*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nettiradiot pitävät hiljaisen hetken tiistaina

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 22.6.2007 19:56 Kommentteja (11)

Nettiradiot pitävät hiljaisen hetken tiistaina Yhdysvaltalaiset nettiradiot ovat tällä hetkellä kiperässä tilanteessa, sillä tekijänoikeuskorvauksien takarajaksi asetettu heinäkuun 15. päivä lähenee jatkuvasti. Nettiradiot ottavat tiistaina toisenlaisen lähestymistavan käyttöönsä, kun monet suuret ja pienet nettiradiot vaimenevat kokonaan ensi viikon tiistaina.
Hiljaisella päivällä on tarkoitus kerätä huomiota, jonka avulla nettiradiot toivovat saavansa oman ehdotuksensa läpi tekijänoikeuskorvauksien maksamisesta. SaveNetRadio-ryhmän edustajana toimiva Jake Ward sanoo, että luopuminen yhden päivän mainostuloista on pienempi menetys kuin nettiradion sulkeminen pysyvästi.

Tällä hetkelle mukana on 50 radioasemaa ja tunnetuimmista ovat mukana mm. Yahoo!, Live365, Rhapsody, MTV Online, Pandora ja Digitally Imported. Osa radioista lopettaa lähetykset kokonaan, toiset tarjoavat asiakkailleen pelkkää hiljaisuutta tai valkoista kohinaa. KCRW tarjoaa omalla taajuudellaan tunnin mittaista infopakettia asiasta, jolle on annettu nimeksi D-Day for Webcasters.

KCRW:n edustajan Sarah Spitzin mukaan ongelmana ovat tekijänoikeuskorvauksien suuret summat ja Spitzin mukaan korvauksien maksaminen ei ole ongelma, jos summat pysyvät järkevinä. SoundExchangen esittämät korvaussummat ajaisivat monet nettiradiot konkurssiin, sillä korvaukset perustuvat kuuntelijamääriin ja ne pitää maksaa takautuvasti myös vuodelta 2006. SaveNetRadion ehdotuksessa yhtenä maksuvaihtoehtona olisi aseman liikevaihtoon sidottu korvausmalli, joka pitäisi korvaussummat sopivina nettiradioille. SoundExchangen esittämässä mallissa radioaseman maksamat tekijänoikeuskorvaukset voivat olla suurempia kuin aseman liikevaihto.

Lähteet:
Computerworld
SaveNetRadio (PDF)

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

122.6.2007 20:32

Mikä järki on tappaa nettiradiot jos niiltä pystyy kiskomaan rahaa kun korvaukset pysyvät kohtuullisina? Miksi purra kättä joka ruokkii? Eihän kukaan osta levyjäkään jos niille pistetään hinnaksi jotai ihan älytöntä. Ei vaan voi ymmärtää mikä ihmeen järki on hinnoitella tuote niin kalliiksi ettei siihen ole kellään varaa.

Lainaus:
korvaukset perustuvat kuuntelijamääriin ja ne pitää maksaa takautuvasti myös vuodelta 2006
Todella sairasta ahneutta!

222.6.2007 20:59
henkettu
Inactive

Lainaus:
Tällä hetkelle mukana on 50 radioasemaa
No wuhuu.. Aluks luulin, että kaikkki ovat lähteeneet puuhaan mukaan... Totta kai toi huomitota herättä, mutta mutta...

323.6.2007 0:01

Really really. Taas yksi näistä muutamista tosijärkevistä tempauksista..

"Miksi purra kättä joka ruokkii?"

423.6.2007 15:53

Rukoillaan että tuo nettiradioitten toivoma ehdotus menee läpi!

523.6.2007 21:06
jmpk
Inactive

toki ainahan on kiellettyä ajatella asian toista puolta. Mitä käy jos joku häviää? toinen tulee tilalle. mitä käy kun nettiradiot häviävät ja ihmiset haluavat kuunnella musiikkia tietokoneella? Todennäköisesti musiikkikappaleiden kopioiminen internetistä kasvaa.
Mutta onneksi se ei ole meidän ongelma että piratismi lisääntyy.

623.6.2007 23:11
henkettu
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jmpk:
toki ainahan on kiellettyä ajatella asian toista puolta. Mitä käy jos joku häviää? toinen tulee tilalle. mitä käy kun nettiradiot häviävät ja ihmiset haluavat kuunnella musiikkia tietokoneella? Todennäköisesti musiikkikappaleiden kopioiminen internetistä kasvaa.
Mutta onneksi se ei ole meidän ongelma että piratismi lisääntyy.
Toi on totta... Mut ihan oikeakin radio on kyl keksitty...

724.6.2007 8:08

jälleen to-järjestöt todistavat ahneuttaan. mikä siinä on että koskaan ei voi ajatella asiaa omia taskuja pidemmälle

824.6.2007 16:00

Lainaus:
--------------------------------------------------------------------------------
korvaukset perustuvat kuuntelijamääriin ja ne pitää maksaa takautuvasti myös vuodelta 2006
--------------------------------------------------------------------------------

"Todella sairasta ahneutta!"
No aivan.

"Tänä vuonna korvausta joutuu maksamaan 0,0011 dollaria per soitettu musiikkikappale per kuulija. Maksu kasvaa vuosittain ja vuonna 2010 korvaus on 0,0019 dollaria. "
Eikö näille mikään koskaan ikinä riitä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.6.2007 @ 16:11

925.6.2007 4:14

Tulee mieleen heinäsirkkaparvi. Yks paikka puhtaaks ja tuhoamaan seuraavaa.

Ymmärrän kyllä, että halutaan rahaa. Kuitenkin luulisi sen verran olevan järkeä päässä, että tajuaa rahaa kertyvän enemmän kun on joku joka maksaa. Tuon mennessä tuollaisenaan läpi ei montaa maksajaa enää ole ja kukaan ei voita.

Se on sitä amerikkaa. Sitä kannattaa ihannoida oikein olan takaa.

1025.6.2007 13:18

Haha. Romahtaa koko valtio vielä yhtä yllättäen kuin Neuvostoliitto. Neuvostoliitossa tosin kulttuuriin panostettiin ja se tuotiin kaikkien läheisyyteen. Mutta Amerikassahan kulttuuri on bisnestä, saa nähdä milloin kaatuu koko valtio itsekkyyteensä. Ehkä sinä päivänä nettiradiot ovat taas laillisia.

1129.6.2007 6:56

Toivottavasti onnistuvat tavoitteessaan. Nettiradioita tarvitaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Käytätkö Lumiaa? Messenger lopettaa toimimisen tällä viikolla Käytätkö Lumiaa? Messenger lopettaa toimimisen tällä viikolla (28.3.2017 12:30)
Facebook on lähettänyt sähköpostia käyttäjilleen, jotka käyttävät yhtiön omistamaa Messenger-pikaviestintä Windows Phone 8.1 -laitteilla. Sähköpostisa kerrotaan, että sovellus lopettaa toiminnan ....
6 kommenttia
Isoisä selvisi 8-vuotiaan takomasta luottokorttilaskusta – Google korvaa kaiken Isoisä selvisi 8-vuotiaan takomasta luottokorttilaskusta – Google korvaa kaiken (28.3.2017 11:31)
Google on heltynyt korvaamaan 8-vuotiaan Clash Royale -pelissä tekemän 6400 euron luottokorttilaskun. Pojan äidin mukaan ilman korvausta perhe olisi joutunut etsimään uuden asunnon. Massiivinen ....
Musk aikoo seuraavaksi kehittää aivotietokoneen Musk aikoo seuraavaksi kehittää aivotietokoneen (28.3.2017 10:51)
Elon Musk on miljoonan idean mies, joka tuntuu tarttuvan kiinni yhä utopistisimmista projekteista. Wall Street Journalin mukaan Musk aikoo seuraavaksi kehittää teknologiaa, jonka avulla aivoihin ....
Sääntö-Saksa iskee: YouTube-kanavan on hankittava viranomaisilta lähetyslupa Sääntö-Saksa iskee: YouTube-kanavan on hankittava viranomaisilta lähetyslupa (28.3.2017 09:55)
Kun uusi tekniikka tai uudet toimintatavat kohtaavat vanhan maailman lainsäädännön, niin tuloksena syntyy helposti absurdeja tilanteita. Tästä hyvänä esimerkkinä tuore tapaus Saksasta. Saksalaisten ....
3 kommenttia
Bungie valmistautuu Destiny 2:n julkaisuun – Markkinointikampanja lähti käyntiin Bungie valmistautuu Destiny 2:n julkaisuun – Markkinointikampanja lähti käyntiin (28.3.2017 09:38)
Bungie ja Activision ovat aloittaneet Destiny 2:n kiusoittelukampan Twitterissä julkaistulla viestillä. Markkinointikampanja lähti käyntiin yksinkertaisella kuvalla, jossa näkyy Destiny-teksti ....

Uutisarkisto