*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Blu-ray -levyt kehittyvät, soittimet myöhästyvät

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 21.10.2006 14:30 Kommentteja (15)

Blu-ray -levyt kehittyvät, soittimet myöhästyvät Elektroniikkavalmistaja Panasonic on ilmoittanut valmistaneensa neljäkerroksisen Blu-ray -levyn. Kyseisen levyn suurin tallennuskapasiteetti on näin ollen 100 gigatavua. Levyn toinen suuri uudistus on sen kestävyys. Laboratoriotesteissä levyn elinajaksi on arvioitu noin 100 vuotta. Tämä edistysaskel perustuu uuteen Te-O-Pd materiaaliin, joka on kestävyyden ohella myös ympäristöystävällinen, sillä se ei sisällä ympäristölle myrkyllisiä aineita niin paljoa kuin sen edeltäjät. Uudelle levylle luvataan 2x kirjoitusnopeutta ja levyjen valmistaminen alkaa lähitulevaisuudessa.
Uusien Blu-ray -levyjen elinaikaa on kuitenkin epäilty. Aiemminkin optisille medioille on luvattu pitkää toimivuutta, mutta toistaiseksi tavallisessa käytössä (uudelleen)kirjoitettavien levyjen elinaika on ollut alle 10 vuotta. Nopeutetut laboratoriotestit kun harvoin vastaavat arkipäivän koettelemuksia, sillä laboratoriossa testataan yleensä vain ilman kosteuden ja lämpötilan vaikutusta levyihin. Rasvaiset sormet tai pikkulasten tapa käsitellä levyjä eivät valitettavasti kuulu testausmenetelmiin.

Sonyn ongelmat Blu-ray -soittimien kanssa eivät tahdo laantua. BDP-S1 Blu-ray -soittimen julkaisua on jälleen kerran siirretty. Soittimen uusi julkaisupäivä on tällä hetkellä 4. joulukuuta. Ongelmaksi epäillään sinisiä laser-diodeja, joita tarvitaan Blu-ray -levyjen lukemiseen. Sony tarvitsee samaisia komponentteja myös PlayStation 3 -pelikonsoliin, joka saa todennäköisesti kaikki saatavilla olevat osat, koska sen vaikutus Blu-rayn suosioon tulee olemaan suurempi. Myös Pioneerin BDP-HD1 soittimen huhutaan myöhästyvän joulumarkkinoilta. Näin ollen joulumarkkinoilla olisivat ainoastaan jo julkaistut Samsungin BD-P1000 ja Panasonicin DMP-BD10 Blu-ray -soittimet.

Lähteet:
Ars Technica
Home Theater Blog

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

121.10.2006 14:54

100G*100v*2x=200€

221.10.2006 15:00

2x kirjoitus nopeus?? kuinkas monta bittiä per sekuntti se sitten polttelee?

321.10.2006 15:38
nikopa
Inactive

2 Kertaa nopeammin kun 1x.

72Mbit sekunnissa eli kestää 47min polttaa yksi kerros.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc_recordable
http://www.emedialive.com/articles/reada...leid=11404#iiia

421.10.2006 15:38
nikopa
Inactive

2 Kertaa nopeammin kun 1x.

72Mbit sekunnissa eli kestää 47min polttaa yksi kerros.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc_recordable
http://www.emedialive.com/articles/reada...leid=11404#iiia

521.10.2006 16:42

Onhan nuo levyt ihan kivan kokoisia :) mutta kyllä siinä kestää polttaa 2x nopeudella 100gb.
Tämä nyt näyttäisi siltä että kaikki myöhästyy sonylta, ps3 ja nyt nämä blu-ray soittimet, onhan se tietenkin hyvä että tekevät homman kunnolla ja ei olisi ainakaan niin paljon bugeja tuotteissa, vaikka nyt myöhästyykin komponenttikysynnän vuoksi.

621.10.2006 17:56

joo kiva laittaa keskiviikko illalla polttoon ni voi sitten kattoo seuraavan viikon keskivikkona 1,5h leffan :)

722.10.2006 8:20

Lainaus:
100G*100v*2x=200€
100G*100v*2x+teostomaksu=400€

Paljonkos suomessa tulee teostomaksua näille levyille?

822.10.2006 9:09

Pitäisiköhän tuo ottaa vitsinä:
"...pikkulasten tapa käsitellä levyjä eivät valitettavasti kuulu testausmenetelmiin."

Toisaalta, tottahan tuo on.

922.10.2006 9:42

Niin eivätpä ne paljoa ajattele lapsiperheitä, leffoja lapsille kyllä pykätään mutta se testaus ja laitteen helppous on unohtunut jonnekkin, kuten myös hinta..

1022.10.2006 10:04

ziisus tuohan on isompi kuin minun kovoni :D

1122.10.2006 11:09

Lainaus:
ziisus tuohan on isompi kuin minun kovoni :D
Onhan nuo ihan kivan kokosia. Ja :D vaa sullekki :P

1222.10.2006 22:17

ite arvelutta tää 4x kerros tekniikka ite olen joutunut palauttamaan 6 eri DVD levyä kauppaan kun ainakin näistä kaks kerros DVD levystä (dual-layer DVD) on alempi kerros on lähtenyt irti niin että DVD soitin ei tunnista sitä eli luku kelvoton vaikka olen käsitelly samalla tavalla kuin yks kerros DVD levyjä jotka vieläkin ehjinä ja naarmuttomina

ite poltan kaikki CD\DVD 2x nopeudella jotta ei tule virheitä se muutama minuutti lisää jotta saa varmasti toimivan levyn ei haittaa ainakaan mua

"hitaasti mutta varmasti"

1323.10.2006 15:21

ainakaan 4/6/16-nopeuksisia dvd-levyjä nimenomaan ei saa polttaa hitaammalla nopeudella

1423.10.2006 17:46

Lainaus:
ainakaan 4/6/16-nopeuksisia dvd-levyjä nimenomaan ei saa polttaa hitaammalla nopeudella
HÄ ? mihin toi väite perustuu itellä ei ainakaan yksikään 8x \ 16x DVD levyssä ollut ongelmia vaikka olen kaikki polttanut 2x nopeudella ja alla olevan tekstin olen aina kuulut monilta asian tuntijoilta sama lukee alla jotkut lisänneet että jos haluaa varmasti että toimiin niin käyttää minimi kirjoitus nopeutta

Can writable DVD discs written at different speeds be read back of cover at any speed?

The speed at which a disc is written has nothing to do with the speed at which it can be read back in a recorder, player or DVD-ROM drive.


http://www.osta.org/technology/dvdqa/dvdqa4.htm

DVD Read and Write Average Data Transfer Rates




One thing is sure — nothing lasts forever and technologies inevitably change. Ultimately, since writable DVDs embody digital information, contents may be transferred to future storage systems as becomes necessary to preserve whatever has been stored on the discs.

niin mitenkähän käy mun DVD kokoelman 30 vuoden kuluttua toistaako mikään niitä ?

1524.10.2006 6:14

vähäks mahtavaa jos levy kestää 100 vuotta ku uudet teknologiat taas 5 vuoden päästä xD

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto