*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

EU-parlamentin IPRED2-direktiivi huolestuttaa monia

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 19.4.2007 09:56 Kommentteja (55)

EU-parlamentin IPRED2-direktiivi huolestuttaa monia EU-parlamentin käsittelyssä oleva IPRED2-direktiivi on herättänyt suurta kuohuntaa monien eri tahojen keskuudessa. Ongelmallisinta uudessa tekijänoikeuksia suojelevassa direktiivissä on sen monitulkintaisuus. Ruotsin Piraattipuolueen puheenjohtaja Rickard Falkvingen mukaan lakiteksti on tulkittavissa niin, että jo kriittinen suhtautuminen nykyiseen tekijänoikeusjärjestelmään on rikos.
Nykyisellään IPRED2 tekisi piraattikopiointiin liittyvän avunannon sekä kannustavan ja muun myönteisen argumentoinnin rikokseksi, josta voi saada jopa vankeustuomion. Tämä aiheuttaisi ongelmia mm. P2P-ohjelmien ja internetin videopalveluiden kehittäjille ja ylläpitäjille, joten uusi direktiivi saattaa tehdä monesta ihmisestä rikollisia, jos direktiivi astuu voimaan muuttumattomana.

Piraattipuolueen kannalta tilanne olisi hankala, sillä tekijänoikeusjärjestelmän kritisoinnin kriminalisointi tekisi puolueen toiminnasta hankalaa. Piraattipuolueen lisäksi ongelmia tulisi muillekin, sillä avunannon määritelmä on hyvin laaja, joten esim. keskustelufoorumilla annettu vinkki toiselle käyttäjälle voisi johtaa vankeuteen.

IPRED2 mahdollistaa myös tekijänoikeusjärjestöjen ja mediayhtiöiden liittyä mukaan poliisin tutkimuksiin tapauksissa, joissa heidän edustamiensa tahojen tekijänoikeuksia on rikottu. Monien mielestä kyseinen käytäntö ei kuitenkaan takaa syytetyllä puolueetonta tutkintaa, joten kyseinen kohta pitäisi poistaa direktiivistä.

Direktiiviä ei ole kuitenkaan tarkoitettu käytettäväksi tavallisia kuluttajia vastaan, vaan tarkoituksena on saada uusia aseita, joilla taistella järjestäytynyttä rikollisuutta vastaan. Tämän vuoksi EFF toivoo että kaikki kuluttajat ottavat yhteyttä omaan Euroopan parlamentin edustajaansa ja kertovat tälle uuden direktiivin ongelmista, jotta ongelmat saadaan korjattua ja direktiivi saadaan muutettua selkeämmäksi.

Suomalaiset voivat ilmaista mielipiteensä parlamentin suomalaisille edustajille. IPRED2-direktiivistä äänestetään seuraavan kerran 25. päivä tätä kuuta, joten oma mielipide kannattaa ilmoittaa edustajille ennen kyseistä päivää.

Lähteet:
EFF
Digitoday

Edellinen Seuraava  

55 kommenttia

119.4.2007 10:18

"IPRED2 mahdollistaa myös tekijänoikeusjärjestöjen ja mediayhtiöiden liittyä mukaan poliisin tutkimuksiin tapauksissa, joissa heidän edustamiensa tahojen tekijänoikeuksia on rikottu"

Eli poliisi valtuudet....voi helv..tätä juuri olen pelännyt.

"Direktiiviä ei ole kuitenkaan tarkoitettu käytettäväksi tavallisia kuluttajia vastaan, vaan tarkoituksena on saada uusia aseita, joilla taistella järjestäytynyttä rikollisuutta vastaan."

Arvakkaas toimiiko tuo pykälä, vaikka olisi tehnyt yhden itseostamastasi cd-levystä kopsun autoon olet mpaa-mafioiden mielestä piraatti....eli häkki helähtää.

Ei kun painostamaan että tuota lakia ei koskaan tule.

219.4.2007 10:19

Just näin.
Tervemenoo sananvapaus...

319.4.2007 10:22

Ompa taas kivat direktiivit tulossa. Ja laitetaan miljoonia palamaan että saatas ees jotenkii valvottua asiaa. otetaan vaikka maanviljelijoiltä rahaa, eihän ne mitää tartte. Tai voihan se olla että "mafia" rupeaa rahottamaan valvontaa...

419.4.2007 10:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti welmis:
Ompa taas kivat direktiivit tulossa. Ja laitetaan miljoonia palamaan että saatas ees jotenkii valvottua asiaa. otetaan vaikka maanviljelijoiltä rahaa, eihän ne mitää tartte. Tai voihan se olla että "mafia" rupeaa rahottamaan valvontaa...
Näinhän se luultavasti menee, että "Mafia" rahoittaa tuon, mutta loppujen lopuksi rahat ovat kuluttajien (=meidän) pussistamme pois :/

519.4.2007 10:53

Noh noh, vaikka nuo EU:n direktiivit ovat yhtä tyhjän kanssa ja EU korvaa demokraattisen päättämisen niin tämä keskustelu alkaa kuulostaa DDR:in kansalaisten kapinoinnilta. Direktiiviä on mahdotonta valvoa ja se ajaa vain suurten levy-yhtiöiden näkökulmaa. Vaikkei tuossa puhuttu yksittäisistä kansalaisista niin jos siten tapahtuu yksin Suomessa satoja tuhansia ihmisiä aletaan nostamaan oikeuteen. Tämän jälkeen EU:ta ei pian enää ole - ei direktiivejä ainakaan. Saas nähdä mitä tästä tulee, en usko että yhtään mitään, korkeintaan sitä EU-vihaa. Mielestäni vankilatuomioiden jakaminen ja sakottaminen olisi hyvä aloittaa EU-herrojen perheenjäsenistä, en tahdo uskoa että kaikkien Suomen EU-parlamentaarikoiden sukulaisilla olisi puhtaat paperit. Mitä sitten tehdään kun sukulaiset joutuvat vankilaan oman törttöilyn takia?

619.4.2007 10:56
allexx
Inactive

jos tämä uutinen toteutuu niin ihmiset alkavat vastustaa tälläsitä ja tämä johtaa minun mielestä erittäin surreen ongelmaaan -.- just tälläiset idootti politikot eivät ajattele yhtään toisella tavalla mitä näistä ``suojaavista laista`` tulee haittaaa :S

719.4.2007 11:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti eftu:
Noh noh, vaikka nuo EU:n direktiivit ovat yhtä tyhjän kanssa ja EU korvaa demokraattisen päättämisen niin tämä keskustelu alkaa kuulostaa DDR:in kansalaisten kapinoinnilta...
Nykyiset direktiivit ohjaavat jo nykyistä TO-lakia, joten ei ne nyt ihan tyhjän kanssa ole. Tllä hetkellä yhdysvalloissa on haastettu jo kymmeni tuhnasia ihmisiä oikeuteen, euroopassa on myös oikeudenkäyntejä ollut useampia.

Suomalaiset ovat tunnettusti kovia kapinoimaan kaikesta. Yleislakkoja on jatkuvasti toisin kun tuolla etelässä missä ihmiset ovat hyvin rauhallista ja lunkia porukkaa.

Niin kauan kun suomessa ihmiset kiittävät poliiseja saamastaan ylinopeussakoista, niin on turha odotella ihmisten suuremmin nousevan barrikadeille jonkun mp3:sten takia.

Voi olla että lakia ei tulla aluksia käyttämään tavallisia ihmisiä vastaan, mutta historia todistaa sen, että jos lakiin sellainen mahdollisuus on tehty, niin se on vain ajan kysymys koska sitä käytetään. Niitä kait kutstutaan lain porsaanreiksi.

819.4.2007 11:31

Onhan tämä hienoa että puolet netin käyttäjistä julistetaan yht'äkkiä kriminaaleiksi...

Koska meillä ei ole vankiloissa tilaa kaikille jotka ovat tuota vastaan (tai siis ei ole tuon direktiivin kanssa samaa mieltä) niin voidaanhan me vapauttaa muutama raiskaaja, alaikäisiin sekaantuja ja murhaaja jotta saadaan nämä vaaralliset tekijänoikeus roistot lusimaan.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.4.2007 @ 11:36

919.4.2007 12:01
allexx
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:
Onhan tämä hienoa että puolet netin käyttäjistä julistetaan yht'äkkiä kriminaaleiksi...

Koska meillä ei ole vankiloissa tilaa kaikille jotka ovat tuota vastaan (tai siis ei ole tuon direktiivin kanssa samaa mieltä) niin voidaanhan me vapauttaa muutama raiskaaja, alaikäisiin sekaantuja ja murhaaja jotta saadaan nämä vaaralliset tekijänoikeus roistot lusimaan.
oon samaa mieltä täs maailmas on paljon muitakin ongelmia sit aletaan niitä pieninpiä ongelmia kauheel raivol ^raitkaisemaan^

1019.4.2007 12:09

Hmmmmm...

Kun viimmeksi vilkaisin, kuului sananvapaus viellä ihmisen perusoikeuksiin EU:ssa? Mutta eihän niillä ole väliä, kunhan vaan saadaan "pahikset" kiinni?

Mutta jostain luin, että ihmisen perusoikeudet ovat kaikkien direktiivien yläpuolella; varmasti myös pitää paikkansa.

Lainaus:
Eli se on vaan direktiivi josta ei kansan pidä välittää yhtään mitään. Sitä ei saa kuitenkaan viranomaiset käytännössä soveltaa. Ja jos ne soveltaa sitä, niin loukatulla on valtiolta oikeus vahingonkorvaukseen.
(QUOTE -Digitoday, kommenttipalsta) http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=11&news_id=20079172

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sananvapaus#Sananvapaus_EU:ssa

Tuolta 10:s artikla
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.4.2007 @ 12:11

1119.4.2007 12:23

Lainaus:

Direktiiviä ei ole kuitenkaan tarkoitettu käytettäväksi tavallisia kuluttajia vastaan, vaan tarkoituksena on saada uusia aseita, joilla taistella järjestäytynyttä rikollisuutta vastaan


Just, on taas laitettu "mustaa valkoiselle" niin että tekstintekijän lompakko on räjähtämäisillään. järjestäytynyt rikollisuus... pssskat! Nettilataajia varten tuotakin ollaan väsäämässä vaikka muuta väittävät!

1219.4.2007 12:28

Voitaisiin tehdä uudenlainen mielenosoitus, kerättäisiin muutama tuhat vapaaehtoista suomalaisnuorta ja mentäisiin jonkin poliisiaseman eteen ja antauduttaisiin kaikki. *Myönnämme että olemme ladanneet tekijänoikeudella suojattua materiaalia luvatta ja se on rikos joten pidättäkää meidät, kiitos* voi loppua maijat vähän kesken. :D

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.4.2007 @ 12:30

1319.4.2007 12:34

Tyontaisivat direktiivit perseisiinsa

1419.4.2007 12:38

Kyseessä oleva direktiivi lienee nykyisellään EIS:n ja jopa EY:n perustamissopimuksen vastainen, joten on turha pelätä, että direktiivi tuollaisenaan hyväksyttäisiin. Parlamentaarikoihin yhteydenottaminen on kuitenkin hyvä idea, koska mistään ei voi olla varma.

1519.4.2007 12:43
Gohag
Inactive

Eihän tuo voi mennä tuollaisenaan läpi!
Ensinnäkin jokaisella kansalaisella on käsittääkseni oikeus sananvapauteen EU:ssa... Missä on sananvapaus jos on rangaistavaa olla julkisesti erimieltä jostain asiasta?!? (Eli tässä tapauksessa tekijänoikeuslaista)

Ei voi käsittää... Hyppäisivät järveen!

1619.4.2007 12:44

Otin yhteyttä jo Pia-Noora Kauppiin ja sanoin mitä ajattelen tosta direktiivistä (tosin kauniisti :-)) ja toivottavsti ymmärsi mistä tavallinen kuluttaja on huolissaan.

1719.4.2007 12:46

***** toihan loukkaa pahasti jo sananvapauttakin!!! Mitä --- se EU taas säätää!!!???

1819.4.2007 12:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Viletsu:
Voitaisiin tehdä uudenlainen mielenosoitus, kerättäisiin muutama tuhat vapaaehtoista suomalaisnuorta ja mentäisiin jonkin poliisiaseman eteen ja antauduttaisiin kaikki. *Myönnämme että olemme ladanneet tekijänoikeudella suojattua materiaalia luvatta ja se on rikos joten pidättäkää meidät, kiitos* voi loppua maijat vähän kesken. :D
Eikös ne tälleen jo kertaalleeen ole tehneet. Ei tainut tapahtua oikein mitään kenenkään taholta..
No nyt tosiaan kannattaa laittaa tuonne asianosaisille sitä tekstiä, jos kiinnostaa vaikuttaa.

1919.4.2007 13:19

Juu kyllä itsekin laitoin mailia Alexander Stubbille, ei todellakaan vaikuta hyvältä tämä direktiivi. Toivotaan että sillä olisi jotain vaikutusta, vaikka luottamus ei niin hirveän korkealla olekaan että asiaan juuri pystyisi vaikuttamaan, mutta yritetään kuitenkin :)

2019.4.2007 13:36

<3 EU

2119.4.2007 13:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti imukuppi:
<3 EU
Ooks tosissas..?

2219.4.2007 13:47

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti imukuppi:
<3 EU

Ooks tosissas..?

Siis mitä... ???

2319.4.2007 13:49

Ei sitä vaan että kai toi sydän oli sarkasmia... Anteeksi epäselvyys!

2419.4.2007 13:59

Nykyinen TO-laki on jo sananvapautta vastaan, koska se kieltää organisoidun keskustelun suojauksien kiertämiseksi. Mikko Rauhalan organisoitu keskustelu menee seuraavaksi oikeuteen. Se siitä sananvapaudesta.
http://mjr.iki.fi/eucd/

2519.4.2007 15:10

Ensin EU-kansalaisille annetaan keppiä eikä porkkanaa -> pysyvät hiljaa
Nyt sitten tulee ruoskasta, että VARMASTI ovat hiljaa...

2619.4.2007 16:14

Mihinköhän se sananvapauden arvostaminenki on taas unohtunu...

2719.4.2007 16:38

Aluksi EU tulee suomeen ja vie rahat... ja nyt vielä vie sananvapaudenkin !

EI NÄIN !

2819.4.2007 16:42

Katsos, äänestys tuosta on syntymäpäivänäni...jos joku edustaja lukee tätä, antakaa minulle lahjaksi kielteinen ääni tuossa äänestyksessä...

2919.4.2007 17:23

Toihan kuulostaa järjettömältä.
Tekijänoikeusmafioille poliisi oikeudet niin minä henk. koht rupean anarkistiksi!
Eihän täst tulis yhtään mitään jos 75% euroopasta istuu vankilassa ja muut 25% on joko poliiseja/eu:n jotain "tärkeitä" miehiä.
Tää alkaa olemaan koht samanlaista mitä saksa oli aikoinaan, yksi pelle ja muut pomppii sen mukaan. Tässä vaan on useampi pelle sen yhden tilalla. Eikös joukossa tyhmyys tiivisty?

3019.4.2007 17:34

Kyllä toi EU on yks paha sana. EU hukkuu vielä omaan paskaansa, sanokaa mun sanoneen.

3119.4.2007 18:15

Lainaus:
...kriittinen suhtautuminen nykyiseen tekijänoikeusjärjestelmään on rikos.

=D Ei voi olla totta!

3219.4.2007 18:18

Joku tässä heitteli vitsiä vielä vuosi sitten, että kolmas maailmansota olisi tekijänoikeudet... Nyt mennään pian jo vaiheessa missä kansalaiset luultavasti nousevat jo näitä helvetin isoja herroja vastaan jotka pelaavat omaan pussiinsa niin maan perkeleesti rahaa että....

3319.4.2007 18:22

Jumalauta! Tää on kyllä jo varsinaista sananvapautta!! Täysiä idiootteja tuolla EU:ssa. Suomikin on siellä vaan sen takia kun kulttuurihomppelit tahtovat olla "globaaleja", suoraan sanottuna.

3419.4.2007 18:41

voi jessus, kyllä näkee taas kuinka paljon ne perusoikeudet ja perustuslaki painaa...

3519.4.2007 20:53

Mielestäni tämä touhu on taloudellisesti ylilihavan jättiläisen horjumista henkitoreissaan. Tekijänoikeusjärjestelmä oli varmaan oikeudenmukainen 1700-luvulla, jolloin kustantajat riistivät säveltäjiä ja kirjailijoita, koska vain kustantajilla oli mahdollisuus massajakeluun (kirjapaino). Nykyään kuka tahansa voi olla luovan aineiston tekijä ja jakelija, joten kustantajia ei oikeastaan enää tarvita. Toisaalta tekijänoikeuksissa on päässyt hiljaa syntymään käytäntö, jossa oikeudet saakin kustantaja eivätkä ne jää isyysoikeutta lukuunottamatta luovalle tekijälle. Tämä on synnyttänyt aidon hädän siipijengin, eli kustantajien, erityisesti heidän suunnattoman suurten lakihenkilöjoukkojensa keskuudessa.

Tämä hätä näkyy mielettöminä lobbausyrityksinä, jotka usein menevät parlamenteissa läpi laeiksi asti, varsinkin pienessä maassa, joissa on pelkkien tunteiden pohjalta toimiva alan ministeri. Siis kirjoitellaan parlamenttiedustajillemme ja toivotaan että he toimivat ennen kuin säätävät lakeja, joita heti seuraavana päivänä joudutaan korjaamaan. Tilanne tietysti tasaantuu aikanaan, noin 10 - 15 vuodessa, jolloin nykyiset jättiläiset ovat sortuneet, mutta aikaa kuluu ihan turhaan.

Kuten hyvämuistisimmat muistavat, olen perinteisten tekijänoikeuslakien tarkoittama luova tekijä ja oman alani tekijänoikeusjärjestön jäsen. Kannatan Englannissa kasvavaa vapaan julkaisemisen liikettä, koska näen nykyisen tekijänoikeussysteemi rajoittavan tiedon jakamista ja ohjaavan valtaosan tuloista ihan väärille henkilöille, tälle siipijengille.

3620.4.2007 3:28

Eisen Eu:n tarkoitus ole se että ihmiset rupee vihaamaan ja vaikeuttamaan vaan se että saatais paremmin asiat kulkemaan Eu:n sisällä. Tässä lakiehdotuksessa on taas niin paljon ristiriitaa että on todella hyvä että tällainen älämölö nousee jutusta!

Levy-yhtiöillä on selvästi liikaa rahaa ku he yrittävät kääntää maailman heidän puolelleen.

3720.4.2007 4:07

Tästä nimenomaisesta asiasta olen jo pariin kertaan maininnutkin. On se vaan mukava asua uudessa uljaassa DDR:ssä, jossa mediamafia valvoo kaikkea ja toisinajattelijat linnaan. Huvittavinta tässä kaikessa on se, että päivästä toiseen joku jaksaa uutisoida kuinka kiinassa sitä ja tätä koskien sananvapautta ja ihmisoikeuksia ja kaikki ovat hiljaa kun kohti vastaavaa ollaan menossa omilla alueilla.

Noh, eihän tämä vielä paketissa ole ja jos tuollaisenaan voimaan tulee niin eipä sitä pidä noudattaa sittenkään. Mutta jokainen mediamafian rahoittaja voi hiljaa miettiä puotiin marssiessaan mille pirulle pikkusormensa syöttää.

3820.4.2007 4:16

Yleistä kansalaistottelemattomuutta kehiin. Loppuvat veronmaksajat nopeasti kun kaikki on linnassa.

3920.4.2007 5:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Betrayed:
Yleistä kansalaistottelemattomuutta kehiin. Loppuvat veronmaksajat nopeasti kun kaikki on linnassa.

:DDD

Mutta ajatelkaas, jos tällainen ehdotus menee läpi, niin myös muiden alojen järjestöt voivat vaatia samaa asiaa.

Tarkoitan siis, että esimerkiksi tuotteiden vertailuja ei saisi esittää ( Hyvää ja huonoa-listat), koska se katsottaisiin vaikkapa sitten liiketoimintaa haittaavaksi.

Puhuminen jonkun laitteen/tuotteen/palvelun huonosta ominaisuudesta tai viasta olisi kiellettyä.
Esimerkkinä tämä sony joka on kämmäillyt lähiaikoina hyvään tahtiin.
Yhtiöiden/alojen kritisoinnin kieltäminen jne.

Jos tämä läpi menee, niin se on vasta sitten alkua.

Edit: ajatuskatko...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.4.2007 @ 05:12

4020.4.2007 8:33

Käytkää kirjoittamassa nimenne vetoomukseen tuota vastaan.

http://www.copycrime.eu/petition

4120.4.2007 8:57

jaaha tässä olisi taas niitä lakeja mitä kukaan ei noudata

vähän niinkuin se suomen tekijänoikeus laki jota kukaan ei noudata ja sitten jää kiinni jotain pikkupoikia

mutta taas miten ne meinaa valvoa sitä viranomaisilla ei ole rahkeita edes nykyisen lain valvomiseen

4220.4.2007 11:09

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti imukuppi:
<3 EU
Ooks tosissas..?
Sarkasmia kaveri, sarkasmia.

Kun tässä rupesin miettimään, niin muistaako kukaan mitä etuja EU:n mukana tuli inflaation estämisen lisäksi? En laske euroihin vaihtamista mitenkään etuna, sillä itse ainakaan en koe sitä mitenkään etuna ettei minun tarvitse vaihtaa rahoja sen yhden kerran 10 vuodessa, kun käyn jossain muissa euroopan maissa kuin Ruotsissa tai Virossa. Toki siitä on hyötyä joillekkin massikeisareille jotka joka toinen viikko käy euroopassa, mutta eipä EU:sta ole ollut kuin haittaa, se imee rahoja Suomelta muihin maihin ja Suomelle jää vaan paska käteen.

4320.4.2007 13:05
Kellopeli
Inactive

Ei koske nää direktiivit meikäläistä.

4420.4.2007 17:47

EU yrittää taas kerran führeröidä totalitäärisesti viattomia ihmisiä, jotka taas joutuvat pikku jutuista telkien taakse. JOS tämä laki onnistutaan lobbaamaan läpi, en kertakaikkiaan rupea alistumaan tekijänoikeusmafian eteen enkä heidän mielekseen olemaan kuten en tehnyt Lex Karpelankaan tapauksessa. Mutta tuskinpa se menee...
Jos joku teoston tai gramexin jäsen tulee tänne puolustelemaan tätä direktiiviä, nauran tosi paskaiset naurut.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.4.2007 @ 17:48

4520.4.2007 19:58

Rahapossut vetää vaa rahat taskuu ja ihrailee...antais ihmisten olla ja imuttaa rauhassa :D ei se lopu koskaan

4620.4.2007 22:08

Lainaus:
...kriittinen suhtautuminen nykyiseen tekijänoikeusjärjestelmään on rikos.
joopa joo...

4721.4.2007 3:30

Kyllä kyllä, kaikki vaan linnaan samantien jos yhen mp3:sen lataa tai sanoo kaverille mistä sen voi ladata. Tätä menoa jatkuu nii euroopassa ei mitään muuta mahdu olemaan ku vankiloita koska kolmasosa euroopan ihmisistä menis linnaan tollasen direktiivin perusteella.

Edit: Näköjään EU on joku euroopan ylivaltias koska kaikki mitä eu sanoo eurooppa tekee. Kaikki vitun typerät direktiivit ja eu tuet, suomi maksaa enemman eu:lle ku sieltä saa. Suomi pois eu:sta sanon minä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.4.2007 @ 03:34

4821.4.2007 8:01

Offtopiccia...

Ihan vaan pitää sanoa, ku se niin järjettömältä tuntui.

EU:n työntekijän keskibruttopalkka lukio koulutuksella on noin 10 000€ ?! Ei jääny ton jälkeen epäilyksen sijaa, et mihin ne veronmaksajien rahat menee.

4922.4.2007 9:37

varokaa sanojanne kohta joudutaan vankilaan :-------D

5022.4.2007 10:34
Henull
Inactive

Mietin kahesti uskaltaako tätä kommentoida, jos vaikka ois teostosaurus rex ja kaverit kopyraittinu kirjaimet..

Aivan kuten joku jo sano. Eka tullaa ja viedään rahat, nyt sit viedään sananvapaus. Pistetääkö veikkaus pystöö mikä viedään seuraavaks? Minä veikkaan että yksityisyyden suoja, tai se haaska minkä tämä teostosaurus rex jätti jälkeensä.

5123.4.2007 12:48

Siitä vaan Brysselin rahankumartajat rustaamaan lisää raharikkaille direktiivejä suojaamaan persustaan.

Ei taida EU:n turvenuijat tulla miettineeksi, että tietyn pisteen yli kuljettua ja ihmisten vapautta rajoitettua, alkaa ilmetä lieveilmiönä kaikenlaista mm.terrorismia.

Jos EU menee perustuslain yläpuolelle Suomessa niin siihen voi suhtautua sodan julistuksena.

5223.4.2007 12:58
Henull
Inactive

Mikkäs oli nämä YK ihmisoikeusjulistuksen pykälät..

-Jokaisella on oikeus rajoittamattomaan sananvapauteen.
-Jokaisen omaisuus on turvattu.

Nuita nyt on ainakin rikottu tekijänoikeushommien puolesta. Ostamasi cd ei enää ole omaisuuttasi, ja tietyistä asioista puhuminen kielletty.

5323.4.2007 17:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Henull:
Mikkäs oli nämä YK ihmisoikeusjulistuksen pykälät..

-Jokaisella on oikeus rajoittamattomaan sananvapauteen.
-Jokaisen omaisuus on turvattu.

Nuita nyt on ainakin rikottu tekijänoikeushommien puolesta. Ostamasi cd ei enää ole omaisuuttasi, ja tietyistä asioista puhuminen kielletty.
Varsinkin;
-Jokaisella on oikeus rajoittamattomaan sananvapauteen.
On tallottu jo aikoja sitten useilla kieltolailla, esim. et saa pilkata jumalaa, vaikket siihen uskoisikaan.
Tätä sananvapauslakia ei pysty nykymaailmassa soveltamaa oikeastaan enää missään muodossa, ja perustuslait muokataan nykyään nykylakien mukaisiksi vaikka väkisin.


AMD FX-8320, AM3+, 3.5GHz, 8-core | Kingston HyperX 2x4GB, DDR3 1600MHz | Samsung F3 500GB | Asus M5A97 EVO R2.0, AM3+, AMD 970, DDR3, ATX | AMD Radeon HD 7750 | XFX 450W | Windows 7 Ultimate 64

Acer TM5520 Vista
Acer 7736ZG Windows 7
Samsung Note 4G
XBOX360 Elite 120Gb

5424.4.2007 10:20

Lainaus:

-Jokaisella on oikeus rajoittamattomaan sananvapauteen.
On tallottu jo aikoja sitten useilla kieltolailla, esim. et saa pilkata jumalaa, vaikket siihen uskoisikaan.
Tätä sananvapauslakia ei pysty nykymaailmassa soveltamaa oikeastaan enää missään muodossa, ja perustuslait muokataan nykyään nykylakien mukaisiksi vaikka väkisin.
Euroopan ihmisoikeussopimuksessa on turvattu sananvapaus ja asetettu sille perusteet jolla siihen voidaan tehdä poikkeuksia. Poikkeusten täytyy olla demokraattisessa yhteiskunnassa vättämättömiä. Demokratissa tuolla viitataan siihen, että
poikkeuksen tekemiseen pitää olla kansan tahto. Esim. Ruotsissa taitaa 50% kansasta käyttää p2p verkkoja, on aika varmaa, että kansan tahto ei ole että joka keskustelu asiasta kielletään. Siten kyseinen direktiivi on euroopan ihmisoikeussopimusken vastainen.


5525.4.2007 7:47

Tuota sananvapautta on rajoitettu myös luomalla internetin sensurointijärjestelmä, joka toistaiseksi on rajoittunut lapsipornosivustoiksi ilmoitettujen sivujen blokkaamiseen, mutta on helposti laajennettavissa ja täysin kaiken kansan valvomattomissa.

Liksäksi tietysti jo aikaisemmin kiellettiin keskustelu erilaisten kopiosuojauksien kiertämisestä..

Ensimmäisellä varmaan olikin yli 50% Suomen kansasta samaa mieltä (joista ehkä 1% oikeasti tiesi mitä laki merkitsisi/vaikuttaisi, päättäjistä varmaan 0,5%).

Toisessa en usko, että 50% olis samaa mieltä ja tuosta direktiivistä on turha edes puhua. Tuskin kukaan täysjärkinen sitä voi puoltaa..

Kovin EU-negatiivista puhetta täällä. Minä haluasin ainakin uskoa yhtenäisempään ja parempaan Europpaan ja tuomitsen EU:n vasta, kun he tämän hyväksyvät. En minä näe kuinka siellä asiat olisivat niin kovin paljon huonommin, kuin täällä. Jotenkin uskon, että vastaavan esityksen läpi menenminen Suomessa olisi aivan läpihuutojuttu, kun joku TO-lobbari tajuaisi vain alkaa asiaa ajamaan. EU:ssa ollaan ainakin suhtauduttu kaikkiin ohjelmistopatentteihin, vapaisiin ohjelmistoihin ja muihin vastaavan genren juttuihin huomattavasti järkevämmin, kuin USA:ssa.

No mutta kohta se nähään.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio (8.12.2016 09:30)
Muutama vuosi sitten Microsoft yritti tuoda täysiverisen Windows 8:n ARM-pohjaisten tietokoneiden ja tablettien saataville, mutta projekti kuivui kasaan hyvin nopeasti. Nyt Microsoft yrittää ....
Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille (8.12.2016 08:58)
Elokuvien julkaisukaava voi mennä lähitulevaisuudessa kokonaan uusiksi, sillä Bloombergin saamien tietojen mukaan Apple neuvottelisi Hollywoodin suurimpien studioiden kanssa oikeuksista tuoda ....
PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)