*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Microsoft ja Amazon siirtävät indie-elokuvat teräväpiirtoaikaan

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 4.7.2007 22:58 Kommentteja (11)

Microsoft ja Amazon siirtävät indie-elokuvat teräväpiirtoaikaan Amazon ja Microsoft aikovat siirtää tuhat indie-elokuvaa teräväpiirtoaikaan. Elokuvien formaattina on HD DVD ja yritykset auttavat indie-elokuvien tekijöitä sekä HD DVD -levyjen luomisessa että myymisessä.
Elokuvien myymisessä ja levittämisessä hyödynnetään Amazonin CustomFlix-palvelua. CustomFlix painaa levyt vasta siinä vaiheessa, kun levyt on ostettu. Näin varastoihin ei kerry turhia levyjä, jonka vuoksi palvelun kulut on saatu ajettua mahdollisimman alas. CustomFlixin avulla saa tehtyä HD DVD -elokuvien lisäksi myös DVD-elokuvia.

Projektiin mukaan pääsevien indie-elokuvien tekijät säästävät 499 dollarin suuruiset tuotantokulut kokonaan. Palvelun kautta myydyistä elokuvista menee noin 10 dollaria itse levyn valmistukseen ja postittamiseen. Loput rahat päätyvät indie-elokuvien tekijöille.

Mukaan otettavien projektien suuresta määrästä huolimatta aivan kaikkea materiaalia ei kelpuuteta. Videon pitää olla alun alkaen teräväpiirtomuotoista, joten skaalaimen läpi ajettu materiaali hylätään. Tämän lisäksi elokuva pitää toimittaa HDV-, DVCPRO HD- tai HDCAM-formaatissa.

Kaikki projektiin hyväksyttävät elokuvat menevät myös Sundance Channelille, joka voi tehdä erillisen sopimuksen elokuvan näyttämisestä televisiossa.

CustomFlixin kautta ostettavissa olevat HD DVD -elokuvat poikkeavat kaupasta ostettavista elokuvista, sillä CustomFlix tallentaa elokuvat tavallisille kirjoitettaville levyille, joten elokuviin ei tule AACS-kopiointisuojausta.

Lähteet:
X-bit labs
CustomFlix

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

15.7.2007 5:15

Eipä yhtään paskempi veto Microsoftilta ja Amazonilta. Auttaa varmasti HD DVD levyjen markkinointia indie elokuvien kautta. Paljonkohan nuo elokuvat sitten maksavat, kun uutisessa mainitaan vain 10€, joka menee indie-elokuvien tekijöille?

25.7.2007 5:27

Lainaus:
10?, joka menee elokuvan tekijöille.

vai menikö tuo 10? kuitenkin levyn valmistamiseen ja postitukseen?

35.7.2007 6:29

Mukavalta kuulostava kampanja. Saa nähdä sitten, kuinka soveltuu indie leffojen imagoon.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.7.2007 @ 06:30

45.7.2007 8:07

^ "Palvelun kautta myydyistä elokuvista menee noin 10 dollaria itse levyn valmistukseen ja postittamiseen. Loput rahat päätyvät indie-elokuvien tekijöille." Ettekö vain osaa lukea? Tuossahan selvästi sanottiin että valmistuskustannukset ovat 10 e luokkaa, tämän jälkeen saatava raha ostajalta menee kokonaan tekijälle. Voi olla noin vaikea lukea.. ;>

55.7.2007 8:29

Tuleeko siitä sitten 400-500e levy? :/

65.7.2007 9:08

Eli odotettavissa 1000+ indie-leffa nimiketta HD DVD:lle jipii ;D

Hieno projekti.

75.7.2007 13:13

Kerrankin jotain järkevää Microsoftilta (ja Amazonilta). Indie-elokuvien imago saattaa ottaa pienen kolhun, mutta on se sen arvoista. Tai no ei tuon luulisi niistä huonompia tekevän.

85.7.2007 15:54

"Mukaan otettavien projektien suuresta määrästä huolimatta aivan kaikkea materiaalia ei kelpuuteta. Videon pitää olla alun alkaen teräväpiirtomuotoista, joten skaalaimen läpi ajettu materiaali hylätään. Tämän lisäksi elokuva pitää toimittaa HDV-, DVCPRO HD- tai HDCAM-formaatissa."

Heh, eikös tämä rajaa suurimman osan pienen budjetin elokuvista pois palvelun piiristä. Ja indie leffathan on nimenomaan pikku budjetilla tehtyjä :)

95.7.2007 17:12

Sehän olikin nimenomaan tarkotettu HD-tarkkuuksilla kuvaaville. Eikä tuo "indie" sita tarkoita, että ne kuvaajat on jotain pojankloppeja jotka huvikseen kuvailee :P siihenhän lasketaan tyyliin kaikki non-hollywood kuvaajat, kuten kotimaiset kaurismäet sunmuut :P

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.7.2007 @ 17:14

106.7.2007 15:25

Lainaus:
Sehän olikin nimenomaan tarkotettu HD-tarkkuuksilla kuvaaville. Eikä tuo "indie" sita tarkoita, että ne kuvaajat on jotain pojankloppeja jotka huvikseen kuvailee :P siihenhän lasketaan tyyliin kaikki non-hollywood kuvaajat, kuten kotimaiset kaurismäet sunmuut :P
Jopa joitakin hollywood leffoja on ajettu skaalaimen läpi vielä melko pitkään. Indie elokuvissa käytetään usein hieman vanhempia laitteita.

117.7.2007 7:45

^ Niin skaalattu alaspäin, koska alkuperäset hollywood masterit on resoluutioltaan jotain 6xxx*4xxx

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
1 kommentti
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....
Meneekö sormi suuhun iOS 11:n kanssa? Näin otat kaiken irti uudesta moniajosta Meneekö sormi suuhun iOS 11:n kanssa? Näin otat kaiken irti uudesta moniajosta (18.8.2017 11:11)
Applen tuotteita on kehuttu monesti siitä syystä, että niiden käyttölogiikan omaksuminen ei vaadi ohjekirjaa, vaan kaikki "vaan toimii". Monessa tapauksessa Applen tuotteet ovat varmasti hyvin ....

Uutisarkisto