*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Levy-yhtiöt lopettamassa DRM-suojauksien käyttämisen?

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 23.1.2007 07:59 Kommentteja (22)

Levy-yhtiöt lopettamassa DRM-suojauksien käyttämisen? Suuret levy-yhtiöt saattavat tehdä todellisen takinkäännön DRM-suojauksien suhteen ja lopettaa kokonaan niiden käytön digitaalisen musiikin myynnissä. New York Timesin saamien tietojen mukaan yksi neljästä suuresta levy-yhtiöstä olisi aloittamassa tavallisten MP3-tiedostojen myyntiä jo muutaman kuukauden sisällä. Tällöin kappaleiden toistaminen onnistuisi käytännössä kaikilla kannettavilla mediasoittimilla, ja musiikin siirtäminen tavalliselle CD-levylle olisi myös helppoa. New York Timesin saamat tiedot tulevat Ranskan Cannesissa järjestetystä Midem-tapahtumasta, jossa paikalla olivat kaikki suuret musiikkialan vaikuttajat.
Aiemmin MP3-tiedostoja ovat myyneet lähinnä independent -levy-yhtiöt, jotka ovat myös käyttäneet ilman DRM-suojauksia myytävää musiikkia eräänlaisena markkinointikeinona. Isoista toimijoista lähinnä Yahoo on tarjonnut joitain kappaleita MP3-tiedostoina, ja Yahoon David Goldberg vakuutteli, että tänä vuonna myyntiin on tulossa lisää kappaleita ilman DRM-suojauksia. MP3-tiedostojen myynti romuttaisi ainakin osittain Applen iTunesin ja iPodin markkinajohtajuuden, sillä käyttäjä voisi valita vapaasti mistä musiikkinsa ostaa ja millä soittimella ostamaansa musiikkia kuuntelee. Erityisesti monet kuluttajajärjestöt ovat olleet huolissaan DRM-suojauksien vaikutuksista kuluttajien oikeuksiin.

Suurin pelko levy-yhtiöille on se, että ilman DRM-suojausta myytävät kappaleet leviävät nopeasti myös P2P-verkkoihin. Tämä ei kuitenkaan ole varsinainen ongelma, sillä P2P-verkot ovat jo nyt täynnä tekijänoikeudella suojattua musiikkia, jota kuka tahansa voi ladata ilmaiseksi. MP3-tiedostojen myyminen toisi todennäköisesti kasvua digitaalisen musiikin myynnille, joka on ainakin toistaiseksi ollut erittäin nousujohteista, vaikka tavallisten CD-levyjen myynti onkin ollut laskussa.

Levy-yhtiöille musiikkimarkkinoiden hallinta on nykyään todella hankalaa juuri internetin takia, joka mahdollistaa musiikin levittämisen hetkessä ympäri maailmaa. Levy-yhtiöt ovat jo pitkään koettaneet taistella internet-piratismia vastaan ilman merkittäviä saavutuksia.

"Monet ihmiset ympäri maailmaa ovat sanoneet minulle että olemme hoitaneet asiat väärin, mutta kukaan ei ole koskaan sanonut minulle mitä meidän pitäisi tehdä tämän epäkohdan korjaamiseksi", totesi kansainvälinen äänitealan kattojärjestön IFPI:n johtaja John Kennedy. "Ilmaista vaihtoehtoa vastaan on mahdoton kilpailla", jatkoi Kennedy viitaten internet-piratismiin.

eMusicin toimitusjohtaja David Pakman näkee MP3-tiedostojen myynnin hyvänä asiana. "Tärkein asia on yhteensopivuus; se on toiminut tärkeimpänä myyntiä edistäneenä keinona niin CD:n kuin DVD:n kanssa. Ja meidän mielestämme se on ainoa asia, joka jarruttaa digitaalisen musiikkikaupan kasvua", sanoi Pakman.

Lähteet:
Tietokone
New York Times
New Zealand Herald

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

123.1.2007 8:04

Jos kyseistä uutista on uskonminen niin asiathan ovat vihdoinkin kääntymässä parempaan suuntaan.

223.1.2007 8:07

Oho mistäs nyt tuulee? Onkohan jollain levy-yhtiön pomon muksulla ollut vaikeaa kopioda musaa/elluja kannettavaan :-), no hyvä uutinen kuitenkin. Toivottasti ei ollut aikainen aprillipila, noita kun riaa ja kumpp. viljelevät.

323.1.2007 8:17

No jopas on. Rupevatko oikeasti myymään musiikkia käyttöoikeuksien sijaan? Ja vielä samaan hintaan, kuin iTunes? Ei jaksa uskoa. Voisi kohta harkita, ostaa ensimmäisen biisin verkkokaupasta. Seuraava uutinen onkin "MP3-tiedostot ovat 96kbps laadulla, jotta ihmisien ei tekisi mieli levittää niitä p2p verkoissa.

423.1.2007 8:21

milläs ne nyt sitten suojataan rosvojen varalta?

523.1.2007 8:28

Tuopas alkaisi kuullostaa jo palvelulta, mielenkiintoista on vain mitä muuta tämä uudistus tuo. Mikä on laatu, millaiset ovat käyttöehdot. Tuo kuitenkin jo kuullostaa hyvältä, että alkavat myymään .mp3 muodossa musiikkia.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti John Kennedy:
Monet ihmiset ympäri maailmaa ovat sanoneet minulle että olemme hoitaneet asiat väärin, mutta kukaan ei ole koskaan sanonut minulle mitä meidän pitäisi tehdä tämän epäkohdan korjaamiseksi

Olisitte vaikka kysyneet kuluttajien mielipidettä tai kuunnelleet kun niitä on huudeltu.

Odotellaan vaan tulevia uutisia, miten sitten tuon kanssa käy. Kaatuuko johonkin vai aiotaanko oikeasti toteuttaa ja jos aiotaan niin millä tavalla.

edit. typoja
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.1.2007 @ 08:30

623.1.2007 8:28

Sehän tässä on ideana että isommatkin pamput ovat(toivottavasti) huomanneet, että kun heidän musiikit on JOKATAPAUKSESSA netissä levityksessä ilman suojauksia ja hyvälaatuisena, ei ole mitään järkeä myydä itse huonompaa materiaalia..jos meinaa saada rahaakin siitä.

723.1.2007 8:55

""Ilmaista vaihtoehtoa vastaan on mahdoton kilpailla"

Jokainen suomalainen saa mennä metsään poimimaan marjoja ja sieniä, mutta silti niitä myydään kaupassa. Miten tämä on mahdollista?

Toivottavasti nämäkin herrat nyt viimein tajuavat, että hinta ei ole ainoa asia mikä ajaa ihmisiä vertaisverkkoihin. Toinen syy on palvelun laatu. Tällä hetkellä vertaisverkoissa palvelun laatu (esim. tiedostojen laatu ja saatavuus) on parempi kuin laillisilla kanavilla.

823.1.2007 9:11

Tätä lisää, kiitos.
Jos linjalla pysytään niin alkaa kohta raha liikkumaan, ei pelkästään tiedostot :)

John Kennedy olis saanu vaikkapa käydä lukemassa afterdawnin keskustelua! On sitä sun tätä ehdoteltu...

923.1.2007 9:45

mitäs helvettiä?! pelkkiä hyviä uutisia: Pienet levy-yhtiöt parantavat näkyvyyttä, sitte toi italian juttu ja nyt tää`?! eihän tänää oo aprillipäivä?!vai joku rooman klubilaisten vapaa päivä?!

1023.1.2007 9:56

olis muuten ensimmäinen järkevä teko noilta piiiiitkään aikaan

1123.1.2007 10:02

Itselläkin tuli heti tarkistettua päivämäärä...onko tänään aprillipäivä? Uskomattomatonta sinäänsä, että levy-yhtiöt ovat tekemässä oikeasti hyvän päätöksen. Kyllä ihmiset ostavat musiikkia vaikka se ei olisi rampautettu kuuntelukelvottomaksi DRM:llä.

1223.1.2007 10:53

Ölisikohan musiikkiteollisuuden "Pimeä Keskiaika" noitavainoineen jo päättymässä?

1323.1.2007 11:42

Lainaus:
mukuppi (Junior Member) 23.1.2007 7:45 _
mitäs helvettiä?! pelkkiä hyviä uutisia: Pienet levy-yhtiöt parantavat näkyvyyttä, sitte toi italian juttu ja nyt tää`?! eihän tänää oo aprillipäivä?!vai joku rooman klubilaisten vapaa päivä?!
Meinasin just sanoo samat.
Ihme touhua alkanut nyt tapahtumaan. Onko kerrankin joku kuunnellut nuorempia ihmisiä?

1423.1.2007 11:46

Lainaus:
Suurin pelko levy-yhtiöille on se että ilman DRM-suojausta myytävät kappaleet leviävät nopeasti myös P2P-verkkoihin. Tämä ei kuitenkaan ole varsinainen ongelma, sillä P2P-verkot ovat jo nyt täynnä tekijänoikeudella suojattua musiikkia, jota kuka tahansa voi ladata ilmaiseksi. MP3-tiedostojen myyminen toisi todennäköisesti kasvua digitaalisen musiikin myynnille, joka on ainakin toistaiseksi ollut erittäin nousujohteista vaikka tavallisten CD-levyjen myynti on ollut laskussa.
Tovi tuon tajuamiseen menikin :D

1523.1.2007 12:44

Toivottavasti toi nyt sitten pamautetaan isolla volyymilla heti, eikä silleen "laitamme tämän idols biisin mp3sena tarjolle ja hintakin vain 8 euroa" ja sitten todetaan "käyttöoikeudet myyvät paremmin".

Kaikki mihin ko. levy-yhtiöllä on oikeudet heti vaan myyntiin mp3sena ja maksimissaan 1,2e/biisi ja kotimaiset musiikkikaupat sais kanssa pyrkii heti mukaan. (Kotimaisissa voi maksaa nettipankki tunnareilla, ulkomaiset vaatii luottokortin)

1623.1.2007 13:33

Lainaus:

Suurin pelko levy-yhtiöille on se että ilman DRM-suojausta myytävät kappaleet leviävät nopeasti myös P2P-verkkoihin. Tämä ei kuitenkaan ole varsinainen ongelma, sillä P2P-verkot ovat jo nyt täynnä tekijänoikeudella suojattua musiikkia, jota kuka tahansa voi ladata ilmaiseksi.
Tämän keksiminenhän vaatikin varmasti jo yli-inhimillisiä ponnisteluja mediamafialta. Tavan tallaajat sen sijaan ovat moisen yhtälön osanneet päätellä osapuilleen koko p2p-verkkojen olemassa olon ajan. Ja entä sitten jos samat tiedostot siellä jaettaisiinkin. Onhan niistä maksettu sentään suojelurahat edes kerran, luulisi senkin olevan parempi kuin ei kertaakaan.

Lainaus:

Monet ihmiset ympäri maailmaa ovat sanoneet minulle että olemme hoitaneet asiat väärin, mutta kukaan ei ole koskaan sanonut minulle mitä meidän pitäisi tehdä tämän epäkohdan korjaamiseksi" totesi kansainvälinen äänitealan kattojärjestön IFPI:n johtaja John Kennedy. "Ilmaista vaihtoehtoa vastaan on mahdoton kilpailla" jatkoi Kennedy koskien internet-piratismia.
Siinä taas sankari valehtelee silmät, korvat täyteen. Kuluttajat ovat sekä valittaneet, että ESITTÄNEET PARANNUSEHDOTUKSIA niin kauan kun jaksaa muistaa. Ongelma on vain tainnut olla siinä, että joko Mr. Kennedyllä on suuria vaikeuksia kuullunymmärtämisessä, hän on kuuro tai sitten se todennäköisin eli ahne.

Toisekseen kuten tuolla jo todettiinkin, myydään marjoja kaupoissa vallan hyvään hintaan, vaikka normaalina kesänä niitä on joka hemmetin puska väärällään. Eli ilmainen ja kaupallinen eivät todellakaan tapa toisiaan.

Toiveita paremmasta siis on, mutta liputa en ennenkuin näen. Jos drm todellakin katoaa ja hinnat saadaan tälle planeetalle niin katsotaan sitten uudelleen.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.1.2007 @ 13:36

home cooking is killing the restaurant industry

1723.1.2007 14:12

Jaahas mahtaako tuo pitää paikkansa. Tuo kuulostaa kyllä hieman kummalta. Sitä ei voi uskoo ennen kuin näkee miten todellisuudessa käy.

Tähän asti levy-yhtiöt ovat jakaneet piruuttaan musiikin ystäville niin paljon kuin vain pystyneet.

1823.1.2007 16:18

Voiko tämä edes olla totta?

Voitaisiin ottaa mallia koreasta, kiinteä maksu mediasta ja netistä saa lataa sitä niin paljon kuin on tallenus tilaa.

Tuohon vielä kaikki internet käyttäjät mukaan niin johan toimii :) Eikä takuulla mene rahaa IRAA:n taskuun vaan suoraan musiikin tekijöille :P

1923.1.2007 16:40

Kuulostaa pelottavan hyvältä.

2024.1.2007 5:28

Hehe. Warettamalla vaikutat...

Jos tästä tulee totta, loppuu henkilökohtainen musiikki-boikottini.

2125.1.2007 13:08

Kuulostaa todella hyvältä.
Kunhan vaan pakkaavat musiikin yhtään inhimillisellä bitratella, eivätkä mainosta sitä 128kbit/s virralla pakattua MP3:sta CD-laatuisena.
Tosin itse kyllä suosisin mieluusti jotain häviötöntä formaattia.

2228.1.2007 7:08

Joo, edelliseen yhtyen, täytyy todeta, että kuulostaa hyvältä ja jos vielä flac-formaatissa sais ostettua, niin sitten on kaikki kunnossa (niin ja sit vielä albumien mukaan kuvat kansista, cd:stä ja vihkot yms.)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
4 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto