*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Venäläisrehtorille sakot Microsoft-piraattien käytöstä

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 8.5.2007 07:19 Kommentteja (9)

Venäläisrehtorille sakot Microsoft-piraattien käytöstä Venäläinen oikeusistuin tuomitsi koulun rehtorin Microsoftin tuotteiden laittomien kopioiden käytöstä koulun koneilla. Rehtori joutuu maksamaan sakkoja puolen kuun palkkansa edestä.
Tuomittu rehtori, Alexander Ponosov, on syyttäjän mukaan loukannut Microsoftin omistusoikeuksia, kun hän antoi oppilaiden käyttää laittomia kopioita Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmästä ja Office-ohjelmistosta. Luvattomia ohjelmia oli 12:lla tietokoneella.

Uralin vuoriston kupeessa olevan Permin kaupungin rehtori Ponosov itse sanoi, ettei tiennyt ohjelmistojen olevan laittomia. Ohjelmat olivat valmiiksi asennettuja, kun alihankkija toimitti ne koululle. Venäjän televisio on esittänyt Ponosovin Goljatia vastaan taistelevana Daavidina, jonka vastassa on oikeusjärjestelmä ja monikansalliset yhtiöt.

Maanantaina Ponosov kertoi Reutersille, että hänet on todettu syylliseksi ja tuomittu maksamaan 5&nsbp;000 tuhannen ruplan (n. 140 euron) sakot. Ponosov totesi pitävänsä itseään syyttömänä ja valittavansa tuomiosta. Hän ei myöskään aio maksaa sakkoja, jotka ovat suuruudeltaan n. puolet hänen kuukausipalkastaan.

Oikeuden uuden päätöksen mukaan Ponosov on aiheuttanut Microsoftille 266 000 ruplan (7 600 euron) vahingot.

Venäjän presidentti Vladimir Putin pitää tapausta täytenä hölynpölynä, ja Neuvostoliiton entinen presidentti Mihail Gorbatshov jopa vetosi Bill Gatesiin, jotta tämä puuttuisi tapauksen käsittelyyn.

Helmikuussa paikallinen tuomioistuin hylkäsi tapauksen, sillä se piti Microsoftille aiheutuneita vahinkoja mitättöminä. Ponosov kuitenkin valitti päätöksestä, sillä häntä ei oltu todettu syyttömäksi. Myös syyttäjä valitti tuomiosta, ja tapaus palautui oikeuden käsittelyyn.

Oikeustapauksen voittanut Microsoft muistuttaa, etteivät he halunneet tapausta käsittelyyn. "Meidän intresseihin ei kuulu haastaa kouluja ja opettajia oikeuteen, vaan auttaa oppilaita hankkimaan 2000-luvulla tarpeellisia teknologiataitoja", Microsoft toteaa lausunnossaan.

Toisin sanoen Microsoft hyväksyy tietynlaisen piratismin, sillä tällä tavoin tietokoneiden käyttäjät oppivat Microsoftin tuotteiden käyttäjiksi. Yhtiön johtoryhmän edustaja on jopa avoimesti myöntänyt asian.

Venäjää on painostettu kansainvälisesti kitkemään maassa rehottavaa piratismia sekä ohjelmistojen, elokuvien että musiikin osalta. Moskovan kaupoista Microsoftin Windows XP -käyttöjärjestelmän saa noin viidellä eurolla.

Lähde:
Yahoo

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

18.5.2007 7:48

Jotain järkeä microsoftin porukoilla on nähtävästi päässä.
Miksi haastaa tulevat maksajat? Haastaa mielummin sellasia jotka oikeesti tekee rahaa tuolla piratismi bisneksellä.

28.5.2007 8:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti oxygenol:
Jotain järkeä microsoftin porukoilla on nähtävästi päässä.
Miksi haastaa tulevat maksajat? Haastaa mielummin sellasia jotka oikeesti tekee rahaa tuolla piratismi bisneksellä.

Aivan, ihmettelen itsekkin miksi tavallinen "ns kopioija" haastetaan oikeuteen piratismista? Kun se ei sitä eräällä tavalla ole. Itse otan varsinkin lasten dvd:stä kopioita omaan käyttöön koska "pikkuterroristit" tuhoavat niitä kuitenkin, tulee halvemmasksi tehdä itse ko ellusta kopio kuin ostaa jatkuvasti sama leffa uudestaan ja uudestaan. Mielestäni piratismi on sitä että myyt tuotetta, netissä, toreilla, kaupoissa jne...tuskin tuo rehtori on saanut maksua noista? Gates:hän sanoi jossakin haastattelussa että mieluummin kopioivat heidän tuotteitaan kuin kilpailijoiden..ja puhuu miekkonen asiaa vaikka aina syytetään juuri ko asiasta. Mielestäni suurempi vaara on kaupallisesta piratismista kuin satunnaisista kopioijista ja warettajista. Tyrmän ne jotka myyvät tuotettaa.

ps. eihän se ole warettajan vika jos ei halua maksaa..tyhmä on se joka maksaa liikaa, kuten nykyään paskat(lue drm.) dvd ja cd-levyt niistä en suostu maksamaan penniäkään.

38.5.2007 8:11

Olipahan kuitenkin kerran tuolta itänaapuristakin jonkinlaisia piraattiuutisia. Vähän vaisunlaista muuten ollut asian uutisointi maasta, jossa piratismi rehottaa.

48.5.2007 9:32

Oli rehtorilla kyllä hieman pieni palkka :D

No joo, onhan tuo hintatasokin sitten hieman eri - paitsi tietty mikkisoftalla.

58.5.2007 11:09

Ikävää. Mutta tällaistahan vapaa markkinatalous parhaimmillaan on: Rikkaat syövät köyhät ja koska koulu ilmeisesti ei ollut yksityinen niin ei sillä tässä tapauksessa ollut oikeutta opettaa yhtä laajasti ja tehokkaasti apuvälineitä käyttäen.

Lainaus:
Miksi haastaa tulevat maksajat?
Tätä on vaikea ymmärtää, Microsofthan on saanut markkina-asemansa puhtaasti käyttöjärjestelmämonopolina toimimalla. Sillä ei ole väliä ketkä ovat asiakkaita, hinnan yritys voi määrätä itse eikä köyhemmille näin ollen ole pakko myydä.

68.5.2007 11:34
RIVER2
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mn76750:
Oli rehtorilla kyllä hieman pieni palkka :D
No tuohan on just iso raha Venäjällä!

Ois kiva kattoo tuo Venäjän piraattilaki...
E:typot
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.5.2007 @ 11:36

78.5.2007 11:50

Lainaus:
Moskovan kaupoista Microsoftin Windows XP -käyttöjärjestelmän saa noin viidellä eurolla.
Pelaakohan päivitykset? :)

88.5.2007 11:51

Lainaus:
Moskovan kaupoista Microsoftin Windows XP -käyttöjärjestelmän saa noin viidellä eurolla.
Siis kai tuo on laiton...

98.5.2007 16:14

Lainaus:
Venäjää on painostettu kansainvälisesti kitkemään maassa rehottavaa piratismia sekä ohjelen, elokmistojuvien että musiikin osalta. Moskovan kaupoista Microsoftin Windows XP -käyttöjärjestelmän saa noin viidellä eurolla.
Joku vois kyllä tarkentaa, että viitataanko tuossa noihin piraatti kopioihin mikkisoftan xp:stä vai onko tuo ihan oikea myyntihinta?

Lainaus:
Helmikuussa paikallinen tuomioistuin hylkäsi tapauksen, sillä se piti Microsoftille aiheutuneita vahinkoja mitättöminä. Ponosov kuitenkin valitti päätöksestä, sillä häntä ei oltu todettu syyttömäksi. Myös syyttäjä valitti tuomiosta, ja tapaus palautui oikeuden käsittelyyn.

Oikeustapauksen voittanut Microsoft muistuttaa, etteivät he halunneet tapausta käsittelyyn. "Meidän intresseihin ei kuulu haastaa kouluja ja opettajia oikeuteen, vaan auttaa oppilaita hankkimaan 2000-luvulla tarpeellisia teknologiataitoja", Microsoft toteaa lausunnossaan.


Hmmm... Kukahan tässä nyt sitten on syyttäjä =/ jos kerta mikkisoftaa ei kiinnosta kiusata kouluja/opettajia niin kuka tätä vie eteenpäin? Valtio vai? :D

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
1 kommentti
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....