*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

NetAnttilan musiikkilataukset ohitti CD-levyjen suosion

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 23.10.2006 07:13 Kommentteja (14)

NetAnttilan musiikkilataukset ohitti CD-levyjen suosion Verkkokauppa NetAnttila.comin digitaalisen musiikin kauppa Download.NetAnttila on ensimmäistä kertaa ohittanut myynnillään verkkokaupan perinteiset CD-levyt, Tietokone.fi uutisoi. NetAnttila lanseerasi ladattavaa musiikkia myyvän verkkokauppansa toukokuussa 2005.
Musiikkilataukset kirivät perinteisten CD-levyjen ohi kesäkuukausien aikana. NetAnttila on tänä vuonna myynyt jo yli 10 000 albumia ja noin 200 000 yksittäistä kappaletta. Ladattavien biisien valikoima on jo yli miljoonnan kappaleen suuruinen, ja tarjolla on kaikkien neljän suuren levy-yhtiön musiikkia.

NetAnttilasta yhden kappaleen saa ladattua 1,19 euron hintaan ja albumin edullisimmillaan 9,95 eurolla. Musiikki on DRM-suojattua, ja ostaminen vaatii Windows 2000 tai XP -käyttöjärjestelmän sekä verkkokaupan oman soittimen asentamisen.

Lähde:
Tietokone.fi

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

123.10.2006 7:23

Tilastoihin tämäkin käännetään taas piratismitappioiksi...*wirn

223.10.2006 8:11

onhan noitten porvareiden helppo ostaa tuosta vaan ja ladata ku on rahaa millä mällätä. ja onhan tuo kätevää kun voi ostaa pelkän kappaleen. mutta jos albumia olen aikomaisillaan ostaan, niin maksan mielummin pienemmän hinnan ja polkasen kauppaan.

323.10.2006 8:14

Tässä se nyt nähtiin. Levymyynti häviää nettikaupalle, koska osa porukasta lataa musiikin p2p-verkoista ;)

Mutta oikeesti... ihmeen hyvin on ylihintainen DRM-kama mennyt kaupaksi. Tiedä nyt sitten pitäisikö itkeä vai nauraa =/

423.10.2006 8:37

Ylihintaiset DRM-suojatut kappaleet on ainoa tapa millä lainkuuliaiset ihmiset saavat ladattua musiikkia soittimeensa (kunhan ei ole ipod). Mitenköhän kauppa kävis jos samalla hinnalla sais suojaamattoman wav tiedoston?

523.10.2006 9:26

@DimaWee
Miksi juuri .wav? Eikö muka suojaamaton .mp3 olisi yhtä hyvä?

623.10.2006 9:40

Ja en ymmärrä, mikseivät he ota tuota drm-sösseliä pois, kun biisit saa ilman suojausta p2p-verkosta.

723.10.2006 10:29

Oho, piratismi jyllää :-), no tuo oli odottettavissa mutta tuo voisi olla mp3 ja ilman suojausta...

823.10.2006 11:14

Suojaamaton .WAV möisi varmaan huonommin. Ainakin jos verrataan suojaamattomaan MP3-tiedostoon. Onhan se paljon mediaseksiikkäämpää ladata MP3 kuin WAV.

Olisi hauska tietää potentiaalisten asiakkaiden määrä jotka vielä odottavat suojaamattomien musiikkikappaleiden esillemarssia. Lasken itseni ja tuttuni ainakin tähän joukkoon. Kunpa joku taho tajuasi sen markkinaraon jossain vaiheessa. Siihen asti pitää musiikki hankkia toistakautta. Herätkää pahvit!

923.10.2006 12:24

Sanotaan, että tuskimpa noilla .wav tiedostoilla kovin suuri kysyntä olisi jos saatavilla olisi myös suojaamaton mp3. Onhan tuo mp3 muotoinen nimittäi himppusen verran pienempi kooltaan ja täten kätevämpi siirrellä. Ja ei niitä pakkauksen mukanaan tuomia "huonontumia" mp3-soittimen hiluluureilla ympäröivässä metelissä kyllä huomaa :)

1023.10.2006 17:31

Jaapa jaa, mtv3 ja tietokone.fi mainostavat hinnaksi 99 senttiä.... mutta onneksi täällä ollaan vähän tarkempia moisessa.

1124.10.2006 8:18

No joo, onhan sitä varmaan kivempi vaan ladata tota maksullista musiikkia suoraan koneelle, kuin ostaa CD-levy, hakea se postista ja polttaa biisit koneelle.

1224.10.2006 10:37

[nusnus]
Miten cd-levyä voi polttaa koneelle?
[\nusnus]

1330.10.2006 10:04

"vaatii ... verkkokaupan oman soittimen asentamisen."
Just, kiva onkin sitä yhtä uutta albumia varten vaihtaa soitinta, vähän sama kuin joutuisit ostamaan autoon uuden soittimen soittaaksesi uusia suojattuja cd-levyjä...

Ja tuo DRM, ajattelin ensin uutista luettuani että hei, miksen ole aiemmin tuota kauppaa huomannut tai sieltä jotain ostanut? No nyt muistin ne kaksi syytä :)

1429.11.2006 15:35

"NetAnttilasta yhden kappaleen saa ladattua 1,19 euron hintaan ja albumin edullisimmillaan 9,95 eurolla. Musiikki on DRM-suojattua, ja ostaminen vaatii Windows 2000 tai XP -käyttöjärjestelmän sekä verkkokaupan oman soittimen asentamisen."

Tuolla jo joku sanoikin, että pitäisikö tässä nyt itekä vai nauraa. Ei hemmetti siis jotakin drm-shittii ja sit toimii vaan jollakin netanttillasoittimella!?! Siis mitä ihmettä?? Kuka oikeasti ostaa jotain tollasta shaisssee?? Ja tää on sit nyt niinku ylittäny cd-levyjen oston? Kyllä vaan mietin tässä, että jos joku vaan tajuais laittaa sellasen kunnon palvelun (mitä täälläkin jo moneen otteeseen on toivottu) pystyyn, niin paljonkohan sinne asiakkaita ilmaantus?

Ja miks wav, eikä mp3? No wav-tiedoston voi helposti muuttaa mihin tahansa formaattiin mihin ikinä vaan haluaa, mut mp3:sten uudelleen pakkaamisessa johonkin muuhun formaattiin ei hirveesi oo järkee. Tietty sillon saa vielä itse päättä sen bitraten, eikä pelkästään sitä formaattia. Toisaalta mitään järkeä wav-tiedostoja myydä ei ole, kun voi pakata tiedostot flaceiks, joiden purakminen wav-tiedostoiksi (tai pakkaus jollakin muulla tekniikalla, esim mp3, ogg, yms.) onnistuu nopeasi ja helposti ja laadusta tinkimättä, mutta koko olis n. puolet wav-tiedoston koosta.

Mp3:set varmaan olis kuitenkin suosituin formaatti tarjolla olevasta formaattivalikoimasta riippumatta, mut itse ostaisin mieluiten flac-formaatissa. Onhan se niin, kuin tuolla mainittiinkin, että mp3 on paljon seksikkäämpi formaatti, kuin mitä mikään muu on.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Microsoft kehitti uuden piirin – Reaaliaikaista tekoäly palvelimiin Microsoft kehitti uuden piirin – Reaaliaikaista tekoäly palvelimiin (23.8.2017 14:54)
Microsoft esitteli Hot Chips -symposiumissa tekoälylaskentaan suunnitellun laskentakortin. Project Brainwave -nimellä tunnetun kehityshankkeen tavoitteena on luoda piiri, jonka avulla voidaan ....
Karu muistutus – Säätiedoilla sinusta tehdään kauppatavaraa Karu muistutus – Säätiedoilla sinusta tehdään kauppatavaraa (23.8.2017 10:31)
Huippusuosittu AccuWeather-sääsovellus on jäänyt kiinni käyttäjän sijainnin paikannuksen mahdollistavan datan keräämisestä, vaikka sovellusta on erikseen kielletty pääsemästä paikkatietoon käsiksi. ....
2 kommenttia
Ostitko tämän kopterin? Se on pakko päivittää viimeistään ensi viikolla Ostitko tämän kopterin? Se on pakko päivittää viimeistään ensi viikolla (23.8.2017 09:00)
Kopteriyhtiö DJI on julkaisee uudelle Spark-minikopterilleen pakollisen ohjelmistopäivityksen, jolla pyritään korjaamaan laitteen virranhallinnassa havaitut virheet. DJI:n mukaan se julkaisee ....