*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Blu-ray-levyjen pinnoite lahoaa?

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 17.6.2007 12:15 Kommentteja (45)

Blu-ray-levyjen pinnoite lahoaa? Vaikka mätäkuuhun on vielä yli kuukausi aikaa, ovat tietyt Blu-ray-levyt näyttäneet jo ensimmäisiä "mädäntymisen" merkkejä. AVS Forumin käyttäjät ovat huomanneet The Prestige -elokuvan Blu-ray-levyllä pisteitä, jotka muistuttavat hometta. Pisteet aiheuttavat ongelmia levyn toistossa ja pahimmassa tapauksessa elokuvan katsominen ei enää onnistu lainkaan. Ongelmat eivät ole levyn ulkokerroksessa, vaan levyn sisällä, joten levyn peseminen tai pyyhkiminen ei auta asiaan.
Ongelmaa ei kuitenkaan ole kaikkien The Prestige -elokuvan Blu-ray-levyjen kohdalla, vaan kyseessä on todennäköisesti yksi erä levyjä, joiden valmistuksessa on mennyt jotain vikaan. Vialliset levyt voi vaihtaa uusiin ottamalla yhteyttä liikkeeseen, josta levyt osti.


Kuva vahingoittuneesta Blu-ray-levystä (kuvan ottanut AVS Forumin Venom5)

Lähteet:
AVS Forum
Engadget HD

Edellinen Seuraava  

45 kommenttia

117.6.2007 12:27

Joo'o, ohan toi ollut tiedossa, tekis ees toimivan pinnoitteen jos kerta pakko on jotain erikoispinnoitettä käyttää kun menee änkemään informaation liian pintaan

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.6.2007 @ 12:28

217.6.2007 12:37

Toivottavasti tämä ei liikuta mitenkään formattisotaa... EDIT: Hehe, totta, tätä menoa blu-ray ja hd-dvd levyt katoavat 5 vuoden sisällä. :D

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.6.2007 @ 12:39

317.6.2007 12:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
Toivottavasti tämä ei liikuta mitenkään formattisotaa...

En tajunnut tota logiikkaa, miksi toivottavasti?

417.6.2007 12:48

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
Toivottavasti tämä ei liikuta mitenkään formattisotaa...

En tajunnut tota logiikkaa, miksi toivottavasti?
Itse olen enemmän Blu-rayn puolella, joten toivon, että tämä ei tee hallaa blu-raylle.

517.6.2007 12:57

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 00:37

617.6.2007 13:04

Blue-rayn puolesta näyttää pahalta..hd-dvd saa taas etumatkaa.

717.6.2007 13:39

Lainaus:

Itse olen enemmän Blu-rayn puolella, joten toivon, että tämä ei tee hallaa blu-raylle.

Ootko lyönyt ison vedon blu-rayn puolesta tai jotain? Vai miksi se on niin tärkeää?
Eikös se ole juuri ideana tässä, että kuluttajan kannalta paras formaatti voittaa, ja molempien hyvät ja huonot puolet tulee nyt esille?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.6.2007 @ 13:39

817.6.2007 14:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Blue-rayn puolesta näyttää pahalta..hd-dvd saa taas etumatkaa.
Etumatkaa siitä että yhdessä erässä levyjä on ollut valmistusvirhe?

917.6.2007 14:51

Lainaus:

Etumatkaa siitä että yhdessä erässä levyjä on ollut valmistusvirhe?

Ei se ole varmaa että se on vain yhdessä erässä. Voihan olla että muissa erissä kestää vain vähän kauemmin ennen kuin alkaa mätäneen tai vastaavaa. Voí olla että tollanen pinnoiteratkaisu ei sovellu levyille ollenkaan. Voi olla että...
Ja tottakai se on takapakkia blurayn imagolle jos levyt mätänee käsiin, vaikka ongelma jäisikin vain tohon
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.6.2007 @ 14:52

1017.6.2007 14:53

Lainaus:

Etumatkaa siitä että yhdessä erässä levyjä on ollut valmistusvirhe?

Olin juuri sanomassa samaa. On se kumma kun joillekin se lukeminen on niin vaikeaa ja silti tarvitsee tulla kommentoimaan.
EDIT:
Lainaus:
Ja tottakai se on takapakkia blurayn imagolle jos levyt mätänee käsiin, vaikka ongelma jäisikin vain tohon

Lyön pääni vetoa että mikäli ongelma jää tuohon, ei se vaikuta Blu-Rayn imagoon minkään vertaa.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.6.2007 @ 14:57

1117.6.2007 15:10

Lainaus:

Lyön pääni vetoa että mikäli ongelma jää tuohon, ei se vaikuta Blu-Rayn imagoon minkään vertaa.

Tietenkin vaikuttaa...

1217.6.2007 15:15

Lainaus:
Tietenkin vaikuttaa...
Jaha. Jos ostat esim. kännykän ja se sattuu olemaan maanantaikappale, siitä lähtien kaikki tämän merkin kännykät ovat paskoja, vai?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.6.2007 @ 15:15

1317.6.2007 15:19

Lainaus:
Jaha. Jos ostat esim. kännykän ja se sattuu olemaan maanantaikappale, siitä lähtien kaikki tämän merkin kännykät ovat paskoja, vai?

Jos kyseinen kännykkämerkki valmistaa jotain uutta uuden sukupolven kännykkää, ja on sodassa toista merkkiä vastaan samoilla markkinoilla ja vain toinen selviää voittajaksi, ja ympäri internettiä alkaa pyörimään uutisia ja huhuja että Tuo kännykkä mätänee käsiin, niin kyllä, se vaikuttaa imagoon pysyvästi.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.6.2007 @ 15:20

1417.6.2007 15:21

Lainaus:

Jos kyseinen kännykkämerkki valmistaa jotain uutta uuden sukupolven kännykkää, ja on sodassa toista merkkiä vastaan samoilla markkinoilla, ja ympäri internettiä alkaa pyörimään uutisia ja huhuja että Tuo kännykkä mätänee käsiin, niin kyllä, se vaikuttaa imagoon pysyvästi.
Jaa, näin sielläpäin jos vikaa on yhdessä kännykässä.

1517.6.2007 15:23

Lainaus:
Jaha. Jos ostat esim. kännykän ja se sattuu olemaan maanantaikappale, siitä lähtien kaikki tämän merkin kännykät ovat paskoja, vai?
Niitäkin ihmisiä on olemassa.

Jos tämä jää ainoastaan asiaan liittyvien sivustojen uutiseksi, niin eipä paljon Blu-rayn ostajakunnassa tunnu, mutta jos esim. hesari tekisi tästä jutun, niin tilanne olisi aivan toinen.

1617.6.2007 15:26

Lainaus:
Jaa, näin sielläpäin jos vikaa on yhdessä kännykässä.

Niin jos noi ehdot toteutuu jotka kuvasin.
Tässä on kyseessä hieman eri asia, ei ole kysymys vain yhdestä kännykästä. Nyt on kysymys kahdesta formaatista, jotka yrittävät antaa hyvän kuvan itsestään, että juuri He voittaisivat "formaattisodan". Tottakai jokainen tällainen moka antaa takapakkia imagolle. HD-DVD:lle ei ole sattunut vielä mitään, toisinkuin bluraylle, jolla jos jonkinmoista ongelmaa kokoajan. HD-DVD on ainakin mut voittanut puolelleen jo ajat sitten.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.6.2007 @ 15:33

1717.6.2007 15:35

Jos jos jos, joo joo joo... Jos tädil ois munat, niin se ois setä.

1817.6.2007 15:38

mitä ne tekee siel tehtaissa kun tollast laatuu tulee ulos:S

1917.6.2007 15:44

LOL blurayt homehtuu käsiin xD taattua sony laatua.

Uutiseen vielä lisäksi, että Prestige ei olllut ainoa elokuva missä ongelmaa oli, niitä oli muutama muukin.

2017.6.2007 16:20

Kyllähän tämä jossain määrin varmasti vaikuttaa blu-rayta vastaan. Jos omistat laitteen joka toistaa molempia formaatteja ja olet ostamassa elokuvaa joka on saatavilla molemmille formaateille (en ole varma onko näitä, joten älkää takertuko), kumman formaattisen valitset kun tiedät, että blu-raylle voi käydä näin?

2117.6.2007 17:38

Pieni quote wikipediasta, aiheesta CD rot:

Lainaus:
In April 2007 it was reported that HD DVD copies of Dazed and Confused, The Breakfast Club, and The Scorpion King had encountered this issue

Joten tuntuisi olevan molempien formaattien ongelma.

2217.6.2007 17:46

Lainaus:
Pieni quote wikipediasta, aiheesta CD rot:

Joten tuntuisi olevan molempien formaattien ongelma.

"Citation needed" joten ei ole mitään juttua ollut tosta, ihan kuka tahansa on sen saattanut sinne kirjottaa.

2317.6.2007 17:48

Haha!! sinne on korealainen aivastanut väliin tuotantolinjalla. Halvalla saa homeisen makkaran..

Hyvä juttu tuo, että viellisten tilalle uuden levyn. Oikeasti en happamia kiekkoja haluaisi ollenkaan. Mutta ihmiset ostavat aina halvinta eikä laatua. Siksi tehdään halvalla.
En kyllä tykkäisi jos ladan tuulilasi alkaisi ruostua.

2417.6.2007 18:17

Lainaus:
[quote]Tietenkin vaikuttaa...
Jaha. Jos ostat esim. kännykän ja se sattuu olemaan maanantaikappale, siitä lähtien kaikki tämän merkin kännykät ovat paskoja, vai?[/quote]Kyllä tuollaiset sekunda tuotteet varmasti vaikuttaa valmistajan maineeseen.

Itse tuli aikaa sitten ostettua uuden merkkinen DVD-soitin, joka osoittautui täydeksi romuläjäksi. Vaikka kyseinen merkki onkin nykyään yleistynyt huimasti, en koske pitkällä tikullakaan. Ja vielä ettei jää epäselväksi soitin ei ollut mitenkään halpa. Siihen hintaan olisi pitänyt saada paljon parempaa laatua.

2517.6.2007 19:07

En itse ole tutustun kumpaankaan formaattiin oikeestaan yhtää mut kannatan että kuluttajan kannalta parempi formaatti voittaa. En tosiaan jaksaisi sitä että kokoajan jossaki on vikaa

2617.6.2007 19:30

"Eikös se ole juuri ideana tässä, että kuluttajan kannalta paras formaatti voittaa"

niinhän se pitäs olla, mut koskas nuo (viralliset) mediajätit olis alkanu kuluttajaa ajatteleen???


Athlon64 3400+ | 2048Mb DDR400 | Club GF7800GS

2717.6.2007 21:46

Jep jep..niinhän 80-luvullakin huonompikuvainen VHS voitti Betan...

2818.6.2007 3:42

Eikös se ole aivan sama homehtuuko tai happaneeko nämä levyt?
Itse odotan "kuin kuuta taivaalle" niitä soittimia mitkä tukevat molempia formaateja
Tälläiset sodat ovat aivan typeriä koska kuluttaja on viime kädessä häviävä osapuoli

2918.6.2007 7:30

Aika outo homma, kun levyt näin aikaisessa vaiheessa mätänee käsiin. Heh. Halpa molempia toistava soitin olisi poikaa.

3018.6.2007 9:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hebe72:
Jep jep..niinhän 80-luvullakin huonompikuvainen VHS voitti Betan...

Nii'in, mutta onneksi nyt ollaan tilanteessa jossa kuvanlaatu on molemmilla sama.

3118.6.2007 10:51
jaskpaska
Inactive

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hebe72:
Jep jep..niinhän 80-luvullakin huonompikuvainen VHS voitti Betan...

Nii'in, mutta onneksi nyt ollaan tilanteessa jossa kuvanlaatu on molemmilla sama.
Ei oo Blu-raylla ja HD DVD:llä sama. Blu-ray on tarkempi..

3218.6.2007 12:04

Mullaki on sellanen fiilis et blu ray olis pikkasen tarkempi

3318.6.2007 12:25

Lainaus:
Mullaki on sellanen fiilis et blu ray olis pikkasen tarkempi
Melkoiset fiilistelyt onkin. En tiedä miten on uusien laitteiden laita, mutta TMssä testattiin ensimmäisiä Blu-ray ja HD-DVD soittimia, joissa HD-DVD voitti kuvanlaadussa. Ei siis voi olettaa, että Blu-ray olisi formaattina parempi kuvanlaadussa. Tasoissa ovat.

3418.6.2007 12:43

Blu-Ray on kapasiteetiltaan suurempi, joten periaatteessahan sinne pitäisi mahtua parempilaatuista videota. Tiedä häntä sitten...

Ja tosiaan, ei mahda hetkauttaa tuo "levyn mätäneminen" yhtikäs mitään. Aivan samaan tapaan noita kemiallisia reaktioita voi käydä melkein missä tahansa tuotteessa. Onpa noita homeisia pitsojakin ollut myynnissä, mutta edelleen ostan saman merkin tuotteita, sillä ei se yksi pitsa muuttanut muiden makua.

3518.6.2007 13:29

Lainaus:
Ei oo Blu-raylla ja HD DVD:llä sama. Blu-ray on tarkempi..

Voi huoh mitä mutua taas tulee, ei ole MITÄÄN tarkkuuseroja
(niin tosiaan, HD DVD on voittanut tähän asti varmaan jokaisen testin kuvanlaadussa)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.6.2007 @ 13:53

3618.6.2007 13:41
oappi
Inactive

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hebe72:
Jep jep..niinhän 80-luvullakin huonompikuvainen VHS voitti Betan...

Nii'in, mutta onneksi nyt ollaan tilanteessa jossa kuvanlaatu on molemmilla sama.
Kyllähän noihin blu-rayhin sais paremman kuvanlaadun ainaki tilan puolesta
hd dvd
Capacity: 15 GB (single layer) and 30 GB (dual layer)
blu-ray
Capacity: 25 GB (single layer), 50 GB (dual layer)
ja 200 gigan prototyyppi kiekkojaki joku tais esitellä (4layeriä)

Se on sitte eri asia jos sitä tilaa ei oteta käyttöö, mut tässä mielessä sama tilanne ku 80 luvulla. Huvittavin kommentti hd-dvd leiristä oli kyl ettei kukaa tarvii yli 30 gigasia levyjä =). Menee kyl vähä samana kategoriaan ku Bill Gatesin legendaarinen lausunto: kukaan ei tarvii koskaan yli 640K muistia =).

3718.6.2007 14:54

jep jep... ainahan tulee tota muistii käytettyy jollaki tavalla. Naureskelin joskus ku porukka osti 500 gigan kovalevyjä ettei niitä tule ikinä tarvitsemaan mutta viime viikolla itsekki kävin sitte ostamassa 500 gigan kovalevyn :D että niin ne ajat muuttuu

3819.6.2007 14:40

Kun sain uuden koneen vähän aikaa sitten siin on 320gb kovalevy ja ajattelin et ei sitä niin paljkoo tarvii mut hyvä kun sentään varalta on... muutama viikko meni ja reilusti 100gb käytetty...

3919.6.2007 16:58

Korissa on joskus huono omena.

Jos tämä uutinen on jonkun kannan muuttanut kumpaa formaattia tukee niin aikas reunalla on keikkunut.

Itse olin alussa HD-DVD miehiä mutta tällä viikolla tein taas varmuuskopion tärkeistä tiedostoista ja 48GB lohkesi varmuuskovolta.

Ostin siis 250GB kovalevyn toisen kaveriksi puolivuotta sitten kun varmuuskopioitavaa oli järkyttävät 8GB ja ei ole sitä polttavaa DVD:tä.
Olen sittemmin harrastanut aktiivisesti kuvausta ja varsinkin videoita on tullut otettua, Gigan kortti täyttyy siinä hötäkässä aika nopeasti.

Siksi siis otan mieluummin 25GB kuin 15GB.
Mutta jos sattuisi niin onnettomasti että molemmat kovot tyhjenisivät yhtä aikaa ja hyllystä löytyisi homehtunut varmuuskopio voisi tulla itku silmäkulmaan!

Ja muutenkin kuvaustahti on nykyään rauhoittunut johonkin 5GB kuussa eli pari levyä vuodessa saisi poltella.

Jos taas ryhdyn tosissani videota vääntämään niin 30GB kuussa ei liene mahdottomuus, pienet on siis kapasiteetit kummassakin!

Levyltä on elokuvia viimeksi katsottu joskus vuosia sitten.

4020.6.2007 14:16

En usko kyllä että tämä uutinen paljon hetkauttaa. Sitten jos tämä uusiutuu nii sit kyl alkaa vaikuttaa. Kattoo nyt mitä tässä tapahtuu et tuleeks lisää ongelmii vai oliks ne tässä jo. Koska ei toi nyt kauheen vakavaa oo koska rikkinäisten levyjen tilalle saa uudet nii ei vahinkoa oikeen ole tapahtunut

4121.6.2007 14:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mymmeli13:
En usko kyllä että tämä uutinen paljon hetkauttaa. Koska ei toi nyt kauheen vakavaa oo koska rikkinäisten levyjen tilalle saa uudet nii ei vahinkoa oikeen ole tapahtunut
Tuo tosin onnistuu kuukauden kahden sisällä levyn ilmestymisestä, mutta kun levy onkin jo vuoden tai vanhmepi ja ajattelet katsoa sitä silloin ja huomaat että levy on pilalla, niin mitäs silloin?

4221.6.2007 15:59

Luin uutisen vähän aikaa sitten,että Memory-Tech ja Mempile.
Alkavat valmistaan blu-ray levyjä,joille pitäisi mahtua 300gb.tää pitäis tulla 100:ssa kerroksessa.myyntiin 3Vuoden.sisällä?Lisä tietoa
http://www.mempile.com/news.html .Jos lahoavat niin on ainakin enemmän mikä lahoaa.

4321.6.2007 17:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti okse:
Luin uutisen vähän aikaa sitten,että Memory-Tech ja Mempile.
Alkavat valmistaan blu-ray levyjä,joille pitäisi mahtua 300gb.tää pitäis tulla 100:ssa kerroksessa.myyntiin 3Vuoden.sisällä?Lisä tietoa
http://www.mempile.com/news.html .Jos lahoavat niin on ainakin enemmän mikä lahoaa.

Onnee vaan odotukseen. Ja aina kun tulee uus kerros, tarvit uuden soittimen.

4421.6.2007 18:00


Onnee vaan odotukseen. Ja aina kun tulee uus kerros, tarvit uuden soittimen.[/quote]

kävitkö lukemassa,enpä taida odotella.
yks on varmaa uudet koneet,ja valmistajalle Rahaa!!

4522.6.2007 11:14

vois sanoo tähän välii et eiks pääsis helpommalla tehä vaa hemmetin isoi muistitikkui ne on pienempii ja ei tarvis rupee hirveesti väsää uusii soittimii

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
3 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
1 kommentti
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....

Uutisarkisto