*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Ylen uusi netti-TV avattu

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 15.6.2007 12:45 Kommentteja (29)

Ylen uusi netti-TV avattu Yle on tänään avannut uuden netti-TV:n. YLE Areena -palvelu sisältää videomateriaalin lisäksi myös mahdollisuuden kuunnella Ylen radiokanavia. Tarjolla ovat kaikki Yleisradion radio- ja televisio-ohjelmat, joiden esitysoikeussopimukset sallivat niiden esittämisen internetin kautta.
Uutta ohjelmistoa tulee palveluun jatkuvasti, mutta osa sisällöstä on palvelussa vain rajoitetun ajan. Tämä aika määräytyy esitysoikeuksien mukaan, joten ohjelmat saattavat olla palvelussa vain viikon tai jopa vuoden verran.

Rajoituksia löytyy myös katselupaikan suhteen, sillä osa osa videoista on tekijänoikeudellisista syistä katsottavissa vain Suomessa. Sama koskee myös radiokanavia, joista ainoastaan Radio Peili on kuunneltavissa ulkomailla.

Uudemman sisällön lisäksi Areenan sivuilta löytyy tuttu Elävän arkisto, jonka kätköistä löytyy myös iäkkäämpää materiaalia Ylen alkuajoista lähtien.

Areenan aineisto on jaettu ohjelmatyyppien mukaan kymmeneen kategoriaan, joita ovat uutiset, urheilu, ajankohtaisohjelmat, asiaohjelmat, oppiminen ja tiede, kulttuuri, musiikki, viihde, draama ja lapset. Valikoimasta löytyy myös ulkomaisten TV-sarjojen jaksoja ja mm. Henry Rollins Show -ohjelmaan voi tutustua palvelun kautta.

Areena on tällä hetkellä avoin kaikille, mutta myöhemmin palvelu tulee vaatimaan rekisteröitymistä ja TV-luvan maksamista, jos koko palvelun tarjonnasta haluaa nauttia. Tekniikan osalta luotetaan Microsoftin Windows Media -ratkaisuihin. Sen suomien DRM-ominaisuuksien avulla on mahdollista, että palveluun tulee myöhemmin sisältöä, jonka katseluaikaa tai kertoja on rajoitettu. Täten on mahdollistaa ainakin teoriassa useiden ulkomaisten TV-sarjojen katselun Areenan kautta.

Ylen säännösten mukaan Areenan sivut löytyvät sekä suomeksi että ruotsiksi. Tällä hetkellä palvelussa tuntuu olevan ruuhkaa, joten toivottavasti palvelun toimivuus paranee tulevaisuudessa.

Lähteet:
ITviikko
YLE

Edellinen Seuraava  

29 kommenttia

115.6.2007 13:12

Huoh... Eikö Yle oo osannu varata tippaakaan kaistaa palvelulle?

215.6.2007 15:30

Lainaus:
myöhemmin palvelu tulee vaatimaan rekisteröitymistä ja TV-luvan maksamista

Viikon paras läppä :)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.6.2007 @ 15:32

315.6.2007 15:35

Hieno idea, mutta täytyy kyllä jättää testiajo yölle kun näyttää olevan hieman tukossa tuo palvelu.

415.6.2007 15:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti k0jootti:
Hieno idea, mutta täytyy kyllä jättää testiajo yölle kun näyttää olevan hieman tukossa tuo palvelu.

HIEMAN tukossa...

515.6.2007 17:15

Sivuthan on niin hitaat, että ei pysty mitään tekemään. Nyt ladannut jo yhtä sivua ainakin 5 min ja vielä lataa eikä loppua näy ja kello on sentään jo yli yhdeksän...

615.6.2007 17:44

Njoo-o hyvin toimii ylen netti-tv kun sivukaan ei aukea :D

no eipä tuo haita... tuskin tulee suuremmin edes käytettyäkään...

715.6.2007 19:25

Mitä nyt huonolla ruotsilla ymmärsin niin Yle on ilmeisesti tuplannut kaistan palvelulle.

Edit: Eipä kyllä siltä vaikuta.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.6.2007 @ 19:27

815.6.2007 19:33

Njoo-o, vähä tuntuu olevan jumissa... katsella sitten tuossa aamuneljän maissa josko väki olis tajunnut mennä nukkumaan :)

915.6.2007 23:09

Manne-tv näkyy juuri nyt ja hyvin. klo. 03.jotain

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.6.2007 @ 23:10

1015.6.2007 23:28

Mulla toimii myös hyvin tähän aikaan, 3.28. Öitä.

1116.6.2007 0:24

Kyl wörkkii perkuleen hyvin 4.22 kello :)

1216.6.2007 12:04

hmmm.eipä toimi sanoo että olen ulkomaalta ja tekijänsuoja hommelin takia en voi katsoa.en ole viellä kuullut että Turku olisi erotettu suomesta.=P

1316.6.2007 13:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti firece:
hmmm.eipä toimi sanoo että olen ulkomaalta ja tekijänsuoja hommelin takia en voi katsoa.en ole viellä kuullut että Turku olisi erotettu suomesta.=P

hahahaa :D tamperelaisten hakemus tais mennä vihdoinkin läpi :)

1416.6.2007 13:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti firece:
hmmm.eipä toimi sanoo että olen ulkomaalta ja tekijänsuoja hommelin takia en voi katsoa.en ole viellä kuullut että Turku olisi erotettu suomesta.=P
*OFFTOPIC*

Eipä heränny tänäänkään turhaan, vaan onko tuo varmasti totta?

:D :D :D :D :D :D
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.6.2007 @ 13:45

1516.6.2007 14:38

Lauantai ilta. Katson ajankohtaista kakkosta eikä pätki lainkaan. Aukesi moitteetta, vaikka asun Turussa. Ja ihan mielenkiintoisia aiheitakin, ainoa miinus tulee siitä, ettei pysty kelaamaan ohjelmaa. Johtuneeko omasta koneesta, asuinmaastani vai jostain muusta.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.6.2007 @ 14:45

1616.6.2007 14:50

Mä asun kanssa Turussa, toimii moitteetta.

1716.6.2007 15:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sebu92:
Mä asun kanssa Turussa, toimii moitteetta.
joo se olikin vitsi painotteinen mutta kuitenkin totta.epäläisin että vika löytyy soneran liittymästä joka muutenkin niin huonosti toimii.

1816.6.2007 16:21

mahtavaa, nyt voi kattoa ajankohtaisohjelmia milloin haluaa.

1916.6.2007 16:52

Loistava veto Yleltä!

2016.6.2007 17:38

Mulla on soneran yhteys kanssa, sekin toimii moitteetta. ;)

2117.6.2007 9:41

Käykää antamassa palautetta, että laittavat reilusti kaistaa palvelulleen

http://areena.yle.fi/palaute

Itse en ole saanut vielä mitään näkymään tai kuulumaan.

2217.6.2007 12:33

Itse katsoin hai Manne-TV:n tänään noin kello 13. Ei mitään ongelmaa. Yhteysnopeus 2mb...

2318.6.2007 16:33

Hieno juttu. Kauan onkin jo tullut odotettu, että ylexiä voi kuunnella netin kautta.

2421.6.2007 10:17

Tullut tota nyt vähän aikaa kokeiltua. Ainakaan hakutoiminto ei pelaa. Jossain vaiheessa se ei löytänyt oikeastaan yhtikäs mitään vaikka etsi sanoilla "reinikainen", jolla olisi pitänyt jotain löytyä, koska reinikaispätkiä sielä on. Hakutulokset muutenkin liki tyhjiä.
Dynaamiset sivujen osoitteet bugaa ihan kympillä vielä päälle.

Toinen paska puoli on sisältö. Onhan sielä toki paljon sellaista, joka kiinnostaa, mutta juuri niitä dokumentteja jään kaipaamaan, joita ne eivät tekijänoikeuksien takia sinne saa jakoon.

2521.6.2007 15:46

reinikainen =Elävä arkisto
Areena

2621.6.2007 15:46

Tuplat...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.6.2007 @ 15:49

2721.6.2007 16:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti NUIJJA:
reinikainen =Elävä arkisto
Areena
Joo!!! Tiedän, että niitä pätkiä on, mutta kun haulla ei löydy. Tarkemmin juuri Areenan haulla ei löydy. Noihan pitäs pelata jotenkin yhteen, kun tossa Areenan etusivullakin noita reinikaisia on ollut.

Sen verta vielä lisättävä, että en oikein kässää tota kun pitää olla "Elävä arkisto" ja sitten "Areena". Mikähän noissa loppupeleissä on erona? "Elävä arkisto" on kai joku vanhan sisällön varasto, mutta toisaalta tuo "Areenakin" kerää materiaalia, jotka myöhemmässä vaiheeessa on sitten vanhaa tuotantoa.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.6.2007 @ 17:05

2821.6.2007 18:03

Juu ei löydy areenan haulla, mutta sieltähän se ohjantuu oikealta arkistoon.

Mikä liet syynä tuohon eri sivustoihin, vai jääneenkö tuo elävä arkisto myös jatkossa vapaasti katseltavaksi.
Viit>>>

Lainaus:
palvelu tulee vaatimaan rekisteröitymistä ja TV-luvan maksamista

2917.7.2007 14:39

Saakos Vista HP:n omilla kaluilla talteen YLE Areenan radiolähetyksen? Sound Recorder tallentaa tyhjää kun ei ole mikrofonia.

Vai vaatiiko jotain lisää?

Vai onko luvallistakaan?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto