*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

HD VMD -soittimille ensimmäinen jälleenmyyjä Yhdysvalloissa

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 28.2.2007 22:16 Kommentteja (19)

HD VMD -soittimille ensimmäinen jälleenmyyjä Yhdysvalloissa Blu-rayn sekä HD DVD:n kanssa teräväpiirtomarkkinoille kilpailemaan noussut HD VMD -formaatti saa uutta tuulta siipiensä alle. Formaatin kehittäjä ja soitinvalmistaja New Medium Enterprises (NME) on saanut USA:ssa ensimmäisen markkinointikanavan soittimilleen yhdysvaltalaisesta PC Rush -ketjusta.
HD VMD (Versatile Multilayer Disc) -soittimia tulee saataville kaksi eri mallia. HD VMD Media Player Duo sekä HD VMD Media Player Quattro. Ensimmäisen mallin myyntihinta tulee olemaan 199 dollaria ja jälkimmäisen 249 dollaria. Soittimet ovat tulossa saataville toisella vuosineljänneksellä ja ne kykenevät toistamaan teräväpiirtosisältöä sekä tavallisia CD- ja DVD-levyjä.

VMD-formaatti perustuu punaiseen laser-valoon ja tukee jopa kahdeksankerroksisia levyjä. Tulossa olevat myyntilevyt ovat kuitenkin joko kaksi- tai nelikerroksisia. Tallennustilaa on noin viisi gigatavua kerrosta kohden. Pienempi tallennuskapasiteetti verrattuna muihin formaatteihin ei kuitenkaan tarkoita suoraan huonompaa kuvanlaatua, vaan se riippuukin enemmän käytetyn pakkausalgoritmin tehokkuudesta.

VMD-levyjen on tarkoitus levitä ympäri maailmaa, jopa tänne Pohjoismaihin asti. Ajankohdaksi Eurooppaan saapumiselle valmistajan kotisivuilla ilmoitetaan toukokuu, mutta on sitä ennenkin tyhjiä lupailtu teräväpiirtomarkkinoilla. Se on myös miettimisen arvoinen asia, että mahtuuko markkinoille enää kolmatta formaattia, vaikka se olisikin hieman muita edullisempi.


Lähteet:
Yahoo!
New Medium Enterprises

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

11.3.2007 1:17

Mukavaa että kuluttajia näin hemmotellaan.Nyt joutuu odottamaan monta vuotta ja katsomaan kuka voittaa formaattisodan.

21.3.2007 2:56

nätinnäköinen peli tuollainen valkoinen varsinkin(:

http://www.nmeinc.com/products_catalog.aspx

31.3.2007 3:51

Kyllä meikäläisellä naururaikaa, jos joku tälläinen "budjettiluokan" versio voittaa tämän taiston. Menisi Sony konkkaan sen mukana.

41.3.2007 3:52

Lainaus:
Ensimmäisen mallin myyntihinta tulee olemaan 199 dollaria ja jälkimmäisen 249 dollaria

Se siitä sodasta. tollahan pystyy kattomaan cd ja dvd levyjä. tais hd vmd viedä ainakin hintansa puolesta koko kisan.

51.3.2007 4:25

Eipä ole kallis ainakaan näillä näkymin.

61.3.2007 4:43

Noh, pitää muistaa että sisällöntuottajat formaatin loppupeleissä päättää. Mille lätylle pistetään leffat, pelit ym. Tilaa ei ole tosiaan ku vajaa pari gigaa enempi kuin dvdssä mutta pakkaus eri? Toivoisin kuitenki että nuo "oikeat" seuraavan sukupolven levyt voittaa, tai siis jompikumpi niistä.

edit: ohops, onpas sitä tallennustilaa sittenki jopa 20Gb. kuulostaa hyvältä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.3.2007 @ 04:46

71.3.2007 4:46

Ei onneksi tuo hinta ole ihan järkyttävä, hyvimpä alkaa hd-dvd:llä pyyhkiin..

81.3.2007 4:48

Niin korjaus siis HD VMD ja miksei juuri tuo olisi hd-dv:tä ja blue-rayta parempi?

91.3.2007 4:48

Tuli tässä mieleen, että mikä näistä tulevista formaateista on arkistoinnin kannalta paras ratkaisu? Pitkäikäisin siis.

101.3.2007 6:18

Eiks toi punainen laser ole jo aika vanha juttu....kun tulevaisuudessa saadaan hd-dvd:lle (tai bluraylle) se 8 kerrosta kans käyttöön niin johan on tilaa :p
Eli toi on joku "vähän parenneltu dvd". Pakattu kuva on aina pakattu kuva vaikka olis kuinka hyvä algoritmi. Ei niillä algoritmeillä kuitenkaan mitään ihmeitä saada aikaan. Muutenkaan ei oikein vakuuta tällänen "yhtäkkiä" markkinoille tupsahtava kilpailija.

111.3.2007 11:47

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mufasalol:
Eiks toi punainen laser ole jo aika vanha juttu....kun tulevaisuudessa saadaan hd-dvd:lle (tai bluraylle) se 8 kerrosta kans käyttöön niin johan on tilaa :p
Eli toi on joku "vähän parenneltu dvd". Pakattu kuva on aina pakattu kuva vaikka olis kuinka hyvä algoritmi. Ei niillä algoritmeillä kuitenkaan mitään ihmeitä saada aikaan. Muutenkaan ei oikein vakuuta tällänen "yhtäkkiä" markkinoille tupsahtava kilpailija.
Kai tiesit, että dvd materiaalikin on pakattua? Tosin "antiikkisella" mpeg-2:lla. Paremmalla pakkauksella saadaan parempaa jälkeä tiedostokoon pysyessä samana.

Tää formaatti jäänee pienemmille markkinoille..toivottavasti. Kyllä nuo pari muuta vielä halpenee.

121.3.2007 12:23

Lainaus:
Kai tiesit, että dvd materiaalikin on pakattua?

lol, no dvd:n kuvanlaadusta sen huomaa vaikka naapurin mummo että se on pakattua, ja raskaasti
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.3.2007 @ 12:24

131.3.2007 18:25

Sanokaa nyt hyvät ihmiset että tämä on vitsi?!?!?!?
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:PX-B900A-notice.jpg

Kyseessä olisi siis AACS kopiosuojaus (Blue-ray)

Jos tuo pitää paikkansa näillä uuden sukupolvenlaitteilla, niin takuulla alan täysipäiväiseksi warettajaksi

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.3.2007 @ 18:28

142.3.2007 6:54

Lainaus:

lol, no dvd:n kuvanlaadusta sen huomaa vaikka naapurin mummo että se on pakattua, ja raskaasti
Huomaa, että on pakattu? Onko se sitten huonompaa DVD:llä kuin vaikka VHS:llä, jossa ei ole pakkausta?

152.3.2007 9:49

Lainaus:

Huomaa, että on pakattu? Onko se sitten huonompaa DVD:llä kuin vaikka VHS:llä, jossa ei ole pakkausta?

O_o ei luulis että senior member kyselee noin tyhmiä. Jos digitaalisesta videosta puhutaan, niin kyllä sen huomaa että DVD:lle materiaali on raskaasti pakattu, jos vaikka alkuperäiseen masteriin vertaa
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.3.2007 @ 09:51

162.3.2007 10:32

Off-Topic


Lainaus:
O_o ei luulis että senior member kyselee noin tyhmiä.
Eihän se "rankista" ole kyse, että mitä tiedät ja paljonko, vaan siitä mitä oikeasti tiedät ;) Olisthan se aika hauskaa, ku pääset vaikka "Member" tasolle, niin sulla on oikeus oppia joku uus asia :D

Viä esimerkki: "aD addict" voi olla täysin huuli pyöreellä .rar tiedoston kanssa, mutta osaa ohjelmoida hyvin. Kun taas "newbie" osaa kummatkin hommat hyvin...

172.3.2007 10:49

Lainaus:

O_o ei luulis että senior member kyselee noin tyhmiä. Jos digitaalisesta videosta puhutaan, niin kyllä sen huomaa että DVD:lle materiaali on raskaasti pakattu, jos vaikka alkuperäiseen masteriin vertaa
En kysynytkään huomaako vaiko ei suhteessa "masteriin". Kysyinkin, että miten määrität "naapurin mummon" huomaavan DVD:n olevan "rankasti kopioitu"?

Lähinnä tulee mieleen, että videon taso on niin heikkoa pakkaamisen takia, että voisi olettaa sen olevan pakattu.

Veikkaan noin yleisesti, ettei "naapurin mummo" huomaa pakatun ja "masterin" välistä eroa. Voi olla ettei moni muukaan, riippuen siitä millä sitä katselee.

...ja juu, ei mun "tittelillä" ole tosiaankaan mitään merkitystä siihen mitä kysyn. Voinhan mä kysyä sulta vaikka tältä istumalta mitä kaikkia sukuja on lehdenleikkaajaamuurahaisilla? Koska olet kuitenkin "member" niin voisin olettaa, että ainakin osan tiedät?
Noh, ok vähän kärjistettyä. Mutta varmaan tajuat pointin.

183.3.2007 9:02

Enpä usko markkinoille mahtuvan enää yhtään formaattia kilpailemaan. Jo siinä on tarpeeksi työtä, että saadaan ihmiset ymmärtämään miksi pitää ylipäätään tulla mitään HD soittimia kun "vastahan" DVD tuli markkinoille.

Aika harmi kun nykyään ei vielä pääse kunnolla hyödyntämään HDTV:tä koska niin monen tasoista kuvaa on tarjolla. Digilähetykset ja DVD näyttää kakalle ainakin LCD:llä, plasmassa on ehkä tähän tarkoitukseen parempi paneeli...jotenkin "pehmeämpi" kuva niin virheet ei näy niin helposti.

197.3.2007 15:53

Lainaus:
...myyntihinta tulee olemaan 199 dollaria ja jälkimmäisen 249 dollaria. ...ja ne kykenevät toistamaan teräväpiirtosisältöä sekä tavallisia CD- ja DVD-levyjä.

Halpaa on, vaikka onhan se Sonykin lupaillu jotain melkein siedettävän hintaista (halvempaa, kuin PS3) soitinta...

Lainaus:
VMD-formaatti perustuu punaiseen laser-valoon, ja tukee jopa kahdeksankerroksisia levyjä. Tulossa olevat myyntilevyt ovat kuitenkin joko kaksi- tai nelikerroksisia. Tallennustilaa on noin viisi gigatavua kerrosta kohden.

2 x 5 = 10 gigaa.. ei oo paljoo, mutta 4 x 5 = 20 gigaa ja siihen nyt jo jonkun verran mahtuu tavaraa ja sitten 8 x 5 = 40 gigaa häviää edelleen blu-ray:lle, mutta tarvitaanko elokuvien jakeluun terväpiirtoformaatissa välttämättä sen enempää...

No mutta tällä hiekkalaatikolla on jo tosiaan pari isoa poikaa hiekkakakkuja tekemässä ja voi olla, että santaa ei uudelle leikkitoverille riitä..

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri (18.11.2017 19:46)
Animaatiostudioista se kuuluisin, Pixar, on julkaissut historiansa aikana valtaisasti huippusuosittuja elokuvia, joista osalle, kuten yhtiön huippusuosioon johdattaneelle Toy Storylle, on julkaistu ....
Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? (18.11.2017 14:06)
Huippupuhelinten hinta alkaa Samsungin ja Applen ykköslaitteissa päästä toiselle tuhannelle, joten on selvää, että tilaa hieman näitä heikommin varustelluille malleille on entistä enemmän. Itseasiassa ....
6 kommenttia
Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni (18.11.2017 12:37)
Aiemmin kirjoitimme Creativen ensimmäisestä pelinäppäimistöstä. Tällä kertaa testissämme on jälleen jotakin Creativen ensimmäistä, mutta ehkä jotain vähemmän yllättävää, nimittäin kannettava ....
Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa (17.11.2017 21:18)
Apple aikoo viivästyttää kesällä WWDC-kehittäjätapahtumassa esitellyn HomePod-älykaiuttimen julkaisua ensi vuoden alkuun. Alkuperäisen aikataulun mukaan HomePodin olisi pitänyt tulla myyntiin ensi kuussa. ....
Netflixiltä Star Wars -tähden supersankarielokuva Netflixiltä Star Wars -tähden supersankarielokuva (17.11.2017 19:20)