*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nettiradiot pitävät hiljaisen hetken tiistaina

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 22.6.2007 19:56 Kommentteja (11)

Nettiradiot pitävät hiljaisen hetken tiistaina Yhdysvaltalaiset nettiradiot ovat tällä hetkellä kiperässä tilanteessa, sillä tekijänoikeuskorvauksien takarajaksi asetettu heinäkuun 15. päivä lähenee jatkuvasti. Nettiradiot ottavat tiistaina toisenlaisen lähestymistavan käyttöönsä, kun monet suuret ja pienet nettiradiot vaimenevat kokonaan ensi viikon tiistaina.
Hiljaisella päivällä on tarkoitus kerätä huomiota, jonka avulla nettiradiot toivovat saavansa oman ehdotuksensa läpi tekijänoikeuskorvauksien maksamisesta. SaveNetRadio-ryhmän edustajana toimiva Jake Ward sanoo, että luopuminen yhden päivän mainostuloista on pienempi menetys kuin nettiradion sulkeminen pysyvästi.

Tällä hetkelle mukana on 50 radioasemaa ja tunnetuimmista ovat mukana mm. Yahoo!, Live365, Rhapsody, MTV Online, Pandora ja Digitally Imported. Osa radioista lopettaa lähetykset kokonaan, toiset tarjoavat asiakkailleen pelkkää hiljaisuutta tai valkoista kohinaa. KCRW tarjoaa omalla taajuudellaan tunnin mittaista infopakettia asiasta, jolle on annettu nimeksi D-Day for Webcasters.

KCRW:n edustajan Sarah Spitzin mukaan ongelmana ovat tekijänoikeuskorvauksien suuret summat ja Spitzin mukaan korvauksien maksaminen ei ole ongelma, jos summat pysyvät järkevinä. SoundExchangen esittämät korvaussummat ajaisivat monet nettiradiot konkurssiin, sillä korvaukset perustuvat kuuntelijamääriin ja ne pitää maksaa takautuvasti myös vuodelta 2006. SaveNetRadion ehdotuksessa yhtenä maksuvaihtoehtona olisi aseman liikevaihtoon sidottu korvausmalli, joka pitäisi korvaussummat sopivina nettiradioille. SoundExchangen esittämässä mallissa radioaseman maksamat tekijänoikeuskorvaukset voivat olla suurempia kuin aseman liikevaihto.

Lähteet:
Computerworld
SaveNetRadio (PDF)

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

122.6.2007 20:32

Mikä järki on tappaa nettiradiot jos niiltä pystyy kiskomaan rahaa kun korvaukset pysyvät kohtuullisina? Miksi purra kättä joka ruokkii? Eihän kukaan osta levyjäkään jos niille pistetään hinnaksi jotai ihan älytöntä. Ei vaan voi ymmärtää mikä ihmeen järki on hinnoitella tuote niin kalliiksi ettei siihen ole kellään varaa.

Lainaus:
korvaukset perustuvat kuuntelijamääriin ja ne pitää maksaa takautuvasti myös vuodelta 2006
Todella sairasta ahneutta!

222.6.2007 20:59
henkettu
Inactive

Lainaus:
Tällä hetkelle mukana on 50 radioasemaa
No wuhuu.. Aluks luulin, että kaikkki ovat lähteeneet puuhaan mukaan... Totta kai toi huomitota herättä, mutta mutta...

323.6.2007 0:01

Really really. Taas yksi näistä muutamista tosijärkevistä tempauksista..

"Miksi purra kättä joka ruokkii?"

423.6.2007 15:53

Rukoillaan että tuo nettiradioitten toivoma ehdotus menee läpi!

523.6.2007 21:06
jmpk
Inactive

toki ainahan on kiellettyä ajatella asian toista puolta. Mitä käy jos joku häviää? toinen tulee tilalle. mitä käy kun nettiradiot häviävät ja ihmiset haluavat kuunnella musiikkia tietokoneella? Todennäköisesti musiikkikappaleiden kopioiminen internetistä kasvaa.
Mutta onneksi se ei ole meidän ongelma että piratismi lisääntyy.

623.6.2007 23:11
henkettu
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jmpk:
toki ainahan on kiellettyä ajatella asian toista puolta. Mitä käy jos joku häviää? toinen tulee tilalle. mitä käy kun nettiradiot häviävät ja ihmiset haluavat kuunnella musiikkia tietokoneella? Todennäköisesti musiikkikappaleiden kopioiminen internetistä kasvaa.
Mutta onneksi se ei ole meidän ongelma että piratismi lisääntyy.
Toi on totta... Mut ihan oikeakin radio on kyl keksitty...

724.6.2007 8:08

jälleen to-järjestöt todistavat ahneuttaan. mikä siinä on että koskaan ei voi ajatella asiaa omia taskuja pidemmälle

824.6.2007 16:00

Lainaus:
--------------------------------------------------------------------------------
korvaukset perustuvat kuuntelijamääriin ja ne pitää maksaa takautuvasti myös vuodelta 2006
--------------------------------------------------------------------------------

"Todella sairasta ahneutta!"
No aivan.

"Tänä vuonna korvausta joutuu maksamaan 0,0011 dollaria per soitettu musiikkikappale per kuulija. Maksu kasvaa vuosittain ja vuonna 2010 korvaus on 0,0019 dollaria. "
Eikö näille mikään koskaan ikinä riitä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.6.2007 @ 16:11

925.6.2007 4:14

Tulee mieleen heinäsirkkaparvi. Yks paikka puhtaaks ja tuhoamaan seuraavaa.

Ymmärrän kyllä, että halutaan rahaa. Kuitenkin luulisi sen verran olevan järkeä päässä, että tajuaa rahaa kertyvän enemmän kun on joku joka maksaa. Tuon mennessä tuollaisenaan läpi ei montaa maksajaa enää ole ja kukaan ei voita.

Se on sitä amerikkaa. Sitä kannattaa ihannoida oikein olan takaa.

1025.6.2007 13:18

Haha. Romahtaa koko valtio vielä yhtä yllättäen kuin Neuvostoliitto. Neuvostoliitossa tosin kulttuuriin panostettiin ja se tuotiin kaikkien läheisyyteen. Mutta Amerikassahan kulttuuri on bisnestä, saa nähdä milloin kaatuu koko valtio itsekkyyteensä. Ehkä sinä päivänä nettiradiot ovat taas laillisia.

1129.6.2007 6:56

Toivottavasti onnistuvat tavoitteessaan. Nettiradioita tarvitaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto