*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nettiradioiden vastustus ei auttanut

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 17.4.2007 09:53 Kommentteja (12)

Nettiradioiden vastustus ei auttanut Yhdysvaltalaisten nettiradioiden tekemät valitukset tulevista tekijänoikeuskorvauksista eivät vaikuttaneet Copyright Royalty Boardin (CRB) aikaisemmin tekemään päätökseen, joten tällä hetkellä näyttää siltä, että tekijänoikeuskorvaukset nettiradioille astuvat voimaan Yhdysvalloissa toukokuun 15. päivä. CRB:n mukaan valituksissa ei annettu mitään uusia perusteluita, joiden vuoksi ehdotus pitäisi käsitellä uudelleen.
Maaliskuun alussa CRB antoi ilmoituksen, että tekijänoikeuskorvaukset tuodaan myös nettiradioiden maksettavaksi. Korvaukset koskevat kaikkia Yhdysvaltalaisia nettiradioita, jotka soittavat tekijänoikeudella suojattua musiikkia. Pienemmillä asemilla korvaus on vain 500 dollaria vuodessa, mutta hiukan suuremmilla nettiradioilla korvaukset pyörivät helposti sadoissa tuhansissa dollareissa. AOL:n tapaiset isot tekijät joutuvat maksamaan korvauksia miljoonien dollareiden edestä.

Suurin valituksen aihe on ollut se, että maksut pitää maksaa takautuvasti myös vuodelta 2006. Tämän aiheuttaa monelle asemalle ongelmia, sillä tuloihin nähden tekijänoikeuskorvaukset ovat suurimmat juuri nettiradioilla. Nettiradiot eivät kuitenkaan ole iskeneet hanskoja tiskiin, vaan ne ovat perustaneet SaveNetRadio-ryhmän, joka koettaa saada Yhdysvaltain kongressin puuttumaan asiaan.

Tekijänoikeuskorvaukset keräävä SoundExchange on mielissään CRB:n päätöksestä. "Artistimme ja levy-yhtiömme odottavat innolla yhteistyötä niin suurten kuin pienten nettiradioiden kanssa. Yhteistyön avulla voimme varmistaa musiikin soimisen tulevaisuudessakin" toteaa SoundExchangen johtaja John Simson.

Jos Yhdysvaltain kongressi ei puutu tilanteeseen, on nettiradioiden seuraava vaihtoehto valittaa päätöksestä hovioikeuteen.

Lähde:
CNET News

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

117.4.2007 10:17

Lainaus:
"Artistimme ja levy-yhtiömme odottavat innolla yhteistyötä niin suurten kuin pienten nettiradioiden kanssa. Yhteistyön avulla voimme varmistaa musiikin soimisen tulevaisuudessakin" toteaa SoundExchangen johtaja John Simson.
Kuulevatko muutkin hykertelyn ja pystyttekö kuvittelemaan dollarin kuvat miehen silmissä...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.4.2007 @ 18:25

217.4.2007 10:26

joka koettaa saada Yhdysvaltain kongressin puuttumaan asiaan.

Typo! :D

Toi on kyl melko ankaraa, et joutuu maksaan takautuvasti. Mainostuloja ei varmaan ole paljoa, jos ei ollenkaan. Tosin isot tekijät ovat luultavasti olleet tietoisia tästä aikaisemmin, mutta eivät uskoneet lain toteutumista. Sama käy varmaan ilmastonmuutoksen kanssa... Amerikkalaiset alkaa vasta sillon toimimaan, kun puolet Kaliforniasta on veden alla. Sitten saan nauraa! Lapselta tikkari pois...

Vähä offtopiccia...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.4.2007 @ 10:27

317.4.2007 10:49

Lainaus:
[quote]"Artistimme ja levy-yhtiömme odottavat innolla yhteistyötä niin suurten kuin pienten nettiradioiden kanssa. Yhteistyön avulla voimme varmistaa musiikin soimisen tulevaisuudessakin" toteaa SoundExchangen johtaja John Simson.
Lainaus:
Kuulevatko muutkin hykertelyn ja pystyttekö kuvittelemaan dollarin kuvat miehen silmissä...
Keneltä nyt jäis kuulematta tuommoinen räkänauru? Ja dollarin kuvat paistaa niin että häikäisee!
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.4.2007 @ 10:49

417.4.2007 12:41

Pistää ihan vihaksi. Onneksi yhä useampi osapuoli on heräämässä noiden m**kkujen tekemisiin. Turhan hitaasti vaan.

517.4.2007 13:08

Joo dollars....more, more. Ei hyvältä näytä, kyllä joku taho saisi jo pikkuhiljaa ruveta tonkimaan tuon riaa, mpaa ja kump. toimia. Kismittää..

617.4.2007 13:11

Saatana, että pistää vihaksi noiden TO-järjestöjen ahneus...taidan itse maksaa TO-maksuja seuraavan kerran ehkä vuoden 2079 jälkeen.

717.4.2007 15:53

Lainaus:
"Artistimme ja levy-yhtiömme odottavat innolla yhteistyötä niin suurten kuin pienten nettiradioiden kanssa. Yhteistyön avulla voimme varmistaa musiikin soimisen tulevaisuudessakin" toteaa SoundExchangen johtaja John Simson.
Tuollaisia pitäisi vetää korville..!

817.4.2007 15:58

Tällä menolla yhdessäkään länsimaassa ei ole enää viiden vuoden päästä ainuttakaan ilmaista palvelua. Mutta siihen kai tässä tähdätäänkin että vain rikkailla olisi oikeus nauttia musiikista tai elokuvista...

917.4.2007 17:23

Lainaus:
Suurin valituksen aihe on ollut se, että maksut pitää maksaa takautuvasti myös vuodelta 2006. Tämän aiheuttaa monelle asemalle ongelmia, sillä tuloihin nähden tekijänoikeuskorvaukset ovat suurimmat juuri nettiradioilla.
Pienemmät nettiratiot varmaan kuolee (tai lopettaa) tämän takia tai sitten muuttuvat maksullisiksi (tai jos ovat jo niin hinnat nuosee)...

1021.4.2007 17:40

Mutta entä jos muuttaa yrityksensä esim. eurooppaan?
Tämä lienee ainut kannattava vaihtoehto jos ei mene valitukset läpi.

1124.4.2007 18:17

Lainaus:
"Artistimme ja levy-yhtiömme odottavat innolla yhteistyötä niin suurten kuin pienten nettiradioiden kanssa. Yhteistyön avulla voimme varmistaa musiikin soimisen tulevaisuudessakin" toteaa SoundExchangen johtaja John Simson.

Lainaus:
Kuulevatko muutkin hykertelyn ja pystyttekö kuvittelemaan dollarin kuvat miehen silmissä...

Lainaus:
Keneltä nyt jäis kuulematta tuommoinen räkänauru? Ja dollarin kuvat paistaa niin että häikäisee!
Toi oli kyl just tosi ällöö luettavaa.. kaverilla ei tosiaankaan ollu vaan dollarin kuvat silmissä, vaan sen lisäks psykoottinen räkänauru raikaa samalla, ku kaveri kaksin käsin kääntää veistä haavassa.. limanen jätkä!

EDIT: quotet perseellään
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.4.2007 @ 18:21

1225.6.2007 16:54

Tässäpä hyvä video http://www.youtube.com/watch?v=SnLB8wysMbY
"They got dollar signs in their fucking eyes"

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto