*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Motorola haluaa elokuvat kännyköihin

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 10.5.2007 09:33 Kommentteja (11)

Motorola haluaa elokuvat kännyköihin Motorola suunnittelee videotoistoon kykenevää matkapuhelinta, jolla voisi katsella hyvätasoisia elokuvia. Elokuvat yhtiö tallettaisi SD-muistikorteille.
Yhtiön tulevia julkistuksia raotti toimitusjohtaja Ed Zander, joka puhui Californian Santa Clarassa pidetyssä ohjelmistoalan konferenssissa. Zanderin mukaan uutuuksia on luvassa jo ensi viikon tiistaina.

Ensi viikolla julkaistava 3G-laite on Zanderin mukaan "mediahirviö", joka pystyy toistamaan videota 30 kuvan sekuntinopeudella. Motorolalla on myös kumppani, joka pakkaa elokuvat muutaman gigan SD-muistikorteille.

Zander visioi, että yleistyessään SD-muistikorttielokuvat voisivat mullistaa videoiden katselun kuten VHS-kasetit ja DVD:t aikoinaan. SD-kortille tallennettujen elokuvien laadun hän lupaa olevan "uskomattoman hyvä".

Ensivaiheessa uutuuspuhelimet ovat tulossa Euroopan markkinoille, sillä täällä 3G-verkot ovat yleisempiä kuin Pohjois-Amerikassa.

Lähde:
Reuters

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

110.5.2007 9:45

Kuka jaksaa tihrustaa elokuvia postimerkin kokoiselta screeniltä? Ja toisekseen akkuteknologia on vielä niin lapsenkengissä, että on turhaa ostaa videontoistoon kykenevää puhelinta, jos sillä voi katsella tyyliin 1:n elokuvan/latauskerta..

210.5.2007 10:09

Tämä ja mobiili-tv on niin turhia palveluita...
Ei vaan tule toimimaan.

310.5.2007 10:12

no kyllä semmosesta +2" näytöstä ihan mukavasti leffoja kattelee esim. junassa. se on kyllä totta, että ei ne akut kauaa kestä.

410.5.2007 10:25

laittaa kännynakun latauksee, töpseli tupakasytytimeen :>

510.5.2007 10:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti blindpeer:
Kuka jaksaa tihrustaa elokuvia postimerkin kokoiselta screeniltä? Ja toisekseen akkuteknologia on vielä niin lapsenkengissä, että on turhaa ostaa videontoistoon kykenevää puhelinta, jos sillä voi katsella tyyliin 1:n elokuvan/latauskerta..
Kyllä se kuule vaan yllättävän kivaa on kattella pitkällä juna/bussi(/auto) -matkalla vaikka juuri tuommoiselta 2" näytöltä, jos ei matkaseuraa ole. Leffaa en ole kertaakaan kännykältä katsonut, mutta sarjaa kyllä (Housea ja Entouragea; kännykkä Samsung D600 ja 1Gt muistikortti). Tekstit näkyy, mutta en itse suosittele, jos vaan englantia tarpeeksi ymmärtää, koska tekstien lukeminen pikkunäytöltä nopeasti ei olekkaan enää miellyttävää.

Mutta SD-muistikortilla en kyllä ihan heti alkaisi leffoja ostamaan, kun hinta on se "leffa + 2Gt kortti (+ DRM-monka)" ja leffan kattoo max. 2-3 kertaa, niin turhan kalliiks tulee. Mielummin pakkailen itte jatkossaki noita varmuuskopioita mp4-muotoon. Paljon joustavampaa. Lieneekö tuossa viellä semmoinen, että jos kopsaa/leikkaa kortilta tuon leffan koneelle, lakkaa se toimimasta? En yhtään yllättyisi vaikka näin tapahtuisi.

Lainaus:
akkuteknologia on vielä niin lapsenkengissä, että on turhaa ostaa videontoistoon kykenevää puhelinta, jos sillä voi katsella tyyliin 1:n elokuvan/latauskerta..
Totta, mutta jos sattuu autossa katselemaan, niin laittaa siihen 12v latausjohtoon kännykän. Meidän autossa on takapenkkiläisilläkin oma ja sitä on tullut hyödynnettyä. Parhaimmillaan olen katsonut ~1h 30min omalla kännykälläni, joten leffa jää siinäkin mielessä haaveeksi.

610.5.2007 11:38

Lainaus:
Kuka jaksaa tihrustaa elokuvia postimerkin kokoiselta screeniltä?
Kuka jaksaa ylipäätänsä katsoa näyttöä, joka on postimerkin kokoinen? Itselläni on Creativen Zen vision:m ja sillä ainakin katsoo oikein mukavasti tekstien kanssa mm. simpsoneita. Jos puhelimia varten noita tekevät, niin laittaisivat divx tai .mp4 muotoon MicroSD korteille. Ei ole oikein järkeä käyttää normi sd korttia puhelimessa. Akun kesto tuossa taitaa olla se suurin ongelma.

710.5.2007 13:16

Itse katsoin nokia 6125 kännystä kummelin jackpotin huonompaan laatuun muutettuna, ja täydellä akulla kun aloin katsomaan, niin elokuvan aikana
akkua oli kulunut ''patterinkuvasta'' 1/4 (yksi neljäsosa).

810.5.2007 14:50

Dodii...joko koittaa korvalappustereoiden jatkajien, silmälappuvideoiden aika? Vai tarvitseeko hankkia hifisilmät 2":n näytön katseluun?

911.5.2007 7:51

Eihän tuo tarvitse kuin smartmovie playerin ja 6680 puhelimen 512mb muistilla, mahtuu about 5 leffaa ihan hyvällä kuvanlaadulla tai sitten 15 huonolla kuvanlaadulla.

Lainaus:
Motorolalla on myös kumppani, joka pakkaa elokuvat muutaman gigan SD-muistikorteille.

Yritetäänkö saada puhelmisesta jonkin näköiset hifi äänetkin? Meinaan kun 100-200megaan saa jo hyvällä äänellä sekä kuvalla. Onko tuossa sitten 1.8gigaa DRM suojauksia? :D
Vai meinaakohan pojat sitten käyttää tätä samaa koodia kuin smartmoviessa?

1011.5.2007 9:11

saako s40-alustalle asiallisen laatusia videoita? mulla on nokian 6300 ja aattelin, että pystyykö tolla kattoon viedoita

1111.5.2007 16:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti vaetti:
no kyllä semmosesta +2" näytöstä ihan mukavasti leffoja kattelee esim. junassa. se on kyllä totta, että ei ne akut kauaa kestä.

Jos sanotaan että tehdään puhelin leffa käyttöön, niin eiköhän siinä sitten ole ajateltu tuota näyttöä ja akkua? Kyllähän puhelimeen saa vaikka 3" näytön.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.5.2007 @ 16:57

Koita jaksaa. Elämä on kovaa, ja sitten me kuolemme.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Huippusuosittu CCleaner meni myyntiin – Avast osti sen Huippusuosittu CCleaner meni myyntiin – Avast osti sen (21.7.2017 09:36)
Ilmaista virustorjuntaohjelmistoa kehittävä Avast on päättänyt ostaa huippusuosittua CCleaner-siivousohjelmaa kehittävän Piriformin. Tarkoituksena on tarjota CCleaneria jatkossakin omana tuotteenaan, ....
5 kommenttia
Applen ja akkuvalmistaja sopimukseen – Poikiiko tuotantoa Uudenkaupungin tehtaalle? Applen ja akkuvalmistaja sopimukseen – Poikiiko tuotantoa Uudenkaupungin tehtaalle? (21.7.2017 08:54)
Apple ja kiinalainen akkuvalmistaja Contemporary Amperex Technology (CATL) ovat solmineet salassapitosopimuksen, uutisoi Yicai Global . Mielenkiintoiseksi sopimuksen tekee suomalaisten näkökulmasta ....
Samsungin syksyn kovin julkistus nähdään elokuun 23. päivä Samsungin syksyn kovin julkistus nähdään elokuun 23. päivä (21.7.2017 08:26)
Ei tarvitse olla kovin kummoinen meedio arvatakseen, että Samsungin seuraava Note-malliston älypuhelin julkistetaan viime vuoden tapaan elokuussa. Vielä vähemmän selvännäkijän taitoja tarvitaan ....
2 kommenttia
OnePlussalta päivitys huippupuhelimelle, korjaa hätäpuheluongelman OnePlussalta päivitys huippupuhelimelle, korjaa hätäpuheluongelman (20.7.2017 23:10)
OnePlus on julkaissut päivityksen OnePlus 5 -huippupuhelimelleen. Oxygen OS 4.5.6 on kuitenkin vain minimaalinen päivitys, joka ainoastaan korjaa yhden, mutta mahdollisesti sitäkin kohtalokkaamman ongelman. ....
Windows levittäytyy kaikkialle – Tältä näyttää Windows termostaatissa Windows levittäytyy kaikkialle – Tältä näyttää Windows termostaatissa (20.7.2017 12:16)
Älypuhelinbuumin laantuessa teknologiayhtiöiden fokus on siirtynyt levittämään langattoman tiedonsiirron mahdollisuuksia arkipäiväisempiin laitteisiin, joissa tiedonkäsittelyllä saadaan aikaa ....
10 kommenttia

Uutisarkisto