*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Morpheus hävisi oikeudessa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 1.10.2006 13:52 Kommentteja (19)

Morpheus hävisi oikeudessa Morpheus ohjelmaa kehittänyt StreamCast Networks Inc. on todettu syylliseksi tekijänoikeusrikkomuksiin Yhdysvalloissa. Tuomari Stephen Wilson totesi että yrityksen liiketoiminta perustui toimintamalliin, jonka tarkoitus oli tekijänoikeuksien rikkominen. Wilson sanoi myös ettei yrityksellä ollut mitään aikomusta estää tekijänoikeudella suojatun materiaalin välittämistä, vaikka heillä olisi ollut mahdollisuus siihen. StreamCast Networks Inc. miettii kuitenkin valitusta tuomiosta, sillä he eivät omasta mielestään yllyttäneet ohjelman käyttäjiä tekijänoikeusrikkomuksiin. Myöskään ohjelman perimmäisenä tarkoituksena ei ole tekijänoikeuksien rikkominen, vaikka ohjelmaa voi tähänkin käyttää.
"Morpheus on innovatiivinen ja monikäyttöinen ohjelma, jolla on monia laillisia käyttötarkoituksia. Morpheus kuitenkin suosittelee etteivät käyttäjät kopioisi tekijänoikeudella suojattua materiaalia toisilleen ilman lupaa" totesi yrityksen edustaja. StreamCast on ainut yritys, joka jatkoi taistelua oikeudessa korkeimman oikeuden viime vuoden kesällä tekemän päätöksen jälkeen. Päätöksen jälkeen kaikki muut yritykset ovat iskeneet lapun luukulle tai ovat muuttaneet toimintatapojaan, samalla korvaten useita miljoonia dollareita mediateollisuuden edustajille korvauksina tekijänoikeusrikkomuksista.

"Tämä päätös on erinomainen online musiikkimyynnin tulevaisuuden kannalta" sanoi RIAA:n toimitusjohtaja Mitch Bainwol tuomion julistamisen jälkeen. "Yksikään oikeuden päätös ei poista piratismia tai korvaa musiikkiteollisuudelle vuosien saatossa aiheutuneita haittoja, mutta ei ole epäilystäkään etteikö tämän tärkeän päätöksen ansiosta online musiikkikaupalla olisi paremmat pelisäännöt tänään kuin aikaisemmin." jatkoi Bainwol.

Lähde:
Tietokone
Reuters

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

11.10.2006 14:01

voi hyvä luoja mitä sontaa nuo Bainwolin sanat. Voi vain kuvitella mitä ajatuksia noiden sanojen takana on..

21.10.2006 14:21

taas yksi piste riaalle :(

31.10.2006 14:23

Onko lentokonetehdas maksanut jo WTC iskuissa kuolleiden omaisille korvausta, että heidän lentokoneilla lennettiin päin torneja.

41.10.2006 14:33

Eihän tää melkee mitenkää vaikuta piratismiin, tai käyttäjiin ollenkaan =/

51.10.2006 17:05
Hz4
Inactive

Oon kyllä Manfredin kanssa ihan samaa mieltä. Mitä vittua ne kuvittelee tuolla yritysten/ohjelmatarjojien sakottomisella/tuomitsemisella saavuttavansa?

Onhan verkonvälityksellä ennenkin sitä tavaraa siirrelty. Kotiverkossa sen tavaran siirtäminen onnistyy myös.. rupeekohan ne vaatimaan, että verkonluominen kotona/töissä/laneilla? kuin max2 koneen kanssa on kielletty:D eikä kaveri saa tulla yökylään ulk.kiinotolevy/kannettava mukanaan.

Entä se tavara määrä mitä Laneilla kulkee -huhuh- ei pysty edes kuvailemaan.. jopa pienet 100-250henk. lanitkin pitävät minimissään 5-25 teraa.. jos ajatellaan että yhdellä henkilöllä on noin 50-200Gb dataa.. Laneilla harvemmin tekiäoikeuksista välittävät jätkät käy jos käy niin ei ne sielä kauan ole suuta soittamassa:D ...niin eihän sielä kyllä kaikki ihan pelaamassa vaan käy;)

Mitäs meinaavat microsoftille tehdä? sekin antaa työkaluja ja komentoja joiden avulla kaverit/perheenjäsenet/työntekijät voivat jakaa toistensa kanssa tiedostoja:D eikä varmasti ihan ole laillista tavaraa joka kerta. Entä miten FTP serverit:D nekin ihan pullollaan kaikkea "laitonta". huhuh mitä paskaa... Saa kyllä pitkään noita sulkea... saa kehittää oikeus oman käyttöjärjeltelmän ja verkkoyhteyden maapallolle että tommonen ihme tapahtuu kun vapaus piratismistä.. joopajoo... Intel menee konkurssiin ja AMD valmistaa stringejä kun tuo tapahtuu.

Lainaus:
"Yksikään oikeuden päätös ei poista piratismia tai korvaa musiikkiteollisuudelle vuosien saatossa aiheutuneita haittoja,"."

HAHAHAHA!!! en ees tätä huomannu. Voi perjantai näitten kanssa.. on tää niin säälittävän kuulostakun sitä oikeen jää ajattelemaan... hohoijaa...Mitäs haittoja siitä on ollut? jäi yksi miljoona 150 Miljardista kuukaudessa saamatta.. joo-o musta tuntuu, että mailmassa on muutama tärkeempikin asia mihin vois puuttua yhtä pitkin kynsin ja hampain, kun tähän helvetin paskan jauhamiseen ja turhien päätösten tekemiseen... vois antaa opiskelijoilla muutaman satasen enemmän ja lopettaa se ainanen ruinutus.. olis rahaa jolla sitä musiikkia sitten vaikka sieltä "online musiikkikaupasta" ostaisis:D joopajoo...

Lainaus:
ei ole epäilystäkään etteikö tämän tärkeän päätöksen ansiosta online musiikkikaupalla olisi paremmat pelisäännöt tänään kuin aikaisemmin.

HAHAHAAHAHAHAHAHAAHAHAAAAA!!!!!!!! nii varmaa..
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.10.2006 @ 18:19

61.10.2006 17:17
Alterdu
Inactive

Eikös aseitakin voi käyttää tappamiseen..

71.10.2006 18:44

Sinäänsähän nuo kaikki riaa:t ovat ihan perseestä, mutta eipähän niitä paljon muuhun kuin waretukseen käytetä niitä ohjelmia. Eikö tuollaisia ole, jotka olisivat avoimeen lähdekoodiin perustuvia? Niitähän ei saisi sammumaan mitenkään?

81.10.2006 19:21

HAH.. On kyllä hommaa jos meinaavat saada kaikki tiedostojenjako-ohjelmien kehittäjät lopettamaan hommansa. Pyh! Ei tule tapahtumaan.. Hmm... Mutta miksi nämä hyökkäykset kohdistuvat aina uusiin tekniikoihin? Eikä nimen omaan esim. FTP-servereihin.. :D DoH, eipä kai siinä ole mitään logiikkaa!

Ja totta se on, tuskin ovat hirveitä tappioita saaneet tällaisten ohjelmien kanssa. Eivät varmasti ota huomioon laskelmissaan, että kuinka moni jättäisi kokonaan hankimatta jonkin kappaleen jos se pitäisi ostaa.

Suuriltahan "menetykset" kuullostavat, kun mukaan lasketaan ns. testikuuntelijat..

91.10.2006 20:37

"Eikö tuollaisia ole, jotka olisivat avoimeen lähdekoodiin perustuvia?"

DC++ ja paljon muita vähemmän tuntemattomia, jotka ei saada kiinni muutoin kuin iskemällä serverin ylläpitoa vastaan.
-----

Minusta näitä jenkkien oikeuskäyntejä tyrkytetään liikaa uutisissa. RIAA varmaan käy jokapäivä, jonkusen pienen oikeustaistelun. Niitten näkökulmasta sanonta "Kaikki hyvä loppuu aikanaan" on pelottavaa ;) Vielä kun he voivat elättää itseään tekijänoikeuksilla, he tekevät sen.

101.10.2006 20:48

...ja tällaista morpheusta käytettiin jotain 7 vuotta sitten...

"Yksikään oikeuden päätös ei poista piratismia tai korvaa musiikkiteollisuudelle vuosien saatossa aiheutuneita haittoja,"

Niin mikähän korvaisi ne ylihinnoittelun kansalaisille aiheuttamat haitat?

Positiivista sentään on se, että haastetaan oikeuteen yrityksia eikä yksityisia ihmisiä. "järjestön", joka oikeasti on tuottava (iso) yritys, on liian helppo haastaa yksityisiä ihmisiä oikeuteen. Aina on vastassa "firman rahat" yksityisen henkilön elämää vastaan.

Siksi kai tähtäin kohdistuu näihin rahaatekeviin versioihin eikä vapaan koodin tekijöihin. Monesti täällä todettu "ahneella on pskainen loppu" pätee myös näin päin vaikka se on aina kohdistettu siihen tässä tapauksessa voittavaan osapuoleen...

Mistä saataisiin voittoa tavoittleva kansalaisjärjestö? Voisi mirjardeillaan haastaa noita riistäviä teostojärjestöjä oikeuteen. Ja vaikka öljy-yhtiöitä ja pikaruokaravintoloita siinä ohessa. Saisi sieltä varmaan muutamat miljoonat aina joskus.

Vieläkin nuo ase vertaukset voi jättää pois... aseet on monessa maassa kokonaan kielletty ja lisää maita liittyy joukkoon. Ja tappamiseen ei ampuma-asetta tarvita. Veitsi tai auto riittää. Jossain tapauksissä pelkät kädet ja niitä ei kai voi kieltää.

111.10.2006 20:50

Sanoo vaa, että ei oo tahallee tehny tommosta. Ohjelma on tarkotettu oman materiaalin käyttöön P2P-verkon välityksellä :D

122.10.2006 4:24

Voi, voi. Kohta kukaan ei uskalla kehitellä mitään tuollaiseten kuten riaa, mpaa pelossa ja tekniikka jää siihen junnaan, tosin taitaa tuolaiset lausunnot kuten mr. pelle " mitch bainwol" sanoi syödä uskottavuutta muskiiki/ellu teollisuudelta. Itse en kyllä ole ostanut enää aikoihin cd-levyä enkä osta.

ja sitten vielä ihmetellään kun tekniikka ja sen softat (musiikkipuolella) ovat kehitys-asteella alaluokalla ja senkin käyneet kahteen kertaan tyyliillä tätä, eipä tarvi ihmetellä enää jos siellä on tuollaisia ihmisiä töissä.

132.10.2006 4:33

Vaikutus "piratismiin" ovat jälleen kerran pyöreä 0. Mutta saahan sitä viuhtoa, ei ole ensimmäinen (eikä ikävä kyllä viimeinenkään kerta) kun maailmassa käydään vinksahtaneiden aikaan saamia käräjiä :)

Lainaus:

ei ole epäilystäkään etteikö tämän tärkeän päätöksen ansiosta online musiikkikaupalla olisi paremmat pelisäännöt tänään kuin aikaisemmin.
Tuo kyllä taas aiheutti repeämisen, ei jälleenkään mitään yritystäkään kehittää palveluja asiakkaan toiveita kuunnellen, vaan enemminkin ajatuksella "Ensin saadaan nuo pahat merirosvohattuiset p2p-verkkojen käyttäjät/softakehittäjät/ylläpitäjät vankilaan ja vaaditaa niiltä sata miljuunaa. Sitten voidaan nostaa noita liian alhaisia verkkokauppahintoja 10 kertaiseksi ja lisätä vielä varmuuden vuoksi 10 uutta käyttöestoa jokaiseen tuotteeseen"

142.10.2006 4:59

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 00:15

152.10.2006 6:50

Niinkuin -Rex- sanoi.

Jos nyt joku ei osta musiikkiaan kaupasta/netti musiikki kaupasta niin tuskin sen jälkeenkään kun ne toiset vaihto ehdot on suljettu(tässä tapauksessa p2p verkot yms. Sais mieluummin miettiä miten sais paremmin niitä asiakkaita parantamalla palveluitaan ja musiikkiaan. Tuskin kukaan haluaa maksaa ~1$ yhdestä musiikki kpl jolle ei voi tehdä mitään ku ilmaseks saa netistä vaikka kuinka paljon ja sille pystyy tekemään mitä haluaa.. =(

162.10.2006 14:29

ajatellaanko tässä tekiänoikeus jutus enään niitä musiikin tekiöit? niinkukaikki varmaa on joskus miettiny et miks ne ei nosta vaan sitä tekiöiden osuutta siitä 2% per cd tuotosta vaik 10%niin johan alkais luistaa :D .. amerikassaki artistit saa varmaa 50%per cd-levy :D .. tämmöstä tää verotus :S

172.10.2006 14:59

Eikö ole älyä suur-yhtiö tasolla sen verran, että keskittyisivät enemmän tehokkaaseen (ja järkevään myös kuluttajille) jakelupolitiikkaan, mielummin pistävät voimavaransa haastamaan ihmisiä oikeuteen. Kuvaa hyvin sitä tilaa mihin esim. musiikkiteollisuus on mennyt. Kertakäyttömusiikki on jo tullut, ikinä ei ole maailmanhistoriassa ollut sellaista käytäntöä, että musiikki myydään kuuntelukertojen perusteella. Sama siinä, että ei voi muuttaa kappaletta haluaansa muotoon vaan joutuu ostamaan saman "tiedoston" uudelleen. Ei voi ymmärtää ajattelemattomuuden määrää yhtiöportaassa kun eivät tajua että internetissä voi vaihtaa tiedostoja ja että siitä voisi järkevällä politiikalla tehdä kaikkia hyödyttävän "bisneksen".

183.10.2006 18:28

Turhaan täällä ihmiset harmittelee tätäkin kun kukaan ei oikeasti tuota morpheusta käytä. On paljon parempiakin p2p ohjelmia. Ja yhtä turhaan RIAA käy näiden vähän suosittujen ohjelmien kimppuun.

195.10.2006 16:30
FindRb
Inactive

Voi ei...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
1 kommentti
Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat (9.12.2016 08:40)
Floridalaiseen Magic Leap -kasvuyrityksen kehittämiin mixed reality -laseihin on ladattu kovia odotuksia – kenties liiankin suuria. The Informationin paljastamien tietojen mukaan Magic Leap ....
Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....

Uutisarkisto