*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

SOCAN haluaa rahat partureilta

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 21.7.2007 01:29 Kommentteja (22)

SOCAN haluaa rahat partureilta Kanadalaisia musiikintekijöitä edustava Society of Composers, Authors, and Music Publishers of Canada (SOCAN) koettaa tällä hetkellä saada tekijänoikeuskorvauksia partureilta, jotka soittavat työnsä ohessa taustamusiikkia esim. CD-levyiltä tai MP3-soittimesta.
Vaikka Kanadan laki sanoo, että korvauksia pitää maksaa, on asia tullut yllätyksenä monelle parturin omistajalle. Tilanteen tekee sekavaksi se, että tavallisen radion soittamisesta ei tarvitse maksaa korvauksia, mutta jos tekijänoikeudella suojattua musiikkia soittaa muulla tavalla joutuu korvaukset maksamaan.

SOCAN:in Anne Richard sanoo, että useimmat parturit ovat maksaneet tekijänoikeuskorvauksia säännöllisesti sen jälkeen, kun heille on kerrottu niiden pakollisuudesta. SOCAN on nyt lähettänyt muistutuksia useille partureille ja jos parturit eivät maksa, voidaan heidät haastaa oikeuteen.

Korvauksien suuruus vaihtelee toimitilojen koon mukaan ja edullisin vuosimaksu on noin 100 dollaria. SOCAN:in mukaan rahoista yli 80 prosenttia menee suoraan artisteille.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun SOCAN haluaa rahojaan ammatinharjoittajilta, sillä viime vuonna SOCAN:in kohteena olivat hammaslääkärit.

Lähteet:
CBC News
Toronto Star

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

121.7.2007 5:08

kaikkea ne kans keksii.

221.7.2007 5:13

Kyllähän täällä suomessa tuo on myös käytössä, periaatteessa kaikissa julkisissa tiloissa pitäisi maksaa rojaltit mutta kuinkahan monessa? Loppujen lopuksi luulisi olevan ihan sama soittaako parturi radioo vai kuuteleeko kokopäivän vain uutiskanavaa..heh joskus rupeaa kyllä korpeaan tuo tekijänoikeusjärjestöt ja niiden toiminta.

321.7.2007 5:13

Muistuttaa aivan kotoisten tekijänoikeusjärjestöjen ahneutta, ei sen kummempaa.

421.7.2007 6:05

Kyllä ne viel keksii laskuttaa viheltämisestä, ennen ku tää pelleily alkaa tasottua.

521.7.2007 7:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Spotteri:
Kyllä ne viel keksii laskuttaa viheltämisestä, ennen ku tää pelleily alkaa tasottua.
Älä helkutti mä viheltelen aika usein,
saattaa käydä kalliiksi.(hyvin sanottu "lasku viheltelystä")
No joo mitenkäs käy jos on parturiliike
joka ottaa asiakkaita vastaan vain tilauksesta
ja hän ostaa musiikkilevyn ja soittelee levyä
samalla kun tekee duunia,onko pakko laittaa
pumpulit asiakkaan korviin.Vai vaan odotella ku
rahastaja koputtaa ovella.
Lainaus:
kaikkea ne kans keksii.

621.7.2007 7:33

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 00:39

721.7.2007 7:34

Mie tilaan parturin (asuu naapurissa) aina kämpille, niin voi kuunnella mitä huvittaa =D

821.7.2007 8:03

Kohta noi rotat vaatii korvauksia amiksiltaki jotka popittaa amis poppia niin et puol kaupunkia kaikuu.. Ei näin..

921.7.2007 10:19

Niiltä amiksilta saiskin pyytää korvauksia.. :D ja oikein kunnolla!

1021.7.2007 10:33

Lainaus:
Korvauksien suuruus vaihtelee toimitilojen koon mukaan ja edullisin vuosimaksu on noin 100 dollaria. SOCAN:in mukaan rahoista yli 80 prosenttia menee suoraan artisteille.
Ei mikään kovin paha hinta siitä että saa soittaa semmoista musaa mistä työntekijät ja asiakkaat tykkää. Tietty toi 100 dollaria on se alin... Yli 80% artisteille on kyllä tosi hyvin, pitäähän tuon SOCAN kuitenkin maksaa postikulut ja valvoo parit pankkisiirrot ;)

1121.7.2007 16:24

Mitenköhän olisi korvausvelvoitteen kanssa, jos teoreettisesti kuutelisikin musiikkia fm-transmitterin avulla, liekö radioksi laskettaisiin...

1221.7.2007 18:26
henkettu
Inactive

Tää nyt menee jo naurettavaks... Mites, jos noi on maksanut ja sitten saakin tietää, ettei tarvitte maksaa, niin korvaako joku?

1321.7.2007 19:16

Meidänkin firmaan pamahti tilisiirtolappu Gramexilta , kun työpaikan koko on kasvanut >25 työntekijään. (Alle 25 työntekijää toimipisteessä = ei maksuja (ei koske esitettävää musiikkia).)
Työpaikalla ei varsinaisesti esitetä musiikkia , mutta melkeen jokaisella on oma kasettimankkari , josta kuunnellaan kuka mitäkin radiokanavaa. Tämä ei Gramexille riitä , vaan tuostakin pitää maksaa vuosimaksu. Gramexin ohjeet olivat epäselvät tälläisiin tilanteisiin , joten niistä piti pyytää lisäselvitystä.
Keskusradio & nauhoite/radiokanava --> maksu.
Työpiste kohtainen radio (työnantajan) & nauhoite/radiokanava --> maksu.
Työpiste kohtainen radio (työntekijän) & nauhoite/radiokanava --> maksu.
PC (työnantajan) & nauhoite/radiokanava --> maksu.
Kuulosuojaimet (työnantajan)& nauhoite/radiokanava --> maksu.
Kuulosuojaimet (työntekijän)& nauhoite/radiokanava --> ei maksua.
Nappikuulokkeet (työnantajan)& nauhoite/radiokanava --> maksu.
Nappikuulokkeet (työntekijän)& nauhoite/radiokanava --> ei maksua.

Eli jos laite on työnantajan ostama --> maksu.
Jos laitteessa on kaiutin , josta joku muu kuin 1 pystyy kuulemaan --> maksu.
Jos laite on yksityisomisteinen , eikä siittä pysty kuuntelemaan kuin yksi henkilö on tämä tapa toistaiseksi vapaa maksuista.

1422.7.2007 3:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti juuso81:

Jos laite on yksityisomisteinen , eikä siittä pysty kuuntelemaan kuin yksi henkilö on tämä tapa toistaiseksi vapaa maksuista.

Mikäli työnantaja korvaa vain osan esim. radiokuulosuojaimista, niin sekin on vapautettu teoston rahanahneista kourista.

1522.7.2007 6:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MoZar:
Niiltä amiksilta saiskin pyytää korvauksia.. :D ja oikein kunnolla!
Samaa mieltä! :D :D

1622.7.2007 15:00

Kyllä toi hiusten leikkuu on niin kallista touhua parturissa suomessa,ja jos tää tulee tännekkin,niin?!No ei se mua koske,10vuotta itse leikannu,eikä maksa mitään,ja tätä "intti" tyyliä ei voi leikata vitulleen.Vähän sivuaa aihetta,mutta osuu kuitenkin.

1722.7.2007 16:19

Joha ollaa taas kitupiikkejä...

1822.7.2007 21:14

Lainaus:

Korvauksien suuruus vaihtelee toimitilojen koon mukaan ja edullisin vuosimaksu on noin 100 dollaria. SOCAN:in mukaan rahoista yli 80 prosenttia menee suoraan artisteille.
Edelleen näissä on se ongelma, että rahat ei mene sille artistille, jonka levyjä kuunnellaan, vaan SOCAN:lle (ja vastaavasti suomessa teostolle). Sieltä taas se 80% jaetaan edelleen käytännössä radiosoittojen perusteella artisteille...vähemmän tunnetuille muusikoille tuolla on siinä mielessä merkitystä, että nykysysteemillä he eivät saa senttiäkään, vaikka heidän musiikkiaan soitettaisiin kuinka paljon tahansa radion ulkopuolella esim. nuissa partureissa.

1927.7.2007 16:05

kohta varmaan pitää maksaa tekijänoikeus maksu joka kerran kun kännykkä soi melodisella soittoäänellä , varmaan kohta koodataan ominaisuus kännyköihin että joka kerta kun puhelin soi niin automaattisesti menee tekijänoikeusmaksu joka sitten veloitetaan matkapuhelin laskussa HUH
(toivottavasti kuitenkaan ei )

2027.7.2007 16:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti June74:
kohta varmaan pitää maksaa tekijänoikeus maksu joka kerran kun kännykkä soi melodisella soittoäänellä , varmaan kohta koodataan ominaisuus kännyköihin että joka kerta kun puhelin soi niin automaattisesti menee tekijänoikeusmaksu joka sitten veloitetaan matkapuhelin laskussa HUH
(toivottavasti kuitenkaan ei )

No ei ihan noin, mutta jokaisesta melodisesta soittoäänestä minkä tilaat jostain palvelusta, menee tekijänoikeusmaksu.

2127.7.2007 17:33

Lainaus:
No ei ihan noin, mutta jokaisesta melodisesta soittoäänestä minkä tilaat jostain palvelusta, menee tekijänoikeusmaksu.
no enpä ole koskaan tähän mennessä tilannut ;)
ovat ryöstöhintaisia , paljon halvemmalla pääsee kun itse koodaa sopivaan muotoon , ja toisaalta netti on pullollaan midi musiikkia.
Hieman meni off-topic

2230.7.2007 9:00

Siis minuu alkaa jo pikku hiljaa vituttamaa tää touhu: Partureilta
vinkutaan radion kuuntelimisesta maksu siis mitä vittua radio_lupaahan ei ole vai onko????varmaa menee socannilta rahat lähimpää alkoon ku antaa levy yhtiöille "Esimerkkinä on koulun rahan keruu luokkaretkee varte koko vuos kerättiin rinnakkais luokkien rahnulia varmaa oli yli 2000e multakii meni 60e siihen paskaa mut sit keväällä ei ollu luokkaretkee vaaku lähimmälle uimarannalle syömää makkaraa." Siis voi vittu no jatketaa asiaa sitte tämä soittoääni homma niiku edellisessä
viestissä sanotaa...Netti oh täynä .mid musiikkia mutta elisa kauppaa sitä 1,60 kappale eiks oo sika hinta kyseisestä musiikista???

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....