*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Tutkimus: Nokia keski-ikäisille, Motorola nuorten valinta

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 29.3.2007 06:50 Kommentteja (11)

Tutkimus: Nokia keski-ikäisille, Motorola nuorten valinta Nielsen Media Research selvitti, voiko australialaisia matkapuhelimen omistajia jakaa ryhmiin heidän suosimansa puhelinmerkin mukaan. Tutkimus osoitti, että kaikilla puhelinvalmistajilla on kirjava käyttäjäkunta. Tietyntyyppiset ryhmät tuntuvat kuitenkin suosivan tiettyjä merkkejä.
Vastaava tutkimus Suomessa tuottaisi varmasti ainakin hieman eri tuloksen. Australiassa kännykkäkansa voidaan jakaa ryhmiin seuraavasti:

Nokia: perhekeskeiset, keski-ikäiset, terveydestään huolehtivat, tasapainoa hakevat ja johtavassa asemassa olevat
Motorola: muotitietoiset, alle 24-vuotiaat, hauskuutta hakevat, individualistit
Sony Ericsson: päämäärätietoiset nuoret miehet, ammattilaiset, menestyskeskeiset, individualistit
LG: perheenäitien valinta, kotona pysyttelevät vanhemmat, menestyskeskeiset, tasapainoa tavoittelevat
Samsung: nuoret, urakeskeiset naiset, menestystä tavoittelevat, hauskanpitäjät

Tutkimuksen tärkein anti operaattoreille on, että muotiesineenä ja ihmistä määrittäväksi puhelimen tulkitsevat henkilöt pitävät puhelinmallia operaattorivalintaa tärkeämpänä. Tulos ei kylläkään ole yllättävä, sillä operaattoreilla on taipumus tarjota samantyyppisiä ja samoin hinnoiteltuja palveluja. Ainoa merkittävä erottava tekijä on siis puhelin, joka on myös operaattorivalintaa selkeämmin ympäristöön näkyvä osa yhtälöstä.

Nielsen Media Researchin Jody Loughlin enteileekin, että muodikkuus tulee jatkossa olemaan yhä tärkeämpi kriteeri puhelinta valittaessa. Hän uskoo myös, että Applen tulo mukaan puhelinmarkkinoille kiihdyttää kisaa entisestään.

AfterDawnin juuri avattu kännyköiden laitevertailu ei ehkä osaa suositella sinulle puhelinta ikäsi tai elämäntyylisi perusteella, mutta puhelinten ominaisuudet ja muiden käyttäjiemme suositukset sen sijaan saat selville.

Lähteet:
Sydney Morning Herald
Engadget

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

129.3.2007 6:54

Oonko keski-ikäinen jo? :O

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.3.2007 @ 06:54

Microsoft Windows Vista Ultimate
ASUS P5B
Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz
ASUS NVIDIA GeForce 8800 GTX 768MB
Buffalo 800Mhz DDR2 4GB (4x1gb)
Seagate Barracuda 320GB
Seagate Barracuda 320GB
Antec P180-kotelo

229.3.2007 7:05

Joo, australiassa hieman eri meininki nähtävästi.

329.3.2007 7:11

Niimpä se on australiassa, mihinkähän minäkuuluisin kun on 2 puhelinta työ nokia n70 ja oma samsung d600e...ilmeiseti keski-ikäinen uneksiva ura-hörhö.

429.3.2007 8:45

Itse olen nokian kannalla, vaikken täytä mitään noista. Käytän nokiaa koska siinä on s60

529.3.2007 9:22

Itse päätin siirtyä nokiasta samsungin puoleen huomatessani nokian puhelimien nykyisen eliniän. Samsung omien kokemusten mukaan kestöö huomattavasti pitempään kun nokia =p Tiedä sitten pystyisikö minua tuonne taulukkoon tunkemaan kun valitsen puhelimen ihan kestävyyden mukaan.. Ei niitä turhia lisävempaimia kovin moni varmastikkaan tarvitse

629.3.2007 9:50

Itellä on 2 nokialaista ja yksi SE joten olen kait joku "sekoitus" :P

729.3.2007 13:26

Lainaus:
Vastaava tutkimus Suomessa tuottaisi varmasti ainakin hieman eri tuloksen.

Tuo on varmasti totta.

829.3.2007 14:45

Ohhoh.. onpa siinäkin kriteeri ostaa puhelin muodikkuuden mukaan. Kannattaa varmaan ostaa tietokonekin muodikkuuden mukaan.

929.3.2007 15:33
henkettu
Inactive

No just joo.. Mulla oli 10 vuotiaana eka Nokia, eli olen sitte vissii henkisestin kehittynyt? 10 v ja kesk-iän kriisi...

1029.3.2007 18:20

Nokia 3510i ja sillä olen nyt porhaltanut viimeiset neljä ja puoli vuotta. Vielä pelaa mainiosti eli ei mitään syytä ostaa uutta. Mielummin säästää rahoja ja ostaa läppärin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.3.2007 @ 18:21

1130.3.2007 3:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Thora:
Nokia 3510i ja sillä olen nyt porhaltanut viimeiset neljä ja puoli vuotta. Vielä pelaa mainiosti eli ei mitään syytä ostaa uutta. Mielummin säästää rahoja ja ostaa läppärin.
Itsellänikin kesti tuo 3510i todella kauan 5 vuotta jos oikein muistan. Sitten jostain syystä se putosi ruusupuskaan ja vaan sammui eikä enää käynnistynyt. Tällä hetkellä käytössä on Motorolan L6. Ihan hyvä puhelin niin halvaksi.
Olenkohan nyt sitten hauskuutta hakeva nuori individualisti? Olisi joskus kyllä kiva nähdä miten suomessa puhelimet muka menevät.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto