*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

FM-nauhoitusmahdollisuus katoaa Creativen mediasoittimista

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 18.10.2006 15:42 Kommentteja (31)

FM-nauhoitusmahdollisuus katoaa Creativen mediasoittimista Creative on joutunut taipumaan ääniteollisuuden painostuksen alla ja poistaa tämän vuoksi FM-radion nauhoitusmahdollisuuden Zen MicroPhoto ja Zen Vision:M soittimistaan. Uusin firmware-päivitys poistaa soittimista tämän nauhoitusmahdollisuuden, mutta tuo myös tuen Audible Type 4 audiotiedostoille ja parantaa hiukan soittimen käyttöliittymää. Firmwaren asentaminen soittimiin ei ole pakollista käyttäjän toimesta, mutta tehtaalta tulevat soittimet tulevat sisältämään uuden firmwaren.
Ääniteteollisuus on painottanut että radion nauhoittaminen laskee CD-levyjen myyntiä ja on tämän takia koittanut estää Yhdysvalloissa digitaalisten radioasemien nauhoitusmahdollisuuden. RIAA haastoi samasta syystä myös XM Satellite Radion oikeuteen keväällä, syyttäen heitä tekijänoikeusrikkomuksista, koska heidän myymillään radioilla voi tallentaa kuunneltavan kappaleen ja kuunnella sen uudelleen myöhemmin.

Creative ei ole itse kommentoinut asiaa, eikä se myöskään firmware-päivityksen kuvauksessa perustele mitenkään FM-nauhoitusmahdollisuuden poistamista. Nähtäväksi jää tekevätkö muut kannettavien mediasoitinten valmistajat samankaltaisen "äänettömän" ratkaisun asian suhteen.

Lähteet:
DailyTech
BetaNews

Edellinen Seuraava  

31 kommenttia

118.10.2006 15:54

No eipä ite oo tullu paljoo nauhoteltua.
Vois kyllä kattella omaan soittimeen uusia firmwareja :)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.10.2006 @ 16:07

218.10.2006 16:11

Juu-u... Ja mitä c-kaseteilla on aina tehty... Omia kokoelmia radiosta sillä on nauhotettu. Siitä kasettimaksut.
Noissa laitteissakin on kasettimaksut Suomeen tullessaan.
Mitä hittoa ne enää myyvät tallentavia digibokseja ja tallentavia dvd-soittimia, jos ohjelmaa ei saa tallentaa?

Naurettavaa...

318.10.2006 16:25

Ehkä nautettavinta mitä tuolta päin on vähän aikaan kuulunut. Totta kai radiota kuuluu saada nauhoittaa ihan samalla tavalla kun telkkariakin.

Jos radio nauhoittaminen laskee CD:n myyntiä niin minut saa skalpeerata heti.

Oletteko muuten huomannut kuinka suuri osa palkasta menee pelkkään ruokaan? Tuota rahaa ei voi siis mitenkään käyttää CD-levyjen ostamiseen, joten eiköhän tuo riko selvästi tekijänoikeuslakia.

418.10.2006 16:49

tää menee aina vaan hullummaks :D

518.10.2006 17:00

niinkuin joku sanoi kohta ei saa enää lainata kattilaa kämppikselle kun jo syytetään piratismista.

618.10.2006 17:04

Onneks en omista enkä tuu omistamaan ;)

718.10.2006 17:22

Oh hoijaa! Kuulostaa aika naurettavalta. Eihän tuolla kovin kummoisia nauhoituksia saanut. Empä usko, että se mitenkään vaikutti myyntiin. Mitähän on seuraavaksi tulossa. Varmaan estetään musiikin kuuntelu radiosta. Taasen on ammuttu tykillä kärpästä. Ei voi muuta sanoa kuin: Äly hoi järki älä jätä! Liekö sitä koskaan IFPI:n porukalla ollutkaan.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.10.2006 @ 17:25

818.10.2006 17:22

Siis tosi naurettavaa :D miksei muka radiolla saisi nauhoittaa jos kerran telkkarillakin saa :D

918.10.2006 17:24

Kohta varmasti kielletään telkkarillakin nauhoitus...

1018.10.2006 17:51

Lainaus:
Ääniteteollisuus on painottanut että radion nauhoittaminen laskee CD-levyjen myyntiä

tuo oli kyllä erittäin huvittava lausahdus, sai taas päivän naurut riaan jutuista :)
tuohon olisi taas sata ja kymmenen esimerkkiä käytännön elämästä miten tuo ei voi pitää paikkaansa, tai vastaavia tapahtumia.
mutta miksi nämä haastavat kanavia oikeuteen, eihän kanava voi vaikuttaa siihen nauhoitetaanko sieltä vai ei. Näiden takia ei muuten ole enää nettiradiotakaan, kun kanava ostaa oikeudet että saa soittaa jotain kappaletta niin jos heillä on nettiradio ja soittavat siellä samaa kappaletta niin siitäkin pitäisi maksaa oikeudet, eli joutuisivat kahdet maksamaan, tässä taas kiitos uudelle TO-laille että loppui nettiradiot.

1118.10.2006 18:07

Eli siis tallentaviin digibokseihin sitten sama homma? Boksi saa olla mutta ei sillä saa nauhottaa kun voit katsoa sen uudelleen ja yhä vaan uudelleen ;)
Siis voi jumalauta. Kyllä huomaa, amerikkalaiset, maailman viisain kansa :DDD
Mitähän Bin Laden pyytäis jos tilais iskut RIIA:n yms. pääkonttoreihin. Alkaa järki loppumaan tollasten apinoitten kanssa.

1218.10.2006 18:08

Jotenkin ei enää jaksa välittää näistä RIIA:n ja Sony BMG:n tapaisista pelleistä. Jos tolloilla on tosiaan luulot että tuollainen käyttäytyminen lisää myyntiä (LOL) ja saa kuluttajat heidän puolelleen (ROLFLOL) niin ei voi kuin itkeä ja nauraa älyn puutetta.

Jos jotain olen itse oppinut ihmisistä ja varsinkin nuorista niin rajat jotka luodaan keinotekoisesti saavat ihmiset toimimaan juuri päinvastoin kuin halutaan. Jos joku sanoo että et saa kopioida niin houkutus siihen touhuun on tuplaten pahempi. Turha tässä on RIIA:n mahtailla pelotteilla. Niillä ei ole vaikutusta. Tässä tapauksessa oikein toivon sitä että ihmiset kopioivat enemmän. Saisivat levtyhtiöt haistaa pitkän paskan.

"Kohta varmasti kielletään telkkarillakin nauhoitus..."

Se on jo tulossa. HDTV-lähetyksiin pyritään lisäämään kopiosuojaus joka estää lähetysten säilyttämisen. Nauhotetuissa ohjelmissa on aikaraja jonka jälkeen niitä ei voi enää katsoa.

1318.10.2006 18:32

Lainaus:

Se on jo tulossa. HDTV-lähetyksiin pyritään lisäämään kopiosuojaus joka estää lähetysten säilyttämisen. Nauhotetuissa ohjelmissa on aikaraja jonka jälkeen niitä ei voi enää katsoa.

Juurikin näin, eipä mediayhtiöiden ahneudella (Kuolemansynti!) tunnu olevan mitään rajaa!! Alkaa toi bin laden kuullostamaan aika hyvältä vaihtoehdolta, edes pari ahneuden sokaisemaa k*sipäätä pois päiviltään tai edes järkiinsä! Ahneus pitäis prkl julistaa rikokseks!!

1418.10.2006 18:36

onneksi näkö- ja hajuaisti eivät ole yhteydessä, nimittäin tällaiset uutiset haisis varmaan aika p**kalle...

1518.10.2006 19:00

Hmm minun 5510 on vissiin kohta laiton ku sillä voi nauhotella radioo. :P

1618.10.2006 19:09

Bin Ladenille vaan ääni täältäkin! :D

Siis mitä hel**ttiä ne riaa:n pojat on taas miettinyt? Saman tien kielletään koko radio tai tehdäänn vaikka sille omat maksunsa, koska sehän laskee levy myyntiä. Ajatellaampa perinteinen teini tyttö tilanne, jossa junassa istuessa mp3-soittimesta soin joku poppi radio kanava. Neiti kuulee mieluisen biisin. Hän yrittää painaa bändin nimen mieleensä, jotta voisi ehkä jopa ostaa koko levyn. Junassa on sen verran meteliä, ettei tyttö saa nimestä selvää ja biisi menee ohi korvien. Noh, siinä sitten vaan odottelemaan, että biisi soi uudestaan soittolistalla. Todennäköisesti radio on jo siihen mennessä suljettu ja biisi unohdettu. Ja jälleen yksi levy jää myymättä. Jos taas kipaleen olisi edes puolesta välistä voinut tallentaa, olisi neiti voinut sen pariin otteeseen kuunnella ja ostaa vaikka koko levyn.

1718.10.2006 20:29

Seuraavaksi kielletään kappaleen laulaminen/hyräileminen.
En kyllä ole vielä kuullut, että radio ois saanu jonkun levy-yhtiön konkurssiin (olis muuten ihan oikein).

1818.10.2006 20:37

ja voihan sitä radiota nauhottaa muillakin laitteilla kuin juuri sillä mediasoittimella, vaikka ääninauhurilla.
Kui ne ei haasta oikeuteen videokameran valmistajia, koska niillähän voi nauhoittaa myös tv ohjelmia.
BINL!

1918.10.2006 21:53

Sen takia ne ei haasta videokameran valmistajia koska et pysty saamaan kunnollista kuvaa suoraan kuvaamalla telkkaria koska tv:n taajuus on eri ;)) sori meni hiukan offtopic:ksi.
Tää on varmaan tosiaan pohjanoteeraus mitä rapakon takaa on tullut. Tekevät tietoisesti itsestään tyhmiä muunmaailman edessä. Loistavaa burgerin purija kansa :DD

2018.10.2006 22:13

Ei kannata hikeentyä. Firmwaret voi päivittää varmastikin alaspäin ja kaikki kopiosuojaukset voi kiertää. Turha sitä piratismia on yrittää kitkeä. Ei se tarjoa kuin hyvät naurut warettajille.

2119.10.2006 4:26

Eikös nyt jonnekkin vois vetää rajan? Niiku vaikka siihen että liikkuuko elokuva/tv-sarja/musiikkikappale nauhoituksen jälkeen vertaisverkoissa.

Kohta varmaan aivot kielletään, koska sinnehän tallentuu pätkiä kaikista musiikkikappaleista ja elokuvista..

http://www.tkvk.org/uusitekniikka.html

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.10.2006 @ 04:29

2219.10.2006 5:58

Eipä taida junissa kuulla radiota, eikä takseissa, eikä busseissa, eikä...
TOL on vienyt mahdollisuuden kuulla julkisia lähetyksiä tai musiikkia, ellei huomioida ns. hissimusaa tavarataloissa, eikä kai sitäkään kohta saa kuulla.

Oikeastaan olen hieman odotellut, että kansalaiset k-piintyisivät tällaisesta määräilystä niin, että saataisiin aikaan musiikin/radion kuuntelun sekä ostamisen ja TV:n ja videoiden katselun ja ostamisen boikotti.

Olisi ihan mielenkiintoista nähdä, olisiko esim. 1 kuukauden laajamittaisella osto-/käyttöboikotilla minkäänlaista vaikutusta.

Eihän me kuluttajat oikeen muutenkaan pystytä tuohon pöllöilyyn vaikuttamaan.

2319.10.2006 6:02

Tää on kyllä niin naurettavaa, eihän noi valtavat media-yhtiöt mee konkkaan millään. Aina joku tulee ostaan musiikkia ja elokuvia :)

2419.10.2006 6:02

Tää on kyllä niin naurettavaa, eihän noi valtavat media-yhtiöt mee konkkaan millään. Aina joku tulee ostaan musiikkia ja elokuvia :)

2519.10.2006 9:01

Hulluja nuo room...ööh amerikkalaiset.

2619.10.2006 9:09

Ei ne oo hulluja vaan helvetin tyhmiä ;)

2719.10.2006 9:22

Creative veti tuon uutisoidun uuden firmwaren (1.50.02) pois jakelusta ja tarjoaa taas ainoastaan vanhaa versiota (1.41.01).

Syynä kuitenkin vaikuttaisi olevan uuden version bugisuus, varsinkin se ettei uusi fw enää osannut soittaa ostettua DRM-musiikkia.

http://epizenter.net/news.php?item.207.4

2819.10.2006 12:45

Lainaus:
Foxyli kiroitti:
Mitähän Bin Laden pyytäis jos tilais iskut RIIA:n yms. pääkonttoreihin. Alkaa järki loppumaan tollasten apinoitten kanssa.

Varo sanojasi, kohta "NE" haastavat sinut oikeuteen terrorismista :D
Harkinnut jo pitkään ostaa kalliimpi mp3 soitin, mutta enpä ostakkaan jos sama malli jatkuu. Enkä muuten osta cd-levyjäkään enää. Radiosta tulee ihan tarpeeksi kuunneltavaa musaa (ainakin tämän vuoden loppuun asti).

2919.10.2006 19:56

Joo minun puolestani saa kyllä warettaa jos tollaseks alkaa homma menemään... ei oo enää mitään rajaa joten eiköhän suomesta voija hävittää samantien koko tekijänoikeuslaki.

Tässä tapauksessa VENÄJÄ saa paremmat pointisit kuin USA.

3020.10.2006 10:59

Minun käsittääkseni ainakin Suomessa mp3-soittimista maksetaan 'kasettimaksua', jonka mielestäni pitäisi kattaa nuokin 'tappiot'. Olenko väärässä, vai onko yhteiskunta vaan kiero?

3122.10.2006 21:36

Ja taas tekijänoikeustotalitarismi haiskahtaa sairaassa koko komeudessaan RIAA:n toimesta.

Lainaus:
RIAA haastoi samasta syystä myös XM Satellite Radion oikeuteen keväällä, syyttäen heitä tekijänoikeusrikkomuksista, koska heidän myymillään radioilla voi tallentaa kuunneltavan kappaleen...
Jos ihmisten henki ja terveys olisi yhtä pyhä asia kuin levy-yhtiöiden sairaanloinen ahneus, niin jo haastettaisiin puukonvalmistajatkin oikeuteen kun heidän tuotteillaan voi puukottaa ihmisiä!

Ihan varmasti en osta invalidisoituja laitteita, joten miettiköön Creative:kin haluaako pokkuroida RIAA:n mafialle vaiko huomioida asiakkaiden tarpeita.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.10.2006 @ 21:41

"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
1 kommentti
Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä (8.12.2016 12:23)
Nintendon on määrä julkaista odotettu Super Mario Run -mobiilipeli iPhonelle ja iPadille 15. joulukuuta. Esimakua uudesta pelistä on kuitenkin tulossa saataville jo tänään, paljasti Nintendon ....
Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus (8.12.2016 11:40)
Bluetooth SIG on julkaissut kehittämästään langattomasta tiedonsiirtostandardista viidennen version, jonka luvataan mahdollistavan monipuolisemmat IoT-laitteet sekä niiden joustavamman käytön kotona. ....
Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen (8.12.2016 11:09)