Gb levylle menee sitäpaitsi maksimissaan 30 tuntia ohjelmaa jos siellä ei ole mitään muuta. Ei kannata siis edes miettiä digiboksin korvaajaksi.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.8.2007 @ 14:56

223.8.2007 19:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti humppis:
Ei kannata siis edes miettiä digiboksin korvaajaksi.

Unohtamattakaan sitä, että PS3:n kaikki usbipaikat on koneen edessä, eli mahdollinen DVB-tikku (tai jos on erillinen boksi niin piuha sitten) törröttää siitä edestä :) Onhan se toki vain kosmeettinen haitta mutta haitta kuitenkin :)

235.8.2007 5:04

No voihan siihen iskeä passiivisen usb 2.0-piuhan siihen etupaneeliin, ja laittaa sen usb-tikun "piiloon". No siltikin se on pieni esteettinen haitta. :-)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.8.2007 @ 05:05

245.8.2007 16:26

Kaikenlaista sitä on.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.8.2007 @ 16:27

255.8.2007 21:27

kaikkee ne keksii sais keksii laitteen jolla pystyy pellaa kaikkien konsolien pelejä

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto