*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

EliteTorrentsin ylläpitäjä linnaan

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 21.12.2006 02:37 Kommentteja (27)

EliteTorrentsin ylläpitäjä linnaan BitTorrent-sivusto EliteTorrentsin ylläpitäjä Scott McCausland on tuomittu viideksi kuukaudeksi vankilaan ja tämän jälkeen viideksi kuukaudeksi kotiarestiin tekijänoikeusrikoksesta. Pennsylvaniassa asuva ja 24-vuotias McCausland on kolmas EliteTorrentsin ylläpitäjä, jolle on luettu tuomio sivuston sulkemisen jälkeen. Lokakuussa Grant T. Stanley, 23, sai vastaavan tuomion.
FBI ratsasi ja sulki EliteTorrentsin osana D-Elite-operaatiota 25. toukokuuta 2005. Elokuvateollisuuden etujärjestö Motion Picture Association of America (MPAA) oli vahvasti mukana operaation valmisteluissa.

Syyttäjän lausunnossa kerrotaan, että Elite Torrentsilla oli yli 133 000 jäsentä ja sivuston kautta ohjattiin yli kaksi miljoonaa laitonta elokuvan, ohjelman, musiikkitiedoston ja pelin kopiota. Vertaisverkon tarjonta oli käytännössä rajaton, ja tarjolla oli myös vielä kauppoihin ehtimätöntä materiaalia.

Tuomion tapauksessa luki tuomari Sean J. McLaughlin. Ennen tuomion lukemista hän totesi, etteivät internetpiratismin osalliset ole nykypäivän robinhoodeja, vaan tavallisia rikollisia, joiden ainoa motiivi on saada jotain ilmaiseksi.

Lähde:
p2pnet

Edellinen Seuraava  

27 kommenttia

121.12.2006 3:29
ouihjkhjg
Inactive

=)

221.12.2006 4:34

Jumalattomat korvausvaatimukset ei vähentäny waretusta ni nyt ne kokeilee linnaa? -.-

321.12.2006 4:51

Juu, velkavankeus ei auttanut niin nyt sitten tavallinen vankeus testissä. Seuraavaksi oletettavasti listalla keskitysleirit ja teloitukset, koska eipä ole montakaan rikostyyppiä uutisissa, jossa jahtaamiseen käytetään maailman laajuisesti yhtä paljon resursseja.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.12.2006 @ 04:53

home cooking is killing the restaurant industry

421.12.2006 5:01

ite kyl oisin mielummin 5kk linnas ku miljoona korvauksia...

521.12.2006 5:20

siellä missä mpaa, siellä warettajien ongelmat.

621.12.2006 5:49

Tunnetusti velkavankeus ja linna on juurikin niitä keinoja joilla ihmisistä saadaan kunnon kansalaisia. Mikäs sen kannustavampaa rehelliseen elämäntapaan kuin kaiken omaisuuden ulosmittaus MPAA:lle ja Bubban suihkukaverina oleminen.

721.12.2006 5:56
ouihjkhjg
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy:
siellä missä mpaa, siellä warettajien ongelmat.

Jeps... Warettajilla on jo niin paljon ongelmia muutenkin, että heitä pitäisi käsitellä silkkihansikkain.

821.12.2006 6:02

No tuokin parempi kuin miljoonien korvaukset. Tuossa taas mpaa pilasi yhden nuoren elämän vankilalla. Antaisivat vaan ihmisten olla ja elää rauhassa. Tuomari on kyllä aivan väärässä, sillä warettajat eivät ole tavallaisia rikollisia vaan tavallisia nuoria (pääosin), joiden motiivi on, että rahaa EI VAAN OLE maksaa huimia cd/dvd/pelien hintoja. Kyllähän me nuoret ostamme niitä cd-levyjä/leffoja/pelejä jotka eivät ole digitaalisesti rais...tu. Pitää varmaan käydä hakee kellarista vanha levari ja ostaa kiekkoja. Näihin kyseiset tahot saavat kehitellä suojauksia vielä monta vuotta =) Onneksi vielä kiekkoja myydään kunnon levykaupoissa sekä ulkomailla (parempi äänenlaatukin).

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.12.2006 @ 06:04

921.12.2006 8:33

ontääki... Sellanen ois hyvä rangaistus, että estettäis oman internet yhteyden omaaminen joksikin aikaa, sitte ei ainaka warees..

1021.12.2006 8:36

Mitä käytännössä tuo viiden kk kotiaressti meinaa?

1121.12.2006 9:45

Lainaus:
Mitä käytännössä tuo viiden kk kotiaressti meinaa?
Eikös se mene niin, että on gps navigaattoripanta jalassa ja saat käydä töissä normaalisti, mutta muualla et saa käydä kuin erikoisluvalla.

Onkohan tuolta ajalta myös netinkäyttö kielletty?

1221.12.2006 9:49

Jenkkilainkäyttöä ;) Mutta varokaa, se on tarttuvaa laatua!!!

1321.12.2006 10:08

Trackereiden ylläpitäjät ovat Robin Hoodeja ja MPAA Nottinghamin sheriffi. Toivokaamme Rikhard Leijonamielen palaavan pian vapauttamaan sorretut warettajat. ;)

1421.12.2006 13:20

Siis mitään ei saa ottaa jos saa ilmaiseksi? Outo kommentti. Taas tuo tuomio on päinhel...eihän tässä enää kuin ihmetellä.

1521.12.2006 15:47

Warettamista eivät kaikki pidä rikollisena, ja sen puolesta ja vastaan voidaan esittää hyviä argumentteja. Enkä aijo ottaa niihin nyt kantaa.

Mutta esim. nämä torrent-sivustojen ylläpitäjät ansaitsevat mainostuloilla riihikuivaa RAHAA. ja jos lain henki lähtee siitä, että rikoksesta ei saa hyötyä, niin silloinhan nämä "linkittäjät" hyötyvät rikollisesta toiminnasta, joten he ovat mielestäni rikollisia, jotka kuuluukin tuomita.

1621.12.2006 15:53

Lainaus:

Mutta esim. nämä torrent-sivustojen ylläpitäjät ansaitsevat mainostuloilla riihikuivaa RAHAA. ja jos lain henki lähtee siitä, että rikoksesta ei saa hyötyä, niin silloinhan nämä "linkittäjät" hyötyvät rikollisesta toiminnasta, joten he ovat mielestäni rikollisia, jotka kuuluukin tuomita.
Jutussasi on pointti, mutta pitää myös muistaa, että sivusto, jolla on tuon tason käyttäjämäärät ei toimi normaalin koti adsl:n nokassa ;) Eli myös laite ja kaistakulut ovat valtaisat. Uskallan väittää asiaa tarkemmin tuntematta (mutta niin kaistakuluja kuin myös yleisiä mainostaksoja tuntien), että monillakin sivustoilla tuo mainostulot - toimintaan kuluvat menot = aika lähelle +-0.

1721.12.2006 16:11

Kaikesta liiketoiminnasta on kuluja. Olipa se sitten laitonta tai laillista.

1821.12.2006 17:23

Minulla taas tuo jos rahaa otetaan vastaan juuri vaikka edel.main. waretukseen niin se on jo puhdasta bisnestä, mutta jos sitä tehdään ilman rahaa niin asia on moniselitteinen juttu..mutta kyllä tekijän pitää saada edes jonkilainen korvaus tehdystä työstä.

1921.12.2006 18:54

"mutta kyllä tekijän pitää saada edes jonkilainen korvaus tehdystä työstä."

Ja se saakin. Musiikkibisneshän on ollut jo viimeisen 2000 vuoden ajan sitä, että muusikko soittaa ja jos ihmiset pitävät sitä lantin arvoisena niin heille se lantti heitetään. Muuten ei heitetä. Näin se pitäisi mennä nykypäivänäkin, mutta valitettavasti tuotakin yritetään tuotteistaa ja rahastaa. Muusikot saavat ison osan palkasta myös live-esiintymisistä. Ei ne ilman rahaa jää.

2022.12.2006 2:31

Tarkennuksena vielä edelliseen niin itsekkään en suvaitse rahaliikennettä p2p toiminnassa, koska se tekee siitä kaupallista, tavalla tai toisella. Mikä taas on kaupallista siirtyy sitten hiljalleen oikean piratismin puolelle. Pointti mitä tarkoitin oli se, että vaikka isojen sivustojen ylläpito saa touhusta rahaa niin kun kulut ovat myös suuret niin taloudellista hyötyä en usko juurikaan tulevan. Se taas ei kuitenkaan poista rahaliikennettä ja sitä taas ei voi hyväksyä. Monimutkaista, mutta elämä on :)

2122.12.2006 6:39

Kyllähän tuo tuomari on oikeassa. Kysehhän on puhtaasti varstamisesta. Opiskelijoiden varattomuuteen on turha vedota. Haluaisin minäkin autoilla ja asua omakotitalossa, mutta ei ole vielä varaa niihin. Mutta ei se minua oikeuta varastamaan.

2222.12.2006 10:23

"Kysehhän on puhtaasti varstamisesta. Haluaisin minäkin autoilla ja asua omakotitalossa, mutta ei ole vielä varaa niihin. Mutta ei se minua oikeuta varastamaan."

no toi nyt on vähä eri asia...jos mä lataan vaikka leffan netistä, nii kuka siinä menettää jotaki? ei kukaa, mä vain saan siitä jotaki (enkä ees aina), ja jos se leffa on oikeesti tosi hyvä mä ostan sen, sama musiikiski, ei huvita kauheesti sikoja säkis ostella...mut jos varastat auton nii siin se myyjä menettäis rahaa...

2322.12.2006 17:01

no voi vittu millon warettajat rupee tekeen pommi-iskuja että tuomiot rupee pysyy ajassa mukana ?

2422.12.2006 17:17

Linna ei todellakaan ole oikea ratkaisu.. Tiedän monta
tapausta jossa "pikkurikollinen" on laitettu lopulta linnaan.. Ja sen jälkeen ne ei enää ole olleet pikkurikollisia..
Ihan sama juttu warettajien kohdalla.. Linnassa pakostakin tutustuu "alamaailman" ihmisiin.. ja siitä se kierre sit helposti alkaa.. Kaikkien kohdalla ei tietenkään näin ole, mut osalle niin ikävä kyllä käy..

2518.4.2007 11:53

Sanokaa mitä sanotte mutta mun mielestä vankeus on hiukan turhan suuri rangaistus siitä että pitää elokuvista ja musiikista ja haluaa jakaa niitä muiden kanssa. Varastamistahan se ei ole koska tekijänoikeuksien omistaja ei siinä menetä mitään fyysistä joka hänellä on, bittejä vaan kopioidaan koneelta toiselle. Piraattikaman myyminen sitten taas on mielestäni rangaistavaa, mitä sivustojenpitäjien lahjoituksilla ja mainostuloilla saamiin rahoihin taas tulee niin hyvin monet trackerinpitäjät eivät edes missään vaiheessa koske niihin vaan ne menevät suoraan yhtiölle jolta serverit on vuokrattu. Itse ostan elokuvia jotka olen ostamisen arvoiseksi todennut enkä ole tekijänoikeuksia vastaan mutta musiikkibisneksessäkin suurin osa levynmyynnistä menee ahneille levy-yhtiö pomoille jotka eivät itse luo mitään mistä minä haluaisin maksaa. Jos levy-yhtiö otettaisiin välistä pois ja artistin saama osuus tuplattaisiin levyt maksaisivat alle kymmenen euroa jonka olisin valmis maksamaankin.

2618.4.2007 12:05

Lainaus:
Jos levy-yhtiö otettaisiin välistä pois ja artistin saama osuus tuplattaisiin levyt maksaisivat alle kymmenen euroa jonka olisin valmis maksamaankin.

Ei oo tullu mieleen minkä takia ne artisti käyttää levy-yhtiöitä? Tuskin vaan sen takia, että levy-yhtiöt saisivat rahaa.

++B[>++++<-R]+++++1/2+++++|+[>>+>>+A<<<<-]>>[<IN[<+>>>+<<-]>>[<<+
>>-]<-]<<--$-.>><++[>+<-]&&>F[>>[<<<+>>+>-]<U[>+<-]<-]>>[-]
<<<[>+>+>C++-<<<-]>++++.>K.-----.>.

2718.4.2007 12:10

No hitsi enpäs ajatellut tota... Oliskohan sen takia että niillä ei ole itse varaa kustantaa levyjä? Toi oli vaan jossittelua.


Reality is only an illusion, caused by the lack of psilocybine.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto