*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

LG julkaisi Blu-ray ja HD DVD -levyjä toistavan soittimen

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 8.1.2007 12:36 Kommentteja (27)

LG julkaisi Blu-ray ja HD DVD -levyjä toistavan soittimen Elektroniikkavalmistaja LG esitteli luvatusti Las Vegasin CES-messuilla soittimen, joka toistaa sekä Blu-ray että HD DVD -levyjä, eli molempia kilpailevia teräväpiirtoformaatteja. "Super Multi Blue" -sloganilla lanseerattu soitin, BH100, tulee Yhdysvalloissa markkinoille vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana, ja hinnaksi arvioidaan 1 199 dollaria.
Soitin tukee täyttä 1080p-resoluutiota ja osaa toistaa Blu-ray-elokuvien BD-java-tekniikalla toteutettuja kehittyneitä elokuvan päälle heijastettavia valikoita. Lisäksi soittimen sisäänrakennettu skaalain osaa skaalata normaalit DVD-elokuvat 1080i-resoluutioon, joten vanhatkin DVD-elokuvat voivat näyttää paremmilta teräväpiirtonäytöltä katseltuna.

Soitin tukee videoformaateista ainakin MPEG-2:ta, VC-1:tä ja H.264:ää sekä audioformaateista MPEG1/2 audiota, Dolby Digitalia (normaali ja +), DTS:ää sekä DTS-HD:tä. Soittimessa on ainakin HDMI- ja komponentti-ulostuloliittimet.

LG:n soitin iskee Yhdysvalloissa makeaan markkinarakoon, kun epävarmuus kahden kisaavan formaatin välillä hämmentää kuluttajia. Teräväpiirtonäyttöjä hankkineet kuluttajat ovat innokkaita hankkimaan teräväpiirtotasoista sisältöä (kuten esimerkiksi Xbox 360:n latauspalvelun suosio vihjaa), mutta kalliin soittimen hankkiminen ei innosta, mikäli soitin on vaarassa jäädä hyödyttömäksi toisen formaatin vallatessa markkinat.

LG esitteli myös toisen luvatun uutuuden, tietokoneisiin tulevan GGW-H10N-aseman. GGW-H10N on niin ikään "Super Multi Blue", eli asema osaa toistaa sekä Blu-ray että HD DVD -levyjä. Lisäksi asemalla voi tallentaa jopa 50 gigatavua (dual-layer) Blu-ray-levyille, mikä vastaa LG:n mukaan noin 4,5 tuntia HD-tasoista videota.

Poltto on nopeutunut myös aiemmista soittimista ja tapahtuu nyt nelinkertaisella nopeudella. Nyt yksikerroksisen 25 gigaisen levyn poltto saadaan tehtyä noin 23-24 minuutissa, kun ennen operaatioon meni tuplasti kauemmin. GGW-H10N on myös hinnoiteltu 1 199 dollariin.

Lähteet:
LG. lehdistötiedote
LG, lehdistötiedote

Edellinen Seuraava  

27 kommenttia

18.1.2007 12:57

Hinnat ovat kerta kaikkiaan järkyttävät. Tuollaisia hintoja voisi kuvitella maksavansa, jos saisi huomattavia etuuksia. Tässä tapauksessa oikeastaan ainut hyöty on hiukan parempi kuvanlaatu, jonka huomaa vasta kunnon televisiolla.

PC-asema hankintaan sitten, kun hinta on alle 100 euroa.

28.1.2007 13:08

Yks nolla pois perästä niin vois alkaa harkitteen, mielummin sais olla joku muu merkki tosin ^^

Ja tollasen kirjottavan aseman pitäs kyllä osata kirjottaa molempia formaatteja eikä vain toista.

38.1.2007 13:10

Hinta on summana kova, mutta kun suhteuttaa sen siihen, että jotkut maksoivat/maksaavat edelleen vastaavia summia pelkästä yhden formaatin soittimesta (ok, kenties laadukkaamilla kompoilla/ominaisuuksilla) niin tuo hinta alkaa jo houkutella niitä ketkä haluavat hd-soittimen ostaa. Ja täytyy myöntää, että kun henk.koht. myös tuo soittimen vaihto ensi kesänä mielessä niin tämä/tämän seuraaja/vastaava muilta merkeiltä tulee olemaan ainut vaihtoehto "formaattiviidakossa".

Mitä tulee tuohon pc asemaan niin hinta on kyllä jo aika huima. Eiköhän ne tarvittavat levyt saisi grillattua tuollaisella 600€ asemallakin :) Toki sitten jos katsoo leffat koneella (ja sen takia tahtoo hd dvd tuen) niin tilanne on toinen.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.1.2007 @ 13:13

home cooking is killing the restaurant industry

48.1.2007 13:19

Jos nämä toistavat kerran H264 sisältöä niin meneekö myös X264?
Sehän on vähän kuin DivX ja XviD; toinen vain kaupallinen?

58.1.2007 14:11

jusunakki
Yks nolla pois perästä niin vois alkaa harkitteen, mielummin sais olla joku muu merkki tosin ^^

mikäs vika LG:ssä on??

68.1.2007 15:02

Voi vitsi mikä hinta! Täytyy vissiin vielä vähän odotella, et hinnat laskee edes vähän siedettäviin lukemiin.

78.1.2007 15:52

Lainaus:
mikäs vika LG:ssä on??

No, LG:n soittimet ei oo tähänkään menneessä mua laadullaan sokaisseet, niin en osta tulevaisuudessakaan. Odottelen mielummin kunnon valmistajien koneita.

88.1.2007 16:38
nikopa
Inactive

[lainaus]Jos nämä toistavat kerran H264 sisältöä niin meneekö myös X264?
Sehän on vähän kuin DivX ja XviD; toinen vain kaupallinen?[/lainaus]

H264 ei ole mikään koodekki vaan määritelmä. X264 on koodekki joka tekee H264jää. Samoin kuin DivX, Xvid, WMV9 tekee mpeg4sta.

98.1.2007 23:06

Pirun kallis vehje 1 199 dollaria. Sais olla vähintään noi kaksi ykköstä pois(eli 99 dollaria) sit olis järkevä hinta (ehkäpä se siihenki laskee noin 3-4 vuodessa). Uusi tekniikka maksaa ja paljon (repivät niistä hyvät katteetkin)

109.1.2007 8:51

Jaa-a. On kyllä älytön hinta.

119.1.2007 12:10

jusunakki:
No, LG:n soittimet ei oo tähänkään menneessä mua laadullaan sokaisseet, niin en osta tulevaisuudessakaan. Odottelen mielummin kunnon valmistajien koneita.

Ongelma on vaan siinä että LG valmistaa jo monen *kunnon* valmistajan koneiden komponentit...joten et tiedä mitä puhut...

129.1.2007 12:16

Lainaus:
Ongelma on vaan siinä että LG valmistaa jo monen *kunnon* valmistajan koneiden komponentit...joten et tiedä mitä puhut...

No se että sulla on koti täynnä jotain LG:n markettikamoja ei saa mua vaihtaan mielipidettäni ja periaatteitani. Ei tarvi tulla toisten mielipiteitä arvosteleen.

139.1.2007 12:29

jusunakki

No se että sulla on koti täynnä jotain LG:n markettikamoja ei saa mua vaihtaan mielipidettäni ja periaatteitani. Ei tarvi tulla toisten mielipiteitä arvosteleen

ei ole kyse siitä onko mulla LG:tä koti täynnä vai ei...vaan siitä tosiasiasta että LG:n kompoja löytyy monesta *kunnon* merkistäkin...turha ottaa tollasesta asiata hernettä nenään...

149.1.2007 12:33

Itsekkään en ostanut LG:een asemaa koneeseen kun kauhu tarinoita iso broidin asemasta olin kuulluut.Päädyin Samsungiin ja onpahan hyvin toiminutkin. =)

159.1.2007 12:40

tuure2
Samsungiin ja onpahan hyvin toiminutkin. =)

eiköhän sieltä Samsungistakin löydy LG:n valmistamia komponentteja...

169.1.2007 15:32

No jos LG on valmistanut sinne jonkun resistanssin niin ei se tee siitä LG:n laitetta.

179.1.2007 16:14

Laadukkaampia merkkejä kuin LG löytyy, mutta silti monet merkin arvostelijat eivät todellakaan tunnu sisäistävän tuota kuinka paljon maailmalla olevissa laitteissa on samoja kompoja LG:n mallien kanssa, koska LG ne on valmistanut. Onhan LG monellakin sektorilla maailman suurin valmistaja. Ja myös hinnoittelunsa vuoksi LG on monestikkin melko kilpailukykyinen valinta kun suhteutetaan hinta laatuun.

Ja tämä ei todellakaan ole mikään ylistyspuhe LG:tä kohtaan, koska itse "Pioneer fanaatikkona" valitsen useimpiin tuotteisiin kyseisen puljun laitteita. Silti omistan jokusen LG:n ja ties kuinka monta muuta tuotetta, jossa on LG:n valmistamia sisuskaluja ja ainakaan niiden tiimoilta ei ole valittamista.

189.1.2007 16:35

Lainaus:
eiköhän sieltä Samsungistakin löydy LG:n valmistamia komponentteja...

Epäilijöitä voisi auttaa, jos laittaisit ihan konkreettista linkkiä tai vastaavaa tuosta, eikä tollaisia "eiköhän pistepistepiste" juttuja.

Kyllähän LG joitakin komponentteja valmistaa, mutta ei todellakaan isoa osaa kaikista komponenteista.

199.1.2007 16:59

Niin se vaan on.
Et sitä voi muuten todeta kuin avaamalla esim sonyn ja huomata että miten ollakkaan piirilevyillä on LG:n logot.

Meneppäs kauppaan joskus katsomaan ja ihmettelemään että miten eri valimistamien dvd soitimet ovat aivan saman näköisiä mutta edessä on vain eri logot.

209.1.2007 17:15

Lainaus:
Et sitä voi muuten todeta kuin avaamalla esim sonyn ja huomata että miten ollakkaan piirilevyillä on LG:n logot.

No tässä varmaan puhuttiin laatulaitteista...
sitä en yhtään ihmettelekkään että Sony käyttää LG:n
komponentteja.


On muuten mennyt vähän OT. Sori, ei ollut tarkoitus alottaa mitään sotaa mielipiteelläni =)

219.1.2007 23:23

Eikös aikanaan dvd ja jopa VHS tullessaan olleet samaa hintaluokkaa, johan se on nähty että hinnat tulevat jymisten alas. Nykyisin dvd levyn voi katsella jo muutamalla kympillä.

2210.1.2007 6:57

Jotenkin odottelin, että koska tulee jotain ongelmaa tapauksen tiimoilta, koska eihän koskaan voi mikään mennä kivuttomasti jos siihen liittyy lisenssipolitiikka :)

Mielenkiintoista nähdä LG:n vastaus eli miksi HDi:tä ei laitteessa ole/missä LG on ryssinyt vai onko takana HD/BD leirin yritys sabotoida dualformat soittimia (esim. joku salainen lisenssikiristys LG:tä kohtaan)?


http://ces.betanews.com/entry/LG_Hybrid_...s_Is/1168407626

*EDIT:typo*

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.1.2007 @ 06:59

home cooking is killing the restaurant industry

2311.1.2007 8:07

Joo eihän tosta soittimesta sitten loppujen lopuksi mihkään olekkaan. Kun moiseen hommaan LG ryhtyi, niin olisi sentään tehnyt sen kunnolla....

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.1.2007 @ 08:08

2411.1.2007 11:58

En vielä lähtisi tuomitsemaan touhua yksin LG:n "syyksi". Kannattaa odottaa ensin mikä on tuo selitys tuolle tilanteelle, koska kuten sanottua, kaikki missä lisenssipolitiikka on mukana on enemmän kuin sekavaa :)
Siellä puukotellaan ristiin ja rastiin ja joskus osuu omillekkin kasseille. Joten loppupelissä syy miksi laite on tuossa kuosissa kuin on selvinnee lähiaikoina, mutta mikä se on, on sitten toinen juttu.

Noh, ainakin tuo PC-asema toiminee ilmeisen täysin, koska AVS:ssä oli juttua, että demotilanteessa olivat pyöritelleet HD DVD settiä sillä (siis tuolla messuilla).

2511.1.2007 14:11

Lainaus:
AVS:ssä oli juttua, että demotilanteessa olivat pyöritelleet HD DVD settiä sillä

...joka näytti kuulemma suurimmalta osin paremmalta kuin blu-ray, näin sivuhuomautuksena ;)

2611.1.2007 14:45

Lainaus:

.joka näytti kuulemma suurimmalta osin paremmalta kuin blu-ray, näin sivuhuomautuksena ;)
Tuotahan voisi pitää miltei selviönä ;)
Mutta onhan tuo vakavastikkin puhuttuna ollut aika monessa katselmuksessa noin, että HD DVD on ollut kuvanlaadussa parempi. Mutta vaikka itsekkin olen HD DVD:n kannattaja niin silti pitää tuo blu-ray:kin tuossa soittimessa olla, koska julkaisuja jos menee ristiin/kehitys kuitenkin alkaa ajamaan blu-ray:tä vahvemmaksi formaatiksi tulevaisuudessa niin voi sitten valita aivan vapaasti kumpaa mediaa tahaansa ja pärjää yhdellä soittimella.

PS. HD:lla kuitenkin mennään, leffoja on jo tilauksessa ;)

home cooking is killing the restaurant industry

2725.1.2007 6:17

Miten on toimiko tämä Lg suomessa ??

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto