*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Elitetorrentsin käyttäjä myönsi syyllisyytensä

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 17.4.2007 11:19 Kommentteja (13)

Elitetorrentsin käyttäjä myönsi syyllisyytensä Vaikka EliteTorrents-trakkerin sulkemisesta on lähes kaksi vuotta aikaa, ei tapauksen käsittely oikeudessa ole vielä ohi. 24-vuotias Sam Kuonen on nyt myöntänyt syyllisyytensä tekijänoikeusrikoksiin, joita hän teki EliteTorrentsin käyttäjänä.
Kuonen voi saada jopa viiden vuoden vankilatuomion ja 250 000 dollarin sakot tekemisistään. On kuitenkin todennäköisestä että Kuonen vankeustuomio jää alle vuoden mittaiseksi. Kuonen tuomio selviää heinäkuun 16. päivä, jolloin hänen tuomionsa luetaan Kansasissa.

Kuonen ei ole ainoa EliteTorrentsin käyttäjä tai ylläpitäjä, joka on tuomittu tekijänoikeusrikoksista. Aikaisemmin mm. Scott McCausland ja Grant T. Stanley tuomittiin viideksi kuukaudeksi vankilaan vastaavista rikoksista. Yhteensä tuomittuina on tällä hetkellä viisi henkilöä.

FBI ja Yhdysvaltain tulliviranomaiset sulkivat EliteTorrentsin vuoden 2005 toukokuussa. Yhdysvaltain oikeusministeriön EliteTorrentsin sulkemiseen keskittyneen operaatio D-Eliten tutkimuksia avusti MPAA. Silloisten arvioiden mukaan EliteTorrentsilla oli yli 133 00 käyttäjää ja trakkerin avulla käyttäjät jakoivat keskenään yli 17 000 tekijänoikeudella suojattua teosta.

Lähteet:
PC Advisor
usdoj.gov

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

117.4.2007 11:49

Tyhmä jätkä... :D
Tosin en kyl itekkää jaksais istuu oikeudessa vuotta taikka enempii... Aika iso trackeri kuitenkin oli.

Lainaus:

EliteTorrentsilla oli yli 133 00 käyttäjää

217.4.2007 12:03

Miksköhän se noin teki? No joo, ehkä sitä vastaan löyty niin paljon todisteita, tai to-mafia oli taas asialla.

317.4.2007 12:52

Taisi olla viisas veto, teki luultavasti sopimuksen, että saisi pienemmän tuomion. Turha yrittää kukkoilla ja kieltäytyä, niin saa vielä enemmän linnaa. Itse en ainakaan uskaltaisi pelata riskiä.

417.4.2007 13:09

Niimpä niin ja loppua ei näy...

517.4.2007 13:36

Kivat tuomiot, suomessa istut linnassa lyhyemmän ajan jos tapat jonku ajamalla kännissä sen yli. Viisasta menoa.

617.4.2007 14:27

Kyllä itseäni ainakin nakertaisi juuri tuolloin istua kuulemassa tuomio, kun sattuu olemaan synttärit juuri tuolloin :D

Olisi todella loistava 18w lahja valtiolta ^^...

Mutta joo.. Aikamoista menoa kyllä ollut :F

717.4.2007 15:09
henkettu
Inactive

No voi. Mulla ei ole mitään hajua, et mikä juttu tosa on kyseessä.. EI sit voitu kertoa ollenkaan, et mitä se on tehny..

817.4.2007 15:34
AfterDawn Addict

Kyllä jokaisen sisälukutaitoisen luulisi ymmärtävän tekstin perusteella, että laitonta eli tekijänoikeuden alaista materiaalia on kys. heppu ladannut, määristä ei tosin ole mainintaa mutta kuten korvauksista voi päätellä kaveri on ollut tehokäyttäjä.

917.4.2007 15:45
henkettu
Inactive

Joo. Kyl mä sen verran tajusin.. Onks täälllä ollu tosta jo aikaisemminkin juttua?

1017.4.2007 15:49
AfterDawn Addict

Uutisen perässä yleensä tuppaa olemaan nuo "Aiheeseen liittyvät uutiset" niin sieltä kannattaa ettiä vastausta tuohon kysymykseen.

1117.4.2007 16:28
henkettu
Inactive

Juu. Enpä huomannut katsoa..

1217.4.2007 20:56
tuhero
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti judas6:
Taisi olla viisas veto, teki luultavasti sopimuksen, että saisi pienemmän tuomion. Turha yrittää kukkoilla ja kieltäytyä, niin saa vielä enemmän linnaa. Itse en ainakaan uskaltaisi pelata riskiä.
Jenkeissä ehkä kannattaakin tunnustaa, mutta suomessa ei, siitä kun ei mitään etuja ole luvassa. Jos tunnustat: saat rangaistuksen varmasti, jos et, et välttämättä saa.

1318.4.2007 4:49

Ihan viisas teko kyllä. Jos ois tunnustanu heti alus olis jo nyt varmasti vapaalla. Ja sakkoja olis tullu varmasti paljon enemmän jos ei ois tunnustanu.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen (8.12.2016 11:09)
Vuoden 2015 kesällä lanseerattu Apple Music -suoratoistopalvelu on kerännyt tähän mennessä 20 miljoonaa tilaajaa. Pitempään markkinoilla toimineella Spotifylla on syyskuussa päivitetyn tilastotiedon ....
Tällä reseptillä Microsoft ja Intel puskevat PC:n uudelleen kasvu-uralle Tällä reseptillä Microsoft ja Intel puskevat PC:n uudelleen kasvu-uralle (8.12.2016 10:03)
Microsoft ja Intel esittelivät WinHEC-tapahtumassa Kiinassa uutta Project EVO -hanketta, jonka avulla IT-jätit yrittävät määritellä miten PC-valmistajien tulisi parantaa ensi vuoden tietokonemalleja. ....
Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio (8.12.2016 09:30)
Muutama vuosi sitten Microsoft yritti tuoda täysiverisen Windows 8:n ARM-pohjaisten tietokoneiden ja tablettien saataville, mutta projekti kuivui kasaan hyvin nopeasti. Nyt Microsoft yrittää ....
Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille (8.12.2016 08:58)
Elokuvien julkaisukaava voi mennä lähitulevaisuudessa kokonaan uusiksi, sillä Bloombergin saamien tietojen mukaan Apple neuvottelisi Hollywoodin suurimpien studioiden kanssa oikeuksista tuoda ....
PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....

Uutisarkisto