*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Microsoft: Xbox 360 voi naarmuttaa levyjä

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 16.4.2007 19:18 Kommentteja (21)

Microsoft: Xbox 360 voi naarmuttaa levyjä Microsoft on antanut lausunnon koskien Xbox 360 -konsolinsa rakenneongelmaa. Ongelma koskee erityisesti joulukuussa 2006 valmistettuja pelikonsoleita, jotka on varustettu TSST:n DVD-asemilla. Pyörivää levyä tasapainottavan osan puutteen takia osan konsoleista on raportoitu naarmuttavan alkuperäiset pelilevyt lukukelvottomiksi.
Hollantilaisen kuluttajavalituksiin keskittyvän Kassa-nimisen televisio-ohjelman tekemän naarmuuntumistestin jälkeen Microsoft onkin ottanut viimein kantaa ongelmaan myöntäen sen olemassaolon mahdolliseksi. Ohjelmassa demonstroitiin esimerkkipelikonsolin naarmuttavan levyjä, vaikka laitetta käytettiin ohjeiden mukaan vakaissa olosuhteissa.

Microsoft kertoi lehdistötiedotteessaan muun muassa seuraavaa: "Koska emme olleet osallisina Kassan suorittamissa testeissä, emme pysty vastaamaan tuloksiin kovinkaan tarkasti. On kuitenkin mahdollista, että levyihin ilmestyneet naarmut ovat tulleet normaalissa käytössä. Ei kuitenkaan ole merkkejä siitä, että Kassan testeissä ilmenneet ongelmat koskisivat suurta konsolimäärää.

"Tottakai meille on tärkeää, että asiakkaamme pystyvät nauttimaan parhaista mahdollisista pelikokemuksista, tämän takia otammekin nämä testitulokset hyvin vakavasti. Xboxin omistajien, jotka uskovat levyjensä naarmuuntuneen Kassa-ohjelmassa kuvatulla tavalla, kannattaa ottaa meihin yhteyttä. Tutkimme konsolin ja korjaamme sen tarvittaessa. Tulemme informoimaan Xboxin omistajia myös naarmuuntuneiden levyjen mahdollisesta vaihdosta.



Lähteet:
CD Freaks
QJ.NET

Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

116.4.2007 19:24

Lainaus:
Tulemme informoimaan Xboxin omistajia myös naarmuuntuneiden levyjen mahdollisesta vaihdosta.

Reilu peli.

216.4.2007 19:31

Hyvä että kuintekin myöntävät asian. Toivottavasti asian omaisille saadaan ilmaseksi huoto/uusi konsoli ja naarmuuntuneet pelit korvataan. Jälkimmäistä tosin epäilen, ettei ainakaan täysin ilmaiseksi tapahdu, sen perusteella mitä aikasemmin uutisoitiin.

Edit: tästä uutisesta tosin voi päätellä, että pelien vaihto onnistuisi maksutta.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.4.2007 @ 19:32

316.4.2007 19:33

Harmittaa nykyään kun mitään ei testata kunnolla ennenkuin tuodaan myyntiin. No onneksi vikaa ei ole enää uusissa konsoleissa ja toivottavasti ihmiset joilla on tuollainen vika, niin saisivat laitteen korjattua ilmaiseksi ja vaihdettua pelit uusiin ilmaiseksi.
Minua ihmetyttää muutenkin että miksi X-boxiin ei ole voitu tehdä samanlaista kelkkaa kuin PS3:sessa. Paljon toimivampi pelikonsolissa.

416.4.2007 20:05

Meiltä löytyy moinen Xboxi. 70€ maksava Test Drive Unlimited on juuri tämän takia naarmuuntunut, ei kuitenkaan käyttö kelvottomaks, vaan välillä peli tilttaa ja pyytää putsaamaan levyn. Olis ihan kiva saada uusi Test Drive ja samalla saada vaikka tuo asema korjattua.

516.4.2007 21:23

Eikös sen huomaa aika helposti jos levyyn ilmestyy ympyrän muotoisia naarmuja? Ne kun eivät voi olla peräisin kuin jostain pyörivästä, joten syyllinen on aika helppo löytää?

Mutta toivottavasti vaihtavat. Eihän pelkän levyn vaihto tule edes kovin kalliiksi, vielä kun ottaa huomioon, että microsoft varmaan hakee TSST:ltä jotain asian johdosta.

617.4.2007 3:42

ihminen on erehtyväinen, ja mikäli tuo pitää paikkansa että mikki korvaa nuo vaurioituneet levyt niin hieno homma. Noin pieni asia voi vaikuttaa elämään :P Itselleni ei onneksi ole käynyt (vielä) noin.

717.4.2007 4:02

en oo ikinä tykänny xbox 360 , mutta tässä se taas nähdään ,että ei sitä kannata ostaa..voi naarmuttaa levyjä, hei haloo!!!

817.4.2007 4:10

no itselläni on ps3.. joka on hyvä, muuten tuo boxi on varmaan hyvä mutta pikkuasioissa ps3 on parempi.. mutta on boxikin todella hyvä

917.4.2007 6:46
neon8
Inactive

Onhan tuo hyvä että mikkisofta on myöntännyt virheensä ja vihdoinkin ehkä tekeekin asialle jotain..

Enemmän vain pisti huolestuttamaan sellainen asia että peli mitä tuo poika pelaa (Gears of War) ON K18. Niin ikävääkun se on kyllä tuonkin mamman mikä tuossa valittaa että konsoli naarmutti pelin olla vaan tyytyväinen sillä eihän tuo poika saa tuota pelata vielä kahdeksaan vuoteen!! Aina puhutaan näistä pelien ikärajoista ja siitä kuinka pelit ovat liian väkivaltaisia jne. Todellinen ongelma on se ettei nämä vanhemmat näytä edes tajuavan noinkin yksin kertaista merkkiä kun +18 peli paketin päällä, ja kun ei voi huonoa näköäkään syyttää kun se on aika isolla..

Tulipa tilitettyä...

1017.4.2007 7:08

Perhanan neon8, kun ehdit ensin. Olin juuri tuomassa esiin huoleni siitä kuinka selvästi alle 15- saati 18-vuotias poika pelaa peliä, jolla aivan varmasti k15 tai k18 leima.

Tuo on juuri niitä mukuloita, jonka todellisuuden taju täysin murentuu ja hän alkaa ammuskelemaan satunnaisia ihmisiä kaduilla, sortuu nuorisorikollisuuteen ja muuhun epämääräiseen toimintaan.

1117.4.2007 7:50

Sony olisi varmasti kertonut ihmisille, ettei aio tehdä asian eteen mitään. Käyttäjät saavat toki itse yrittää korjata ongelman. :P

Edit: Läppä, viittasin lähinnä tänään aiemmin tulleeseen uutiseen sonyn valmiiksi rikkinäisiä dvd:eitä ajatellen.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.4.2007 @ 12:28

1217.4.2007 8:42

Kyllä minulle vaihdettiin ps2 toiseen, kun laserin linssi hinkkasi San Andreakseen naarmun. Olisivat suostuneet vaihtamaan pelinkin, mutta ilmoitin ettei tarvi, koska olin korjannut jo hammastahnalla.

1317.4.2007 11:38

Millonkohan MS myöntää että puolet konsoleista hajoaa vuoden sisään. :/

1417.4.2007 12:54
henkettu
Inactive

Mulla oli samanlainen ongelma PS2 kanssa. No, ei voi mittää.


E: Aika X3 kielteinen toi video..

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.4.2007 @ 12:57

1517.4.2007 13:29

Lainaus:
Tuo on juuri niitä mukuloita, jonka todellisuuden taju täysin murentuu ja hän alkaa ammuskelemaan satunnaisia ihmisiä kaduilla, sortuu nuorisorikollisuuteen ja muuhun epämääräiseen toimintaan.
Ei pelit ja elämä niin pahasti kaikilla sekaannu, kaikilla. Ettei tuo nyt niin suoraanverrannollista ole.

Vai olikos sarkasmia?

1617.4.2007 17:26

Perustyperä jannu tossa videossa laittaa ensin DVD:n kelkkaan paikalleen päin helvettiä ja sitten kääntää konsolia ja ihmettelee kun ääntä alkaa kuulumaan :D

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.4.2007 @ 17:26

1724.4.2007 17:51

Tuosta k-18 jutusta... tuossa videolla granny toteaa, että: "This was the game taht came with the Xbox when it was bought in Decembe." Toki ei se siihen mitään vaikuta, ettei pojalla taida ikä riittää vielä pitkään aikaan, mutta olisko mummun pitänyt heittää vesilintua 60€ arvosella pelillä (no okei ehkä muoveissa olevasta pelistä saa kohtuu hinnan, jos sen myy jossain ebays, mut kuitenki)?

Lainaus:
E: Aika X3 kielteinen toi video..

No ei mikään ihme, jos asiasta valittaessa väitetään vaan, että lapsenlapses ei vaan osaa käyttää konsolia. No mutta anyways hyvä, että kuitenkin nyt ovat ongelman myöntäneet ja siihen kohtuullisen reilua ratkaisua tarjoavat.

181.5.2007 12:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jehu80:
Perustyperä jannu tossa videossa laittaa ensin DVD:n kelkkaan paikalleen päin helvettiä ja sitten kääntää konsolia ja ihmettelee kun ääntä alkaa kuulumaan :D
Varmaa vaa havainnollisti että se on paljo vakaampi vaaka ku pystyasennossa.

195.10.2007 21:09
Miqqe
Inactive

En löytäny sopivampaakaa threadia, mutta onkos kaikilla ollut yhtä ''helposti täytettävä'' lomake? Eiköhän se kaikille sama paperi oo ku xboxin sivuilta lataa ton, mutta mitä kaikkea tuohon pitää rustata?

206.10.2007 6:08
henkettu
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Miqqe:
En löytäny sopivampaakaa threadia, mutta onkos kaikilla ollut yhtä ''helposti täytettävä'' lomake? Eiköhän se kaikille sama paperi oo ku xboxin sivuilta lataa ton, mutta mitä kaikkea tuohon pitää rustata?
Et löytänyt sopivampaa? Miten olisi uuden threadin aloittaminen?

218.8.2008 23:54

liekkö mulle sattunut moinen malli kouraan vai mitä mutta alle kk sitte ostettu kone ja naarmutti gta levyn käyttökelvottomaksi. tiiä oikein mihi tässä pitäs soitella ekana... ostomyymälään: netanttilaan vai mikkisoftalle..

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto