*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Debbie Foster saa RIAA:lta lähes 70 000 dollaria

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 17.7.2007 20:49 Kommentteja (16)

Debbie Foster saa RIAA:lta lähes 70 000 dollaria Oklahomalainen Debbie Foster voitti viime kesänä oikeudenkäynnin, jossa RIAA syytti häntä tekijänoikeusrikoksesta. Oikeudenkäynnin jälkeen Foster päätti hakea RIAA:lta korvauksia oikeudenkäyntikuluista. Vuoden kestäneen kädenväännön jälkeen tuomari määräsi RIAA:n korvaamaan Fosterille 68 685 dollaria ja 23 senttiä oikeudenkäyntikuluja. Fosterin asianajaja Marilyn Barringer-Thompson vaati korvauksia 105 680 dollarin ja 75 sentin edestä, mutta tuomarin mielestä Foster ei ollut oikeutettu näin suuriin korvauksiin.
RIAA:n oikeudenkäyntejä seuraavan Ray Beckermanin mukaan kyseessä on ensimmäinen kerta, kun RIAA joutuu korvaamaan luvattomasta tiedostojenvaihdosta haastetulle osapuolelle oikeudenkäyntikuluja.

RIAA:n mukaan kyseessä on tuomarin erehdys. RIAA on taistellut aikaisemmin ainakin viittä vastaavaa korvausvaatimusta vastaan ja tuomari on muissa jutuissa todennut, ettei RIAA:n tarvitse maksaa syytettyjen oikeudenkäyntikuluja, vaikka syytetyt on todettu syyttömiksi.

RIAA:n ja Fosterin välinen oikeustaistelu alkoi vuoden 2004 marraskuussa, jolloin RIAA syytti häntä tekijänoikeusrikoksesta. Debbie ei kuitenkaan käyttänyt internet-yhteyttään tiedostojen vaihtamiseen, vaan kyseessä oli hänen tyttärensä Amanda. Täten Debbie ei sopinut tapausta RIAA:n kanssa, joten asia meni oikeuteen. Vuoden 2005 kesällä RIAA haastoi myös Amandan oikeuteen samasta tapauksesta, mutta RIAA ei luopunut Debbien jutusta. RIAA:lla ei ollut kuitenkaan mitään todellisia todisteita Debbien jutussa, joten oikeus totesi Debbien syyttömäksi.

Lähteet:
CNET News.com
BetaNews

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

117.7.2007 21:02

Lainaus:
RIAA on taistellut aikaisemmin ainakin viittä vastaavaa korvausvaatimusta vastaan ja tuomari on muissa jutuissa todennut, ettei RIAA:n tarvitse maksaa syytetyn oikeunkäyntikuluja, vaikka syytetyt on todettu syyttömiksi.

Ai että syytön sitten rupeaa makselemaan noita kuluja?! No johan on markkinat. Tämähän tarkoittaa sitä, että RIAA voisi mielin määrin nostella syytteitä (mitä varmaan tekeekin) ilman pelkoa, että joutuisi itse maksumieheksi syyttömien kohdalla. Ei muuta kuin onnea ja menestystä. Toivottavasti tämä juttu muuttaa asiaa parempaan suuntaan.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.7.2007 @ 21:02

217.7.2007 21:03

Saivathan nenillee.

317.7.2007 21:34

"Aina välillä laitetaan syyttömiä vankilaan."

417.7.2007 21:46

Lainaus:
RIAA on taistellut aikaisemmin ainakin viittä vastaavaa korvausvaatimusta vastaan ja tuomari on muissa jutuissa todennut, ettei RIAA:n tarvitse maksaa syytettyjen oikeudenkäyntikuluja, vaikka syytetyt on todettu syyttömiksi.

Eikös tälläisen oikeuspäätöksen nojalla myös näissä muissa jutuissa syyttömiksi todetuilla henkilöille ole oikeus saada korvauksia?

Yleensä syytön osapuoli ei joudu maksamaan omia oikeuskulujaansa vaan hävinnöt maksaa myös syyttömän kulut. Tämäkin voi olla aika tapauskohtanen. En tiedä amerikan oikeuskäytönnästä hirviästi, muuta kuin sen, että vangeusrangaistukset siellä ovat paljon pitempiä kuin suomessa.

517.7.2007 22:16
satan91
Inactive

Hahhah :D Tämmöstä oon jo odotellukin että koska RIAA on se korvaava osapuoli.

618.7.2007 2:54

Eipä varmaan tuo 70 tonnia tunnu oikein niiden taskussa vielä, mutta henkinen tappio taitaa tuntua sitäkin enemmän. Hyvä hyvä :)

718.7.2007 5:01

Lainaus:
RIAA:n mukaan kyseessä on tuomarin erehdys. RIAA on taistellut aikaisemmin ainakin viittä vastaavaa korvausvaatimusta vastaan ja tuomari on muissa jutuissa todennut, ettei RIAA:n tarvitse maksaa syytettyjen oikeudenkäyntikuluja, vaikka syytetyt on todettu syyttömiksi.

Ai jaha. Aika pahasti korruptoitunut oikeuslaitos, jos tollaisia erivapauksia myönnetään.

818.7.2007 5:44

Taitaa olla niissä RIAA:n voittamissa jutuissa myös tuomari väärässä???
Eiku eihän se ollutkaan silloin väärässä(?).
Mutta joka kerta kun muut, oikeat ihmiset, voittavat, on tuomarit väärässä - aika jännä homma.

On se vaan ihme miten tuommonen rahakirstu edes viitsii ruveta tappelemaan jostain oikeudenkäyntikuluista.

918.7.2007 5:47

Heh, vai erehdys kun tuomari katsoo riaan syyllistyneen ko asiaan? Just joo. Mielestäni jos on ns tarpeettomasti haastetuoikeuteen ilman syytä kuuluisi asianomaisen saada syyttömänä korvaus juuri oikeudenkäyntikuluista, harmi jos muut eivät ole saaneet, eli tässäkin tapauksessa julkisuus ilmeisesti auttoi asiaa että Debbie sai. Pistää pikkuhiljaa vihaksi tämä nykyajan mafia---riaa.

1018.7.2007 8:39

Lainaus:
Lainaus:
RIAA on taistellut aikaisemmin ainakin viittä vastaavaa korvausvaatimusta vastaan ja tuomari on muissa jutuissa todennut, ettei RIAA:n tarvitse maksaa syytettyjen oikeudenkäyntikuluja, vaikka syytetyt on todettu syyttömiksi.

Eikös tälläisen oikeuspäätöksen nojalla myös näissä muissa jutuissa syyttömiksi todetuilla henkilöille ole oikeus saada korvauksia?

Yleensä syytön osapuoli ei joudu maksamaan omia oikeuskulujaansa vaan hävinnöt maksaa myös syyttömän kulut.
Homma menee juurikin näin Suomessa. Yhdysvalloissa puolestaan tämäkin on todennäköisesti osavaltiokohtaista, kuten moni muukin asia.

1118.7.2007 12:44

Mitenkäs tuon Amandan kanssa on käyty?

1218.7.2007 13:42
Gruuse
Inactive

Mites noissa muissa oikeuteen menneissä jutuissa on käynyt?

1318.7.2007 14:54

"Mielestäni jos on ns tarpeettomasti haastetuoikeuteen ilman syytä kuuluisi asianomaisen saada syyttömänä korvaus juuri oikeudenkäyntikuluista"

Miun oikeustaju sanoo et asianomaisella voipi olla muitakin tulonmenetyksiä etc. jotta tuossa tapauksessa kuuluis saada oikeuskulut+asian käsittelyn takia menetetyt muut ansiot. Ja oikeusvaltiossa ku ollaa nii kivusta ja särystä... *wirn

1419.7.2007 10:05

Hieno homma!

Mahtaa ketuttaa RIAAn poikia nyt!

Lainaus:
RIAA:n mukaan kyseessä on tuomarin erehdys
Rupee nyt vinkumaan kun on hävinnyt! hahahaha!

1521.7.2007 9:26

Lainaus:
RIAA:n mukaan kyseessä on tuomarin erehdys. RIAA on taistellut aikaisemmin ainakin viittä vastaavaa korvausvaatimusta vastaan ja tuomari on muissa jutuissa todennut, ettei RIAA:n tarvitse maksaa syytettyjen oikeudenkäyntikuluja, vaikka syytetyt on todettu syyttömiksi.

Aika hurjaa jos syytön joutuu itse maksamaan kulunsa. Siinähän voi olla normitallaajalla jo talous sitten lopullisesti pilalla! Kyllä USA:ssa laki on ihmeellinen, on se kyllä Suomessakin osittain...

Tollasesta pitää tietysti maksaa kulut pois, sekä myös vahingonkorvauksia päälle henkisestä paineesta ja menetetyistä tuloista + kunnianloukkauksesta...EI VIT...!!
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.7.2007 @ 09:27

1621.7.2007 17:23

Mikäli nyt olen ymmärtänyt oikein, RIAA maksaa kaikki kulut kun voittaa... mikäli heidän väite pitää paikkaansa että voittaja maksaa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto