*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Toshiban 51 gigatavun HD DVD -levy ei olekaan vielä valmis

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 2.3.2007 11:43 Kommentteja (10)

Toshiban 51 gigatavun HD DVD -levy ei olekaan vielä valmis Muutamia päiviä sitten pyörineet huhut siitä, että Toshiba olisi saanut kolmikerroksisen HD DVD -levynsä kehityksen valmiiksi ja anonut DVD Forumilta hyväksyntää standardille, ovatkin osoittautuneet tekaistuiksi.
CES-messuilla tammikuussa Toshiba julkisti uuden vaihtoehdon teräväpiirtotallennemarkkinoille, kolmikerroksisen 51 gigatavua tietoa sisällään pitävän HD DVD -levyn. Levylle on saatu puristettua 17 gigatavua tietoa per kerros, ja mikä parasta, yhtiön mukaan kolmikerroksisen levyn valmistuskustannukset eivät nouse juuri lainkaan verrattuna tavalliseen kaksikerroksiseen. Messuilla ei kerrottu, milloin uusi levytyyppi olisi odotettavissa kuluttajamarkkinoille.

Jopa seitsemän tunnin teräväpiirtomateriaalin tallennuksen yhdelle levylle mahdollistavaa tekniikkaa saadaan kuitenkin vielä odotella. Toshiban edustaja, Junko Furuta sanoo, että "Olemme ymmällämme, mistä moiset uutiset ovat saaneet alkunsa". Hänen mukaansa Toshiba ei ole antanut CES-messujen jälkeen uusia tiedotteita tuotteen kehityksen vaiheista, eikä standardia myöskään ole annettu minnekään hyväksyttäväksi.

Tavalliselle HD DVD -levylle pystytään tallentamaan 15 gigatavua tietoa yhtä kerrosta kohden. Kaksikerroksiselle 30 gigatavua. Blu-ray voittaakin HD DVD:n helposti tallennustilassa vastaavien lukujen ollessa 25Gt ja 50Gt. Toshiban mukaan he haluaisivat levytyypin hyväksyttäväksi vielä tämän vuoden aikana, joten ehkäpä näemme 51 gigatavun HD DVD -levyjä sekoittamassa pakkaa vielä ennen levyformaattisodan päättymistä.


Lähteet:
Macworld
Engadget

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

12.3.2007 12:03

Uskon, että tuo kyseinen 51GT HD-DVD:stä tulee kova vastus tuolle 50GT Blu-Raylle, mutta loppupeleissä taitaa hinta ratkaista...

22.3.2007 12:35

mua kiinnostaa tietää kuinka moni oikeastaan tarvitsee noin ison kapasiteetin levyyn. puhun nyt ihan normaalista tasamaantallaajasta.
eli vaikka naapurin pertti..
ymmärrän jos leffayhtiöt sitä tarvitsee parempilaatuiseen kuvaan.
mutta silti mihin perkeleeseen normaali naapurin pertti kyseistä määrää tarvitsee?

32.3.2007 12:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teosto:
mua kiinnostaa tietää kuinka moni oikeastaan tarvitsee noin ison kapasiteetin levyyn. puhun nyt ihan normaalista tasamaantallaajasta.
eli vaikka naapurin pertti..
ymmärrän jos leffayhtiöt sitä tarvitsee parempilaatuiseen kuvaan.
mutta silti mihin perkeleeseen normaali naapurin pertti kyseistä määrää tarvitsee?
No kato saa tilaa koneelle kun voi siirtää kaikki jynkyt yhelle levylle. ;OOO

42.3.2007 13:01

[offtopic] Jaussi, osuit asian ytimeen. [/offtopic]

Lainaus:
No kato saa tilaa koneelle kun voi siirtää kaikki jynkyt yhelle levylle. ;OOO

52.3.2007 13:44

Kyl ne tohon Blu-rayhynki puristaa jossain vaihees väh. 75Gb ellei jopa 100Gb:tä (veikkaan)

Offtopic
Tieteen kuvalehdessä oli UUTTA! -osiolla pikku juttu jostain MIT:n yliopistotsta, missä ne oli valmistanu jonku proteiinikalvo-DVD:n, jonne mahtus 200 Teraa "jynkytystä". Tossa on tulevaisuus! (oli viä joku puolvuotta vanha lehti)

62.3.2007 14:22

BlasterX , minäkin tuon juttus perusteella muistelin kans lukeneeni saman...eli uuttuus jyllää :-)

72.3.2007 14:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teosto:
mua kiinnostaa tietää kuinka moni oikeastaan tarvitsee noin ison kapasiteetin levyyn. puhun nyt ihan normaalista tasamaantallaajasta.
eli vaikka naapurin pertti..
ymmärrän jos leffayhtiöt sitä tarvitsee parempilaatuiseen kuvaan.
mutta silti mihin perkeleeseen normaali naapurin pertti kyseistä määrää tarvitsee?
Samaa mieltä siinä asiassa että ei tällaisella kyllä vielä tee kovin monikaan mitään, tosin vielä kymmenen vuotta sitten dvdn 4,7gb tallennusmäärä kuullosti huimalta määrältä ainakin omaan korvaan. Eipä ole sitä enää... Kehitystä tapahtuu, ennen pitkään tuo 51gb saattaa/tulee jäämään pieneksi elokuvien parantuessa ja pelien koon yhä kasvaessa :)

83.3.2007 10:17

Niin, joskus 20 vuotta sitten 80 megaa oli hillitön määrä tallennustilaa ja sen aikaset kiintolevyt olivat juuri tuota luokkaa. Nyt kiintolevyjä on satojen gigojen tallennuskapasiteetillä, jopa terojen.

95.3.2007 11:43

Lainaus:

Offtopic
Tieteen kuvalehdessä oli UUTTA! -osiolla pikku juttu jostain MIT:n yliopistotsta, missä ne oli valmistanu jonku proteiinikalvo-DVD:n, jonne mahtus 200 Teraa "jynkytystä". Tossa on tulevaisuus! (oli viä joku puolvuotta vanha lehti)

Muistan itsekin lukeneeni tuosta proteiinikalvo levystä.. muistaakseni MBNETistä. Mutta en usko sen ilmestyvän vielä aikoihin. Enkä usko, että tämä 51GT:n HD-DVD:kään ilmestyy kovin pian. Mitenköhän näillä jo ilmestyneillä HD-DVD laitteilla on tuki tuollaisia kolmikerroksisia levyjä kohtaan? Vai joutuuko kuluttajat sitten raahaamaan vehkeensä huoltoon firmiksen vaihtamista varten?

Onkohan siinä holografisessa levyssä tapahtunut vielä kehitystä.. se 300Gb:n levy: [url=http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/7063.cfm][/url]
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.3.2007 @ 11:44

106.3.2007 5:34

Lainaus:
Mitenköhän näillä jo ilmestyneillä HD-DVD laitteilla on tuki tuollaisia kolmikerroksisia levyjä kohtaan? Vai joutuuko kuluttajat sitten raahaamaan vehkeensä huoltoon firmiksen vaihtamista varten?



Ei ole tukea. Mutta eihän se mikään ongelma sinänsä ole, ei niitä 1st generation laitteita niin paljoa vielä myyty ole, ja early adopterit kyllä tietää riskit :P Eihän ekat DVD soittimetkaan kaikkia (+r,-r,+rw,-rw, DL jne...)tukenut.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.3.2007 @ 05:35

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion (15.12.2017 22:50)
Uskaliaimmat OnePlus 5 -käyttäjät pääsevät nyt kokeilemaan uutta esiversiota, joka tuo Androidin uuden Oreo-version ominaisuuksia. OnePlus on aloittanut tänään Oreo-beetaohjelmassaan uuden version jakelun. ....
Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? (15.12.2017 22:08)
Samsung, kuten monet muutkin älypuhelinvalmistajat, kehittää jatkuvasti uusia patentteja, joilla pyritään uudistamaan älypuhelinkonseptia. Tietysti tarkoituksena on löytää uudenlainen innovaatio, ....
Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? (15.12.2017 21:15)
Huippupuhelimet ovat todennäköisesti tämän vuoden osalta esitelty, mutta kauaa ei tarvitse odottaa, että uutta lippulaivamallia on jälleen tarjolla. Monet valmistajat tähyävät jo vuoden alkuun ....
AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään (15.12.2017 19:44)
Vaikka nyt elämme pikaviestimien kulta-aikaa, kiitos mobiilisovellukset kuten WhatsApp, niin sovellusten historia on tietokoneiden viestimissä parin kymmenen vuoden päässä. Yksi ensimmäisistä ....
Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö (15.12.2017 19:32)
Jouluunkin on vielä toista viikkoa aikaa ja senkin jälkeen Netflixillä on tarjolla ennen vuoden loppua muun muassa uusi Black Mirror -kausi, mutta jo nyt on hyvä ottaa katsaus tulevan kuun Netflix-uut....

Uutisarkisto