*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Pirate Bay uudelleen IFPI:n suurennuslasin alla

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 1.3.2007 11:01 Kommentteja (29)

Pirate Bay uudelleen IFPI:n suurennuslasin alla IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) aikoo puuttua jälleen Pirate Bayn toimintaan. IFPI:n ruotsalaista puolta johtava Lars Gustafsson onkin vahvistanut tiedon, että poliisille on jätetty tammikuun lopulla uusi tutkintapyyntö koskien Pirate Bay -sivustoa.
Ruotsalaisen Ny Teknik -lehden mukaan poliisi on kuullut jo kolmea Pirate Bayn taustajoukkoihin kuuluvaa henkilöä, he ovat kuitenkin kieltäneet syyllistyneensä mihinkään rikokseen.

Poliisia pyydetään puuttumaan "jatkuvaan rikolliseen toimintaan", jota Pirate Bay harjoittaa. Vaikka viime kesänä tehty ratsia ei ole kantanutkaan kovin paljoa hedelmää, halutaan uusi jo alulle. Oikeustoimiin ei ryhdytty edellisen palvelinratsauksen pohjalta, mutta IFPI uskoo ilmeisesti silti pystyvänsä upottamaan yhden maailman suurimmista BitTorrent tracker -sivustoista tällä kertaa lopullisesti.

Saa nähdä, kuinka sivuston ylläpitäjät osaavat varautua mahdolliseen tulevaan iskuun. Mitään syytä paniikkiin ei tietenkään ole, ellei mitään laitonta olla tekemässä.


Lähteet:
Digitoday.fi
Ny Teknik

Edellinen Seuraava  

29 kommenttia

11.3.2007 11:22

No just. On niillä hauskaa.

Lainaus:
Poliisia pyydetään puuttumaan "jatkuvaan rikolliseen toimintaan", jota Pirate Bay harjoittaa. Vaikka viime kesänä tehty ratsia ei ole kantanutkaan kovin paljoa hedelmää, halutaan uusi jo alulle.
-On niillä kyllä paljon tarmoa tämän kaltasille asioille, mutta murhaajat saavat juoksennella ympäriinsä. Noh, ihanpa sama tuo on minulle.

21.3.2007 11:29

Ihmettelen jos Ruotsin poliisi suostuu suorittamaan ratsian koska viime-kertainen "näytös" oli jo niin suuri fiasko. Luulisi heillä olevan parempaakin tekemistä kuin tutkia olemattomia rikoksia...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.3.2007 @ 11:30

31.3.2007 11:38

Lainaus:
IFPI uskoo ilmeisesti silti pystyvänsä upottamaan yhden maailman suurimmista BitTorrent tracker -sivustoista tällä kertaa lopullisesti.


Tuo nauratti hieman... ;)

41.3.2007 11:51

Lainaus:
-On niillä kyllä paljon tarmoa tämän kaltasille asioille, mutta murhaajat saavat juoksennella ympäriinsä. Noh, ihanpa sama tuo on minulle.
Montakohan murhaaja Ruotsissa juoksentelee vapaana, eikä kukaan yritä heitä saada kiinni? Ei muuten mutta aina tämä sama selitys murhaajista ja raiskaajista alkaa jo ärsyttää.

malagantille täyden pisteet aloituksesta uutistoimituksessa, on tullut paljon uutisia selkeästi kirjoitettuna.

51.3.2007 12:44

Lainaus:
Montakohan murhaaja Ruotsissa juoksentelee vapaana, eikä kukaan yritä heitä saada kiinni?
IFPI ei ole mielestäni mitenkään vastuussa siitä kulkeeko Ruotsin kaduilla murhaajia vai ei. Ongelmaa pitää etsiä jostakin muusta kuin IFPI:stä.

61.3.2007 12:55

Minusta on kivaa lukea näitä juttuja mitä piratebaysta ja muista kirjotetaan. Se on melkein kuin lempisarjakuvat joita pitää seurata säännöllisesti. Sen verran hauskaa luettavaa ne aina ovat.

71.3.2007 13:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jonzcu:
Minusta on kivaa lukea näitä juttuja mitä piratebaysta ja muista kirjotetaan. Se on melkein kuin lempisarjakuvat joita pitää seurata säännöllisesti. Sen verran hauskaa luettavaa ne aina ovat.

Erittäin osuvasti sanottu =D

81.3.2007 13:26

Lainaus:
Montakohan murhaaja Ruotsissa juoksentelee vapaana, eikä kukaan yritä heitä saada kiinni? Ei muuten mutta aina tämä sama selitys murhaajista ja raiskaajista alkaa jo ärsyttää.

-No anteeksi, näin se vain on. Aina pitää sama selitys laittaa joka uutiseen. Näin se elämä menee aD:ssa.

Lainaus:
IFPI ei ole mielestäni mitenkään vastuussa siitä kulkeeko Ruotsin kaduilla murhaajia vai ei. Ongelmaa pitää etsiä jostakin muusta kuin IFPI:stä.
-Ja kyllä, näinhän se on. IFPI:n toimikuvaan ei kuulu todellakaan mitkään hikiset murhajutut yms. vaan heidän tehtävänsä ovat aivan muualla. Anteeksi pieni epäselvyys.

91.3.2007 13:43

Lainaus:
IFPI ei ole mielestäni mitenkään vastuussa siitä kulkeeko Ruotsin kaduilla murhaajia vai ei. Ongelmaa pitää etsiä jostakin muusta kuin IFPI:stä.
Mutta kumminin työllistää "turhaan" tällä ruotsin poliisia eli tätä kautta vaikuttaa.

Ihan sama minulle kylläkin vaikka upottaisi lopullisesti, ei nämä silti mihinkään lopu tai korkeintaan sitten kun 50% maailman väestöstä on vankilassa. =P
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.3.2007 @ 13:46

101.3.2007 13:57

Samat yksiköt tuskin tekevät samaa työtä eli tutkivat murhia ja tekijänrikkomuksia?

Oli asia niin tai näin, vertaukset murhiin ja muihin ovat huonoja.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.3.2007 @ 13:59

111.3.2007 13:59

Ja taas eikö ne jo kerralla usko ? :-), no tuo kyllä oli odotettavissa..

121.3.2007 14:21

Aika tyhmiä täytyy Ruotsin poliisin olla, jos lähtevät PB:tä uudelleen ratsaamaan. Jos ei viime ratsiassa löytynyt mitään riittävän laitonta, että olisi oikeustoimiin ryhdytty, niin tuskin niitä sinne nytkään olisi ilmestynyt. Eihän PB ole tässä välissä juurikaan muuttanut toimintaansa.
Jos taas viime kerralla löytyi laittomuuksia, niin ei kai millekään uudelle ratsialle ole tarvetta. Juttu vaan nopeasti oikeuteen, että päästään tästä jahkailusta ja saadaan joku ratkaisu.

Kyllä olisi pitänyt IFPI:nkin yhdellä kertaa uskoa.

131.3.2007 14:49

Hehe...huhun mukaan pojat ovat jo tehneet IFPI:n aikeet tyhjiksi...mutta ei siitä sen enempää.

141.3.2007 15:04

Mä en oikein ymmärrä miten ylipäätään miten on mahdollista ylläpitää tollasia sivuja jonka todellisen tarkoituksen kuitenkin kaikki tietää...

Täällä voi jeesustella mitä tahansa, mutta totuus on se, että sivustoa käytetään ainoastaan tekijänoikeudellisen materiaalin levittämiseen ja se ei ole laillista.

Silti mua vituttaa varsinkin tämä nykyinen trendi jossa pieniä käyttäjiä jahdataan ja rangaistaan. Aivan älytöntä toimintaa... Siitä lähtien kun joskus Finreactor meni kiinni, on nämä hommat menneet entistä enemmän päin persettä ja kohta ollaan poliisi valtiossa. Suunta on todella huolestuttava ja huono, oikeaa piratismia ei saada kuriin mutta normaalia perustallaajaa rangaistaan niin pahasti, että talous on perseellään kauan.

151.3.2007 15:10

Lainaus:
IFPI uskoo ilmeisesti silti pystyvänsä upottamaan yhden maailman suurimmista BitTorrent tracker -sivustoista tällä kertaa lopullisesti.
Tällä ne yrittää vaan kohentaa itsetuntoa ja auktoriteettiä, kun viimmeksi munasivat täysin... PB jatkaa toimintaansa niin kauan Ruotsissa, kun vaan laki on sen puolella (Ruottissa ne ei tee mitään lainvastaista, toisin ku esim. FinReactor :'|).

Ihan vinkkinä IFPI:lle olis, et ei koittais sitä toista kertaa, menee maine vaan huonompaan päin

EDIT: pitää viellä yhtyä tähän kommenttiin...
"Minusta on kivaa lukea näitä juttuja mitä piratebaysta ja muista kirjotetaan. Se on melkein kuin lempisarjakuvat joita pitää seurata säännöllisesti. Sen verran hauskaa luettavaa ne aina ovat."
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.3.2007 @ 15:12


161.3.2007 15:51

Lainaus:

Kyllä olisi pitänyt IFPI:nkin yhdellä kertaa uskoa.


Ei ne usko, ennen kuin saavat tahtonsa läpi. Ja mikäs heidän on yrittäessä sulkea Pirate Bay:tä, sillä eihän se heidän kukkaroaan pienennä yhtään. Ruotsin valtiohan se joutuu maksumieheksi =/

171.3.2007 16:03

Kirjoittajan tekstistä kyllä huomaa että on juuri tultu taloon :) ei tässä mitään pahaa ole, uutisten kirjoittamisen kokemus kyllä karttuu ajan myötä. Parit hassut lauseet saanut lukea noissa edellisissä jutuissa. Noo mutta pää pystyssä eteenpäin malagant. :)

181.3.2007 16:12

Kuinka on mahdollista, että USA:ssa äänitekauppa on romahtanut peräti 20 prosentilla vaikka P2P-verkkoja on suljettu tai niiden kanssa on tehty sopimuksia? Luulisi, että tilanne olisi päinvastoin.

Pirate Bayn toiminta puolestaan tuskin on aiheuttanut viihdeteollisuudelle mitään rahallisia menetyksiä joten aivan turhaan suunnittelevat kyseisen saitin lopullista kaatamista.

191.3.2007 16:37

Kuinkahan paljon taas tuossakin käytetään Ruotsalaisten veronmaksajien rahoja kumartaakseen epäjumala IFPI:n tahtoa?
Ja missä on puolueettomien tahojen tekemät tutkimukset, joista selviää kuinka suuret tappiot piratebay on mediamafialle tehnyt?

201.3.2007 19:31

Eikös Pirate Bayn pojat rakentaneet kunnon varmistusverkon viime ratsian jäljiltä. Eli jos Pirate Bay halutaan pois, pitäisi ratsia tehdä useampaan maahan samaan aikaan. Tietääkö IFPI edes missä kaikkialla palvelimet sijaitsevat?

212.3.2007 7:16

Ei ne ole vielä saaneet edes Olof Palmen murhaajaa kiikkiin.

222.3.2007 7:24

Monilla näyttäisi olevan täällä se mielipide että varastaminen on ihan ok, mutta murhaaminen ei.

Piratebayn toiminnan voisi minun mielestäni rinnastaa siihen, että joku heppu seisoisi yöllä Stokkan kellon alla ja jakelisi ohikulkijoille avaimia, millä pääsee rohmuamaan Stokkan viihdeosastolta musaa ja videoita niin paljon kun vaan jaksaa kantaa.

Se että ovista pääsisi ilman murtaumista ja aukioloajan ulkopuolella on kyseenalaista, mutta vielä kyseenalaisempaa on se, että ilman maksua pääsee ulos.

Kuinka moni teistä ilahtuisi, jos omaa omaisuutta katoaisi teille tietymättömille, kun joku hiippari jakelisi teidän kotioven avaimia ohikulkijoille? Eikö se olisi teidän mielestänne väärin ja rikos? Eikö teidänkin mielestänne tämä olisi juuri se case, mitä poliisien pitäisi tutkia?

Viva la resistance!

232.3.2007 7:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Renegade:
Monilla näyttäisi olevan täällä se mielipide että varastaminen on ihan ok, mutta murhaaminen ei.

Piratebayn toiminnan voisi minun mielestäni rinnastaa siihen, että joku heppu seisoisi yöllä Stokkan kellon alla ja jakelisi ohikulkijoille avaimia, millä pääsee rohmuamaan Stokkan viihdeosastolta musaa ja videoita niin paljon kun vaan jaksaa kantaa.
Se että ovista pääsisi ilman murtaumista ja aukioloajan ulkopuolella on kyseenalaista, mutta vielä kyseenalaisempaa on se, että ilman maksua pääsee ulos.
Kuinka moni teistä ilahtuisi, jos omaa omaisuutta katoaisi teille tietymättömille, kun joku hiippari jakelisi teidän kotioven avaimia ohikulkijoille? Eikö se olisi teidän mielestänne väärin ja rikos? Eikö teidänkin mielestänne tämä olisi juuri se case, mitä poliisien pitäisi tutkia?
Viva la resistance!

täällä vaan aina verrataan varkauteen tiedostojen lataamista aika huvittavaa itseasiassa jos jonnekin palvelimelle murtaudutaan sanoisin sitä tunkeutumiseksi yksityiselle sektorille eihän kukaan tule kenekään kotiinkaan omine lupinensa ja ota sieltä tavaraa
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.3.2007 @ 07:44

242.3.2007 8:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Renegade:
Piratebayn toiminnan voisi minun mielestäni rinnastaa siihen, että joku heppu seisoisi yöllä Stokkan kellon alla ja jakelisi ohikulkijoille avaimia, millä pääsee rohmuamaan Stokkan viihdeosastolta musaa ja videoita niin paljon kun vaan jaksaa kantaa.

Se että ovista pääsisi ilman murtaumista ja aukioloajan ulkopuolella on kyseenalaista, mutta vielä kyseenalaisempaa on se, että ilman maksua pääsee ulos.

Kuinka moni teistä ilahtuisi, jos omaa omaisuutta katoaisi teille tietymättömille, kun joku hiippari jakelisi teidän kotioven avaimia ohikulkijoille? Eikö se olisi teidän mielestänne väärin ja rikos? Eikö teidänkin mielestänne tämä olisi juuri se case, mitä poliisien pitäisi tutkia?

Viva la resistance!

Olkoon se sinun mielipiteesi, mutta minun mielestäni olet väärässä.

Waretusta yleisesti ottaen ei voi verrata fyysisesti varastamiseen, koska warettamalla harvemmin alkuperäinen kopio tuhoutuu. Et siis voi väittää että stokkalta varastetut tuotteet olisivat menetettyjä tuloja siinä mielessä (jos siis alkuperäiset kopiot jäisivät stokkalle). Toinen asia on että olisiko joku varkaista oikeasti käynyt ostamassa varastamansa tuotteen, mikäli hän ei olisi pystynyt varastamaan sitä alunperin.

Sama pätee esimerkkiisi kotoani varastettuihin tavaroihin. Jos edelleen eletään waretusmielessä, minua ei voisi vähempää kiinnostaa jos joku kävisi kopioimassa sisustusmallini, eli ostaisi tai tekisi samanlaiset huonekalut kuin minulla on. Kunhan omat huonekaluni säilyisivät ennallaan, juurikaan vähempää ei voisi kiinnostaa. En tosin pitäsi siitä että joku kävisi penkomassa tavaroitani ja huoneitani, mutta se ei enää liity tähän aiheeseen.

Enempää en viitsi kommentoida koko warettamisen eettisyyttä. Kaikilla on omat mielipiteensä. Viimeisen sanan sanoo kuitenkin laki... mielipiteistä viis.

252.3.2007 8:59

Ottakaapa myös huomioon, että monet näistä "varkaista" palaa sinne "stokkaan" ostamaan hyväksi todetut tuotteet... vähintäänkin 2-10 vuoden päästä kun on työpaikka, sillä nuorisohan se on suurin p2p-verkkojen kohderyhmä. Vanhempana useimpien silmissä kopiot alkaa ottaa päähän ja on pakko saada originaalit tilalle. Näin kävi meikäläisen kohdalla.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.3.2007 @ 10:47

263.3.2007 9:24

Lainaus:

Piratebayn toiminnan voisi minun mielestäni rinnastaa siihen, että joku heppu seisoisi yöllä Stokkan kellon alla ja jakelisi ohikulkijoille avaimia, millä pääsee rohmuamaan Stokkan viihdeosastolta musaa ja videoita niin paljon kun vaan jaksaa kantaa.

Ompa taas niin klassinen, että pitää oikein kiittää tästä.
Ollut aika epäonninen päivä, mutta tämän lukeminen ja siitä aiheutuneet naurut taas pelastivat tämänkin päivän :)

273.3.2007 17:07

epäilen suuresti että taas menee yritykset mönkään. pb saa ainoastaan taas mainosta ja jälleen lisääntyy käviät ;)

283.3.2007 19:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Renegade:

Piratebayn toiminnan voisi minun mielestäni rinnastaa siihen, että joku heppu seisoisi yöllä Stokkan kellon alla ja jakelisi ohikulkijoille avaimia, millä pääsee rohmuamaan Stokkan viihdeosastolta musaa ja videoita niin paljon kun vaan jaksaa kantaa.
Parempi rinnastus olisi kirjastossa käyminen.

Lainaat levyn, kopioit sen ja palautat takaisin.

296.6.2007 21:15
WarEHerNe
Inactive

Piratebay eli nykypäivän träkkerisivustojen lippulaivako uppoamassa? Kaikkea kanssa, Ruotsin poliisille melkoinen pakkomielle! Meille vapaamielisille vanhan koulukunnan lataajille arkipäivää.

Mielestäni kaikkien katseet pitäisi kääntää internetin ylläpitäjiin. Aina alusta lähtienkin, missään meille nuorempina ei kerrottu että on niin sanottuja laillisia ja laittomia ohjemia/pelejä. Nykyään kaikki on jossain määrin laitonta.

Vedetään raja tähän ja tuetaan PB:tä. Niillä lahjoituksilla jotka Pb on tähän asti saanut voi ostaa vaikka oman valtion ja säätää sinne omat lait. Toivottavaa on että Piratebay saa sivustonsa pystyyn ja homma jatkuu...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....