*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Japani kielsi elokuvien kuvaamisen elokuvateattereissa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 26.5.2007 19:07 Kommentteja (26)

Japani kielsi elokuvien kuvaamisen elokuvateattereissa Japanin tekijänoikeuslainsäädäntö on saanut tällä viikolla uuden lisäyksen, jonka myötä kuluttajat eivät voi enää kuvata elokuvia elokuvateattereista omaan käyttöön. Aikaisemmin tämä oli sallittua, kunhan omia kopioitaan ei myynyt tai levittänyt eteenpäin.
Yhdysvalloista tuttu laki ei ilmaantunut Japaniin sattumalta, vaan uudistuksen lobbauksessa oli mukana Japanin tekijänoikeuksia valvovan Japan and International Motion Picture Copyright Associationin (JIMCA) lisäksi Yhdysvaltojen Motion Picture Association of America (MPAA).

Lain muutos ei ole vielä voimassa, mutta syyskuun alusta alkaen elokuvien kuvaaminen elokuvateatterissa voi johtaa 10 vuoden vankeusrangaistukseen ja 10 miljoonan jenin eli noin 61 000 euron sakkoihin.

Sekä JIMCA:n että MPAA:n johtajat olivat mielissään uudistuksesta. MPAA:n johtaja Dan Glickman pitää uudistusta tärkeänä voittona koko elokuvateollisuudelle. Glickman pitää Japanin päätöstä hyvänä esimerkkinä myös muille valtioille, jotka eivät ole vielä kriminalisoineet videokameroiden käyttöä elokuvateattereissa.

JIMCA:n johtaja Yasutaka Iiyama pitää erityisesti siitä, että poliisit voivat nyt estää luvattoman kopioinnin jo teattereissa, jolloin luvattomien kopioiden on hankalampi päästä katukauppaan tai internetiin.

Lähteet:
VarietyAsia
MPAA (lehdistötiedote) (PDF)

Edellinen Seuraava  

26 kommenttia

126.5.2007 19:14

Saako jossain muualla sitten kuvata elokuvia teattereissa :)

226.5.2007 19:17
AfterDawn Addict

Täytyy kyllä todeta, että kohtailaisen turhaa taistelua, ne jotka haluavat kuraisella cam -laadulla ja mahdollisesti mono äänillä katsoa elokuvan eivät sitä kyllä ostaisikkaan. Lopettaisivat DVD-myynnin ni sitten varmaan piratismi vähenisi, ja vähenesi rahan tulokin.

326.5.2007 19:21
r8491
Inactive

Kanadassa saa kuvata tällä hetkellä omaan käyttöön (tosin ei varmaan tulevaisuudessa)

426.5.2007 19:26

Järkyttäviä tuomioita kyllä tulee.Voisi joku ihmisoikeusjärjestö kyllä ottaa kantaa tuollaiseen asiaan.

526.5.2007 19:50

on kyllä aika mafia meininki näillä tekijänoikeus järjestöillä ja sakoista saadut rahat eivät mene edes artisteille/elokuvan tekijöille vaan tekijäoikeus järjestöjen omaan pussiin

626.5.2007 20:23

hieman aiheesta poiketen suomessa artistit saavat 2 x vuodessa Teostolta (tai joltain vastaavalta) jotain rahaa. Esim Lovexin yks kitaristeista sai 17 000 euroa.

ja tämän kuulin kaverilta joka tuntee Lovexin jäseniä ja on itse musiikkialalla.

726.5.2007 21:14

Toisaalta ihan järkeenkäypää, ettei elokuvateatterissa saa kuvata, mutta maksimi rangaistukset ovat aivan älyttömiä jos noin on. Maksimi mielestäni voisi olla jotain tuhannen euron luokkaa sakkoa.

826.5.2007 22:14

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti FS88:
hieman aiheesta poiketen suomessa artistit saavat 2 x vuodessa Teostolta (tai joltain vastaavalta) jotain rahaa. Esim Lovexin yks kitaristeista sai 17 000 euroa.

ja tämän kuulin kaverilta joka tuntee Lovexin jäseniä ja on itse musiikkialalla.
Niin?

927.5.2007 3:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ahx1:
Toisaalta ihan järkeenkäypää, ettei elokuvateatterissa saa kuvata, mutta maksimi rangaistukset ovat aivan älyttömiä jos noin on. Maksimi mielestäni voisi olla jotain tuhannen euron luokkaa sakkoa.
Nimenomaan kun ajattelee että taposta saa jotakuinkin saman verran linnaa...Joku järki noihin tuomioihin.

1027.5.2007 4:07

Noi rangaistukset ovat kyllä ihan älyttömiä, ajatteles turistia jolla kamera mukan, mutta ei kuvaa, vaan on mukana jos vaikka jotain erikoista kuvaisi, saat 10 vuotta linnaa ja mukavat sakot, ei helvetti..mieluumminen sillai että kamera valtiolle ja 200€ sakot olisi järkevämpi tai sitten tutkittaisiin oletko kuvannut ennen tuomion antamista, jolloin jää ns turhat syyttelyt sikseen.

1127.5.2007 4:20

raiskarit ja rötöstelijät pääsisivät linnasta nopeammin pois kuin joku matti meikäläinen joka halusi katsella leffoja ja vielä teki virheen että jakoi leffoja. ei mene mun oikeuden käsitykseen. yhtään. pitäisi suhteuttaa terveellä järjellä näitä tuomioita mut ei. olen jo pidemmän aikaa odottanut milloin alkaa häkki heilumaan näissä ns pira asioissa. sit kun jenkkilässä niin meidän pikku jenkkilä menee viiveellä perässä. täällä niitä perseen nuolijoita riittää. jos jokin asia harmittaa äänestä lompakolla. raha puhuu tässä maassa.

1227.5.2007 5:12

Itse laki on varmaan ihan hyvä juttu.. mutta rangaistukset on laitettu suhteessa siihen, montako saunailtaa ja ulkomaanmatkaa em. tekijänoikeusjärjestöt pystyivät poliitikoille järjestämään.

Tehokas lobbaus vääristetyillä tilastoilla tuntuu toimivan maassa kuin maassa.

1327.5.2007 8:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti spukke:
raiskarit ja rötöstelijät pääsisivät linnasta nopeammin pois
Sieltähän sekin vertaus tuli... Oletko muuten ottanu selvää paljonko raiskaamisen maksimituomio on Japanissa?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti spukke:
sit kun jenkkilässä niin meidän pikku jenkkilä menee viiveellä perässä.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti spukke:
raha puhuu tässä maassa.
Uutisessa oli kyse Japanista. Suomessa kuvaamisesta tuskin saa kun rikesakon ja kamera takavarikoidaan. Jos meinaa saada täällä Suomessa jollain ton 10v, niin pitää kyllä hattua nostaa. Jammu "Suomen vaarallisin rikollinen" Siltavuori sai käsittääkseni "vain" 8v (+ loppuelämä mielenterveyssairaalassa.)

Edit: Kyllä se 15v tuomio oliki...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.5.2007 @ 08:13


1427.5.2007 8:18

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti spukke:
raiskarit ja rötöstelijät pääsisivät linnasta nopeammin pois
Sieltähän sekin vertaus tuli... Oletko muuten ottanu selvää paljonko raiskaamisen maksimituomio on Japanissa?

[quote=spukke]sit kun jenkkilässä niin meidän pikku jenkkilä menee viiveellä perässä.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti spukke:
raha puhuu tässä maassa.
Uutisessa oli kyse Japanista. Suomessa kuvaamisesta tuskin saa kun rikesakon ja kamera takavarikoidaan. Jos meinaa saada täällä Suomessa jollain ton 10v, niin pitää kyllä hattua nostaa. Jammu "Suomen vaarallisin rikollinen" Siltavuori sai käsittääkseni "vain" 8v (+ loppuelämä mielenterveyssairaalassa.)

Edit: Kyllä se 15v tuomio oliki...[/quote]

JA ENSIKERTALAISENA ISTUU N.6 vuotta....että sillai suomi on oikeusvaltio JIPPII. Kysessä on japani mutta on tuo tuomio ihan persuuksista...

1527.5.2007 8:56

Juu, onhan tuo 61000€ täysin kohtuuton korvaus niin huonolaatuisesta kopiosta. Veikkaanpa, että tuonkin saa kyllä vain organisoidusta piraattikuvaamisesta.

