*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yhdysvaltojen tekijänoikeuslakeja halutaan tiukentaa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 18.5.2007 11:11 Kommentteja (39)

Yhdysvaltojen tekijänoikeuslakeja halutaan tiukentaa Yhdysvaltain oikeusministeri Alberto Gonzales on esitellyt Yhdysvaltain kongressille ehdotusta uudesta tekijänoikeuslaista. Intellectual Property Protection Act of 2007 -nimellä (IPPA) kulkeva esitys tiukentaisi nykyisin voimassa olevaa tekijänoikeuslakia huomattavasti.
Esityksessä on useita uudistuksia, jotka tulevat kiinnostamaan erityisesti tekijänoikeutta valvovia tahoja. Ensimmäinen lisäys koskee tekijänoikeuksien rikkomista ja esityksen mukaan myös tekijänoikeuksien rikkomisen yrittäminen olisi samalla tavalla rangaistavaa kuin onnistunut tekijänoikeuksien rikkominen. Tekijänoikeuksien rikkomisen yrittämisestä epäiltyjä henkilöitä voisi myös salakuunnella ja seurata, jotta heitä vastaan saataisiin kerättyä todisteita.

Toinen iso uudistus olisi tekijänoikeuksien rikkomiseen käytettyjen laitteiden takavarikointi. Uudistus mahdollistaisi virkavallan takavarikoida kaikki välineet, joita voidaan käyttää tekijänoikeuksien rikkomiseen.

Kolmas iso uudistus on elinkautinen vankeusrangaistus, jota ei tosin voi saada pelkästä tekijänoikeuksien rikkomisesta, vaan tapaukseen on liittyvä myös ihmisten turvallisuuden tai terveyden vaarantavia tekijöitä. Oikeusministeriön mukaan kyseiseen kategorian esimerkkinä voisi olla sairaala, joka käyttää laitteissaan ohjelmien piraattikopioita ja näin vaarantaa potilaidensa terveyden.

Lisäksi rikoksista saatavia maksimirangaistuksia kovennetaan ja esityksen mukaan DMCA-rikoksesta voisi saada jopa kymmenen vuoden vankeustuomion ja jopa miljoonan dollarin sakot. Myös tekijänoikeusrikosten uusijat saisivat kovempia tuomioita.

Gonzales pitää itse erittäin tärkeänä että lait pidetään ajan tasalla, jotta tekijänoikeusrikoksia vastaan voidaan taistella myös tulevaisuudessa. Gonzalesin esityksen läpimeno ei ole kuitenkaan vielä varmaa, vaikka MPAA ja useat muut tahot tukevat sitä, sillä vastaavia esityksiä on ollut esillä myös aikaisemmin, mutta ne ovat jääneet vain esityksiksi.

Gonzales ei ole kuitenkaan ainoa uudistuksia esittävä taho ja elokuvateollisuutta tukevat edustajat aikovat esittää oman tekijänoikeuslakeja tiukentavan esityksen myöhemmin tänä vuonna.

Lähteet:
Ars Technica
CNET News

Edellinen Seuraava  

39 kommenttia

118.5.2007 11:19

joo-o... näin taas amerikkalaiseen tyyliin...

218.5.2007 11:22

Lainaus:

tekijänoikeuksien rikkomisen yrittäminen rangaistavaa,
salakuuntelua ja seurantaa,
laitteiden takavarikointi,
elinkautinen vankeusrangaistus,
kymmenen vuoden vankeustuomion ja jopa miljoonan dollarin sakot


No huhhuh! TO-mafian lobbarit olleet taas touhuissaan.

Seuraavaksi tulee varmaan kuolemanrangaistus tai jotain...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.5.2007 @ 11:30

318.5.2007 11:25
Tom222
Inactive

Lainaus:
Tekijänoikeuksien rikkomisen yrittämisestä epäiltyjä henkilöitä voisi myös salakuunnella ja seurata, jotta heitä vastaan saataisiin kerättyä todisteita.

Toinen iso uudistus olisi tekijänoikeuksien rikkomiseen käytettyjen laitteiden takavarikointi. Uudistus mahdollistaisi virkavallan takavarikoida kaikki välineet, joita voidaan käyttää tekijänoikeuksien rikkomiseen.

Kolmas iso uudistus on elinkautinen vankeusrangaistus, jota ei tosin voi saada pelkästä tekijänoikeuksien rikkomisesta, vaan tapaukseen on liittyvä myös ihmisten turvallisuuden tai terveyden vaarantavia tekijöitä. Oikeusministeriön mukaan kyseiseen kategorian esimerkkinä voisi olla sairaala, joka käyttää laitteissaan ohjelmien piraattikopioita ja näin vaarantaa potilaidensa terveyden.

Lisäksi rikoksista saatavia maksimirangaistuksia kovennetaan ja esityksen mukaan DMCA-rikoksesta voisi saada jopa kymmenen vuoden vankeustuomion ja jopa miljoonan dollarin sakot. Myös tekijänoikeusrikosten uusijat saisivat kovempia tuomioita.

Nyt on pakko kommentoida näitä juttuja!

Ensinnäkin, warettajien salakuuntelua, kovin moni ei lataamisestaan tai jakamisestaan puhu pitkin kaupunkia vaan yleensä ne jutut jää kavereille kerrotavaksi jos asiasta yleensä jollekkin puhuu. Salakuuntelu on jo aika loukkaavaa siinä mielessä, että edes pahimmissa rikoksissa harvoin salakuunnellaan epäiltyä.

Muuten ei mitään tossa takavarikoinnissa, mutta miettikää kun se menee siihen, että kännykät, tietokoneet, kämmentietokoneet ja muut nettiyhteyden omaavat laitteet takavarikoidaan?

Usein laittomat kopiot toimii paremmin kun aidot versiot, ja on paljon parempi, että käytetään laittomia ohjelmistoja potilaiden hoitamiseen ja parantamiseen kun, että ei käytetä niitä ollenkaan ja ihmisiltä jää hoidot saamatta uuden tekijänoikeuslain takia.

10 vuotta vankeutta ja miljoonan sakot, haloo, n. 0.0001 prosentilla warettajista pystyy maksamaan tuon miljoonan ja 10 vuotta vankeutta hyvä kun saa edes taposta saman vertaa.

Huhhuh!!!

( Nämä siis vain omia mielipiteitäni )
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.5.2007 @ 11:34

418.5.2007 11:45

Lainaus:
Kolmas iso uudistus on elinkautinen vankeusrangaistus, jota ei tosin voi saada pelkästä tekijänoikeuksien rikkomisesta, vaan tapaukseen on liittyvä myös ihmisten turvallisuuden tai terveyden vaarantavia tekijöitä. Oikeusministeriön mukaan kyseiseen kategorian esimerkkinä voisi olla sairaala, joka käyttää laitteissaan ohjelmien piraattikopioita ja näin vaarantaa potilaidensa terveyden.
Siis onko tahdistimessa ohjelmisto? tiputuksessa ohjelmisto? Nämä kaikki saadaan piratisoitua jotenkin. Nyt kyllä kaipaisin sairaanhoitajan lausuntoa nimittäin en ihan ymmärrä mitä tuossa tarkoitettiin. Vai oliko kyse kuitenkin siitä että se potilaiden katseltava piratisoitu dvd lentää äänennnopeudella ulos dvd-asemasta.

518.5.2007 11:49
Tom222
Inactive

Tuli vielä mieleen, että kertokaa edes yksi tietokoneohjelma, jota myydään kaupoissa sen lisäks et niitä käytetään sairaaloissa?

Vai tarkottaako toi pääasiassa jotaki vastaanoton tietokoneita?

618.5.2007 11:50

Salakuunnella ihmisiä :D
Mitä tuossa nyt on järkeä? ja seurata niitä? mahtaako olla edes jenkeillä resursseja seurata ihmisiä?
tuolla tavallahan pystyy bustaan jonku 10 ihmistä vuodessa.

718.5.2007 11:56

aika odotettua jenkkien toimintaa.. warettamalla leviää liikaa epämiellyttävää tietoa vallanpitäjien kannalta katsottuna..

818.5.2007 12:03

Nyt kyllä menee tämä touhu ylitse hilseen...

Eihän tätä voi enää normaali ihminen ymmärtää.
Pian tulee samanlaisia säädäntöjä suomeen ja silloin alkavat KRP:n pojat heittämään ikkunasta smoken ja hyppäämällä perässä ikkunan lävitte huutaen:"UNGLA BUNGA BUSTED! Varokaa sillä on waretettuja ohjelmia, jotka voivat tappaa teidän, tuli vapaa"

918.5.2007 12:07

U.S.A, Maailman uusi persereikä, tälle jo Turkukin jää toiseksi !

1018.5.2007 12:08

Missähän satumaailmassa nuo lakiehdotusten tekijät oikein asuu. Siis Yhdysvalloilla ei riita edes resurssit terveydenhuoltoon, koulutukseen saatikka oikeiden rikollisten jahtaamiseen... niin nyt sitten ruvetaan vaatimaan henkilöstöä kyttäämään teinien liikkeiden/tekemisien seuraamiseen.

Ei ei ei... kyllä tämän on oltava osa jonkin sortin pelottelukampanjaa.

1118.5.2007 12:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti trooper78:
Missähän satumaailmassa nuo lakiehdotusten tekijät oikein asuu.

Helvetissä varmaan.

1218.5.2007 12:27

Lainaus:

Siis onko tahdistimessa ohjelmisto?

On.

Lainaus:

tiputuksessa ohjelmisto?

On.

Sen lisäksi ohjelmistoja on muunmuossa röntgenissä, magneettikuvauksessa, ultraäänessä ja monessa muussa laitteessa.
Eri asia on tietysti miten näissä tapauksissa ohjelmistoja voidaan warettaa, kun ne ohjelmistot kuuluu itse laitteisiin, joita on hiaman hankala kopioida.

1318.5.2007 12:29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Attin:
U.S.A, Maailman uusi persereikä, tälle jo Turkukin jää toiseksi !

Joo, mutta kyllä tuolla pian ärähtää myös isommat yritykset. Tuo tuntuu kyllä selvältä lobbaukselta ja rahastuykselta. Kuinkahan monta kertaa pystyy samalla tavaralla/asilalla nyhtämään..voi voi huonolta näyttää.

1418.5.2007 12:31
Tom222
Inactive

Tätä mää just tarkotin että miten voit warettaa tahdistimen tai tiputuksen ohjelmiston?

Ja vaikka voiskin ladata niiden ohjelmistot niin ei kukaan latais jo sen takia et ei hyötyis siitä mitään ja toiseks että se ei toimis ollenkaan :D

Ainii, waretuksellahan halutaan aiheuttaa mahdollisimman suurta vahinkoa, eihän sillä ole väliä, että tarviiko sitä kun kaikki mahdollinen kuitenkin yritetään warettaa siitä huolimatta vaikka sitä ei tarvis - näinhän tuolla päässä ajatellaan ilmeisesti.

1518.5.2007 12:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tom222:
Tätä mää just tarkotin että miten voit warettaa tahdistimen tai tiputuksen ohjelmiston?

Ja vaikka voiskin ladata niiden ohjelmistot niin ei kukaan latais jo sen takia et ei hyötyis siitä mitään ja toiseks että se ei toimis ollenkaan :D

Ainii, waretuksellahan halutaan aiheuttaa mahdollisimman suurta vahinkoa, eihän sillä ole väliä, että tarviiko sitä kun kaikki mahdollinen kuitenkin yritetään warettaa siitä huolimatta vaikka sitä ei tarvis - näinhän tuolla päässä ajatellaan ilmeisesti.
Onhan se teoriassa mahdollista, että joku kiinalainen ihmeverstas kopioi raudan ja sitten softat kopioidaan alkuperäisistä laitteista näihin kopioihin. Kyllähän maailma on täys elektronisia laitteita, joissa itse elektroniikka tehdään itse sen perusteella mitä alkuperäinen on ja sitten se itse softa kopioidaan alkuperäisestä kopioon.

1618.5.2007 12:39
jmpk
Inactive

Lainaus:
Uudistus mahdollistaisi virkavallan takavarikoida kaikki välineet, joita voidaan käyttää tekijänoikeuksien rikkomiseen.

No kiva uudistus heidän poliiseilleen: voivat mennä ihan rauhassa kauppaan ja ottaa kaikki elektroniikka, paperi, kirjoitus... tarvikkeet mukaan ja sanoa että sori vaan mutta näitä voi käyttää tekijänoikeuksien rikkomiseen.

1718.5.2007 12:49

Köyhiltä viedään kotietsinnässä jo kynat ja paperitkin talosta. Ei ole tässä taas yhtään mitään järkeä.

1818.5.2007 12:53

Ei paljon taida USAn poliitikoilla järki päätä pakottaa. Ohjelmisto piratismiin suhtaudutaan vakavammin kuin sikälaiseen ase kulttuurin.No raha on rahaa. Tuli se sitten ohjelmistoista tai aseista.

MADE in USA.

1918.5.2007 13:04
berethiel
Inactive

Noniin. Nyt ovat menneet puurot ja vellit sekaisin. No mutta mitä voi maailman yksinkertaisimmalta kansalta odottaa. En nyt oikein ymmärrä mitä yritetään tuollakin hakea. Itse siirryin jokin aika sitten tähän touhuun kyllästyneenä linuxin ihmeelliseen maailmaan, Ei tarvitse tekijänoikeuksista paljoa välittää. Suosikaa "Suomalaista"
[url=http://www.ubuntu.fi][/url]

2018.5.2007 13:39

Lainaus:
Toinen iso uudistus olisi tekijänoikeuksien rikkomiseen käytettyjen laitteiden takavarikointi. Uudistus mahdollistaisi virkavallan takavarikoida kaikki välineet, joita voidaan käyttää tekijänoikeuksien rikkomiseen.

Hyvästi tulevaisuuden teknologia!

Lainaus:
Oikeusministeriön mukaan kyseiseen kategorian esimerkkinä voisi olla sairaala, joka käyttää laitteissaan ohjelmien piraattikopioita ja näin vaarantaa potilaidensa terveyden.

Piraatit toimivat paremmin kuin aidot :)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.5.2007 @ 13:41

2118.5.2007 13:46



Shame on you, Alberto!

2218.5.2007 14:25

"pientä" liioittelua.

2318.5.2007 14:48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti p2pman:
"pientä" liioittelua.
Ei todellakaan! Tämä on vain niitä tavallisia ideoita mitä sieltä USA:sta nykyään tulee. "USA suosittelee" tavaramerkki.

2418.5.2007 15:22

Mistäs tipasta nyt on kyse :D .
Minun tippaletkussa ei ainakaan koskaan ole ollut kovalevyä tai dvd-asemaa, mutta tekniikka lienee kehittyy kovaa vauhtia.

2518.5.2007 15:28

Lainaus:
Kolmas iso uudistus on elinkautinen vankeusrangaistus, jota ei tosin voi saada pelkästä tekijänoikeuksien rikkomisesta, vaan tapaukseen on liittyvä myös ihmisten turvallisuuden tai terveyden vaarantavia tekijöitä. Oikeusministeriön mukaan kyseiseen kategorian esimerkkinä voisi olla sairaala, joka käyttää laitteissaan ohjelmien piraattikopioita ja näin vaarantaa potilaidensa terveyden.
Tämän varjossa yritetään saada lakia vastustavat päättäjät mukaan tähän niinkuin suomessa nettiosoitteiden estolistat pedofiilien pelossa... ja ne jotka ei ois suostunu ois saanu poedofiilileiman :D

2618.5.2007 16:02

Tämä koskee varmaankin vain niitä, ketkä saavat rahallista hyötyä piraattikopioiden levittämisestä?
Ja siis koskeeko tämä myös meitä, siis niitä, jotka sunnuntai-warettaa pari kolkyt gigaa tv-ohjelmia, musiikkia ja elokvuia?

Itse aiheeseen muuta:
Nuo päättäjät eivät välitä onko varaa maksaa ja kuinka liioiteltuja nämä rangaistukset ovat. Semmosilla ja niiden tutuilla on varaa ostaa itse, tai eivät vain harrasta tietotekniikka, että tarvitsisi "kokeilla" softwarea.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.5.2007 @ 16:05

2718.5.2007 16:18

Nyt on kyllä semmoinen olo, että nauraakko vaiko itkeä. Tuntuu että vähän molempia. Amerikkalaiset todistivat nyt viimeisetään, että se äo on siel johto portaassa siellä 70 tienoilla niinkuin monet ovat ajatelleetkin. Kauheeta sontaa painamassa taas läpi, huhhuh...

Lainaus:
Uudistus mahdollistaisi virkavallan takavarikoida kaikki välineet, joita voidaan käyttää tekijänoikeuksien rikkomiseen.
Ja tuossa se vasta on tämän vuosituhannen paras porsaanreikä sitten :D Kaikilta vaan tallennusvälineet vittuun niin hyvin menee. Alkaa tämä jo vähän yli mennä, vaikka on ihan oikein jahdata "piraatteja". Vieläkun jahtaisivat niitä oikeita eikä näitä koulupoikia =F

Mielestäni näitä oikeita "piraatteja" voisi kyllä tuomita hieman kovemmin ottein mutta ei näin... Sitten taas "meitä" ruohonjuuri tason "piraatteja" voisi käsitellä sitä mukaan kun on mahdollisuuksia väellä maksaa ja ottaa vielä opikseen. Veikkaan vähä, että jos opiskelijalle annetaa miljuunan sakot niin hän _varmasti_ tämän jälkeen ostaa ne dvd/music whatevah laillisesti kaupasta, hänellähän on varmaa.. (vai warettaisiko hän sittenkin vaikka kaverilta ne mitä tarvii? hmm...)

Koko ajan vaan alkaa ahistaa enemmän nämä tulevat lait... (jos tämä vielä menisi jotenkin samanlaisen läpi niin hillurei!)

2818.5.2007 17:52

Lainaus:

Mielestäni näitä oikeita "piraatteja" voisi kyllä tuomita hieman kovemmin ottein mutta ei näin... Sitten taas "meitä" ruohonjuuri tason "piraatteja" voisi käsitellä sitä mukaan kun on mahdollisuuksia väellä maksaa ja ottaa vielä opikseen. Veikkaan vähä, että jos opiskelijalle annetaa miljuunan sakot niin hän _varmasti_ tämän jälkeen ostaa ne dvd/music whatevah laillisesti kaupasta, hänellähän on varmaa.. (vai warettaisiko hän sittenkin vaikka kaverilta ne mitä tarvii? hmm...)

Koko ajan vaan alkaa ahistaa enemmän nämä tulevat lait... (jos tämä vielä menisi jotenkin samanlaisen läpi niin hillurei!)
Tulihan se sieltä taas.

2918.5.2007 18:48

Ei tule menemään läpi.

Bushin hallinto yrittää viimeisinä toiminaan kaikenlaista, mutta kyllä se demokraattienemmistöinen kongressi tämän tulee kaatamaan.

3018.5.2007 21:51

En jaksa lainata koko uutista, mutta voitte kuvitella sen olevan siinä... siis ei juamalauta tommonen voi mennä läpi!! Siis toihan on ihan järjetöntä settiä! Juu seuraavaks vielä siihen kuolemantuomio AACS LA:n kopiosuojauksien murtamisesta, koska sellainen hirvittävä tekohan vaarantaa koko ihmiskunnan tulevaisuuden!

3118.5.2007 22:54

Seuraavaksi suljetaan internet!
...Ja kaikki jotka yrittävät arvostella sitä ammutaan!

Onneksi nämä on vain lakiesityksiä... USAssa politiikkojen on pakko tehdä lakiesityksiä uransa pitämiseksi ja sen vuoksi tällaisia älyttömyyksiä satelee vähän väliä. Nästä lakiesityksistä ei onneksi mene läpi kuin murto-osa.

3219.5.2007 8:56

Ai tuliko aprillipäivä jo nyt? Tai siltä tuo ainakin kuullostaisi ellei kyseessä olisi jenkit.

3319.5.2007 9:45

hehheh voi noita veijareita.
jos tämä tulisi voimaan niin taitaisi saada pienemmän tuomion käymällä pistään napin tämän noitavainolain tekijöiden otsaan kuin imuttaa britneyn uusin biisi

3419.5.2007 11:33

USA:n lait on niin hienoja (no jotkut on oikeesti).

3519.5.2007 15:19
Alterdu
Inactive

Nyt siis murhat yms ja Pedofiili tapaukset ovat jäämäsä toiseksi 'pahinten rikoksien listalla' waretus vie kohta näistä voiton ja meistä kaikista tulee pahamaineisia warettajia jos edes omistaa tietokoneen..


"-tupakaa ja alkoholia myydään vaikka se on terveydelle haitallista ja tapaa ihmisiä
-Aseita myydään vaikka sillä voidaan tappaa
-Windowsia, nettiä ja tietokoneita myydään vaikka sillä voidaan loukata tekinjänoikeuksia"

3619.5.2007 16:28

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 00:37

3719.5.2007 20:32

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Alterdu:
Nyt siis murhat yms ja Pedofiili tapaukset ovat jäämäsä toiseksi 'pahinten rikoksien listalla' waretus vie kohta näistä voiton ja meistä kaikista tulee pahamaineisia warettajia jos edes omistaa tietokoneen..


"-tupakaa ja alkoholia myydään vaikka se on terveydelle haitallista ja tapaa ihmisiä
-Aseita myydään vaikka sillä voidaan tappaa
-Windowsia, nettiä ja tietokoneita myydään vaikka sillä voidaan loukata tekinjänoikeuksia"

^Totuus

3820.5.2007 12:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tom222:
waretuksellahan halutaan aiheuttaa mahdollisimman suurta vahinkoa...
Niin kohta warettajat on terroristejä, vai taitavatko olla jo tuolla jenkeissä?

3920.5.2007 18:40

Dodii?

Scenaario:

Joudut vankilaan jossa samassa sellissä raiskaaja/pahoinpitelijä/huumerikolinen tai joku vastaava. Hän kysyy mitä teit joutuaksesi tänne. Vastaat: No mää waretin pari pelii ja musaa"... tuomio elinkautinen.

Elämäsi sitten:
Who's the bitch now, ja runsaasti saippuaa suihkussa....

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto