*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Ison-Britannian hallitus vaatii muutoksia IPRED2-direktiiviin

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 24.4.2007 09:33 Kommentteja (20)

Ison-Britannian hallitus vaatii muutoksia IPRED2-direktiiviin EU-parlamentin käsittelyssä oleva IPRED2-direktiivi ei miellytä kaikkia ja direktiivin vastustajien joukkoon on liittynyt nyt myös Ison-Britannian hallitus.
Ison-Britannian hallitus ajaa samaa linjaa muiden direktiivin vastustajien kanssa, joiden tarkoituksena on selkiyttää direktiiviä tai estää sen voimaantulo kokonaan. Nykyisellään direktiivi koskisi käytännössä kaikkia, sillä nykyisellään tekijänoikeuksien suojaamiseen tarkoitettu direktiivi on liian monitulkintainen. Muutoksissa vaaditaan, että kriminalisointisäädökset kohdistuisivat varmuudella ja yksikäsitteisesti vain kaupalliseen piratismiin ja tuotemerkkiväärennöksiin, jolloin tavallisella kuluttajalla ei olisi pelkoa vankeusrangaistuksista ja satojen tuhansien eurojen sakoista. Tämän lisäksi tekijänoikeusjärjestöjen ja mediayhtiöiden mahdollisuus liittyä mukaan poliisin tutkimuksiin koetetaan estää.

IPRED2-direktiivi ei ole kuitenkaan tullut tyhjästä ja sen luomisessa mukana olleet tekijänoikeusjärjestöt ja mediayhtiöt tuskin jättävät asiaa tähän vaikka direktiivi hylättäisiin. Kyseisille tahoille direktiivin tuomat edut ovat huomattavat, joten on todennäköisestä että niitä puolustetaan loppuun asti.

IPRED2-direktiivistä äänestetään huomenna, jolloin selviää miten paljon viikon aikana käyty keskustelu on vaikuttanut direktiivin suosioon parlamentin jäsenten keskuudessa.

Lähteet:
Piraattiliitto
EFF

Edellinen Seuraava  

20 kommenttia

124.4.2007 10:05

ME ollaan kaikki kusessa, jos toi laki menee läpi;D

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.4.2007 @ 10:06

224.4.2007 10:06

Lainaus:
IPRED2-direktiivi ei ole kuitenkaan tullut tyhjästä ja sen luomisessa mukana olleet tekijänoikeusjärjestöt ja mediayhtiöt tuskin jättävät asiaa tähän vaikka direktiivi hylättäisiin. Kyseisille tahoille direktiivin tuomat edut ovat huomattavat, joten on todennäköisestä että niitä puolustetaan loppuun asti.
Miksi järjestöille annetaan niin paljon valtaa nykyiseltään?
Ok. Ymmärrän tuon yhtiöiden vallan, koska se on yleensä suoraan sidonnainen taloteen jne., mutta esim. Gramexin tai vastaavan ulkomaalaisen järjestön oikeuksia/vaikutusvaltaa tulisi rajoittaa, koska he ajavat omia etujaan, valtio (yleensä) myös kansan.

324.4.2007 10:07

God save the Queen!

Helvetin hyvä, että näinkin merkittävä vastustaja tollaselle paskaläjälle jota direktiiviksi kehtaavat sanoa. Olis kiva jos joku kaivais esiin direktiivin laatijien "tuloja"...varmaan TO-mafia häärännyt lompakkonsa kanssa ahkerasti.

424.4.2007 10:24

Tässä on selvät ainekset corporate vs civilization...no kärjistetty :-) mutta ei kaukaa haettu, ihmetyttää vieläkin että firmalle poliisi valtuudet? Ei helv...no toivottavasti saavat nurin tuon direktiivin.

524.4.2007 10:31

Jos tuo laki menee läpi niin ei mene varmaan kauaakaan siihen kun olemme samanlaisessa tilanteessa kuin amerikkalaiset.. rupeaa rapsahtelemaan +100.000€ sakkoja ja +5vuoden vankilatuomioita, kun TO-mafia (poliisin valtuuksineen) löytää vähäänkään epäilyttävämpää nettiliikennettä yksityisten kansalaisten koneilta :/

624.4.2007 11:52

Toivottava vaan on että ei mene läpi...

724.4.2007 13:04

Kieltämättä huonosti suunnitelluista direktiiveistä ei ole kuin harmia.

824.4.2007 13:11

En ymmärrä kuinka euroviuhkalaiset voivat katsoa itseään peilistä jos tuon äänestävät eteenpäin. Tiedän, että raha puhuu ja korruptio rehottaa tietämättömien taunojen keskuudessa, mutta silti tuo menee ylitse jo liian raskaasti.

924.4.2007 13:22

Sentään joku täysjärkinen... Applause Briteille!

1024.4.2007 20:34

Jännitys tiivistyy... sen kuvan mitä minä olen tuosta direktiivistä saanut, mukaan niin tuon voimaan tuleminen olisi aivan järkyttävä asia.
Toivotaan parasta, pelätään IPRED2:ta!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.4.2007 @ 20:35

1124.4.2007 20:35

Onneksi on Englanti vielä hiukka järjissään... nyt olisikin hyvä aika lähettää 00:lat kyläilemään EU-parlamentti rakennukseen ;)

1225.4.2007 4:00

Nyt vaan toivotaan että tarvitaan yksimielinen päätös sen voimaan saamikseksi...

1325.4.2007 6:16
Henull
Inactive

God save the queen! Onneks joku vielä välittää ihmisistäki.
Ja jos tämä menee läpi ni massamuutto norjaan tai vankilaan! Sit ei maksakkaa kukaa enää veroja ja teosto on aika screwd.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.4.2007 @ 06:18

1425.4.2007 7:15

No niin, antoihan joku sen synttärilahjan..! :D Britannia on tuon vaan velkaa, kun vastustivat niin kiivaasti kaikkia Suomen tukia EU:ssa...

1525.4.2007 12:31

Lainaus:
Britannia on tuon vaan velkaa, kun vastustivat niin kiivaasti kaikkia Suomen tukia EU:ssa...
Auttaahan tuo Suomeakin, mutta itsensä takia tuota pelätään... Briteissäkin.

1625.4.2007 13:29

Se on paha juttu että euroopassa ihmisten keskiikä on korkea ja kokoajan nousussa.Ihmiset tuppaavat vanhetessaan tulevansa konservatiiviseksi ja kaikki mitä ei ymmärrä tai itse käytä pitää kieltää.Nämä kävyt, jotka näitä asioita on päättämässä ,ovat keskiiältään yli 55 vuotiaita ja aivan pihalla näistä asioista.


On moraalisesti väärin antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa.

1725.4.2007 13:36

Mites tässä äänestyksessä nyt sitten kävi?

1825.4.2007 16:21

Surun päivä..
Kuten EFF:in uutisoinnista käy ilmi, parlamentti hyväksyi direktiivin ilman merkittäviä parannuksia äänin 374 vastaan 278. Seuraavaksi EU:n neuvoston on vielä hyväksyttävä direktiivi ennen sen astumista voimaan, joten toivoa on vielä... ainakin Britannia ja Hollanti vastustavat tällä hetkellä.

1925.4.2007 18:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Alcareru:
Surun päivä..
Kuten EFF:in uutisoinnista käy ilmi, parlamentti hyväksyi direktiivin ilman merkittäviä parannuksia äänin 374 vastaan 278. Seuraavaksi EU:n neuvoston on vielä hyväksyttävä direktiivi ennen sen astumista voimaan, joten toivoa on vielä... ainakin Britannia ja Hollanti vastustavat tällä hetkellä.
Aikas paska homma :S

2026.4.2007 11:27

Ihmettelen kyllä ketkä oikein äänesti kyllä, jotenkin tuntuu että monet olivat varmasti usan nukkeja;D

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto