*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

BSA jatkaa taistelua laitonta vertaisverkkojakelua vastaan

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 7.11.2006 07:50 Kommentteja (16)

BSA jatkaa taistelua laitonta vertaisverkkojakelua vastaan Ohjelmistoyhtiöitä edustava BSA jatkaa taistelua laitonta vertaisverkkojakelua vastaan myös Finreactor-jutun jälkeen. Finreactor-jutussa BSA:ta edusti asianajotoimisto Susiluoto, joka puolusti mm. Adoben, Microsoftin ja Autodeskin tekijänoikeuksia. "BSA tulee jatkossa kiinnittämään enemmän huomiota tällaiseen toimintaan. Toivomme, että hiljalleen ihmiset alkaisivat ymmärtää, mistä laittomassa levityksessä on kyse" sanoi asianajaja Olli Pouttu. Pouttu pitää tärkeänä että Finreactor-jutussa ylläpitäjät katsottiin vastuullisiksi laittomaan ohjelmistojen jakeluun vertaisverkossa. "On tärkeää, ettei kuvitella voivansa laittaa palvelun pystyyn ja sanoa, että muut sen tekijänoikeusloukkauksen tekevät" sanoi Pouttu. Pouttu myös korostaa että ilman bittorrent-palvelimia ei olisi palveluakaan. "Yksittäinen käyttäjä ei olisi pystynyt tekemään mitään ilman, että palvelua olisi tarjottu" jatkaa Pouttu.
Pouttu ei myöskään sulkenut pois uusia oikeusjuttuja, vaikkei Finreactor-juttu ole lopullisesti käsitelty. Varsinkin kun uusi tekijänoikeuslaki ei vaadi enää tekijänoikeusrikoksessa ansiotarkoitusta. Asianomistajien mielestä sakkorangaistukset olisivat olleet kovempia, jos syytetyt olisi tuomittu tekijänoikeusrikoksesta, eikä tekijänoikeusrikkomuksesta. Susiluodon edustaja ei kuitenkaan usko vankeusrangaistuksiin, sillä tekijänoikeusrikoksen enimmäisrangaistus on kaksi vuotta vankeutta.

BSA ei kuitenkaan tuomitse vertaisverkkoja suoraan laittomiksi ja kannustaa niiden lailliseen käyttöön. "BSA:n kanta vertaisverkkoihin on yleisesti myönteinen. On valitettavaa, että niitä lähdetään käyttämään väärin" sanoo Pouttu. "Niissä on valtavan paljon potentiaalia laillisessa käytössä" jatkaa Pouttu. Pouttu muistuttaa myös käyttäjän vastuusta ja huomioi erityisesti directconnect-hubien pitäjät. "Nyt on viimeinen hetki miettiä, miten kannattaa toimia. Helpoin tapa on se, että directconnect-hubeja viedään alas vapaaehtoisesti. On nähtävissä, että niitä on ajettu jo alas" sanoo Pouttu.

Lähde:
Tietokone

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

17.11.2006 7:58

Kaippa niitä on alas ajettu, koska jo muinoin oli näitä "3 userin hubeja", joita tuli ja kuoli tasaiseen tahtiin. Lisäksi monet vähän aikaa toimineet ovat saattaneet pelästyäkkin ja laittaa lapun luukulle. Itse kuitenkin uskon vahvasti, että edes uudet oikeusjutut eivät määriä tuntuvasti laske. Oli kyse sitten hubeista, trackereistä tai muista.
*EDIT:typo*

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.11.2006 @ 07:59

home cooking is killing the restaurant industry

27.11.2006 8:20

Lainaus:

"On tärkeää, ettei kuvitella voivansa laittaa palvelun pystyyn ja sanoa, että muut sen tekijänoikeusloukkauksen tekevät" "BSA ei kuitenkaan tuomitse vertaisverkkoja suoraan laittomiksi ja kannustaa niiden lailliseen käyttöön. "BSA:n kanta vertaisverkkoihin on yleisesti myönteinen."
Täh, eihän tuossa ole mitään järkeä? Jos trackereissä ja hubeissa ei ole mitään laitonta, minkä ihmeen takia niitä ollaan ajamassa alas? Nyt ei tiedä Pouttu mitä puhuu.

"On tärkeää, ettei kuvitella voivansa laittaa autotehtaan pystyyn ja sanoa, että muut ne yliajot ja muut rikkeet tekevät."
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.11.2006 @ 08:24

37.11.2006 9:24

Jatketaanpa Kaakatuksen linjalla :)
"On tärkeää, ettei voi kuvitella voivansa laittaa asetehdasta pystyyn ja sanoa, että muut ne tapot tekevät"

47.11.2006 11:14

Lainaus:
"Yksittäinen käyttäjä ei olisi pystynyt tekemään mitään ilman, että palvelua olisi tarjottu" jatkaa Pouttu.

Joopajoo, FR:hän oli intter wepin ainoa torrenttitrakkeri, harmi ettei voi enää käyttää torrentteja saatika muitavertaisverkkoja kun FR on nurin :(

57.11.2006 11:40

""Yksittäinen käyttäjä ei olisi pystynyt tekemään mitään ilman, että palvelua olisi tarjottu" jatkaa Pouttu."

Ja sekö on sitten tässä maailmassa tavoitteena? Ettei pysty tekemään mitään.
Mitenkähän on tarkoitus kehittyä jos tähän pyritään?

67.11.2006 11:40

Onneksi muualta maailmalta ei löydy trackereita tai hubeja kun suomesta. Olisihan se kauheaa jos vaikka ruotsalaiset pistäisivät trackerin pystyyn missä suomalaisetkin voisivat vierailla.=)

77.11.2006 12:10

Lainaus:
Täh, eihän tuossa ole mitään järkeä? Jos trackereissä ja hubeissa ei ole mitään laitonta, minkä ihmeen takia niitä ollaan ajamassa alas? Nyt ei tiedä Pouttu mitä puhuu.
Vastaus lötyy kolmannen kappaleen ensimmäisestä virkkeestä, painottaen "ja"-sanan jälkeistä osaa.

87.11.2006 13:08
tuhero
Inactive

Justiinsa avattiin uus raksu SK:n tilalle (tosin paljon paremmalta vaikuttava), löytyy osoitteesta scenedream.com, ja DM:kin taitaa jatkaa vielä, pienen tauon jälkeen. Joten eipä suomen trakkerikanta tuosta tuomiosta juuri kärsinyt.

97.11.2006 14:34

Eipä tuo paljoa auta, kun se siirtyy sitten suljetuille alueille ja kaverilta kaverille, tai vastaavaa. Eli tomppa ostaa levyn kalle kopio, ja kallen kaveri ossi kopio sen kallelta jne...eli ei paljoa noita hemmoja kaada bsan jutut. Ja onhan se vanhatapa vielä olemassakin, vuokraan leffan, kopion ja teen kopion siitä 5 parhaalle kaverille jne..eli turhaan pienempien päälle käyvät, menisivät venäjälle, kiinan katselemaan siellä nitä piraatteja tehtaillaan..eipä tuo susiluoto-hemmo ole tuollaista varmaan ottanut huomioon.

107.11.2006 19:26

Pitäisiköhän tehdä ilmianto paristakin suomalaisesta operaatorista jotka tarjoavat tällaista kopiosuojatun materiaalin levityskanavaa kuin Usenet, hehän sitä kautta jakavat, kyllä sitä nyt pitäisi ymmärtää mitä tehdään kun siitä vieläpä rahaakin pyydetään.

117.11.2006 20:03

Itsekkin olen ihmetellyt miksei Usenetin kimppuun ole vielä käyty. Varmaan siks, ku siitä saadaan rahaa..?

128.11.2006 3:37

No vois nyt ne kusipäät ottaa järjen mukaan tohon touhuunsa ja lähtee niitä piratismilla tienaavia metästämään eikä toisinpäin vai onko oikein että menen venäjältä hakemaan rekallisen piraattitavaraa ja myön sitä lähitorilla???

kohta sekoan oikeesti näitten kaheleiden kanssa jotka ovat oikeasti niin naurettavia idiootteja etten mahda mitään sille että jos näkisin ni varmasti kusipääks haukkusin.

138.11.2006 15:21

Mikä ihmeen Autodesk? Fuc* Adobe, vielä enemmän fuc* Micro$oft ja vielä wit**sti enemmän fuc* BSA!

148.11.2006 16:55

Tekijänoikeusfasismin kätyri BSA paasaa sontaa:

Lainaus:
BSA ei kuitenkaan tuomitse vertaisverkkoja...

Ihan sama kuin jeesustelisi: "Saat puhua kunhan et avaa suutasi"!

Etenkin kun:
Lainaus:
"Nyt on viimeinen hetki miettiä, miten kannattaa toimia. Helpoin tapa on se, että directconnect-hubeja viedään alas vapaaehtoisesti. On nähtävissä, että niitä on ajettu jo alas" sanoo Pouttu.
Koskahan BSA tappaa postilaitoksen ja haastaa kaikki mm. CD/DVD-tallentimia ja tallennusmedioita myyvät oikeuteen? Eiväthän laitteiden myyjätkään ole valvomassa/estämässä laitonta käyttöä!

Etenkin kun BSA:n fasismilta ei välty vaikka tyytyisi vain kertomaan missä filee sijaitsee, ilman että sitä itse imuroi, levittää tai hallussapitää!

Printataan torrentit vaatteisiin, tarroina tavaroihin ja kulkuvälineisiin, niin katsotaan tuleeko BSA:n gestapo paikalle! Myös torrentti-julisteet seinille ja lehtisinä jakoon niin nähdään kuinka pitkälle totalitarismi ja fasismi on edennyt.

Postilaitoksen kautta voi halutessaan anonyymisti laittaa BSA:lle joulupaketillisen "sitä itteään" puurokauhan kera, niin saavat mutustella asiaansa hieman tarkempaan.

159.11.2006 0:05

Eikö nyt pitäisi enemmän vaan laittaa noita trakkereita pystyyn ja näyttää, että ei ne tähän lopu, nyt vasta kaikki alkaa ! =)

1610.11.2006 9:52

Tää on niin outoo :S

Sitä olen ihmetelly miksi Usenest on yhä pystyssä sillä tehdään vaikka kuinka rahaa ( EHkä se on se syy :S )

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto