*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Elitetorrentsin käyttäjä myönsi syyllisyytensä

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 17.4.2007 11:19 Kommentteja (13)

Elitetorrentsin käyttäjä myönsi syyllisyytensä Vaikka EliteTorrents-trakkerin sulkemisesta on lähes kaksi vuotta aikaa, ei tapauksen käsittely oikeudessa ole vielä ohi. 24-vuotias Sam Kuonen on nyt myöntänyt syyllisyytensä tekijänoikeusrikoksiin, joita hän teki EliteTorrentsin käyttäjänä.
Kuonen voi saada jopa viiden vuoden vankilatuomion ja 250 000 dollarin sakot tekemisistään. On kuitenkin todennäköisestä että Kuonen vankeustuomio jää alle vuoden mittaiseksi. Kuonen tuomio selviää heinäkuun 16. päivä, jolloin hänen tuomionsa luetaan Kansasissa.

Kuonen ei ole ainoa EliteTorrentsin käyttäjä tai ylläpitäjä, joka on tuomittu tekijänoikeusrikoksista. Aikaisemmin mm. Scott McCausland ja Grant T. Stanley tuomittiin viideksi kuukaudeksi vankilaan vastaavista rikoksista. Yhteensä tuomittuina on tällä hetkellä viisi henkilöä.

FBI ja Yhdysvaltain tulliviranomaiset sulkivat EliteTorrentsin vuoden 2005 toukokuussa. Yhdysvaltain oikeusministeriön EliteTorrentsin sulkemiseen keskittyneen operaatio D-Eliten tutkimuksia avusti MPAA. Silloisten arvioiden mukaan EliteTorrentsilla oli yli 133 00 käyttäjää ja trakkerin avulla käyttäjät jakoivat keskenään yli 17 000 tekijänoikeudella suojattua teosta.

Lähteet:
PC Advisor
usdoj.gov

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

117.4.2007 11:49

Tyhmä jätkä... :D
Tosin en kyl itekkää jaksais istuu oikeudessa vuotta taikka enempii... Aika iso trackeri kuitenkin oli.

Lainaus:

EliteTorrentsilla oli yli 133 00 käyttäjää

217.4.2007 12:03

Miksköhän se noin teki? No joo, ehkä sitä vastaan löyty niin paljon todisteita, tai to-mafia oli taas asialla.

317.4.2007 12:52

Taisi olla viisas veto, teki luultavasti sopimuksen, että saisi pienemmän tuomion. Turha yrittää kukkoilla ja kieltäytyä, niin saa vielä enemmän linnaa. Itse en ainakaan uskaltaisi pelata riskiä.

417.4.2007 13:09

Niimpä niin ja loppua ei näy...

517.4.2007 13:36

Kivat tuomiot, suomessa istut linnassa lyhyemmän ajan jos tapat jonku ajamalla kännissä sen yli. Viisasta menoa.

617.4.2007 14:27

Kyllä itseäni ainakin nakertaisi juuri tuolloin istua kuulemassa tuomio, kun sattuu olemaan synttärit juuri tuolloin :D

Olisi todella loistava 18w lahja valtiolta ^^...

Mutta joo.. Aikamoista menoa kyllä ollut :F

717.4.2007 15:09
henkettu
Inactive

No voi. Mulla ei ole mitään hajua, et mikä juttu tosa on kyseessä.. EI sit voitu kertoa ollenkaan, et mitä se on tehny..

817.4.2007 15:34
AfterDawn Addict

Kyllä jokaisen sisälukutaitoisen luulisi ymmärtävän tekstin perusteella, että laitonta eli tekijänoikeuden alaista materiaalia on kys. heppu ladannut, määristä ei tosin ole mainintaa mutta kuten korvauksista voi päätellä kaveri on ollut tehokäyttäjä.

917.4.2007 15:45
henkettu
Inactive

Joo. Kyl mä sen verran tajusin.. Onks täälllä ollu tosta jo aikaisemminkin juttua?

1017.4.2007 15:49
AfterDawn Addict

Uutisen perässä yleensä tuppaa olemaan nuo "Aiheeseen liittyvät uutiset" niin sieltä kannattaa ettiä vastausta tuohon kysymykseen.

1117.4.2007 16:28
henkettu
Inactive

Juu. Enpä huomannut katsoa..

1217.4.2007 20:56
tuhero
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti judas6:
Taisi olla viisas veto, teki luultavasti sopimuksen, että saisi pienemmän tuomion. Turha yrittää kukkoilla ja kieltäytyä, niin saa vielä enemmän linnaa. Itse en ainakaan uskaltaisi pelata riskiä.
Jenkeissä ehkä kannattaakin tunnustaa, mutta suomessa ei, siitä kun ei mitään etuja ole luvassa. Jos tunnustat: saat rangaistuksen varmasti, jos et, et välttämättä saa.

1318.4.2007 4:49

Ihan viisas teko kyllä. Jos ois tunnustanu heti alus olis jo nyt varmasti vapaalla. Ja sakkoja olis tullu varmasti paljon enemmän jos ei ois tunnustanu.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
1 kommentti
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....

Uutisarkisto