*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nintendo edelle mod-piirikisassa

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 27.5.2007 14:14 Kommentteja (19)

Nintendo edelle mod-piirikisassa Ainakin yksi Nintendo Wii -pelikonsolin japanilainen jälleenmyyjä on raportoinut Nintendon uusimmasta yrityksestä vaikeuttaa mod-piiriasentajien elämää.
Japanissa myytävästä NTSC-J-mallista on kuulemma katkaistu jo tehtaalla muutama IC-piirin jalka. Operaatio tekee nykyiset mod-piirit käytännöllisesti katsoen turhiksi, mutta luultavasti vain hetkeksi, mikäli se piirien kehittäjistä riippuu. Tällä hetkellä ei ole tietoa, vaikuttaako uudistus muiden markkina-alueiden konsoleihin, kuten esimerkiksi Yhdysvalloissa myytävään NTSC-U-malliin.

Aikaisemmin uutisoimme Nintendon ensimmäisestä yrityksestä vaikeuttaa mod-piirien asentamista, mutta uusin uudistus tekee modaamisesta reilusti hankalampaa. Forumeilla on käyty keskustelua uusimmasta muutoksesta, ja Japanissa myytävien viimeisten vanhanmallisten konsoleiden hintojen uskotaankin nousevan pilviin uudistuksen tullessa laajampaan tietoon.


Lähteet:
Engadget
Wii News

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

127.5.2007 14:19

Jaahas,vaikka kuinka nindendo yrittää vaikeuttaa sitä niin yleensä joku aina keksii keinot ^^

227.5.2007 17:41

Nooh, nostaahan tämä pelimyyntiä, niinkauan kunnes se piiri tulee

327.5.2007 18:21

Enpä usko että nostaa pelimyyntiä lainkaan.. :/ ne jotka ostavat pelejä ostaisivat muutenkin, ja ne jotka eivät.. no niin eivät osta! Mutta kaippa nintendonkin pitää jotain tehdä, ettei piraattien pelaaminen olisi liian helppoa.

427.5.2007 18:30

Kyllä toi suoraan vaikuttaa peli myyntiin itse ainakaan ostais yhtään peliä jos saa ilmaseksi ja ostan kyllä pelejä jos niitä ei voi kopioida


Kaikki on paskaa paitsi kusi!!!!

Emolevy:Asus P5Q-pro
Prossu-q9650+Noctua
Näytönohjain:Club3d hd4870x2 2048mb
Kotelo:Antec P182
Näyttö:Benq 24"

527.5.2007 22:39

Onkohan tässä kyse oikeasti tuon piirin jaloista vaiko noista "padeista"?

Jos kyse on padeista, niin mulle tulee vain lisää asennuksia. :D

628.5.2007 3:42

eeeeikös tämmöset oo suomessa laittomii? tiiänkö väärin tai jotain...

728.5.2007 6:28

Lainaus:
Onkohan tässä kyse oikeasti tuon piirin jaloista vaiko noista "padeista"?

Jos kyse on padeista, niin mulle tulee vain lisää asennuksia. :D
Katsoitko kuvaa? Kovin näyttäisi piirin jalat katkaistuilta.

828.5.2007 7:12

Lainaus:
Katsoitko kuvaa? Kovin näyttäisi piirin jalat katkaistuilta.
Eikun perhana. En katsonut kuvaa tarkasti. Katselin vain, että samanlainen kuin ennenkin ja oletin kuvan olevan vain esimerkki.

Toisaalta, onhan tollasiin nysiinkin juoteltu.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.5.2007 @ 07:13

928.5.2007 9:35

eivätkös nuo nysätkin johda sähköä?
Kolvilla vähän lämmittää tinaa siitä ympäriltä ja iskee vain piirin tinaan kiinni.
Ja voihan noita "jalkojakin" pidentää. Juottaa vain lisäjalkaa kiinni :)

1028.5.2007 9:47

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jasserii:
eivätkös nuo nysätkin johda sähköä?
Kolvilla vähän lämmittää tinaa siitä ympäriltä ja iskee vain piirin tinaan kiinni.
Ja voihan noita "jalkojakin" pidentää. Juottaa vain lisäjalkaa kiinni :)
Jep. Olen joskus korjaillut pleikkareiden asennuksia, joissa joku on taittanut vastaavia jalkoja. Noihin nysiin pystyy juottamaan johdon kiinni. Tosin juotos ei ole kovinkaan kestävä, joten saa olla aika varovainen asennuksen suhteen.

1128.5.2007 13:30

Liekö sitten miten nuo komponentin jalat katkaistu. Jos sieltä metallia yhtään näkyy, niin onhan siihen aina mahdollista saada jotain juotettua, mutta jos metallia ei näykkään (eli käytännössä eri komponentti, jossa ei kuulukkaan olla noita kolmea jalkaa), niin siinähän sitten modaajat pähkäilevät.

1228.5.2007 15:43

hmm... varmaan saa kohta jostakin vastaavia piirejä...

1328.5.2007 15:56

Jos ne nyt on katkaistu ihan käsin tjsp. niin pitäisi olla mahdollista juottaa niihin nysiin se johto kiinni.

Voiko tuon piirin mahdollisesti vaihtaa toiseen vastaavaan? Vai pitääkö piiri sisällä jotain Nintendon omaa koodia?

Eipä kai tuossa kovin kauaa mene, että joku keksii vaihtoehtoiset paikat juottaa se modi kiinni.

1428.5.2007 17:07

ongelma on vaan siinä, että jos jalat ovat todella lyhyet niin melkeen pakosti vahingoittaa piiriä. Vaikka sitä ei silmällä erota lämpö kumminki vaikuttaa aika paljon.

1528.5.2007 17:31

no onko modpiirin pakko olla muutenkaan kiinni juuri siinä jalassa?
Voihan sille porata vierelle oman reijän ja juottaa siihen kiinni.
En kyllä näe miten tämä uudistus estää mitään.

1628.5.2007 18:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jasserii:
no onko modpiirin pakko olla muutenkaan kiinni juuri siinä jalassa?
Voihan sille porata vierelle oman reijän ja juottaa siihen kiinni.
En kyllä näe miten tämä uudistus estää mitään.
Nuo jalat sattuu olemaan piirin ohjelmointiväylän sisäänmenot. Joten aika paha mennä jalkoja korvaamaankaan.

Ideanahan Wiin modeissa on haksoroida lennossa Wiin softaa tuon väylän kautta.

1728.5.2007 22:16

Tuohon on vain yksi vastaus, eli jätetään ostamatta.

1829.5.2007 15:14

Eikös tuokin ala toimimaan kun vaan piirin vaihtaa. Vai onko tuo joku nintenton ihan oma ihme piiri? Vaiko ihan kaupasta haettava perus and/or piiri?

1931.5.2007 20:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TrediC:
ongelma on vaan siinä, että jos jalat ovat todella lyhyet niin melkeen pakosti vahingoittaa piiriä. Vaikka sitä ei silmällä erota lämpö kumminki vaikuttaa aika paljon.

Näinköhän? Piiri kuten koko "emolevy" on mennyt kyllä jossain vaiheessa "reflow uunin" läpi jossa kaikkien komponenttien lämpötila on noussut tinan sulamispisteen yläpuolelle. Tosin kolvilla kyllä saa helposti tuhoa aikaiseksi mikäli ei osaa... ;)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto