*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Sharpilta supertarkkuusnäyttö

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 18.3.2007 15:33 Kommentteja (33)

Sharpilta supertarkkuusnäyttö Sharp on esitellyt Saksan CeBIT-messuilla 64-tuumaista erittäin suurella resoluutiolla varustettua näyttöään.
Jos tästä näytöstä erottaa pikselit normaalilta katseluetäisyydeltä, ei ole ainakaan silmälasien puutteessa. Tarkkuutta löytyykin huimat 4096 x 2160 pikseliä, mikä tekee resoluutioksi uskomattomat 8,84 megapikseliä.

Näyttöön mahtuu erittäin paljon informaatiota, yli nelinkertaisesti 1080p-näyttöihin (1920 x 1080) verrattuna. Sharpin näyttö onkin todellinen teräväpiirtonäyttö, mutta valitettavasti vasta vain prototyyppiasteella. Sharp ei ole vielä päättänyt, että olisiko näytön kaupallistaminen mahdollista, ja jos olisi, niin milloin.

Esimerkiksi lääketieteessä ylimääräisestä resoluutiosta ei varmasti ole koskaan haittaa, joten tulevaisuuden sovellutuksia löytynee takuuvarmasti muualtakin kuin kuluttajamarkkinoilta.


Lähteet:
CNET
Beyond3D

Edellinen Seuraava  

33 kommenttia

118.3.2007 15:36

whii kelpais tuolla pelata jotain uuden sukupoljen konsolii :)

218.3.2007 15:40

Kyllä tuommoisesta MegaHD-näytöstä kelpaisi leffoja katsella.
Tosin jos moinen laite edes saadaan markkinoille, niin kenen tilipussissa on tarpeeksi ylimääräistä että saisi maksettua sen tähtitieteellisen hinnan?

318.3.2007 15:41

1080p tuntuu aika avuttomalta rävellykseltä ton rinnalla...no ehkäpä Suomi skippaa HDTV lähetykset ja siirtyy sitten 2025 suoraan UDTV(Ultra Definition TV) järjetelmään Mpeg8:n myötä DigiTV lähetyksissä.

418.3.2007 15:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LaLLi80:
1080p tuntuu aika avuttomalta rävellykseltä ton rinnalla...no ehkäpä Suomi skippaa HDTV lähetykset ja siirtyy sitten 2025 suoraan UDTV(Ultra Definition TV) järjetelmään Mpeg8:n myötä DigiTV lähetyksissä.

Sanos muuta.... =)

518.3.2007 15:58

Olisihan tuo ihan kiva iskeä koneeseen kiinni, mutta kellä on kone, joka pyörittää uutuus pelejä tuolla resolla? :D

618.3.2007 16:09

Lainaus:
Sharpin näyttö onkin todellinen teräväpiirtonäyttö, mutta valitettavasti vasta vain prototyyppiasteella.
Mitäs valitettavaa siinä on? Suomessa kun ei olla päästy edes 1366x768 telkuista vielä ohitse, niin mihin tuollaista tarvittaisiin (kuluttajamarkkinoilla). Tulisi nyt ne 1080p näytöt ja sisällöt yleisemmäksi ensin.

718.3.2007 16:19
RIVER2
Inactive

Argh!

Nyt tuntuu niin vanhanaikaiselta elää! Tossahan on enemmän megapixeleitä, kuin mun kamerassa (7.2 mp). Kotona on vielä putkitelkkukin...

Onkohan tuommoinen resoluutio hyväksi silmille, kun ei ainakaan pixelien pitäis rassata silmää?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.3.2007 @ 16:21

818.3.2007 16:20
RIVER2
Inactive

]

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.3.2007 @ 16:21

918.3.2007 16:22

Veikkaisinpa, että tulevaisuudessa näytön reson kasvattaminen ei riitä, vaan tarvitaan jotain "innovatiivistä" (vrt. nykyinen konsolisota) kuten 3D-telkkari. Vaikka se on teoriassa keksitty ja pari protoa valmistettu, olis ihan kiva kattella J. Albaa "syvällisesti" :D

1018.3.2007 16:31

Silmäkarkkia tarkuuden ja koon puolesta :)

1118.3.2007 16:45

No jo on !

APUUUUVA !!

*pyörtyy hämmästyksestä*

1218.3.2007 16:49

tollahan näkee tarkemmin ku omalla silmällä...

1318.3.2007 17:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti imukuppi:
tollahan näkee tarkemmin ku omalla silmällä...
No totta hel******ssä näkee O_O

1418.3.2007 17:37

Kyllä kelpais! "Ostin tollasen 64" LCD jossa resoluutio on tollaset perus 4096 x 2160 pikseliä"

Vois olla naapurit hieman kateellisia. :D

1518.3.2007 17:43

:DD

1618.3.2007 18:12

UUUUuuujeee meikä poika rupes säästää rahaa! :D

1718.3.2007 18:40

Pitäs varmaan ostaa eka ihan normi HDTV...

