*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Blu-rayn BD+ -kopiointisuojaus valmiiksi

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 20.6.2007 22:32 Kommentteja (19)

Blu-rayn BD+ -kopiointisuojaus valmiiksi AACS-kopiointisuojauksen ongelmat ovat saaneet elokuvastudiot mietteliäiksi ja tämän vuoksi mm. Foxin ja MGM:n epäillään pysäyttäneen uusien Blu-ray-elokuvien julkaisut, koska studiot pelkäävät piraattikopioiden tuomia ongelmia.
HD DVD:n leirissä asia on ongelmallinen, mutta Blu-rayn puolella AACS:n mahdollisiin ongelmiin oltiin varauduttu jo aikaisemmin BD+ -kopiointisuojauksen muodossa. BD+ on kuitenkin ollut pidemmän aikaa työn alla ja Blu-rayn kannattajien iloksi BD Plus Technologies LLC ilmoitti eilen keskiviikkona saaneensa BD+ -kopiointisuojauksen määritykset vihdoin valmiiksi. Tämän myötä elokuvastudiot voivat aloittaa BD+ -suojauksen käyttämisen Blu-ray-elokuvissaan.

BD+ -kopiointisuojauksen etuna on sen helppo päivitettävyys, sillä studiot voivat itse muokata suojausta tuleville levyille, jos suojaus onnistutaan kiertämään tai murtamaan. Täten studioiden ei tarvitse odotella AACS LA:n päätöksiä, vaan korjaavat toimenpiteet voidaan aloittaa välittömästi, jos ongelmia havaitaan.

Tällä hetkellä yksikään studio ei ole ilmoittanut käyttävänsä BD+ -kopiointisuojausta tulevissa Blu-ray-julkaisuissaan, mutta todennäköisesti BD+ yleistyy nopeasti varsinkin suurten studioiden julkaisuissa, koska AACS ei näytä juuri suojaavan elokuvia luvattomalta kopioinnilta.

Lähteet:
Engadget HD
High-Def Digest

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

120.6.2007 22:52

Lainaus:
jos ongelmia havaitaan.
Voisin veikata, että muutamassa viikolle/kuukaudessa tuon voi korvata "kun ongelmia havaitaan."

221.6.2007 4:04

Perseestä tommonen suojaus, ei voi mitään :S

Kannattaisi laittaa valmiiksi sen formaattinsa tärkeämmät osat, kun on bluray vielä niin keskeneräinen formaatti, eikä keskittyä ensimmäisenä johonkin suojauksiin

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.6.2007 @ 04:06

321.6.2007 4:47

tästähän voisi oikein laittaa jo vedonlyönnin pystyyn, koska tämäkin murrettu/kierretty.

421.6.2007 5:53

Lainaus:
BD+ -kopiointisuojauksen etuna on sen helppo päivitettävyys
onko "päivitettävyys" helppoa kuluttajan vai studioiden näkökulmasta ja mitä "toimenpiteet" ovat?

Nimittäin jos kuluttajien ei tarvitse päätä vaivata laitteiden päivittämisien kanssa (toisin kuin AACS:in kanssa) niin se tarkoittaa melkeinpä sitä, että mediassa itsessään on suojaukseen tarvittavat purkukoodit mukana. Jokainen voi itse miettiä onko tuo nyt kovin järkevä ratkaisu vahvan suojauksen kannalta?

Toisaalta jos päivitettävyys on pelkästään studioiden näkökulmasta hyvä ja käyttäjät joutuvat päivittelemään laitteitaan joka kerta kun suojaus murretaan, niin tavallisten kuluttajien kohdalla hankaluuksiin törmätään varmasti - kaikki kun eivät välttämättä osaa päivittä firmwarejaan. Siitä voi kukin vetää johtopäätöksen hankkiiko Matti ja Maija Meikäläiset noita laitteita jos tuommonen ruljanssi on edessä?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.6.2007 @ 05:55

521.6.2007 7:44

BD+ valmis ja yhteensopivuus-ongelmia odotetaan :D tuskin kaikki Blu-Ray toistimet pystyvät lukemaan ongelmitta noita uudella BD+;lla suojattuja levyjä. :/ Tästähän se taistelu vasta alkaa.. tässä voi lopulta käydä niin, jos todella hyvin käy, että HD-DVD voittaa käytettävyytensä puolesta :P

621.6.2007 8:32

Ongelmana suojauksissa tulee aina olemaan se, että jos blu-ray on tarkoitettu korvaamaan dvd, pitää soittimien hintojen tippua parin vuoden sisällä alle sadan euron.
Jokainen voi silloin miettiä, millaista tekniikkaa alle 100e laite pitää sisällään, ja jos se pystyy koodin avaamaan, miksei sitten tehokas pc siihen pystyisi?

Lainaus:
BD+ -kopiointisuojauksen etuna on sen helppo päivitettävyys, sillä studiot voivat itse muokata suojausta tuleville levyille, jos suojaus onnistutaan kiertämään tai murtamaan. Täten studioiden ei tarvitse odotella AACS LA:n päätöksiä, vaan korjaavat toimenpiteet voidaan aloittaa välittömästi, jos ongelmia havaitaan.

lollol, otetaan tähän esimerkki.
Aikanaan kun vaikkapa joku Spiderman 3 tms... box office hit tulee blu-ray levitykseen, niin tekeekö Sony ensin vaikka 100kpl erän, ja katsoo onko koodi murrettavissa. Sitten vuoden päästä julkaisee uudet 1000kpl kuluttajille ja vasta vuonna 2021 julkaistaan täydellä volyymilla kun ketään ei enää kiinnosta bd+ koodien murtamiset...

721.6.2007 8:42

Ehkä ne joskus oppii että ei noista kopioinninestosuojauksista ole mitään hyötyä....
HD DVD tosin jo ottanut vähän oppia ja jättänyt aluekoodit ja tuollaiset lisäsuojaukset kokonaan pois. AACS tietty mukana mutta purettuhan (kierretty?) sekin jo on

Mutta sonyn tuntien siellä on levyillä hirveet rootkit viritelmät jotka estää levyjä toimimasta kunnolla yhtään missään :D nojoo toivottavasti sentään ei

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.6.2007 @ 08:43

821.6.2007 12:10

Kuinkahan kauan kestää, että tuokin murretaan/kierretään?

921.6.2007 12:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti p2pman:
Kuinkahan kauan kestää, että tuokin murretaan/kierretään?

Jaa'a, ei kauaa, mutta se on "helposti päivitettävissä" eli uusissa levyissä se on taas kiusana, kunnes joku taas kiertää sen ja sitä rataa

1021.6.2007 17:36

Tästä saattaa tulla samanlainen rumba kuin pc-pelien crackeillä. Tosin nämähän ei ole läheskään niin vapaasti ohjelmoitavissa, kun soitinten pitää tunnistaa levy.

1122.6.2007 5:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sebu92:
Tästä saattaa tulla samanlainen rumba kuin pc-pelien crackeillä. Tosin nämähän ei ole läheskään niin vapaasti ohjelmoitavissa, kun soitinten pitää tunnistaa levy.

Aivan siinä käy pian niin että mikään soitin ei tunnista ko ellua koska suojaus estää sen aloituskoodin lukemisen. No kaippa ovat varautuneet palautuksiin ja vaihtamaan en suojaamattomiksi. Ja ei kauaa kestä kun se kierretään....

1222.6.2007 8:54

heh heh... ainahan noi suojaukset on kierretty... starforcessakin kävi niin vaikka muuta luultiin :)

1322.6.2007 10:49

No onhan tuo toisaalta ihan hyväkin juttu, mutta pahoin pelkään että tuo homma lähtee käsistä joillain elokuvayhtiöillä.

