*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Warnerin Blu-ray/HD DVD-hybridi esitellään ensi viikolla?

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 4.1.2007 07:22 Kommentteja (11)

Warnerin Blu-ray/HD DVD-hybridi esitellään ensi viikolla? Mikäli New York Timesin tiedot pitävät paikkansa, voi kilpailevien HD DVD ja Blu-ray-formaattien välillä rimpuileville kuluttajille olla tulossa helpotusta ostopäätöksen tekoon jo pian. Lehden mukaan Warner Home Video on nimittäin tuomassa molempia teräväpiirtoformaatteja tukevan hybridilevyn markkinoille jo vuoden 2007 aikana.
NY Times haastatteli Warnerin toimitusjohtaja Barry M. Meyeria, jonka mukaan levy kulkee nimellä Total HD. Meyerin mukaan Warnerin lähtökohtana on ollut kuluttajan edun maksimointi tilanteessa, jossa markkinoilla on kaksi kisaavaa ratkaisua.

"Toiseksi paras vaihtoehto [yhden formaatin jälkeen] on myöntää, että markkinoilla tulee olemaan kaksi formaattia ja kääntää tämä kuluttajalle positiiviseksi", Meyer pohtii.

Meyer järkeilee, että levyhybridin ansiosta kuluttajan ei tarvitse pelätä jäävänsä ilman sisältöä, kun hän päätyy ostamaan jommankumman soittimen, ja jälleenmyyjän ei tarvitse pitää valikoimissaan kuin yhtä levytyyppiä. Tämä on vain osittain totta, sillä hybridilevyn kapasiteetti on vääjäämättä pienempi kuin yhteen standardiin keskittyneen levyn. Tällöin joudutaan tinkimään joko sisällön määrästä, laadusta tai molemmista.

Total HD:ksi ristitty hybridiratkaisu on todennäköisesti sama, jolle yhtiö haki patenttia viime vuoden syyskuussa. Asia ei tosin käy suoraan ilmi NY Timesin artikkelista (luettavissa täällä).

Toshiban luotsaaman HD DVD:n ja Sonyn Blu-rayn on tarkoitus siirtää kotiteatterien elokuvatarjonnan teräväpiirtoaikaan. Ongelmana on, että keskenään yhteensopimattomat ratkaisut ovat jakamassa sekä laitevalmistajat että mediayhtiöt kahteen kisaavaan leiriin, sillä useat yritykset ovat päätyneet tukemaan vain toista ratkaisuista. Warner on yksi yhtiöistä, jotka ovat päätyneet tukemaan molempia formaatteja.

Warnerin odotetaan kertovan lisää tietoa Total HD:stä joko ensi viikolla pidettävien CES-kuluttajaelektroniikkamessujen aikana tai pian niiden jälkeen.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

14.1.2007 7:42

Itse ostan xboxiin hd dvd aseman ja myöhemmin investoin erittäin todennäköisesti LG:n tuplaformaatti soittimen (joka sekin siis on tarkoitus julkistaa CES messuilla ja veikkaampa muidenkin valmistajien seuraavan perässä), jossa voipi katsoa kumpaakin ja ainakaan laatu ei kärsi siitä kun leffan lisäksi "liian pienelle" levylle pitää kuitenkin survoa ne 500 making of dokumenttia ja 6500 ohjaajan kommenttia, jotka ei ainakaan allekirjoittanutta kiinnosta puupennin vertaa.

24.1.2007 7:52

siis tajusinko oikein, että noi väsää taas uutta levyä?? Eikö pitäis kehittää sitä _laitetta_ joka lukee noita molempia?

34.1.2007 8:46

No se _laite_ josta tuossa kerrotaan, tukeekin molempia formaatteja, luitko edes uutista?

44.1.2007 8:55

et tainnut itse lukea tuota uutista?

54.1.2007 8:56

Lainaus:
No se _laite_ josta tuossa kerrotaan, tukeekin molempia formaatteja, luitko edes uutista?

Taisi sinulta unohtua uutisen lukeminen. Uuutisessa oli kyse hybridi levystä. Ei laitteesta joka tukisi molempia formaatteja.

64.1.2007 9:45

Uutisessa on tosiaan kyse tuosta hybridi levystä mutta jos nyt oikein muistan niin eikös juuri noita -REx-:n mainitsemia molempia formaatteja tukevia soittimia ole aika piakkoin tulossa myyntiin tai ainakin julkistukseen?
Tällainen hybridi levykin tulee loppujen lopuksia aika turhaksi jos valmistajat alkavat tekemään molempia formaatteja tukevia soittimia jolloin levyn merkillä ei ole mitään väliä.

74.1.2007 10:25

Tämä hybridilevy
-
Meyer järkeilee, että levyhybridin ansiosta kuluttajan ei tarvitse pelätä jäävänsä ilman sisältöä, kun hän päätyy ostamaan jommankumman soittimen, ja jälleenmyyjän ei tarvitse pitää valikoimissaan kuin yhtä levytyyppiä.
-
ei korvaa kahta muuta, vaan tulee vain kolmanneksi sotkemaan pakkaa entisestään. Toisaalta se toimii molemmissa soittimissa mutta ei ole yhtä hyvä kuin kumpikaan natiivi levy...

84.1.2007 10:28

Mutta kuluttaja joutuu silti pähkäilemään, että kumman soittimen hän ostaa ja näissä hintaluokissa se on iso päätös.

Parempi olisi pelkästään ne hybridisoittimet, kuten tuo LG:ltä tulossa oleva ja hd-dvd/bluray levyt erikseen.

94.1.2007 10:31

Meinaan, että alkaa olemaan jo vähän enemmänkin tietävä kohta sekaisin jos markkinoilla on normaali bluray,hd-dvd levyjä ja normaali soittimia, mutta myös hybridi levyjä/soittimia.

104.1.2007 10:36

Voihan tääkin olla ihan hyvä juttu niille jotka on mennyt ostamaan bluray soittimen *köh* jotta sillekkin olisi jotain sisältöä tulevaisuudessa *köh* :P

Nojoo, turha tällainen. Tuo LG:n uutinen sensijaan on lohdullisempi kuluttajalle.

114.1.2007 13:51

En oo ihan hetkeen ostamassa HD-DVD sen enempää kuin Blu-ray-soitintakaan. Antaa niiden hätähousujen, ketkä aina haluavat sitä uusinta tekniikkaa, päättää, kumpi formaatti voittaa sodan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....
Meneekö sormi suuhun iOS 11:n kanssa? Näin otat kaiken irti uudesta moniajosta Meneekö sormi suuhun iOS 11:n kanssa? Näin otat kaiken irti uudesta moniajosta (18.8.2017 11:11)
Applen tuotteita on kehuttu monesti siitä syystä, että niiden käyttölogiikan omaksuminen ei vaadi ohjekirjaa, vaan kaikki "vaan toimii". Monessa tapauksessa Applen tuotteet ovat varmasti hyvin ....
Nintendo Switch jyräsi myydyimmäksi konsoliksi heinäkuussa Nintendo Switch jyräsi myydyimmäksi konsoliksi heinäkuussa (18.8.2017 11:04)
Nintendolla voidaan olla tyytyväisiä kuluvasta vuodesta. Yhtiön tuorein konsoli, Nintendo Switch, on kärsinyt aiemmin kroonisista toimitusvaikeuksista, mutta tilanne helpotti vihdoin heinäkuussa. ....

Uutisarkisto