Pikseleitä ihan kivasti tuosta kyllä löytyy :)

1818.3.2007 18:55

tuollainen reso vielä 20" näyttöön niin hyvin menee :)

1918.3.2007 20:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BlasterX:
kuten 3D-telkkari. Vaikka se on teoriassa keksitty ja pari protoa valmistettu, olis ihan kiva kattella J. Albaa "syvällisesti" :D
CeBITissä oli noita 3D telkkuja näytillä. Niitä piti katsella erillisillä laseilla ja kyllähän kuva oli tosiaan kolmiulotteinen, mutta laatu olikin sitten mitä oli. Todennäköisesti pää alkaa särkemään muutamassa minuutissa. Esittelyssä oli myös pelikäyttöön sama näyttö, mutta sitä en tullut testanneeksi. Pelimaailmassa tuo todennäköisesti voisi lähteä ekana yleistymään, mutta laadun kohdalla on vielä paljon tekemistä. Lupaavan oloiste tekniikka toki oli.

Niin ja tuosta super HD-telsusta. Oli se kuva ihan tajuttoman tarkka, mutta vaikea sitä on lonkalta mennä sanomaan eroja normaaliin hdtv:seen. CeBITissä oli myös HDTV-tykki esittelyssä erillisessä huoneessa. Siinä pyöri sitten King Kong (saksaksi dubattuna) ja se sai kyllä kaikki karvat paikoitelleen nousemaan multa pystyyn. Olis se kuva niin hillittömän tarkka. Olis sitä aika tajutonta katsella. Kunhan tykit tulevat järkevään hintoihin, niin pitää lisätä se sinne ostoslistalle. Blu-Ray ja HD-DVD onkin sitten mun osalta vielä iso kysymysmerkki.

2019.3.2007 2:17

Kyllähän tuota varmasti katsoisi ihan mielellään, kuva kokoa vain saisi olla enemmän, jotta tuo reso pääsisi oikeasti oikeuksiinsa.

2119.3.2007 7:16
SotaOrava
Inactive

Ehkä sitten vuonna 2200 suomen telkkarista tulee tollasta matskua :D

2219.3.2007 9:34

Lainaus:
CeBITissä oli myös HDTV-tykki esittelyssä erillisessä huoneessa. Siinä pyöri sitten King Kong
aah noita Full HDTV tykkejä on myyti jo suomessakin 3-vuotta

tässä yks 1920x1080p video tykki tosin jo vuoden vanha malli

Mitsubishi HC5000

Panasonic PT-AE1000

2319.3.2007 9:47

Lainaus:
aah noita Full HDTV tykkejä on myyti jo suomessakin 3-vuotta
Toki on ollut ja hintakin on mukava. Itse en ole henkilökohtaisesti päässyt vaan missään vielä katsomaan HDTV-elokuvaa HDTV-tykiltä. Voi olla että joku niitä demoaakin. Kyseessä ei tosiaan ole mikään täysin uusi juttu. Tuolla reissulla tuli muutenkin huomattua, että asian kokeminen tai tietäminen teoriassa on aina vähän kaksi eri asiaa.

Luulen, että monen tuotteetn myyntiä saataisiin mukavasti petrattua kunnollisella demoamisella. Sitä pääsee liian harvoin oikeasti kokeilemaan uusia teknisiä vempaimia. Ei ole kiva ostaa sikaa säkissä. Onneksi netti ja Afterdawn auttaa näissäkin asioissa.

2419.3.2007 11:15

Sokar80 taas hyvä listaus, lisään siihen vain pari laitetta.

Eli Epson fanaatikoille varmasti mielenkiintoinen laite olisi Epson EMP-TW1000.

Ja vaikka itse olen tuon Panan puolesta puhuja niin kyllähän tuo JVC DLA-HD1 on varmasti aika pitkälti paras FullHD tykki mitä tällä haavaa on saatavilla (normaaleihin koteihin eli alle 10k€ hintaluokassa). Ja jos jollekulle ei vakiomalli riitä niin sitten ei auta kuin hankkia tuosta vakiomallista modattu The BlackWing Two :)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.3.2007 @ 11:31

home cooking is killing the restaurant industry

2519.3.2007 11:28

Ton kokonen näyttö olisi kiva tietokoneessa, mutta nytten näyttis eikä näyttö petä ekana

2619.3.2007 13:21
MikroNoob
Inactive

Kyllä tuolla pokea kattois tai pelais super mariota ;>
Mitäköhän hinta D:

2719.3.2007 13:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti CoB92:
tuollainen reso vielä 20" näyttöön niin hyvin menee :)

Eikö 3840x2400 (enemmän pikseleitä) 22.2" kokoisessa LCDssä millään riitä ?

2819.3.2007 15:34

Uu, tuo on kyllä jo valtava reso, ja saa kyllä ne 1080p-telkut tuntumaan aika alkeellisilta. Paljonkohan tuon hinta tulee olemaan?

2919.3.2007 17:06

veikkaan että lähemmäs 10 tonnia :)

3019.3.2007 18:46

ehkä lähemmäs 100 tonnia, kuin 10 tonnia.

3119.3.2007 19:43

Lainaus:
Tuolla reissulla tuli muutenkin huomattua, että asian kokeminen tai tietäminen teoriassa on aina vähän kaksi eri asiaa.
niin kuten tietäminen ja tekeminen tai kuuleminen ja näkeminen eli voit kuulla asiasta kaverilta mutta sen asian näkeminen on aina eri kuin kuuleminen

no joo mutta hesassa ainakin High-End studiolla on toi optoma HD81 + joku HD-DVD soitin ja Filmifriikistä saa HD-DVD leffoja joten on niitä "demo" käytössä suomessakin jo ollut kauan

tohon näyttöön kuten tossa jotkut mainitsikin niin mitä tekee noin suurella resolla kun mikään ei AV \ PC ei tue tota resoa no ainakaan vielä

lääketieteessä toi on ymmärretävää ehkä jää vieläkin alimittaiseksi kun mietitään esin 100x tai 1000x suurennosta vaikka jostakin solusta

mut kaikki uus vaikkutta kivalta ite olen testannut kotona Optoma HD81 vs oma H72i eipä ero hirveä ollut kun se on perus DVD käytössä joka = 720x576 kun taas HD-DVD \ Blu-Ray = 1920x1080 en saanut testiin mitään HD toistinta mutta PC oli muutama HD traileri ja PC DVI johto tykissä kiini tykkien suurin ero oli paremmat värit mutta ite resoluutiossa omaan 720p tähän 1080p en oikeesti huomannut niin isoa eroa että haluaisin pulittaa lisä 3000€ tän H72i 1700€ hintaan verrattuna eli tässäkin tulee se että tykien ero näkeminen oli eri asia kun teknisten tietojen lukeminen paperilla optoma HD81 on 1000000000000000x parempi kuin mun vanha Optoma H72i mutta koti testissa ero oli tosi pieni ehkä kun toistossa oli perus DVD levyjä tai PC kautta MPEG-4 1080p trailereita no itellä se DVD on vielä se jota katon joten tykki on siihen tosi hyvä vaikka HD-DVD ym on jo kaupoissa niin mulle ne on jää kauppoihin vielä vuodeksi ainakin

3220.3.2007 12:48

Niin se on kyllä tosi seikka että kuten tuolla alkupäässä kommentoitiin että pitäisi saada joku uusi "idea" tähän näytön/median tarkkuuden lisäksi.
Itse olen jo jonkun aikaa ollut sitä mieltä että kun tuo resoluutio nousee tuon 1080p:n yli, niin alkaa olemaan aika hakemista että mistä ne erot sen kuvan tarkkuuden/paremmuuden osalla saadaan näkyviin, koska lukuisten lehtien yms. testien perusteella niitä ei ole. Siis näissä ns. normaaleissa kuluttaja luokan laitteissa. Ei ole mitään järkeä jos erot saadaan aikaan vasta esim. 10 0000 euron laitteissa, kuin ehkä high end friikeille. Päivitä siinä sitten laitteita parin kolmen vuoden välein. huh!

Kun pitäisi olla vähän muutankin ero kuten edellä sanottiin että jos on vähän paremmat värit jossain ns. halvoissakin laitteissa vielä niin en taitaisi kuitenkaan sijoittaa 2000 eur lisää pelkästään sen takia.

Tulee vaan joskus mieleen että taitaa tuo kehitys olla joskus vähän hakoteillä, kun tulisi edes tuota tavallista/1080p materiaalia ensin edes TVstä kunnolla. Luulisi olevan kaikkein tuottoisinta se että on kunnolla materiaalia = että ihmiset ostavat enemmän laitteita jne. Kun HDTV kin on vielä aika lapsenkengissä suomessa :-(

3320.3.2007 16:38

Lainaus:
Tulee vaan joskus mieleen että taitaa tuo kehitys olla joskus vähän hakoteillä, kun tulisi edes tuota tavallista/1080p materiaalia ensin edes TVstä kunnolla
niin se on joka uudessa tavarassa että kun tulee jotain uutta sitten kaikki sen tekee kilpaa suurin tai nopein ym sitten myöhemmin vasta parannellaan sitä

niinhän kännyköissäkin ollut aina kun ekat kamera puhelin tuli niin kaikki valmistajat pisti vga kameran kännykkään vasta nyt kamerat kännykässä on pokkarin veroisia tosin esim n95 maksaa monta mansikkaa

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio (8.12.2016 09:30)
Muutama vuosi sitten Microsoft yritti tuoda täysiverisen Windows 8:n ARM-pohjaisten tietokoneiden ja tablettien saataville, mutta projekti kuivui kasaan hyvin nopeasti. Nyt Microsoft yrittää ....
Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille (8.12.2016 08:58)
Elokuvien julkaisukaava voi mennä lähitulevaisuudessa kokonaan uusiksi, sillä Bloombergin saamien tietojen mukaan Apple neuvottelisi Hollywoodin suurimpien studioiden kanssa oikeuksista tuoda ....
PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....

Uutisarkisto