*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Antiguasta piraattien taivas?

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 24.5.2007 06:53 Kommentteja (27)

Antiguasta piraattien taivas? Pieni Karibianmeren saarivaltio Antigua ja Barbuda uhkaa Yhdysvaltoja monimutkaisessa kauppakiistassa, joka voi kärjistyessään johtaa tilanteeseen, jossa Yhdysvaltain mediateollisuuden tuotteet eivät enää nauti minkäänlaista suojaa Antigualla.
Kiista 70 000 asukkaan saarivaltion ja Yhdysvaltain välillä liittyy molempien maiden jäsenyyteen Maailman Kauppajärjestössä WTO:ssa. WTO-sopimuksen allekirjoittajamaat lupaavat sopimuksella kohdella kaikkia järjestön jäsenmaita ja niissä toimivia yrityksiä samalla tavalla ns. avoimesti toimivilla kaupan aloilla.

Antigua ja Barbuda on määrätietoisesti kasvattanut verkossa toimivista uhkapeliyrityksistä taloutensa toisen tukijalan turismin rinnalle, mutta Yhdysvaltain hiljattainen päätös kieltää kansalaisiltaan verkossa toimivien uhkapelien pelaaminen, on iskenyt pahasti saarivaltion uudehkon vientituotteen markkinoihin. Yhdysvallat ei olisi niinkään ongelmissa WTO:n kanssa, jos kielto olisi täysin ehdoton ja koskisi myös yhdysvaltalaisia yrityksiä, mutta näin ei ole; hevosten laukkakilpailut ovat ainoa verkossa tapahtuva uhkapelin muoto, joka on nykyisin sallittu Yhdysvalloissa ja tässä ongelmana on se, että laukkakilpailujen verkkovedonlyöntiä saa harjoittaa mikä tahansa yritys, kunhan se on yhdysvaltalainen.

Tämä siis sotii selkeästi WTO:n sääntöjä vastaan. WTO-sopimuksessa on kuitenkin mielenkiintoinen pykälä, jonka mukaan sopimuksen allekirjoittanut jäsenmaa voi vaatia WTO:ta myöntämään ns. "samalla mitalla"-luvan. Tämä lupa sallii toisen WTO-valtion rajata sopimusta rikkoneen jäsenvaltion kokonaan itseään koskevien päätösten ulkopuolelle. Mikäli Antigua ja Barbuda saa valituksensa läpi, voi se, esimerkiksi, olla piittaamatta Yhdysvaltain mediateollisuuden vaatimuksista tiukentaa tekijänoikeuslainsäädäntöään -- tai jopa lieventää tekijänoikeuslakejaan piittaamatta mahdollisista ongelmista Yhdysvaltain taholta.

Videoharrastajien piirissä Antigua tunnettaneen parhaiten SlySoftin kotimaana. Yritys keskittyy pääasiassa DVD-, Blu-ray ja HD DVD -levyiltä löytyvien kopiointisuojausten murtamiseen kykenevien ohjelmien kehittelyyn ja myyntiin.

Lisää aiheesta:

The Register

Edellinen Seuraava  

27 kommenttia

124.5.2007 7:58

Nonni asia selvä. Antigua täältä tullaan!
Hyvä että joillain henkilöillä/maalla on tarpeeksi munaa lähtee jenkkejä vastaan!

224.5.2007 8:17

Samma här! Sanzu, nähdään siis Antiguassa!

324.5.2007 8:40

Täällä ollaan jo!! Onpa vaan melko kuuma, mutta lainsäädäntö on kohdallaan!!

:D

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.5.2007 @ 08:41

424.5.2007 8:41

Oottakaa vaa ku kohta sieltäkin löytyy "biologisia aseita" ja jenkit tulee ja pommittaa kokomaan ihan paskaks.

524.5.2007 8:41

katelkaa jo mullekkin joku kiva kämppä sieltä :D
ihan oikein ettei jenkit ihan kaikkialla oo maailmanpoliisina

624.5.2007 8:45

Yhdysvallat viel vastaa netti saarrolla...heh

724.5.2007 9:40

Hmmm mukavan näköinen saarivaltio kun tarkkaili Google Mapsista. Nyt kaikki sinne perustetaan suomalaisten piraattien kommuuni jonkun kivan lahden poukamaan ja kuitu jokaisen koneeseen! :D

No joo mutta tarvitsee aika hyvää itseluottamusta käydä pienenä valtiona uhmaamaan Yhdysvaltain tahtoa. Oikein minun mielestä ei pienenä tarvitse aina nöyristellä isojen suuntaan.

824.5.2007 9:43

Pieni mutta pippurinen. Ajattelin, että nyt ollaan kusessa, kun Venäjälläkään ei ollut pokkaa mennä jenkkejä vastaan tekijänoikeusasioissa, mutta toivo elää.

Perustetaanpas jonkun sorttinen piraattihotelli tonne. Sais saarivaltio lisää turistejakin.

924.5.2007 10:17

Eikun lippua antiqualle jonotaan...

1024.5.2007 10:32

Ei ollenkaan huono uutinen. :) Kohta alkaa varmaan Antigualaiset operaattorit ja serverihotellit tienaamaan, kun alkaa servukoneet liikahtamaan kohti saarivaltiota.. ;)

1124.5.2007 10:45

ehkä videobaytakin on suunniteltu juuri tähän valtioon... niin filut saa olla palvelimilla :D

1224.5.2007 10:57

Miksiköhän ovat kieltäneet nettipokerin (+ muiden uhkapelien) pelaamisen? Eikös Suomessa saa pelata netissä Veikkauksen monopolin "ulkopuolella"? (kaverit on pelaillu aika paljo, mutta laista en oo ihan varma.)

Mutta kuten Juhls sanoi, kyllä ne jotain keksii. Ei niillä oo varaa antaa tommosen "rääpäle"-valtion pompotella niiden asemaa maailmanpoliisina.

1324.5.2007 11:11

Maailmanpoliisi (USA) saa nyt kyllä pamppua :D Antigua, here we come...

1424.5.2007 11:16
Tom222
Inactive

Hyvä hyvä, pirate bayn pojat äkkiä varmuuskopiopalvelimet tonne Antiguaan.

1524.5.2007 11:21

Jokohan USA on alkanut tankata pommikoneitaan ja varustaa merijälkaväkeä ensi iskuun?

1624.5.2007 11:23
Tom222
Inactive

Älä ny, ensiks niiden täytyy miettiä et mitä hyökkäyksen arvoista sielä on, eli onko sielä joukkotuhoaseita vai asusteleeko itse osama bin ladeni sielä...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.5.2007 @ 11:24

1724.5.2007 11:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jonzcu:
Jokohan USA on alkanut tankata pommikoneitaan ja varustaa merijälkaväkeä ensi iskuun?
Mietin aivan samaa... Valmiuteen nyt ovat vähintään menneet ja soittavat sitten, että "Te nyt teette näin tai..."

Vähä kärjistetty, mutta en todellakaan usko et meidän pamppumaa suostuu tämmöiseen hommaan.

1824.5.2007 11:41

onkohan siellä öljyvaroja , ne kiinnostaa jenkkejä , ei ne muuten taida jaksaa sinne lähteä ;)

1924.5.2007 14:03

Joo, odottakaa mua mä tuun teidän perässä sinne! =P

2024.5.2007 14:15

Tuolla menolla voisi perustaa hyvin tuottoisan bisneksen perustamalla nettiliikennettä kierrättäviä palveluja Antiqualle. Esim. suomesta vain vpn:llä kiinni antiqualle ja sieltä maailmalle niin siinähän mediamafia rustailisi haasteitaan ja laskeskelisi miljardi tappioitaan.

2124.5.2007 16:18
Kellopeli
Inactive

Paljos tonne Antiqualle maksaa matkat? Entäs eläminen yleensä? Niin ja sitten valokuituyhteyden hinta? Toivottavasti siellä on hyvännäkösiä naisia, komeet hiekkarannat ja ankarat juhlat joka ilta. Joo kuulostaa hyvältä.

2224.5.2007 16:55

taitaa olla selvä mistä usa etsii seuraavaks osama bin ladenia seuraavaksi ^^

2325.5.2007 2:00

Taas yksi maa lisää varsinkin Etelä-Amerikan maiden ohella mm.Venezuelan, jotka kyllästyneet määräilyyn rahastuksen pohjalta USA:n kohdalla.
Kaiketi Antigua miehitetään, kun todetaan Yhdysvalloissa raharikkaiden saavan päänsärkyä paikasta.

2425.5.2007 2:16

No sehän on selvä että jos rupee jenkeille pottuileen niin ne ampuu maan siihen kuntoon että siellä ei kasva mikään seuraavaan sataan vuoteen!

2525.5.2007 3:23

Juuh, kuulostaa oikein kivalta paikalta. Toivotaan, että jenkit ei ammu sitä maan tasalle ihan heti. :P

2625.5.2007 5:31

Heitetään myö ahvenanmaalta ruotsalaiset pois, ja perustetaan sinne suomen Pirate Bay :D
"Iltalehti 5.7.2007
Ahvenanmaa on muuttanut nimensä Pirate Bay.FI:ksi, ja on julkistanut olevansa itsenäinen valtio. Ruotsalaiset henkilöt joilla ei ole minkäännäköistä ATK-osaamista, ovat karkotettu maasta.
Ruotsalaiset ATK-osaajat ovat laitettu pakkotyöhön suomalaisten piiritehtaille ja ohjelmistoyrityksille.
Pirate Bay.FI valitsee kansanäänestyksellä kuninkaan saarivaltiolle ensiviikolla, ehdokkaina ovat dRD, Agent_007 ja Ketola"

2725.5.2007 20:08

juu u ois reppu pakattu ja liput kourassa Antigua täältä tullaan :D

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....
Meneekö sormi suuhun iOS 11:n kanssa? Näin otat kaiken irti uudesta moniajosta Meneekö sormi suuhun iOS 11:n kanssa? Näin otat kaiken irti uudesta moniajosta (18.8.2017 11:11)
Applen tuotteita on kehuttu monesti siitä syystä, että niiden käyttölogiikan omaksuminen ei vaadi ohjekirjaa, vaan kaikki "vaan toimii". Monessa tapauksessa Applen tuotteet ovat varmasti hyvin ....
Nintendo Switch jyräsi myydyimmäksi konsoliksi heinäkuussa Nintendo Switch jyräsi myydyimmäksi konsoliksi heinäkuussa (18.8.2017 11:04)
Nintendolla voidaan olla tyytyväisiä kuluvasta vuodesta. Yhtiön tuorein konsoli, Nintendo Switch, on kärsinyt aiemmin kroonisista toimitusvaikeuksista, mutta tilanne helpotti vihdoin heinäkuussa. ....

Uutisarkisto