1422.6.2007 19:37

Lainaus:
Aikanaan kun vaikkapa joku Spiderman 3 tms... box office hit tulee blu-ray levitykseen, niin tekeekö Sony ensin vaikka 100kpl erän, ja katsoo onko koodi murrettavissa. Sitten vuoden päästä julkaisee uudet 1000kpl kuluttajille ja vasta vuonna 2021 julkaistaan täydellä volyymilla kun ketään ei enää kiinnosta bd+ koodien murtamiset...
eiks rom levyt tehä jonkunäkösil muoteil? eli tuskun studiot rupee mitää pikkueriä tekee? meinaa tuskin uusien muottie teko on halpaa?

1522.6.2007 19:51

Lainaus:
eiks rom levyt tehä jonkunäkösil muoteil? eli tuskun studiot rupee mitää pikkueriä tekee? meinaa tuskin uusien muottie teko on halpaa?
Etkö tajua selkeää läppää?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.6.2007 @ 19:52

1622.6.2007 20:05

kyl tajusin läpän mut mitä järkee studioitten on murtamisen jälkee painaa uus erä jos se leffa on JO vuotanu nettii :D

1722.6.2007 20:08

:D Ei olisi mikään yllätys, kun kyseessä on elokuvabisneksen porukat.

1822.6.2007 20:42

kyllähän noita idiootteja löytyy moneen junaan... ikäväkyllä nämä junat meneekin sitten vaa yhteen suuntaan...

1923.6.2007 13:17

cat and mouse game:)

Veikkaan kuitenkin että joku hakkeri/kräkkeri kräkkää sen että tommoset päivitykset eivät auta.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Teslalla käynnissä yllättävä projekti – Aikoo haastaa Spotifyn Teslalla käynnissä yllättävä projekti – Aikoo haastaa Spotifyn (23.6.2017 09:20)
Suoratoistomusiikissa kilpailu kävi kovana pari vuotta sitten kun uusia palveluita tuli isoilta ja pieniltä firmoilta kuin sieniä sateella. Osa kaatui elon tiellä, mutta uusiakin yrittäjiä on ....
Kotimaisen RedLynxin virallinen South Park -keräilykorttipeli julkaistiin Androidille ja iOS:lle Kotimaisen RedLynxin virallinen South Park -keräilykorttipeli julkaistiin Androidille ja iOS:lle (22.6.2017 22:48)
Ubisoftin omistama kotimainen RedLynx-studio on julkaissut South Park -aiheisen keräilykorttipelin. South Park: Phone Destroyer -nimeä kantava peli on julkaistu aluksi rajoitetusti Suomessa, ....
OnePlus-pomo joutui selittelemään zoom-toimintoa OnePlus-pomo joutui selittelemään zoom-toimintoa (22.6.2017 21:04)
OnePlus esitteli aiemmin tällä viikolla uuden huippupuhelimen, joka kantaa nimeä OnePlus 5. Kyseisen puhelimen ykkösominaisuus on edellisversiosta merkittävästi parantunut kamera. Kaksoiskamera ....
Eikö Game of Thrones kiinnosta? Netflixin ensi kuun alkuperäissisältö tarjoaa vaihtoehtoja Eikö Game of Thrones kiinnosta? Netflixin ensi kuun alkuperäissisältö tarjoaa vaihtoehtoja (22.6.2017 19:52)
Ensi kuun odotetuin televisiosarja on tietysti Game of Thronesin uusin kausi – katsoithan uuden trailerin. Maailman suosituin televisiosarja tekee paluun toiseksi viimeistä kertaa ja tälläkin ....
Qualcomm ampuu Applea kovilla: laturinne maksavat enemmän kuin meidän huipputeknologia Qualcomm ampuu Applea kovilla: "laturinne maksavat enemmän kuin meidän huipputeknologia" (22.6.2017 18:59)
Applen ja Qualcommin välinen riita patenteista ja rojalteista on kiristynyt kuluneen vuoden aikana. Ensialkuun Apple haastoi piirivalmistajan oikeuteen "epäreilujen sopimusehtojen takia", jonka ....

Uutisarkisto