1627.5.2007 13:10
Alterdu
Inactive

Ehkei kannata sitten warettaa..

1727.5.2007 13:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Alterdu:
Ehkei kannata sitten warettaa..
..tai paremminkin ei kannata jäädä kiinni. Warettaminenhan on mitä kehittävin harrastus, nuo rangaistukset on ollut kautta linjan aivan käsittämättömiä. Ammattimainen piratismi pitäisi erottaa omaan käyttöön kopioinnista mikä on korkeintaan paheksuttavaa eikä suinkaan verrattavissa oikeisiin rikoksiin.

1827.5.2007 14:00

Lainaus:
Lain muutos ei ole vielä voimassa, mutta syyskuun alusta alkaen elokuvien kuvaaminen elokuvateatterissa voi johtaa 10 vuoden vankeusrangaistukseen ja 10 miljoonan jenin eli noin 61 000 euron sakkoihin

Ai näin vähällä selviää :D

1927.5.2007 15:36

Lainaus:
Lain muutos ei ole vielä voimassa, mutta syyskuun alusta alkaen elokuvien kuvaaminen elokuvateatterissa voi johtaa 10 vuoden vankeusrangaistukseen ja 10 miljoonan jenin eli noin 61 000 euron sakkoihin

Hehe.. pisti tuo kyllä naurattaan. Suomessahan jotkut raakoihin väkivalta rikoksiin, huumerikoksiin, lasten raiskauksiin jne. syyllistyneet istuvat vähemmän kuin tuon 10 vuotta.

Vaikka onhan se leffan kuvaaminen omaan käyttöön paljon vakavempi juttu. :D

Pikkusen eroja erimaiden laeissa. Vaikka vähän joka maassahan se tuntuu olevan, että kaikenlaiset tekijänoikeus rikkomukset ovat melkein pahimpia rikoksia mihin voi syyllistyä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.5.2007 @ 15:38

2027.5.2007 20:46

Huomaa vain, että kuinka suuri vaikuttaja joku yksi _tekijäinoikeusjärjestö_ (MPAA) maailmassa on... eri maiden lait muuttuu siihen suuntaan mitä ne ajattelee...jne

2128.5.2007 6:46

Yleensäkkään kumma että on ollu lailista koko touhu.

2228.5.2007 7:35

Lainaus:
Suomessa kuvaamisesta tuskin saa kun rikesakon ja kamera takavarikoidaan.
Niin, mitenkäs tuo nykylaissa meneekään, ainakaan ennenhän kuvaamista ei ollut laissa edes mitenkään kielletty? (Pitäisiköhän taas ehtiä lukea to-laki läpi Finlexistä?)

Vasta kuvatun materiaalin levittämisen pitäisi mielestäni olla rangaistavaa, omaan käyttöön kuvaamisesta maksimi kohtuullinen "tuomio", olisi lentää teatterista ulos kesken näytöksen. Ja tämäkin vain, mikäli teatteri on selkeästi kuvaamisen kieltänyt.

2328.5.2007 10:21

Ja tekijänoikeusjärjestöt ja leffafirmat kuvittelee, että tällä tavalla saadaan elokuvien katsojamäärät ylemmäksi?
Enpä usko että juuri kukaan jättää teatterissa käymättä kankaalta kameralla kuvatun version takia...

2428.5.2007 11:20

Mihin tämä maailma on menossa?




Paahtimeni paahtaa leivän kuin leivän.

2528.5.2007 12:24
Alterdu
Inactive

Lainaus:
Mihin tämä maailma on menossa?
Tästäkin voi olla montaa mieltä , mutta voisi sanoa vaikka Helvettiin..!

INTEL CD E6300|ASUS NVIDIA EN9600GT 512MB|4GB A-DATA VITESTA 800MHZ|ACER 22WIDE|SB-EXTREME MUSIC|MSI NEO P965|WINXP|BMW323i|PS2|PIONEER 12"/60L

2628.5.2007 13:50

Lainaus:
Mihin tämä maailma on menossa?
Voisin veikata, että TO-mafialle. Omistavat sen jo kohta.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
4 kommenttia

Uutisarkisto