*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Rocktähdet haastavat verkkokaupan oikeuteen

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 19.12.2006 06:34 Kommentteja (12)

Rocktähdet haastavat verkkokaupan oikeuteen Joukko suuren luokan rocktähtiä on yhdessä haastanut oikeuteen Wolfgang's Vault-sivuston ylläpitäjän, jonka sivusto kauppaa promoottori Bill Grahamin 30 vuoden aikana keräämiä ainutlaatuisia konserttitaltiointeja sekä t-paitoja, kuvia ja muita muistoesineitä, kuten konserttilippuja ja -julisteita.
Haasteessa ovat mukana muun muassa Grateful Dead Productions, Carlos Santana sekä Led Zeppelinin ja The Doorsin jäseniä. Haastajien mukaan sivuston ylläpitäjällä, William Saganilla, ei yksinkertaisesti ole oikeuksia konserttitaltiointien kauppaamiseen.

Rockkonserttien promootion kehittäjänä ansioitunut Bill Graham menehtyi helikopterionnettomuudessa vuonna 1991. Tämän jälkeen hänen yrityksensä myytiin SFX Promotionsille, jonka taas Clear Channel -niminen yhtiö osti vuonna 2000.

Aiemmin terveydenhuoltoalalla toiminut liikemies William Sagan kuuli lähes sattumalta, että Grahamin kokoelma on tulossa myyntiin. Sagan oli havainnut musiikkialan murroksen, ja halusi lähteä mukaan alalle. Niinpä hän päätyi ostamaan Grahamin kokoelman noin 5-6 miljoonalla dollarilla vuonna 2001.

Wolfgang's Vaultilta ei ole vielä saatu kommenttia asiaan. Verkkokaupan kokoelmaa pidetään yhtenä merkittävimmistä rocktaltiointien ja -muistoesineiden kokoelmana koko alalla.

Lähteet:
News.com
News.com

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

119.12.2006 7:19

nopeasti luettuna tässä ei ole mitään aihetta haastella ketään oikeuteen, jos nuo oikeudet oli tuolla Graham-kaverilla. Eikö ne silloin kaupassa siirry uudelle omistajalle?

219.12.2006 8:05

Joo, luulisi jos 5-6 miljoonaa on maksanut että edes jotain saisi omakseen.

319.12.2006 8:10

Eipä kai sillä alkuperäisellä Grahamillakaan ollut levy-yhtiöiden mielestä oikeutta taltioida konsertteja myyntiä varten, vaan ehkä vain oman keräilyyn. Nyt kun uusin omistaja toi taltioinnit julkiseen myyntiin niin herne meni nenään.

419.12.2006 9:59

No mutta olisihan se väärin jos The Doorisin 30 vuotta vanhan keikan voisi joku nähdä.. Miettikää nyt, jos joku ostaa sen videon netistä niin eihän siitä tule lipputuloja!!

519.12.2006 10:15

Vittu noita led zeppelininkin käyriä-

619.12.2006 11:40

Kyllä se livenä on parempi kuin videolta, uskon näin.

719.12.2006 11:58

miten se nyt meneekään ? omistaja william sagan on ostanut oikeudet materiaaliin yhtyeiden promoottorilta. bändien edustajan mukaan saganilla ei kuitenkaan ole oikeutta yrittää hyötyä muusikoiden kustannuksella. joko asia sovitaan jotenkin tai mennään oikeuteen ? siinä kai vaihtoehdot... ?

819.12.2006 13:04

Bootleg-nauhoitusten levityksestähän tässä näyttäisi olevan kyse. Vaikka alunperin bändi on ehkä antanut luvan Grahamille nauhoittaa keikan niin se ei tarkoita että nauhoitusta saisi automaattisesti kopioida ja levittää.

Itse tietysti mielellään näen näitä harvinaisuuksia markkinoilla mutta tämä "levitysmalli" on vähintäänkin kyseenalainen.

Harmittavasti noissa artikkeleissa käytetään toistuvasti sanaa "collected" joten ei tiedä tarkalleen miten Graham on materiaalinsa saanut: nauhoittanut itse luvan kanssa vaiko ostanut muilta tahoilta jotka ovat ehkä vähemmän luvallisesti niitä nauhoittaneet. Materiaalin laajuden vuoksi epäilen että kyse on näiden molempien yhdistelmästä.

919.12.2006 13:32

Tätähän se on aloilla, joissa jonkin asian ostaminen/saaminen ei ole lähelläkään omistamista.

1019.12.2006 17:04

Jee taas alkaa mennä vähän yli lyönniks jo toiki touhu.

1119.12.2006 17:16

Ukot on vain katkeria. Kun bändi oli koossa, tuli rahaa. Kun bändi hajosi, loppui rahantulo siihen. Ja kukapa meistä jättäisi rahan ottamatta, jos sellaisen saisi?

1219.12.2006 17:18

Edit: sellaista.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Megasakot EU:lta – Näin paljon Google joutuu maksamaan Megasakot EU:lta – Näin paljon Google joutuu maksamaan (27.6.2017 14:01)
Euroopan komissio on määrännyt kilpailulainsäädäntötutkimustensa pohjalta Googlelle ennätykselliset 2,42 miljardin euron sakot. Komission mukaan sakko Google on väärinkäyttänyt hakukoneen markkina-asemaa ....
iPhonella voi mitata etäisyyttäkin tarkasti – Tähän ARKit pystyy iPhonella voi mitata etäisyyttäkin tarkasti – Tähän ARKit pystyy (27.6.2017 12:20)
iOS 11:n yksi suurimmista uusista ominaisuuksista on tuki ARKit-ohjelmointirajapinnalle, jonka avulla sovelluskehittäjät voivat luoda täysin uudenlaisia laajennettua todellisuutta hyödyntäviä ....
2 kommenttia
Elisa Viihteen tarjonta täydentyy – Sisältää nyt C Moren Elisa Viihteen tarjonta täydentyy – Sisältää nyt C Moren (27.6.2017 10:26)
Elisa Viihde -palvelun valikoimiin on lisätty operaattorin ja MTV:n välisen yhteistyön myötä myös C More -suoratoistopalvelu. Entuudestaan Elisa Viihteestä on löytynyt Aitio, Yle Areena, ....
Apple osti Oculus Riftissä käytetyn teknologian itselleen Apple osti Oculus Riftissä käytetyn teknologian itselleen (27.6.2017 09:36)
Apple on ostanut pöytälaatikkofirmansa kautta saksalaisen katsetunnistusta ja -seurantaa kehittävän SensoMotoric Instrumentsin. Yhtiön teknologiaa hyödynnetään niin lääketieteellisissä sovelluksissa ....
Super Nintendo tekee paluun! Tässä on SNES Classic Edition Super Nintendo tekee paluun! Tässä on SNES Classic Edition (26.6.2017 19:47)
Viime vuoden kesällä Nintendolta kuultiin jymyuutinen, sillä perinteikäs peliyhtiö kertoi tuovansa legendaarisen NES-pelikonsolin ja sille julkaistut pelit uudelleen saataville NES Classic Editionin ....
1 kommentti

Uutisarkisto