*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Edullinen IPTV kiinnostaa ihmisiä

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 16.4.2007 11:06 Kommentteja (18)

Edullinen IPTV kiinnostaa ihmisiä Vaikka IPTV:n suosio ei ole Suomessa vielä erityisen suuri, on Ruotsissa kiinnostus ollut valtaisaa. TeliaSonera avasi oman IPTV-palvelun Ruotsissa kymmenen viikkoa sitten ja tähän mennessä asiakkaita on tullut jo yli 70 000.
"Myynti on lähtenyt käyntiin paljon nopeammin kuin uskalsimme toivoakaan. Parhaina viikkoina olemme saaneet 8000–10 000 uutta asiakasta" sanoo Erik Hallberg, joka johtaa TeliaSoneran laajakaistapuolta. Hallberg toivoo myynnin jatkuvan samalla tavalla, jolloin vuoden päästä IPTV-asiakkaita olisi toivottavasti jo lähes 250 000.

Suomessa IPTV:n suosio ei ole ollut lähellekään samaa luokkaa. Helsinkiläinen Maxisat on myynyt IPTV-palveluaan pari vuotta ja tällä hetkellä palvelulla on yli tuhat tilaajaa. Maxisatin lisäksi IPTV-palveluita myyvät Suomessa myös Elisa ja Welho. Elisan kuluttajaliiketoiminnan johtaja Jukka Valtanen ei paljasta IPTV-asiakkaiden määrää, mutta myöntää ettei palvelu ole käynyt kaupaksi.

Suurin ero Ruotsin ja Suomen IPTV-palveluissa on hinnoittelu. Ruotsissa 349 kruunun eli noin 38 euron kuukausimaksulla saa 24 Mbit/s nopeudella toimivan ADSL 2 -yhteyden ja yli kaksikymmentä ilmaista TV-kanavaa. Maxisatin peruspakettiin kuuluu 19 kanavaa ja 8 Mbit/s nopeudella toimiva ADSL-yhteys, joista joutuu maksamaan 50 euroa kuukaudessa. Elisan 24 Mbit/s nopeudella toimivasta ADSL 2 -yhteydestä ja 13 peruskanavasta joutuu maksamaan 65 euroa kuukaudessa.

Koska TV-kanavien kustannus on kuitenkin alle kolmasosa kuukausimaksusta, on IPTV:n jarruna nopeampien laajakaistaliittymien korkeahko hinta. Tulevaisuudessa nopeampien liittymien hinnat tulevat laskemaan ja uudempien videonpakkaustekniikoiden avulla IPTV:tä voi käyttää myös hitaammilla laajakaistoilla, joiden myötä IPTV:n suosio toivottavasti kasvaa myös Suomessa.

Tulevaisuudessa tärkeässä roolissa tulee olemaan myös teräväpiirtomateriaali, jota aletaan toimittamaan tänä vuonna IPTV-asiakkaille myös Suomessa. Helppokäyttöisen IPTV-sovittimen ja edullisen kuukausimaksun avulla laajakaistaoperaattorit voivat nopeasti kaapata HDTV-asiakkaat, sillä digi-TV:n HDTV-palvelut ovat Suomessa vielä lapsenkengissään Welhon kaapeliverkossa toimivaa palvelua lukuun ottamatta.

Lähteet:
Digitoday
Tietokone

Edellinen Seuraava  

18 kommenttia

116.4.2007 11:11

Veikkaisin, että länsinaapurissa on esitetty tämäkin vaihtoehto paremmin. Siis mainostettu...

En ole ainakaan itse edes ollu täysin tietoinen siitä, että Suomessa tämmöinen palvelu on.

216.4.2007 11:20

Teostohan on kait sitä vastustanut...mutta toivottavasti se osaa nyt pitää näppinsä erossa tosta, kun joillekkin tuo palvelu olisi ihan mukiinmenevä, tosin itse en nyt sitä tarvitse.

316.4.2007 11:21

Juu elisallakin luulisi olevan voima varoja laskeakseen hintoja ja pistääkseen mainoskamppanjan pystyyn. Ei voida olettaa tuotteen menevän kaupaksi, jos siitä ei juuri kukaan tiedä.

416.4.2007 11:22

Ainakin hintansa puolesta ei tarvitse ihmetellä menekki eroja. Käytännössä ainut järkevä iptv on tällä hetkellä p2p :)

516.4.2007 11:32

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kaakatus:
Juu elisallakin luulisi olevan voima varoja laskeakseen hintoja ja pistääkseen mainoskamppanjan pystyyn. Ei voida olettaa tuotteen menevän kaupaksi, jos siitä ei juuri kukaan tiedä.



Aivan, ja musitaakseni tuo 100 mbs olisi ruotsissa n. 100-170 sek ...eli hinta reilusti halvempi kuin suomessa.

616.4.2007 11:35

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kaakatus:
Juu elisallakin luulisi olevan voima varoja laskeakseen hintoja ja pistääkseen mainoskamppanjan pystyyn. Ei voida olettaa tuotteen menevän kaupaksi, jos siitä ei juuri kukaan tiedä.



Aivan, ja musitaakseni tuo 100 mbs olisi ruotsissa n. 100-170 sek ...eli hinta reilusti halvempi kuin suomessa.
Niin siis 10 mbs...sorry yksi nolla liikaa,

716.4.2007 12:35

Soneralla olisi hyvä alku jos se saisi toimitettua niin nopeita liittymiä että noita voisi edes katsoa. Ottaa päähän kun kilometrin päässä on keskus johon tulee komeat valokaapelit, mutta koska keskus on tullut vasta sen jälkeen kun olen ottanut adsl-liittymän, niin liittymääni ei siirretä tähän keskukseen ja olen sen sijaan kytkettynä noin 5-6 kilometrin päässä olevaan keskukseen. Nopeus on myös tämän mukainen ja linja katkeilee tasaiseen tahtiin. Naapurin vuokratalossa olisi kyllä 10/10 megaista tarjolla 39€/kk.

816.4.2007 13:09

Lainaus:
Aivan, ja musitaakseni tuo 100 mbs olisi ruotsissa n. 100-170 sek ...eli hinta reilusti halvempi kuin suomessa.
onko muka noin halpaa 11-18€/kk 10mb-yhteys. itellä kyllä maksaa mun sonera 10/10 25€/kk opiskelija-asunnossa :P
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.4.2007 @ 13:09

916.4.2007 13:42

P2P:n lisäksi tykkään kattella noita suomikanavien ilmaisohjelmia netin välityksellä. Olen ihmetellyt, miksi edes maikkari ei laita netin välityksellä jaettuihin ohjelmiin mainoskatkoja mukaan. Laatu mielestäni tuollaiselle tusinaviihteelle riittävän hyvä jopa megasella liittymällä.

Normaalia stramattua lähetystä on mielestäni suht turha laittaa netin kautta, kun netti mahdollistaa paljon joustavampaankin käyttöön.

Tätä sivua on tullut käytettyä: http://www.yrittaminen.com/nettitv.php

1016.4.2007 14:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ahx1:

Normaalia stramattua lähetystä on mielestäni suht turha laittaa netin kautta, kun netti mahdollistaa paljon joustavampaankin käyttöön.

Tarkoitit varmaan streamattua :)

Ja ei se nyt niin turhaa mielestäni ole...

Laatu (ainakin teoriassa) paranisi, sillä nettikaista on paljon suurempi kuin normi-TV:n?

1116.4.2007 14:46

Lainaus:
[quote]Aivan, ja musitaakseni tuo 100 mbs olisi ruotsissa n. 100-170 sek ...eli hinta reilusti halvempi kuin suomessa.
onko muka noin halpaa 11-18€/kk 10mb-yhteys. itellä kyllä maksaa mun sonera 10/10 25€/kk opiskelija-asunnossa :P[/quote]
tässä olisi yksi tieto:

Connection with 10 Mbps or more......Household/sek 131 v. 04-06 (keskihinta, aikaväli), otettu
The Swedish Telecommunications market selosteesta, kaverini lähetti tämän ja asuu ruotsissa.

1216.4.2007 14:58

Lainaus:

Connection with 10 Mbps or more......Household/sek 131 v. 04-06 (keskihinta, aikaväli), otettu
The Swedish Telecommunications market selosteesta, kaverini lähetti tämän ja asuu ruotsissa.
Juu kyllä tuolla Rååttin maalla on todellakin tuntuvasti edullisempaa kuin Suomessa.

1316.4.2007 16:20

Eikös se Sonera nyt ole jo alkanut vetää valokaapelia kilometrikaupalla ympäri suomea, että ihmisille vois myydä nopeempaa nettiä ja IPTV:tä.

1417.4.2007 12:39

Miksi nettipalvelujen turhaan tuoda nopeampia liittymiä halvemmalla, kun me tyhmät ihmiset maksamme nuo kalliit hinnat.

Se on tyhmää maksaa, ei pyytää..

1517.4.2007 14:18

Lainaus:

Edullinen IPTV kiinnostaa ihmisiä


Eipä voisi vähempää kiinnostaa.

1617.4.2007 16:56

Lainaus:

"Edullinen IPTV kiinnostaa ihmisiä"

Eipä voisi vähempää kiinnostaa.
Juu, mulle riittää ihan tämä nykyinen ilmainen "internet-tv" :P

edit: ubb-koodit sukkaa...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.4.2007 @ 16:58

1721.4.2007 20:05

Löytyy iptv-palvelu paikalliselta operaattorilta, nimittäin Telekarelialta. Taitaa kuitenkin olla liian kallis opiskelijan kukkarolle, niinkuin nuo kaikki.

1816.3.2009 10:59

Mitä odotatte. Orkanisoitukaa ja rakentakaa oma kuituverkko! esim.

http://www.knt-net.fi/index.php?lang=fi

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
4 kommenttia

Uutisarkisto