*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Joostille rahoitusta 45 miljoonalla dollarilla

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 12.5.2007 17:24 Kommentteja (15)

Joostille rahoitusta 45 miljoonalla dollarilla Netin videokatselun uudisraivaaja Joost kertoi torstaina saaneensa 45 miljoonan dollarin (33,3 miljoonan euron) edestä rahoitusta viideltä eri sijoittajalta. Kerätyt varat sijoitetaan tuotekehittelyyn, laajentumiseen, palvelutarjonnan parantamiseen sekä alueelliseen erikoistumiseen.
Sijoittaneet yhtiöt olivat Index Ventures, Sequoia Capital, Li Ka Shing -säätiö, CBS Corporation sekä Viacom. Sijoittajat saavat vähemmistöosuuden osakekannasta, joten päätösvalta säilyy Janus Friisillä sekä Niklas Zennströmillä.

Joost on Friisin ja Zennströmin aloittama hanke, joka pyrkii muodostamaan Internetin videoiden katselusta enemmän perinteistä television katselua muistuttavan miellyttävän kokemuksen. Samalla halutaan kuitenkin hyötyä netin mahdollistamasta interaktiivisuudesta ja yhteisöllisyydestä.

Katsojille Joost on ilmainen, sillä ohjelmatarjonta rahoitetaan mainonnalla. Sisällöntarjoajille alusta taas on mieluinen, sillä tekijänoikeuksien valvonta on hyvin hallinnassa.

Mainostajille taas Joost tarjoaa, ainakin periaatteessa, tarkkaan pilkottua kohdeyleisöä, jonka reaktiot mainontaan saadaan hyvin rekisteröityä. Lisäksi mainonta voi olla interaktiivista, käyttäjälle voidaan tarjota esimerkiksi mahdollisuus hankkia tuotteesta lisätietoa linkin takaa.

Avoimeen beta-vaiheeseen edennyt Joost on toiminut enimmäkseen hyvin. Palvelulla on kuitenkin ollut vaikeuksia tarjota materiaalia niin hyvä laatuisena kuin mitä on lupailtu.

Lähde:
Joost (lehdistötiedote)

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

112.5.2007 18:15

Tästähän on kasvamassa iso bisnes. Eipähän sentään tarvitse haittaohjelmilla rahoittaa toimintaa.

212.5.2007 18:53
miigu
Inactive

Onko mainokset poissa betasta? Kanavan valittua on ohjelma pamahtanut suoraan ruutuun, eikä mainoskatkoja löydy mistään kohtaa keskeltä ohjelmaakaan.

Hyvä ohjelma tuo Joost, vielä kun saisi lisää sisältöä ;)

312.5.2007 20:25

Lainaus:
Sisällöntarjoajille alusta taas on mieluinen, sillä tekijänoikeuksien valvonta on hyvin hallinnassa.
Tuli tosta mieleen, et voiko Joostista tulevia ohjelmia tallentaa?
Periaatteessa, jos kuva näkyy ja ääni kuuluu, on se tallennettavissa tms.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti miigu:
Onko mainokset poissa betasta? Kanavan valittua on ohjelma pamahtanut suoraan ruutuun, eikä mainoskatkoja löydy mistään kohtaa keskeltä ohjelmaakaan.
Minulla mainos näkyy, kun olen valinnut ohjelman, niin siinä ihan heti ennen ohjelman alkua. Yleensä se on ollut joko Lorealin tai T-Mobilen mainos. Edit: kestää vaan joku 2-5sec.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.5.2007 @ 20:25


413.5.2007 5:41

En ole betaa testannut, mutta tästä saattaisi tulla tv:n korvike, jos kuvanlaatu paranisi ja saataisiin tekstitys/useampi ääniraita.

513.5.2007 7:27

Milloin Joost oikein on valmis? Rupeaa sormet syyhyämään, heivasin koneen digi-boxin jorpakkoon ja mielenkiinnolla odotan onnistuisiko Joost korvaamaan sen. Jos kielenä on englanti, ei mitään tekstejä/dubbeja tarvita, kyllähän meiltä suomalaisilta enkku sujuu...

613.5.2007 9:19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hyyry:
Jos kielenä on englanti, ei mitään tekstejä/dubbeja tarvita, kyllähän meiltä suomalaisilta enkku sujuu...
Olen samaa mieltä. Tosin jos integroisivat englanninkieliset tekstit, olisin kiitollinen, sillä joskus kun puhuvat liian nopsaa tai slangilla, ei tahdo saada selvää. Ja kontekstitstähän kaikki olennainen selviää.

713.5.2007 10:33

Lainaus:
Tuli tosta mieleen, et voiko Joostista tulevia ohjelmia tallentaa?
Periaatteessa, jos kuva näkyy ja ääni kuuluu, on se tallennettavissa tms.
Joostin yksi alkuperäisistä ideoista on, että ohjelmat on nähtävissä milloin ja missä vain. Näin ollen, ohjelmien tallentaminen on turhaa.
Tästä on käyty keskusteluja mm. Joostin omilla keskustelusivuilla.
On kuitenkin tullut huomatuksi, että Joost poistaa aika-ajoin osan sen ohjelmatarjonnasta.
Esimerkiksi WM-Recorder, joka pystyy tallentamaan melkein mitä vaan streamia, ei pysty tallentamaan Joostia.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.5.2007 @ 10:34

813.5.2007 11:22

mikä tälläsen ohjelman tekemisessä maksaa 45mill?

913.5.2007 12:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SuomiP:
mikä tälläsen ohjelman tekemisessä maksaa 45mill?

Esim. Huippuohjelmoijien, jotka osaavat tehdä täydellisiä bugittomia ohjelmia. (vaikkapa) Eli heidän palkkoihin.

1013.5.2007 17:11

vuoden koodauksesta kova liksa jos nää on tähän asti kahdestaan tehnyt niin sehän ois 22.5 mill molemmille :D

1113.5.2007 17:51

Taitaa tarvita aika suuret palvelimet, jos kaikki mailman laajuiset ohjelmat tulee jonnekkin säilöä. Eikä joost ilmaiseksi ohjelmia saa, sillä se ei itse niitä tuota, eli korvauksia tulee maksaa ohjelmien tarjoajille, jotka taas maksaa kaikki ohjelmien tuottamisista koituvat viulut ja kyllähän Amerikassa maksetaan miljoonia näyttelijöille muutaman tunnin pärstän vilauttamisesta.

1214.5.2007 3:13

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SuomiP:
vuoden koodauksesta kova liksa jos nää on tähän asti kahdestaan tehnyt niin sehän ois 22.5 mill molemmille :D
Missä sanotaan, että he olisivat kahdestaan myöskään tehneet ohjelmaa. Huomaa:
Lainaus:
Joost on Friisin ja Zennströmin aloittama hanke
Se on heidän hanke, eivätkä he ole pakosti keskenään ohjelmaa tehneet. Rahaa menee myös palvelimiin sekä juri näihin ohjelmiin ja kenties jonkinlaisiin teknisiin vempeleisiin.

1314.5.2007 8:47

Saas nähdä, kuinka kauan palvelu ehtii olla tarjolla ennen, kun Google tai Yahoo! iskee kyntensä siihen.

1419.5.2007 13:48

tota! Miten pääsen kattoo Joostin ohjlemia? Voiko joku kertoo ?

1519.5.2007 13:56

http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/499515 ,tänne niitä invite -kyselyitä joostiin.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
3 kommenttia

Uutisarkisto