*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Google osti YouTuben 1,3 miljardilla eurolla

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 10.10.2006 06:23 Kommentteja (25)

Google osti YouTuben 1,3 miljardilla eurolla Hakukonejätti Google on ostanut pikavauhtia maailman suurimpien sivustojen joukkoon nousseen YouTuben 1,65 miljardilla dollarilla (n. 1,31 miljardia euroa).
YouTube on vuoden 2005 helmikuussa avattu sivusto, jonka kautta käyttäjät voivat jakaa videoita koko maailmalle. Sivusto nousi rakettimaisesti yhdeksi maailman suurimmista sivustoista, vaikka vastaavia konsepteja on nähty useita jo vuosia aiemmin. YouTuben menestyksen salaisuutena on pidetty mm. helppoa videoiden liittämistä käyttäjien omiin blogeihin ja periaatetta "se vain toimii", eli teknologista ylivertaisuutta muihin vastaaviin palveluihin.

Google avasi oman vastaavan palvelunsa -- Google Videon -- vuoden 2005 huhtikuussa (ja laajensi sitä toimimaan suoraan selaimissa vuoden 2005 kesäkuussa), mutta palvelu on jäänyt selvästi "kakkoseksi" YouTuben rinnalla.

Sen jälkeen kun tieto Googlen aikeista ostaa YouTube levisi huhuina ja eilen vihdoin varmana tietona, on Googlen pörssiarvo noussut yli neljällä miljardilla dollarilla, eli noin kolminkertaisesti verrattuna yhtiön YouTubesta maksamaan hintaan.

YouTuben ostaminen saattaa kuitenkin johtaa Googlen ikävien oikeusjuttujen äärelle, sillä useat asiantuntijat ovat ilmaisseet jo aiemmin huolensa siitä, että YouTuben bisnes on rakennettu hyvin pitkälti laittomasti verkkoon jaettujen, tekijänoikeuksin suojattujen videoklippien varaan.

Kaupan myötä Googlesta tulee jättiläinen myös nopeasti kasvavassa videomainonnassa -- ala, jota sen pahin kilpailija Yahoo! on dominoinut omilla videopalveluillaan. Google maksaa kauppahinnan omina osakkeinaan, vaikka yhtiöllä onkin käyttöpääomaa yli kymmenen miljardin dollarin verran.

Lähde: Reuters

Edellinen Seuraava  

25 kommenttia

110.10.2006 6:51

Lainaus:

ja periaatetta "se vain toimii", eli teknologista ylivertaisuutta muihin vastaaviin palveluihin.
Ja tässä tullaan siihen mitä yleensä ainakaan viihdekorporaatiot eivät tunnu tajuavan. Ei tarvitse kuin tehdä toimiva palvelu niin käyttäjät tulevat automaattisesti. Ei se tie ole lakimuutokset, oikeusjutut, epätoivoiset käyttöestot, jne.

Kokonaisuutena ei muuta kuin onnea YouTuben äijille, kohtuu nopeasti ihan mukava tili :)

210.10.2006 6:55
Alterdu
Inactive

Meinaakohan tää nyt sitä että jotkut videot tulee maksullisiksi :/

niinku esim: Googlevideosta läytyy Jessica Simpsonin musiikkivideo josta voi katsoa vajaan 40sec pätkän ja lopun voipi katsoa rahaa vastaan..

RN!=*

((*= Railakasta naurua))

310.10.2006 8:35

Kaipa sitä vois vähän paremminkin rahansa käyttää...

410.10.2006 9:37

Lainaus:
Meinaakohan tää nyt sitä että jotkut videot tulee maksullisiksi :/

niinku esim: Googlevideosta läytyy Jessica Simpsonin musiikkivideo josta voi katsoa vajaan 40sec pätkän ja lopun voipi katsoa rahaa vastaan..

Jep toivottavasti ei muutu maksulliseksi.

No mulle ainakin on ihan sama kuka sen omistaa kunhan toimii samalla tavalla kuin ennenkin

510.10.2006 9:39

Kaikki maksaa.... Jos Google on tyytyväinen, olkoot vain, mutta kyllä se jossain vaiheessa vielä kaatuu kuin pörssiromahdus

610.10.2006 9:48

1,3 miljardia? No huh huh...

710.10.2006 10:41

Onkos youtube nyt googlen servereillä vai? Minulle kanssa ihan sama, kuka sen omistaa, kunhan palvelu rullaa. Mitenköhän paljon rahaa tuon youtuben aloittaja sai? Tai tekijät? Kiva summa tuo kyllä on.

810.10.2006 10:53

Perjantai 6.10:"Googlen ja YouTuben neuvottelut ovat vielä hyvin varhaisessa vaiheessa ja voivat kääntyä mihin suuntaan vain. Ostosummaksi on väläytelty noin 1,6 miljardia dollaria. Puheet Googlen ja YouTuben neuvotteluista lähtivät liikkeelle TechCruchin blogista, eikä kumpikaan yhtiö ole vielä virallisesti vahvistanut huhujen paikkansa pitävyyttä."

..ja neljä päivää myöhemmin uutisoidaan, että se on myyty. Ei siinä kyllä kauan napa tutissut.

Hieno homma, jos ei youtube nyt kaupallisto tms.

910.10.2006 11:09

Eikös se tuo Kuukkeli ole aika hyvin pitänyt palvelunsa ilmaisena. Taitaa vain iso osa erilaisten tv-sarjojen klipeistä hävitä uTuubasta tuon kaupan takia. Uskoisin, että Google haluaa välttyä näin pahemmilta oikeudenkäynneiltä.

1010.10.2006 11:48

eikö youtubeen kaavailtu yhessä vaiheessa, että kaikki musiikki videot saatais sinne laillisesti. ;p no toivottavasti youtube ei muutu mitenkää.

1110.10.2006 12:27

Lainaus:

1,65 miljardilla dollarilla (n. 1,31 miljardia euroa).
...
Googlen pörssiarvo noussut yli neljällä miljardilla dollarilla
...
Google maksaa kauppahinnan omina osakkeinaan

Tuli sitte vähä parempi potti tuben-pojille tänään ku mitä olisivat viikko sitten saaneet :D

1210.10.2006 13:08

Eikös asia ollut niin, että Youtuben perustajat eli viisi henkilöä omisti edelleen koko puljun? Toivottavasti näin oli niin rahat menevät oikeaan osoitteeseen. Onnea äijille.

1310.10.2006 16:26

Lainaus:
Tuli sitte vähä parempi potti tuben-pojille tänään ku mitä olisivat viikko sitten saaneet :D
Tai sitten ei, viimeviikolla ne olis saanu enemmän osakkeita. Nyt osakkeiden arvo on suurempi joten niitä tulee vähemmän. En tosin tiedä maksettiinko ennen vai jälkeen kaupan lyömistä lukkoon, aika iso vaikutus meinaan. ;)

1410.10.2006 16:26

Lainaus:
Tuli sitte vähä parempi potti tuben-pojille tänään ku mitä olisivat viikko sitten saaneet :D
Tai sitten ei, viimeviikolla ne olis saanu enemmän osakkeita. Nyt osakkeiden arvo on suurempi joten niitä tulee vähemmän. En tosin tiedä maksettiinko ennen vai jälkeen kaupan lyömistä lukkoon, aika iso vaikutus meinaan. ;)

1510.10.2006 16:52

Pääty oikein iltauutisiin ;D mutta eipä nekään osannu siitä sanoa kovin hyvin.. Mielestäni ihan hyvä asia mutta ei voi kaikkia juttuja katsoa enää ilmatteeksi luultavasti :(

1611.10.2006 7:48

Lainaus:
Eikös asia ollut niin, että Youtuben perustajat eli viisi henkilöä omisti edelleen koko puljun? Toivottavasti näin oli niin rahat menevät oikeaan osoitteeseen. Onnea äijille.
Alkuperäiset kolme perustajaa omistivat edelleen hieman vajaa puolet firmasta, tienaten noin 200-250 miljoonaa dollaria per nuppi. Loppu firman osakkeista oli sijoutusyhtiöiden omistuksessa (mm. "Sequoia Capital, which invested about $11.5 m (£6.18m) in two rounds and owned 30% of the company, which translates to about $495m (£266m)."). Aiheesta jonkinverran lisää mm. BBC:n sivuilla: http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6036691.stm

1711.10.2006 13:59

Lainaus:
tienaten noin 200-250 miljoonaa dollaria per nuppi.
Khyl tolla summalla voisi jopa pärjätä ;)

1811.10.2006 18:54

No saahan sillä uuden farmariauton ja tallentavan dvd soittimen. Juu kyllä se on iso määrä rahaa.

1912.10.2006 10:44

Totisesti.. nythän Google omistaa siis Skypenkin?

2012.10.2006 19:36

..tai sitten ei. Meni vähän Ebay:t ja YouTube:t sekasin :D

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.10.2006 @ 19:38

2114.10.2006 13:20
DowNi
Inactive

Mistä YouTube saa tota rahaa kun tuohan on ilmais sivusto?

2214.10.2006 23:57

Mainokset, mainokset mainokset...

Mainosbisneksessä liikkuu _todella_ suuret rahat.

2316.10.2006 2:00

Minun mielestäni You Tube teki paskan tempun kun myi itsensä kilpailijalle.

:DD Vaikka saihan ne vähän kukkaroon joo pohjia jo, mut silti olis ollu paree et se olis ollu omana firmanaan..

Paljonkohan you tuben domainista maksettais?? :PP

2416.10.2006 9:55

Itse luulen,että YouTubes olisi ennenpitkään joutunut sellaseen pyöritykseen tekijänoikeuksien kanssa, että parempi myydä.

Googlen myötä varmaan tuo muuttu paljon rajatummaksi. jollei muuta niin isosta osasta videoista tulee maksullisia, joista tilitetään tekijänoikeusmaksuja niille, jotka niitä vaatii.

Kiteytettynä: Parempi ottaa se pari miltsiä, kuin ennenpitkää joutua maksamaan ne pari miltsiä.

2517.10.2006 6:33

Lainaus:

Tai sitten ei, viimeviikolla ne olis saanu enemmän osakkeita. Nyt osakkeiden arvo on suurempi joten niitä tulee vähemmän. En tosin tiedä maksettiinko ennen vai jälkeen kaupan lyömistä lukkoon, aika iso vaikutus meinaan. ;)

Jotenkin minulla oli sellanen käsitys että saivat noita "vanhoja" osakkeita, mutta se taisi tulla siriukselta :D

Lainaus:

1,3 miljardin euron kauppahinta tuntuu käsittämättömän järjettömältä. Jopa You Tuben perustaneet myyjät Chad Hurley ja Steve Chen naureskelevat hinnalle.

Kaupassa ei kuitenkaan siirry rahaa pankkitililtä toiselle, vaan Googlen osakkeita arvo-osuustililtä toiselle. Google laskee liikkeelle uusia osakkeita, joilla se suorittaa kauppahinnan.

Googlen markkina-arvo on yli sata miljardia euroa. Kauppahinta on siis reilun prosentin Googlen markkina-arvosta.

Uusien osakkeiden laimennusvaikutus jää pieneksi. Osakekohtaiset tunnusluvut eivät merkittävästi muutu, vaikka yhtiön arvo jakautuu entistä useamman osakkeen kesken.
Lähde: http://www.digitoday.fi/page.php?page_id...200617939&rss=6

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....